ترندهای کسب و کارعمومی

چراغ خیابانی چیست و چه مشخصاتی دارد؟

چراغ خیابانی چیست؟ پایه چراغ پارکی چیست ؟ چراغ خیابانی منبع نوری مصنوعی است که از لامپ،شیشه رفلکتور، پایه، براکت، قطعات الکترونیکی و … تشکیل شده است. البته برخی از چراغ ها منابع نوری ندارند و باید مطابق با سرپیچ از لامپ مناسب در آن استفاده کرد. پایه چراغ پارکی شهری که نام‌هایی همچون چراغ‌باغی یا چراغ فضای باز دارد و در انگلیسی ( Landscape Lighting یا Area lighting) نامیده می‌شود ،  یکی از زیباترین و کلیدی‌ترین تجهیزات در عرصه طراحی مبلمان شهری و نورپردازی شهری است که سهم بسزایی در زیبا سازی فضاهای سبز شهری دارد .چراغ خیابانی مهمترین تجهیزات برای تامین روشنایی در معابر و خیابان ها هست. چراغ های خیابانی اغلب برروی پایه های بلند نصب می شود تا نور آن چشم رانندگان را اذیت نکند.

برای تهیه چراغ مناسب باید مشخصات فنی چراغ ها بررسی شود و چراغ موفق به گذراندن آزمایش های فنی شود. چراغ هایی که در روشنایی معابر مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب پخش نوری نامتقارن دارند زیرا خیابان نیز نسبت به محل نصب چراغ تقارن ندارد و منابع نوری باید نور بیشتری تولید کنند. منحنی پخش نور درواقع جهت تابش نور را نشان می دهد. به همین دلیل باید شکل ظاهری خیابان و میزان نور مورد نیاز را بررسی کنید و سپس آن را با منحنی نور چراغ خیابان تطبیق دهید.

اجزای چراغ خیابانی

در این بخش به بررسی اجزای سازنده این چراغ ها می پردازیم:

بدنه

بدنه این نوع چراغ‌ها در اغلب موارد از آلومینیوم یا یک فلز مستحکم و ضد زنگ ساخته شده است. سایر تجهیزات و لوازم نوری چنین چراغی، در یک محفظه واقع شده‌اند که روی آن با شیشه‌های مخصوصی پوشیده می‌شود. این شیشه‌ها که می‌توانند به‌ خوبی نور را منعکس کنند، باید از جنسی باشند که در صورت افزایش و یا کاهش دما، دچار شکستگی و ترک‌ خوردگی نشوند. از طرف دیگر در محل اتصال این شیشه‌ها به محفظه نگه‌ دارنده، هیچ‌ گونه درزی نباید وجود داشته باشد که حشرات و گرد و غبار، نتوانند وارد آن شوند. این نکته در راهنمای خرید چراغ خیابانی بسیار اهمیت دارد.

 لوازم اپتیکی

چراغ‌های خیابانی به یک منبع نوری اپتیکی نیاز دارند که بتواند روشنایی مورد نیاز را تأمین کنند. بسته به نوع چراغ‌ها، این منابع نوری و یا لوازم اپتیکی، متفاوت هستند. در اغلب موارد در ساخت این چراغ‌ها از تجهیزاتی مانند ال ای دی، اس ام دی، سی او بی، لامپ رشته‌ای، لامپ‌های گازی و … استفاده می‌شود که هرکدام دارای مزایا و معایب مخصوص خود هستند.

لوازم الکتریکی

برای اینکه بخش لوازم اپتیکی چراغ روشن شده و کار کنند، به لوازم الکتریکی نیاز داریم. این چراغ‌ها دارای لوازم الکتریکی مختلفی مثل خازن، مدار هستند. در این زمینه به راه‌اندازی چراغ کمک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین لوازم الکتریکی به‌ کار رفته در ساخت این چراغ‌ها، هیت سینک است. وظیفه آن خنک کردن انواع چراغ خیابانی ال ای دی است. چراغ‌ها در اثر کار مداوم، حرارتشان بالا می‌رود، پس به یک خنک‌ کننده در این زمینه نیاز دارند که عملکردشان دچار اختلال نشود.

منحنی پخش نور انواع چراغ خیابانی ال ای دی

یکی از تفاوت‌هایی که در میان مدل‌های مختلف چراغ‌های خیابانی وجود دارد، مربوط به منحنی پخش نور آن‌هاست. از آنجایی که خیابان‌ها نسبت به محل نصب چراغ دارای تقارن خاصی نیستند، بدیهی است که اغلب چراغ‌های خیابانی نیز دارای پخش نور نامتقارن باشند. منحنی پخش نور چراغ‌ها، می‌تواند جهت تابش نور آن‌ها را به خوبی نمایش دهد.

مزایا و معایب استفاده از چراغ های خیابانی

چراغ‌های خیابانی نیز مانند هر چیز دیگری در این جهان، دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. هنگام استفاده از این لوازم، بهتر است که اطلاعات کافی در زمینه مزایا و معایب آن‌ها داشته باشید. در این بخش از محتوای چراغ خیابانی چیست قصد داریم به مزایا و معایب به کار بردن این منابع نوری بپردازیم.

مزیت چراغ خیابانی چیست

استفاده از این منابع نوری، مزایای متعددی را به دنبال دارد که در این قسمت به چند نمونه از اصلی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. مزایای چراغ‌های خیابانی ارتباطی با برند تولیدکننده آن‌ها ندارد؛ در نتیجه می‌توانید بیشتر این ویژگی‌ها را در چراغ خیابانی مازی نور یا سایر برندها پیدا کنید.

  • این چراغ‌ها قادر به تأمین روشنایی معابر و خیابان‌های شهری و بین‌ شهری هستند.
  • استفاده از این چراغ‌ها باعث افزایش سطح امنیت می‌شود.
  • انواع چراغ خیابانی ال ای دی دارای طول عمر بالایی هستند و به رودی نیاز به تعمیرات پیدا نمی‌کنند.
  • این چراغ‌ها خطر تصادفات رانندگی را به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌دهند.
  • استفاده از چراغ‌های خیابانی باعث افزایش تمرکز رانندگان می‌شود.

با توجه به منحنی پخش نور متفاوت چراغ‌های خیابانی، شما می‌توانید بسته به نیاز خود از آن‌ها خریداری کنید.

معایب چراغ خیابانی چیست

استفاده از این چراغ‌ها مزیت‌های متعددی دارد؛ اما نمی‌توان عیب‌های زیادی برای آن‌ها در نظر گرفت. برخی از پنلهای چراغ‌ها، دارای منحنی پخش نور خوب و کارآمدی نیستند؛ برای مثال اکثر شدت نور خود را صرف روشنایی خیابان می‌کنند و نمی‌توانند پیاده‌روها را به‌خوبی روشن کنند. این موضوع می‌تواند یکی از عیوب این چراغ‌ها باشد که با انتخاب با منحنی پخش نور بهتر، قابل برطرف شدن است.

انواع چراغ خیابانی

حال که دانستیم چراغ خیابانی چیست به بررسی انواع این چراغ ها می پردازیم. چراغ های خیابانی براساس پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شوند. یکی از اصلی ترین دسته بندی ها مربوط به منبع نوری چراغ است. برخی از چراغ ها با لامپ و برخی دیگر بدون لامپ عرضه می شوند. این محصولات از جنبه های دیگر نیز تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

انواع چراغ براساس تکنولوژی منبع نوری

چراغ های خیابانی در صورتی که منابع نوری داشته باشند، می توانند در تکنولوژی های مختلف عرضه شوند. در گذشته چراغ خیابانی لاک پشتی که در آن از لامپ های رشته ای و گازی استفاده شده بود، رواج بسیار زیادی داشت. امروزه در بیشتر معابر از چراغ خیابانی ال ای دی استفاده می شود. چراغ هایی که به لامپ ال ای دی مجهز شده اند، مصرف انرژی کمی دارند و طول عمر آن ها زیاد است. همچنین نوری که تولید می کنند، سالم است و چشم عابرین و رانندگان را اذیت نمی کند.

در ادامه موضوع چراغ رخیابانی چیست باید بگوییم که چراغ های گازی به خصوص چراغ خیابانی بخار سدیم بهره نوری بالایی دارد و از نوع سدیم پرفشار و کم فشار آن برای روشنایی معابر استفاده می شود. چراغ های بخار سدیم نور زرد رنگ و گرمی تولید می کنند.

انواع چراغ براساس شکل ظاهری

چراغ های خیابانی به یک بدنه و پایه مجهز شده است. طول این پایه به عواملی همچون فضای خیابان، محل نصب چراغ و ارتفاع ساختمان ها و بناهای اطراف دارد. علاوه بر این برخی از چراغ ها یک طرفه هستند و برخی دیگر نیز دو طرفه و توسط یک براکت چراغ خیابانی به هم متصل شده اند. پیش از خرید چراغ خیابانی باید میزان نور مورد نیاز را بررسی کنید و فضای خیابان را بسنجید تا بتوانید از چراغ مناسب در آن استفاده کنید.

انواع چراغ براساس درجه حفاظت

از دیگر موضوعات مهم در مقاله چراغ رخیابانی چیست درجه حفاظت چراغ ها است. چراغ های خیابانی به دلیل اینکه در محیط های خارجی زیر اشعه خورشید، گرد و غبار، مواد شیمیایی، سرما، گرما، رطوبت، حشرات و … هستند، باید درجه حفاظت بالا یا آی پی دار باشند. چراغ معابر باید با توجه به مکن انتخاب شود. اگر مکانی که قرار است در آن چراغ نصب کنید، رطوبتی و گرم است باید چراغ با درجه حفاظت بالا خریداری کنید.

دکل های مخابرات به چه شکلی عمل می کنند؟

هنگامی که تماسی از تلفن همراه برقرار می‌شود، سیگنال‌های RF بین آنتن مقصد شما و آنتن در ایستگاه پایه مجاورتان منتقل می‌شوند. سپس تماس تلفنی از طریق شبکه تلفن به تلفن مقصد هدایت می شود. آنتن های ایستگاه پایه باید در یک ارتفاع معقول قرار گرفته و به دور از انسداد فیزیکی فعالیت کنند تا از پوشش وسیع اطمینان حاصل شود.

دکل مخابرات روی ساختمان معمولاً سازههای بلندی هستند که برای پشتیبانی از آنتنهای مخابرات و پخش از جمله تلویزیون طراحی شده اند. دو نوع اصلی دکل وجود دارد شامل دکل های گاید یا دکل مهاری و دکل خود ایستا. این نوع دکل ها در میان بلندترین سازه های ساخت بشر هستند. دکل ها اغلب به نام سازمان های پخش کننده ای که در ابتدا آنها را ساخته اند یا در حال حاضر از آنها استفاده می کنند نامگذاری می شوند. معمولا هدف از خرید دکل مهاری بهبود وضعیت اینترنت و پشتیبانی آنتن است.

در برخی از مناطق به دلیل حضور تلفن های همراه متعدد و بیش از حد مجاز ، ممکن است آنتن دهی قدرتمند برای شما وجود نداشته باشد و حتی در مناطقی که پوشش شبکه تلفن همراه از قبل وجود داشته شما نتوانید از برقراری تماس برخوردار باشید. از این رو شرکت های مخابراتی تلاش می کنند با استفاده از دکل های مخابراتی ایستگاه های خود را افزایش دهند. اگر این کار انجام نشود، شبکه تلفن همراه به درستی کار نخواهد کرد و در نتیجه، کاربران تلفن همراه ممکن است نتوانند به شبکه خود متصل شوند.

دکمه بازگشت به بالا