ترندهای کسب و کارعمومی

بررسی تخصصی انواع لنت ترمز خودرو

لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه‌است که با به وجود آوردن اصطکاک با کاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو می‌شود. قدرت این سیستم معمولاً ۱۰ برابر قدرت موتور و حتی بیشتر می‌باشد. برای متوقف ساختن خودرویی با وزن یک تن که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان ۱۵۰ کیلووات مورد نیاز است. این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد) دفع می‌شود.

لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور می‌باشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند. و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته می‌شود. لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.

تعریف دقیق از لنت ترمز چیست؟

لنت های ترمز دیسکی تخت هستند و سطح صاف آنها با سطح هموار دیسک‌ها سایش پیدا می‌کند که خودرو را از حرکت باز می‌دارد. انواع لنت ترمز دیسکی یک قطعه فولادی مسطح با یک لایه مواد قابل اصطکاک ضخیم در یک طرف هستند. مکانیزم سیستم ترمز خودرو به این شکل است که سیال از خطوط ترمز به سمت پایین حرکت می کند و در آنجا کالیپر را مجبور می کند یک جفت لنت ترمز را بر روی دیسک ترمز فشار دهد، که باعث کم شدن سرعت می شود.

در مقایسه با ترمزهای کاسه‌ای، ترمزهای دیسکی قدرت توقف بیشتری را ارائه می دهند و دیرتر داغ می شوند. در حالی که خیلی از خودروهای ایرانی از ترمزهای کاسه‌ای بر روی چرخ های عقب استفاده می کنند، ولی در همه چیز از سدان‌های خانوادگی گرفته تا کامیون ها و خودروهای اسپرت ترمزهای چهار چرخ دیسکی هستند. به طور کلی پنج نوع لنت ترمز ماشین وجود دارد که جنس لنت ترمز ها با یکدیگر تفاوت داشته و هر کدام به شکل خاصی عمل می کنند. در ادامه به معرفی انواع لنت ترمز خودرو و خرید آن و خرید لوازم یدکی لیفتراک کوماتسو می پردازیم.

لنت ترمزهای آزبست

لنت های ترمز در ترمزهای دیسکی ابتدا از آزبست ساخته می شدند، ماده‌ای که گرما را جذب می کند و برای سایش لنت ترمز در هنگام ترمزگیری مناسب است. با این حال، آزبست یک ماده سرطان‌زای بسیار قوی است و در افرادی که در معرض طولانی مدت این ماده قرار گرفته‌اند، احتمال بروز سرطان را به مقدار زیادی افزایش می دهد. هنگامی که لنت ترمز از جنس آزبست فرسوده می شود، آزبست در هوا آزاد شده و رانندگان ناآگاهانه آن را استنشاق می کنند. سازندگان لنت ترمز متوجه شدند که آزبست ترکیبی امن برای استفاده در سیستم های ترمز نیست. در نتیجه، لنت های ترمز ارگانیک یا لنت های ترمز غیر آزبست آلی (NAO) ایجاد شدند.

لنت ترمز ارگانیک

این نوع لنت از مخلوطی از الیاف و موادی مانند لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا فایبرگلاس و کولار ساخته شده است و با رزین به هم متصل می شود. آن‌ها گرد و غبار کمتری نسبت به سایر انواع لنت ترمز مانند لنت های فلزی تولید می کنند و با قیمت پایین تری در دسترس هستند.

بر خلاف لنت ترمز آزبست که عمدتاً در وسایل نقلیه سنگین و با کارایی بالا استفاده می شود و اصطکاک زیادی ایجاد می کند، لنت ترمز ارگانیک اصطکاک متوسطی را بدون گرمای زیاد ایجاد می کند. این نوع لنت برای رانندگانی که از اتومبیل خود برای رانندگی و رفت و آمد روزمره استفاده می کنند، مناسب است. لنت های NAO نرم‌تر از سایر لنت های ترمز هستند که باعث می شود ساکت تر و بی صداتر از سایر لنت ها عمل کرده و فشار زیادی به روتورهای ترمز وارد نکنند، که این یک مزیت بسیار مهم است، زیرا تعمیر یا تعویض روتورهای ترمز در صورت آسیب دیدن معمولاً هزینه‌بر خواهد بود.

اجزاء لنت ترمز :

– کفشک

کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده اشکال متفاوتی دارد.

– لنت

لقمه لنت به ۵ نوع تقسیم می‌شود که عبارت است از:

بدون آزبست ارگانیک

سرامیکی

نیمه متالیک

کم متالیک

زینتری

رایج ترین انواع لنت ترمز کدامند؟

اکنون به بررسی انواع لنت ترمز در بازار و مشخصات بهترین برند‌ها می‌پردازیم. سه نوع لنت ترمز اصلی وجود دارد که در وسایل نقلیه سواری خواهید یافت: ارگانیک غیر آزبست، سرامیکی و نیمه فلزی.

غیرآزبست آلی

لنت‌های ترمز غیرآزبست آلی (NAO) به دلیل آرایش ارگانیک خود آلودگی ندارند زیرا مواد اصطکاک را از دست می‌دهند و به راحتی دور ریخته می‌شوند. لنت‌های NAO نرم‌تر از سایر لنت‌های ترمز هستند، که آنها را ساکت‌تر می‌کند، اما همچنین به این معنی است که سریع‌تر سایش می‌شوند و ممکن است گرد و غبار تولید کنند. آنها برای کاربردهای خودروهای سبک تر که نیازی به ترمز شدید زیادی ندارند، بهترین گزینه هستند.

 سرامیک

لنت‌های ترمز سرامیکی قدرت توقف عالی دارند و گرما را به خوبی پخش می‌کنند. ایده آل برای اکثر برنامه‌های رانندگی معمولی، آنها گرد و غبار یا صدای بسیار کمی تولید می‌کنند و ماندگاری طولانی دارند. بسیاری از خودروهای خارجی و داخلی به فرمولاسیون لنت ترمز سرامیکی کارخانه مجهز هستند.

 نیمه فلزی

لنت‌های نیمه فلزی قدرت توقف خوبی دارند و در پخش گرما بسیار کارآمد هستند. آنها می‌توانند پر سر و صدا باشند و گرد و غبار بیشتری نسبت به لنت‌های ترمز سرامیکی ایجاد می‌کنند. این نوع لنت همچنین با مواد اصطکاکی ساخته شده است که نسبت به سایرین سخت‌تر هستند، بنابراین ممکن است سایش تهاجمی‌تری برای روتورهای ترمز شما داشته باشند.

سوالات متداول

۳ نوع لنت ترمز چیست؟

این روزها، رانندگان معمولاً بین سه نوع لنت ترمز انتخاب دارند: لنت ترمز سرامیکی در مقابل لنت ترمز نیمه فلزی در مقابل لنت ترمز ارگانیک.

رایج ترین نوع لنت ترمز چیست؟

شاید رایج‌ترین لنت‌های ترمز، مدل‌های نیمه فلزی از ۳۰ تا ۶۵ درصد فلز هستند. مواد اضافی می‌تواند شامل پشم فولادی، سیم و مس در میان دیگران باشد. پس از نشستن بر روی این عناصر توسط رزین آلی به یکدیگر متصل می‌شوند.

امروزه از چه نوع ترمزهایی در خودروها استفاده می‌شود؟

سیستم ترمز اولیه مورد استفاده در اکثر وسایل نقلیه مدرن، سیستم ترمز هیدرولیک است. سیستم‌های ترمز هیدرولیک از مایع ترمز برای حرکت دادن قطعاتی مانند لنت ترمز یا کفش استفاده می‌کنند که ماشین شما را قادر می‌سازد سرعت خود را کاهش دهد.

دکمه بازگشت به بالا