ترندهای کسب و کارعمومی

جدول مقایسه انواع ساینا

پنج سال پیش چشم ایرانی‌ها به خودرو صندوقدار جمع و جوری در خیابان‌ها افتاد که روی جلوپنجره آن آرم گروه خودروسازی سایپا خورده بود و روی صندوق عقب هم با الفبای فارسی کلمه «ساینا» نوشته شده بود.

سال‌ها قبل از اینکه ساینا معرفی، تولید و عرضه شود، گروه خودروسازی سایپا اولین خودرو انحصاری خود را با نام «تیبا» به بازار فرستاده بود که از نظر اندازه و ابعاد تقریبا مشابه خودرو جدید بود و حالا یک سدان دیگر به جمع خودروهای انحصاری این شرکت اضافه می‌شد. گروه خودروسازی سایپا، ساینا را برای رانندگانی ساخت که خودرویی بین پراید و پژو ۴۰۵ می‌خواستند و حاضر بودند برای خرید آن پول بیشتری از تیبا بپردازند.

در دهه هشتاد خورشیدی، صحبت‌هایی درباره تولید و عرضه خودروهایی برای جایگزینی پراید به گوش می‌رسید. پراید خودرویی بود که از اوایل دهه هفتاد میلادی وارد ایران شده بود و خیلی زود توانسته بود در بازار محدود آن روزها، جای خود را پیدا کند و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای مونتاژ و بعدها تولید داخل تبدیل شود.

پراید در طول این سال‌ها با شکل و شمایلی شبیه به مدل‌های کره‌ای اولیه‌ای که وارد ایران شده بود، تولید می‌شد و به فروش می‌رسید و چهره‌اش و امکاناتش قدیمی شده بود.

گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۸۷ اولین خودرو انحصاری خود با نام تیبا را معرفی و روانه بازار کرد. تیبا هم مثل پراید ۱۳۱ و ۱۳۲ سدان کامپکتی است که بعدا مدل هاچبک آن با نام تیبا ۲ نیز عرضه شد تا جای پراید ۱۱۱ را بگیرد. موفقیت تیبا مدیران گروه خودروسازی سایپا را بر آن داشت تا خودرو دیگری را در همین کلاس تولید و عرضه کنند. بنا به تقاضای مشتریان و بر اساس تحقیقات بازار، خودرو جدید باید از نظر ابعاد و اندازه بین تیبا و پژو ۴۰۵ باشد و طبیعتا گران‌تر از تیبا قیمت می‌خورد.

قیمت و رقبای ساینا پلاس و ساینا S

قیمت ساینا پلاس و ساینا S در حال حاضر در بازار بسیار به هم نزدیک است و تنها حدود ۱۰ میلیون تومان باهم اختلاف دارد. دراین‌بین، ساینا S با قیمتی در حدود ۲۲۵ میلیون تومان، ارزان‌تر است درحالی‌که ساینا پلاس با قیمتی در حدود ۲۳۲ میلیون تومان خریدو فروش اقساطی شاهین می‌شود. در همین حال، ساینای معمولی هم با قیمتی در حدود ۲۱۵ میلیون تومان از هردوی آن‌ها کمی ارزان‌تر است. ساینا S و پلاس با این قیمت رقیب مستقیمی ندارند و نزدیک‌ترین رقیب از ایران‌خودرو برای آن‌ها را می‌توان رانا پلاس دانست که با قیمتی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان بسیار گران‌تر است.

دکمه بازگشت به بالا