ترندهای کسب و کارعمومی

طرز تهیه اکبر جوجه به روش سنتی

اکبر جوجه یکی از غذاهای پر طرفدار شهرستان گلوگاه در استان مازندران است که به دلیل طعم جذابش در سراسر ایران و حتی خارج از ایران فراگیر شده است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله در ادامه با همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
مرغ کوچک ۱ عدد
زعفران دم کرده ۶ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
آب پیاز ۲ قاشق غذاخوری
کره ۱۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
رب انار و روغن به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه ابتدا باید مرغ مناسب تهیه کنیم. توجه داشته باشید که مرغ حداکثر باید ۱ کیلوگرم باشد. البته در رستوران های اصلی اکبر جوجه از جوجه های حدودا ۳۰ روزه برای پخت این غذا استفاده می شود.

مرحله دوم

در این مرحله مرغ را بدون اینکه پوستش را جدا کنیم، به خوبی می شوییم. در ادامه آنرا با یک چاقوی تیز از وسط نصف می کنیم. حالا مرغ را داخل یک کاسه بزرگ قرار می دهیم. در ادامه پیاز را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و به کاسه می افزاییم.

نکته: بعضی افراد دوست دارند اکبر جوجه را بدون پوست درست کنند که می توانند پوست مرغ را قبل از طعم‌دار کردن جدا کنند.

مرحله سوم

در این مرحله زعفران دم کرده را به همراه آب پیاز و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم و با دست مواد را به خوبی روی گوشت مرغ ماساژ می دهیم. در صورت تمایل برای طعم دارن گوشت مرغ می توانیم ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو نیز اضافه کنیم.

مرحله چهارم

پس از اینکه مرغ را با مواد به خوبی طعم دار کردیم، درب کاسه را با سلفون به طور کامل می پوشانیم و به مدت حداقل ۱۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت مرغ استراحت کند و طعم مواد را به طور کامل جذب کند.

مرحله پنجم

پس از اینکه مرغ به خوبی طعم دار شد، آنرا از یخچال خارج می کنیم، سپس پیازهایی که به گوشت مرغ چسبیده است را با حوصله جدا می کنیم. در ادامه تکه های گوشت مرغ را درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله ۲ پیمانه روغن به همراه کره و ۱ پیمانه آب به قابلمه اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب و روغن شروع به جوشیدن کنند. پس از اینکه آب جوش امد، حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم.

مرحله هفتم

حالا درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم جوجه ها به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم سرخ شوند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، جوجه ها را به آرامی بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود، سپس مجددا درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله هشتم

پس از اینکه جوجه ها به خوبی سرخ شدند و رنگشان طلایی شد، آنها را از قابلمه خارج می کنیم و درون توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود. البته هر کاری کنیم، نمی توانیم تمام روغن موجود در جوجه ها را بگیریم.

مرحله نهم

در این مرحله پس از اینکه روغن اضافی جوجه ها خارج شد، آنها را در ظرف مناسب می کنیم. رب انار را نیز درون یک کاسه کوچک می ریزیم و در کنار اکبر جوجه قرار می دهیم. در نهایت این غذای خوشمزه را با کته یا برنج آبکش سرو می کنیم.

نکات اکبر جوجه

جلوگیری از سفت شدن بافت مرغ

به نقل از اخبار تایمز یکی از مهم ترین مشکلاتی که در زمان پخت اکبر جوجه در منزل با آن مواجه می شویم این است که بافت گوشت مرغ پس از سرخ شدن سفت می شود. برای جلوگیری از این مشکل حتما باید مرغ را با پوست سرخ کنیم و زمان طعم دار کردن مرغ باید حداقل ۱۲ ساعت باشد. نکته دیگر اینکه آب لیمو ترش باعث سفت شدن گوشت مرغ می شود و حدالمقدور از مقداری کمی برای طعم دار کردن مرغ باید استفاده شود.

طرز تهیه اکبر جوجه ساده به روش رستورانی با طعماکبر جوجه یکی از انواع غذاهای پر طرفدار و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرستان گلوگاه می باشد. این غذای خوشمزه که یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که توسط علی اکبر کلبادی نژاد ابداع شده است. برای تهیه این غذای خوشمزه از مرغ های جوان با وزن کم استفاده می شود و به همین دلیل اکبر جوجه دارای بافتی نرم و بسیار لطیف می باشد. روش پخت این غذا به این شکل است که ابتدا گوشت مرغ را با مواد طعم دهنده طعم دار می کنند، سپس آنرا در مخلوطی از کره و روغن به صورت شناور سرخ می کنند که باعث می شود این غذا کالری بالایی داشته باشد، برای مشاهده آموزش آشپزی شمالی و مرحله به مرحله در ادامه با همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
مرغ کوچک ۱ عدد
زعفران دم کرده یک چهارم فنجان
کره ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سیر ۴ حبه
آبلیمو نصف لیوان
رب انار نصف لیوان
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
روغن مایع ۱ لیوان

دستور پخت اکبر جوجه

مرحله اول

برای تهیه اکبر جوجه خوشمزه ابتدا مرغ را می شویم، سپس از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم و در یک کاسه بزرگ و جادار قرار می دهیم. توجه داشته باشید که برای تهیه اکبر جوجه به هیچ عنوان نباید پوست روی مرغ را جدا کنیم.

مرحله دوم

نکته مهم در مورد اکبر جوجه این است که در رستوران های اکبر جوجه از جوجه مرغ استفاده می شود و اگر می خواهید اکبر جوجه شما مانند رستوران شود حتما از جوجه مرغ استفاده کنید، یا حداقل از مرغ های کوچک استفاده کنید.

مرحله سوم

پیاز را به صورت حلقه ای خرد می کنیم و به کاسه حاوی مرغ اضافه می کنیم. در ادامه سیرها را خرد کرده و به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه آبلیمو را به همراه زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کرده و خوب مواد را مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

مواد طعم دهنده را با دست روی تمام قسمت های گوشت مرغ ماساژ می دهیم تا گوشت مرغ به خوبی طعم دار شود. پس از اینکار روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت مرغ طعم دار شود.

نکته: در صورت تمایل می توانیم مقداری شیر هم در مود طعم دهنده مرغ استفاده کنیم.

مرحله پنجم

توصیه ما این است که هر زمان می خواهید اکبر جوجه درست کنید حتما از شب قبل گوشت مرغ را طعم دار کنید. طعم دار کردن گوشت مرغ یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث می شود اکبر جوجه شما خوشمزه تر و لذیذتر شود.

مرحله ششم

پس از اینکه گوشت مرغ طعم دار شد آنرا از یخچال خارج می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و روغن مایع را به آن اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه باید متوسط باشد تا علاوه بر اینکه روغن نسوزد ، گوشت مرغ مغز پخت شود.

مرحله هفتم

قطعات گوشت مرغ را در روغن داغ قرار می دهیم و پس از اینکه دو طرف قطعات مرغ طلایی شد و مرغ مغز پخت شد آنرا از قابلمه خارج می کنیم. در مرحله بعدی باید حدود ۵ دقیقه گوشت مرغ را در کره تفت دهیم تا لذیذتر شود.

مرحله هشتم

البته می توانیم برای اینکه وقت کمتری صرف شود، کره را به قابلمه حاوی روغن اضافه کنیم تا جوجه ها در مخلوط کره و روغن سرخ شوند. پس از اینکه کره به خورد گوشت مرغ رفت مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله پس از اینکه جوجه ها به طور کامل سرخ و طلایی شدند، آنها را در توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود. در پایان اکبرجوجه ها را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه کته زعفرانی و رب انار ترش سرو می کنیم.

نکات پخت اکبر جوجه

استفاده از روغن مناسب

به نقل از آفتاب نیوز مناسب ترین روغن برای سرخ کردن اکبر جوجه روغن مخصوص سرخ کردنی می باشد.  به دلیل اینکه اکبر جوجه باید در روغن شناور سرخ شود اگر از روغن خوراکی استفاده شود روغن زیادی جذب مرغ می شود اما روغن های سرخ کردنی جذب کمتری دارند.

به همین دلیل روغن های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن اکبر جوجه مناسب تر هستند. نکته دیگر اینکه روغن مخصوص سرخ کردنی به راحتی نمی سوزد و برای سرخ کردن مناسب تر است و به همین دلیل باعث سیاه شدن مرغ نمی شود.

نکات سرخ کردن اکبر جوجه

یکی از نکات مهمی که هنگام سرخ کردن قطعات مرغ را باید در نظر داشته باشید این است که حتما خرده های پیاز را از گوشت مرغ جدا کنید، زیرا پیاز خیلی سریع می سوزد و علاوه بر اینکه بر طعم غذا تاثیر می گذارد باعث می شود زیبایی ظاهری اکبر جوجه هم کمتر شود.

اکبر جوجه در سرخ کن

روش درست کردن اکبر جوجه در سرخ کن بسیار ساده است و نکته خاصی ندارد. برای درست کردن اکبر جوجه در سرخ کن ابتدا مخلوط روغن مایع و کره را داخل سرخ کن می ریزیم، سپس جوجه ها را درون سرخ کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم به طور کامل طلایی شوند.

برنج مناسب اکبر جوجه

اکبر جوجه معمولا با دو نوع برنج آبکش شده ساده و کته سرو می شود. البته برای اینکه اکبر جوجه را به سبک مازندارنی سرو کنیم حتما باید آنرا با کته سرو کنیم. برای تهیه کته قالبی رستورانی مطلب زیر را مشاهده نمایید.

طرز تهیه اکبر جوجه خانگی خوشمزه و مخصوص به روش گلوگاه

منبع : اقتصاد آنلاین

دکمه بازگشت به بالا