عمومی

آقای میرسلیم! عصبانی کردن مردم تا کی؟

صحبت های مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در چند وقت اخیر چه در شبکه های اجتماعی و چه در مصاحبه ای که اخیرا منتشر شده، واکنش های بسیاری را از سوی اقشار مختلف مردم در پی داشته است. به ویژه میرسلیم در آخرین مصاحبه خود به صراحت گفته است: من هیچ علاقه ای به نظر مردم ندارم.

اینستاگرام: جوانان مصطفی میرسلیم را با لباس متفاوتش از انتخابات سال ۱۳۹۵ می شناسند. مردم موهای سفید او را به عنوان یکی از اعضای حزب موتلفه و پست های مختلف او از ابتدای انقلاب می شناسند. از پیشنهاد بنی صدر برای نخست وزیری که البته مجلس نپذیرفت تا کارهایش در حوزه مهندسی و وزارتش در حوزه فرهنگ در دوران سازندگی. اما آقای المهندس که پس از 20 سال در انتخابات 2016 بار دیگر در عرصه سیاسی قد علم کرد، پس از تلاش برای کسب مقام ریاست جمهوری، با قرار گرفتن در لیست اولیه وارد مجلس یازدهم شد. از همان روزهای ابتدایی نمایندگی آقای میرسلیم، لحظات درگیری ایشان با رئیس مجلس یا اظهارنظرهای سیاسی ایشان در صفحه توییتر ایشان شروع شد که معمولاً با واکنش هایی همراه بود. اما نماینده میرسلیم در این سه سال نه تنها خشونت آمیز عمل نکرد، بلکه آشکارا و بدون در نظر گرفتن احساسات مردم نسبت به آنچه در ته ذهنش می گذرد، به صحبت های خود از جمله آخرین مصاحبه آقای میرسلیم ادامه داد. در مورد فیلترینگ وضعیت کشور تبدیل به یک حساب حاشیه ای شد. او در این سخنرانی جمله ای را گفت که باعث شد منتقدانش ثابت کنند که میرسلیم حق دارد که می گوید نماینده مردم نشسته در جامعه اسلامی است اما نظر مردم برایش مهم نیست.

بخشی از این سخنرانی به شرح زیر است:

مجری: آیا با فیلترینگ موافقید؟ میرسلیم: صد در صد! باید به هر طریقی جلوی آن گرفته شود. اینستاگرام فاجعه است! این بدترین شبکه ای است که ما با آن در جهان کار می کنیم و گیج کننده است! به هیچ وجه محافظت نمی شود. مجری: به نظر شما این نظر مردم است؟ میرسلیم: من کاری به نظر مردم ندارم… مدیر: اگر اکثریت مردم بخوانند چه می شود؟ میرسلیم: به خاطر اکثریت نمی توانیم این کار را بکنیم! مجری: چه کسی این خطا را تعریف می کند؟ میرسلیم: کسانی که می‌دانند، تشخیص بدهند…»

مصطفی میرسلیم که هم اکنون عضویت در هیات ترویج و نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم را برعهده دارد، در ادامه این سخنان که در فضای مجازی به یک ترند تبدیل شده است، گفت: من هیچ ارتباطی با افکار عمومی ندارم. مردم…» و آنچه مردم را آزار می دهد، بنابراین نظر مردم برای نماینده آنها در مجلس مهم نباشد.

عزیز ما ارسال میکنیم نماینده مردم و عضویت در نظام معدنی بودن مهم است

مصطفی میرسلیم در حال حاضر دو وظیفه دارد. وی عضو هیأت رئیسه و نماینده مردم در مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی است. وظیفه یکی از اعضای هیئت ارتقاء ایجاب می کند که بدون توجه به فشارها و نظرات خارجی، آنچه را که مناسب می داند، ابلاغ و اجرا کند. ابتکار مسئولیت اصلی اعضای این شورا است. هر چند که این تنها برای قضاوت و رصد سیاست های کلی نظام و ورود به درگیری مجلس و شورای دفاع مناسب است و اکنون بحث دسترسی به اینترنت در هیچ مرحله ای نیست.

اما اگر مصطفی میرسلیم را نماینده مجلس بدانیم، ماجرا کاملا متفاوت خواهد بود. وی به نمایندگی از مردم به خانه ملت رفت تا نظرات و خواسته های مردم را زیر نظر بگیرد. در چنین شرایطی یک نماینده نمی تواند آشکارا و بی پروا مخالف افکار عمومی و نظرات اکثریت مردم باشد. در سال های اخیر شفافیت یکی از مطالبات اصلی مردم بوده و این مجلس از ابتدا قول پیگیری این موضوع را داده است. یکی از مزیت های شفافیت، نظارت بر کار و آرای نمایندگان توسط مردم است. مردم باید بدانند آن افراد اعزامی به خانه ملت چقدر به وعده های خود پایبند هستند و چقدر به نمایندگان خود نزدیک هستند تا در آینده با درک کامل تری نمایندگان خود را انتخاب کنند.

میرسلیم قبل از تایید شفافیت خود را اعلام کرد و اظهار داشت که این از صداقت او ناشی می شود اما آنچه مشکل ایجاد می کند بی توجهی به نظرات اکثریت مردم است که باید از برکت مسئولان می بود اما گروهی شده اند. . همانطور که یک نماینده آرام می گوید: “برای من مهم نیست که مردم چه فکر می کنند…”

عزیز ما ارسال میکنیم  تا کی آدم عصبانی می شود؟

اما این تنها دیدگاه رسمی درباره اظهارات جنجالی مصطفی میرسلیم است. از نظر محتوایی به نظر می رسد این سخنان مورد انتقاد قرار می گیرد. اگر در نظر بگیریم که او مانند طبیب پرشوری است که به دنبال چیزی است که برای مردم مفید است، اما مردم ندانسته با او مخالفت می کنند; ما باید در نظر داشته باشیم که انجام کارهایی مانند مسدود کردن اینترنت مستلزم جمع‌آوری و ترغیب مردم است و هیچ اقدام اجتماعی بدون مشارکت اجتماعی به درستی انجام نمی‌شود. بنابراین به جای اینکه بگوییم «من علاقه ای به نظر مردم ندارم…» باید سعی کنیم عقاید خود را با مردم در میان بگذاریم و راه اقناع را در پیش بگیریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا