اقتصادی

یک اتفاق مهم در بازار ارز/ سکه‌بازان هم خانه‌نشین شدند

در چند روز گذشته وضعیت باثباتی در بازار ارز حاکم بود، این بازار وارد مقاومت 50 هزار تومانی شده و دلالان هر چقدر هم تلاش کنند نمی توانند این مقاومت را بشکنند.

معامله گران روز سه شنبه منتظر ورود دلار به کانال 50 هزار تومانی بودند که موفق نشد و با ورود به کانال 48 هزار تومانی باعث بدبین شدن برخی معامله گران به بازار و ورود شد.

برخی کارشناسان فنی بازار ارز می گویند افت قیمت دلار و ورود به کانال 48 هزار تومانی برای پرکردن نمودار شکاف بوده و دلار باید بین 49 هزار تومان تغییر کند.

دلار آزاد در سال 1402 حداکثر 52 هزار تومان است

البته اقدامات بانک مرکزی در زمینه تامین ارزهای مورد نیاز کشور را نباید مورد توجه قرار داد و اعلام عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اجلاسی برای کنترل و کاهش ارزش دلار بود. تصمیم انگلیس، فرانسه و آلمان برای تمدید محاصره موشکی ایران پس از پایان سال جاری باعث افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت دلار خواهد شد.

به عبارت دیگر در شرایطی که خبر برگزاری جلسه شورای امنیت ایران در پایان روز یکشنبه انتظارات آن را تقویت کرد، دیروز ارزش دلار تهران روند نزولی را آغاز کرد.

در این زمینه رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره روند آینده بازار ارز می گوید: بر اساس مدل جدید ساخته شده با توجه به شرایط فعلی، ارزش ارز در سال 1402 یک حداکثر 52 هزار تومان می باشد .

کاهش ارزش ارز نشان می دهد که قدرت بازاریاب در کنترل دلار افزایش یافته و بازاریاب در کنترل بازار دست بالا را دارد. بهبود روابط با کشورهای عربی به ویژه امارات به نفع بازار ارز است و این گشایش های ایجاد شده در روابط ایران و امارات در تقویت قدرت دلار در کنترل بازار ارز بی تاثیر نیست.

دومین نکته ای که این رفتار بازار نشان می دهد این است که احتمالا بازار ارز هنوز چندان خریدار نیست و معامله گران نسبت به اخبار محتاط هستند.

درهم این روزها بازیگر اصلی بازار ارز ایران است

در همین رابطه محمد محبی، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت آینده بازار ارز و طلا گفت: مدتی است که قیمت دلار در حال تغییر است و بازار فقط برای کسانی است که تغییر می کنند. . به دلیل کمبود شدید تقاضا، معامله گران قادر به تعیین قیمت نیستند و بازاریابان با استفاده از اخبار مثبت توانسته اند بازار ارز و ارز را کنترل کنند.

وی ادامه داد: از چند روز گذشته دلار از کانال هرات افزایش یافته و از کانال درهم کنترل می شود، حدود یک ماه است که قیمت درهم در کانال 13 هزار تومانی و در این بین تغییر می کند. یک روند جانبی وجود دارد (زمانی که بازار باثبات است و نزولی نیست و صعودی نیست، روند را خنثی یا مغرضانه در نظر می گیریم).

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به نظر می رسد همکاری تجاری امارات با ایران توانسته شرایط درهم را تغییر دهد و بازار دستور تغییر روند درهم را بر عهده خواهد گرفت.

محبی درباره معاملات طلا خبر داد: نزدیک به دو ماه است که یک اونس طلا در کانال 1900 دلاری در حال حرکت است و بازار منتظر افزایش 25 درصدی نرخ سود در جلسه بعدی فدرال بانک برای کاهش تورم به دو درصد است. توقف و محدودیت مبادلات اونس و دلار باعث بیکاری دلالان ارز و طلا در ایران شده است. زیرا تغییر محدود این دو پارامتر موثر، قابلیت مانور را از دست داده است.

جمع کنندگان پول نیز در خانه ماندند

در شرایط فعلی برخی از معامله گران بازار ارز بر این باورند که ماندن ارزش دلار زیر مرز 50 هزار تومان باعث شده تا ارزش ارز در مرز 29 میلیون تومان باقی بماند و در برابر شکست قیمت ها مقاومت کنند. کانال 29.

قیمت ارز در معاملات آتی شب گذشته 29 میلیون تومان بود، معامله گران قیمت دلار را دلیل ثبات ارز امامی در این محدوده می دانند. شب گذشته ارز امامی در همین محدوده فروخته شد.

به نظر می رسد ثبات بازار ارز و طلا نیز منجر به کاهش فروشندگان و خریداران در این بازار شده است، کاهش معاملات باعث کاهش التهاب در این بازار می شود.

ارز رفه طی چند روز گذشته با کاهش قیمت امامی در بازار بسته معامله می شود. این نوع معاملات به ما یادآوری می کند که امیدهای زیاد معامله گران سکه بر باد رفته و بازار رونق ندارد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در روندهای صعودی، ارز رفاهی اغلب بالاتر از ارز بازار معامله می شود، اگر ارز رفاهی روند صعودی داشته باشد، مقاومت بسیار قوی بین 30 میلیون سکه وجود دارد و شکسته و تثبیت می شود. 28 میلیون و 700 هزار تومان برای حرکت رو به جلوی بازار و 28 میلیون و 250 هزار تومان پشتوانه پول رفاهی است.

آیا دلار باعث سقوط ارز می شود؟

اما گروهی دیگر می گویند دلار در چند روز گذشته نتوانسته در سطح 49 هزار تومان تثبیت شود و در معاملات دیروز به کانال 48 هزار تومان بازگشت.

به گفته این افراد، در شرایط فعلی در صورتی که معامله گران ارز سیگنال حمایتی دلار را از دست بدهند، احتمال بازگشت به کانال 28 میلیون تومانی وجود دارد. از سوی دیگر برخی معتقدند بازار پول روند آرامی را طی خواهد کرد و فراز و نشیب قابل توجهی نخواهد داشت.

در حال حاضر ارزش واقعی هر قطعه سکه امامی 22 میلیون و 746 هزار تومان است و ارزش این ارز نسبت به روز گذشته یک درصد کاهش داشته است.

223225

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا