ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

فواید زینک سولفات چیست؟

می‌دانیم که برای داشتن جسم سالم باید تمام گروه‌های مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم. رژیم غذایی سالم و کامل تمام گروه‌های ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدنمان می‌رساند. اما بعضی از شرایط خاص جسمی و یا مشکلات دیگری باعث می‌شود تا میزان نرمال مواد معدنی یا ویتامین‌ها به بدنمان می‌دانیم که برای داشتن جسم سالم باید تمام گروه‌های مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم.

رژیم غذایی سالم و کامل تمام گروه‌های ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدنمان می‌رساند. اما بعضی از شرایط خاص جسمی و یا مشکلات دیگری باعث می‌شود تا میزان نرمال مواد معدنی یا ویتامین‌ها به بدنمان نرسد. مکمل‌های غذایی با هدف جبران کمبودهای بدن طراحی و تولید می‌شوند. زینک یا همان روی یکی از مواد معدنی ضروری بدن محسوب می‌شود که نقش‌های حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شربت زینک سولفات به‌عنوان یک مکمل غذایی حاوی زینک تا حد زیادی نیاز بدن را به این ماده معدنی برطرف می‌کند. اگر نگران عوارض شربت زینک سولفات هستید، تا پایان این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با ما همراه باشید.

چرا مصرف زینک اهمیت دارد؟

جالب است بدانید که بدن توانایی ذخیره‌سازی زینک یا همان روی را ندارد. این موضوع سبب می‌شود که با کوچک‌ترین اشتباهات تغذیه‌ای به‌راحتی دچار کمبود زینک شویم. در حال حاضر، میزان توصیه‌شده دریافت روی به‌طور روزانه تقریبا ۸ میلی‌گرم برای خانم‌ها و ۱۱ میلی‌گرم برای آقایان است. اگر به‌طور آگاهانه در طی روز از مواد غذایی غنی از زینک استفاده کنید دچار کمبود زینک نمی‌شوید.

اما جالب است بدانید که طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۳۱ درصد از مردم در سراسر جهان دچار کمبود زینک هستند. کمبود زینک را به دلیل نقش حیاتی زینک در بدن باید جدی بگیرید. روی می‌تواند برای بیش از ۷۰ آنزیم گوناگون به‌عنوان کو فاکتور عمل کند. این موضوع یعنی در بسیاری از عملکردهای بدن نقش پررنگی دارد. برای شروع درمان کمبود زینک لازم است در ابتدا دلیل آن را تشخیص دهید. برخی از بیماری‌های روده ممکن است جذب روی در بدن را با مشکل روبرو کند. منبع مهم روی برای نوزادان شیر مادر محسوب می‌شود. یکی از راه‌های جبران کمبود زینک شربت زینک سولفات است که ما در ادامه عوارض شربت زینک سولفات را اشاره خواهیم کرد.

نقش زینک در بدن چیست؟

زینک به‌عنوان یکی از مواد معدنی حیاتی برای بدن محسوب می‌شود. این ماده معدنی کمیاب نقش‌های حیاتی در بدن ایفا می‌کند. ما در اینجا چند مورد از مهم‌ترین نقش‌های زینک را نام می‌بریم: تقویت سیستم ایمنی بدن: بدن انسان برای فعال کردن لنفوسیت‌های T به روی نیاز دارد. افزایش کارکرد حافظه و یادگیری: روی نقش مهمی در تنظیم نحوه برقراری ارتباط نورون‌ها با یکدیگر دارد و بر نحوه شکل‌گیری خاطرات و نحوه یادگیری ما تأثیر می‌گذارد.

بهبود زخم‌ها: روی در حفظ یکپارچگی و ساختار پوست نقش دارد. بیمارانی که از زخم‌های مزمن رنج می‌برند اغلب کمبود روی دارند. حفاظت پوست از اشعه خورشید: خواص آنتی‌اکسیدانی روی اثر اشعه‌های مضر خورشید را خنثی می‌کند. رشد و استحکام مو: روی نقش بسیار مهمی در تقسیم سلول‌های پوست و مو دارد. ما در ادامه عوارض مربوط به کمبود زینک و یکی از راهکارهای جبران کمبود که شربت زینک سولفات است را بررسی می‌کنیم و عوارض شربت زینک سولفات را بیان خواهیم کرد. مراقبت از سلامت جسمانی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و همه افراد دوست دارند یک بدن سالم و قوی داشته باشند. اما برخی مواقع، تغذیه سالم و ورزش منظم به تنهایی برای رسیدن به این امر کفایت نمی کند.

در این موارد، مکمل‌های غذایی به عنوان یک پشتیبان و مکمل برای تغذیه صحیح بدن در نظر گرفته می‌شوند. یکی از این مکمل‌های غذایی، مکمل روی یا قرص زینک می‌باشد. روی یا همان زینک، یک ماده معدنی ضروری است که در تمام‌اندام‌ها، بافت‌ها و مایعات بدن موجود است و به‌عنوان دومین ماده معدنی فراوان در بدن، پس از آهن، نقش مهمی در فرآیندهای بیولوژیکی دارد. روی خواص سودمندی از قبیل ضدویروس، ضد باکتری، ضد تابش و ضد سرطان داشته و همچنین برای رشد عمومی تمامی بافت‌ها ضروری بوده و از کوتولگی و عقب‌افتادگی افراد جلوگیری می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تضمین می‌کند.

تمرکز این عنصر در بدن بیشتر در سلول‌های کبد چرب، کلیه، لوزالمعده، غده پروستات، استخوان‌ها، سیستم گوارش و خون، مینا و عاج دندان، چشم، پوست، مو و ناخن هست، به‌طوری‌که کمبود روی می‌تواند اثر بدی بر روی هر یک از این اعضا به دنبال داشته باشد. ویتامین C، ویتامین E و بتا کاروتن (پیش‌نیاز ویتامین A) ، مکمل روی و سلنیوم، آنتی‌اکسیدان بسیار قوی و شناخته‌شده در بدن هستند که عامل حفظ سلامتی و مبارزه با بیماری‌ها به شمار می‌روند. در این مطلب از غفاری دایت به کاربرد روی، انواع قرص زینک و تاثیر کمبود روی بر بدن را یررسی کنیم.

قرص روی چیست؟

قرص روی یک نوع مکمل غذایی است که حاوی ماده معدنی روی می‌باشد. روی یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن انسان است و در تشکیل استخوان‌ها، حفظ سلامت پوست و مو، افزایش قدرت بینایی و … نقش دارد. در صورتی که بدن شما به مقدار کافی روی دریافت نکند، ممکن است با مشکلاتی مانند فرسایش استخوان‌ها و کاهش حافظه روبرو شوید. بنابراین، در برخی موارد پزشکان به بیماران خود، مانند بیمارانی که در دوران بارداری، شیردهی یا بیمارانی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند، مصرف قرص روی را تجویز می کنند.

خواص مکمل روی

فواید قرص زینک متعدد است و می‌تواند در زمینه‌های گوناگونی روی بدن تاثیر بگذارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص مکمل زینک اشاره کرده‌ایم: زینک یک ماده معدنی با نقش حیاتی در بدن ما است. از آنجا که روی به طور طبیعی در بدن تولید نمی‌شود، برای تامین آن باید از مواد غذایی و یا مکمل‌ها استفاده کرد. از جمله مکمل‌های محبوب زینک، شربت زینک سولفات است که بیشتر برای کودکان استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی این سوال متداول شما که شربت زینک سولفات کودکان برای چی خوبه می‌پردازیم. اگر نگران کمبود زینک فرزندتان هستید و برای انتخاب بهترین شربت زینک سولفات کودکان تردید دارد، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اهمیت زینک و جبران کمبود آن

همانطور که گفتیم زینک نقش مهمی در بدن ما دارد و بعد از آهن دومین عنصر حیاتی برای عملکرد طبیعی دستگاه‌های بدن به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین تاثیرات زینک، تقویت رشد سالم به ویژه در اطفال است. زینک همچنین برای سلامتی پوست، عملکرد سیستم ایمنی و به طور کلی عملکرد جسمی بسیار ضروری است. این ماده معدنی در تطبیق دید در تاریکی، حس چشایی و بویایی نیز اهمیت بالایی دارد.

بیش از هفتاد آنزیم در بدن به زینک وابسته هستند تا نقش خود را در هضم غذا و سوخت و ساز انجام دهند و کودکانی که به مقدار کافی زینک مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر رشد ناکافی قرار دارند. یکی از مهم‌ترین علل کمبود روی در بدن، نقصان دریافت آن از طریق مواد غذایی است و این حالت به ویژه در کودکان، جوانان و کسانی که به مدت طولانی در رژیم غذایی یا پرهیز غذایی هستند دیده می‌شود. مواد غذایی مصرفی و آب، مهمترین منابع روی در طبیعت می‌باشند. پس بدغذایی کودک می‌تواند نقش عمده‌ای در این کمبود داشته باشد. همچنین اسهال کودکان به موجب دفع آب فراوان از بدن، موجب افت سطح زینک در بدن می‌شود. از دیگر علل کاهش این عنصر مهم در بدن اختلالات جذب روده‌ای است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا