ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

از کجا بفهمیم دندان به عصب رسیده؟

شاید شما هم در مورد به عصب رسیدن دندان بارها از اطرافیان، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و … شنیده باشید اما آیا واقعا با علائم به عصب رسیدن دندان آشنایی دارید؟ آیا تا کنون درد بی وقفه و شدید و پخش شونده‌ای را در دندان خود احساس کرده‌اید؟  در موارد حاد این درد تقریبا نیمی از فک و صورت شما را درگیر می‌کند به‌طوری‌که تشخیص دندان آسیب دیده برای شما مشکل است و نمی‌دانید «دقیقا» کدام یک از دندان‌هایتان درد می‌کند.

در این حالت معمولا متخصص عصب کشی در تهران با معاینه‌های بالینی مانند ضربه زدن به دندان با ابزارهای مخصوص دندانپزشکی و کمک گرفتن از عکس‌های رادیوگرافی، دندان به عصب رسیده را پیدا می‌کند و  اقدام به عصب کشی دندان میکنند. اما گاه بیماران حتی زمانی که دندانشان به عصب رسیده دردی احساس نمی‌کنند. علت این امر نکروز شدن (از بین رفتن اعصاب دندان) است. در ادامه این مطلب به صورت مفصل به تمامی علائم به عصب رسیدن دندان اشاره می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

علائم به عصب رسیدن دندان جلو

شاید برایتان جالب باشد که حتی دندان‌های جلویی هم به عصب می‌رسند. در واقع بیماران همیشه از به عصب رسیدن دندان‌های عقبی (مولر) خود شکایت دارند اما گاه به دلایل متعدد مانند عدم رعایت بهداشت، مصرف دارو و …  دندان‌های جلویی نیز به عصب می‌رسند.

در حقیقت نشانه‌ها وعلائم به عصب رسیدن دندان های جلویی تفاوتی با علائم به عصب رسیدن دندان‌های عقبی ندارد، تنها تفاوتی که دندان‌های جلویی با دندان‌های عقبی (مولر) دارند در تعداد کانال‌های ریشه است که همین امر باعث ساده‌تر و سریع‌ترشدن فرآیند عصب کشی آن‌ها شده و در نهایت مدت زمان بهبود کاهش پیدا می‌کند.

به طور کلی از علائم دندان به عصب رسیده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معمولا علامت اصلی دندان درد است؛ این درد ممکن است ضربان‌دار و بدون وقفه و یا ناگهانی و حتی پخش شونده باشد. درد پخش شونده یعنی دردی که در محدوده صورت، فک و آرواره‌ها پخش می‌شود و تشخیص آنکه کدامیک از دندان‌ها درد می‌کند عموما سخت است.

  • حساسیت به غذاها یا نوشیدنی‌های شیرین و حتی ترش
  • حساسیت به سرما و گرما
  • درد هنگام ضربه زدن به دندان
  • تورم اطراف دندان و لثه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم دندان به عصب رسیده همیشه درد نمی‌کند، این می‌تواند به دلیل التهاب در دندان و عفونت پالپ دندان باشد، در واقع پالپ از اعصاب، عروق خونی و … تشکیل شده و عفونت پالپ باعث از بین رفتن عصب‌ها (نکروز عصب) می‌شود که به محض از بین رفتن اعصاب، درد متوقف می‌شود. در این حالت خبری از درد شدید و ضربان‌دار نخواهد بود، حتی با خوردن غذا و نوشیدنی سرد و گرم، دندان درد به سراغ شما نخواهد آمد. اما گاه با ضرباتی که دندانپزشکان با ابزار مخصوص خود (برای معاینه دندان) به دندان می‌زنند، ممکن است درد خفیفی احساس شود.

گاه مشاهده شده که دندانپزشکان برای درمان درد ناشی از به عصب رسیدن دندان آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند که البته نظرات متفاوتی در مورد این درمان وجود دارد. برخی از دندانپزشکان آنتی بیوتیک تجویز نمی‌کنند چرا که اعتقاد دارند به عصب رسیدن دندان همیشه توسط یک باکتری ایجاد نمی‌شود، پس نباید آنتی بیوتیک تجویز کرد با این‌حال برخی دیگر اعتقاد دارند که آنتی بیوتیک باید به عنوان پیشگیری از عفونت برای درمان‌های دیگر استفاده شود.

علت به عصب رسیدن دندان چیست؟

معمولا علائم به عصب رسیدن دندان‌ها متفاوت است. اما به‌طور کلی هر حفره، شکاف و یا شیاری که باعث نفوذ باکتری به پالپ دندان و عفونی کردن آن شود باعث به عصب رسیدن دندان می‌شود. پالپ دندان در واقع بافت زنده و همبندی است که درست در مرکز یک دندان و زیر عاج قرار گرفته و از عروق خونی و عصب و … تشکیل شده است. جالب است بدانید پالپ چند وظیفه اصلی دارد: تشکیل و تغذیه عاج، نگهداری ازعصب دندان و محفظت از دندان

در واقع عفونت پالپ دندان از اصلی‌ترین نشانه‌ های به عصب رسیدن دندان است. پالپ که بافت زنده دندان محسوب می‌شود با عصب کشی از بین رفته و عملا دندان شما در اصلاح می‌میرد اما ساختار آن حفظ می‌شود.

  • پوسیدگی یا حفره‌های دندانی

گاه رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، تغذیه نامناسب و استفاده بیش‌ از حد از مواد شیرین یا مصرف برخی دارو‎ها روی سلامت دندان‌ها تأثیر می گذارد. در واقع رعایت نکردن بهداشت و مصرف داروهایی خاص باعث آسیب مینای دندان شده که این آسیب‌ها با پدیدار شدن حفره‌هایی روی مینای دندان قابل مشاهده هستند.

این حفره‌ها و سوراخ‌ها از شایع ترین علائم به عصب رسیدن دندان هستند. در اصطلاح به این حفره‌ها پوسیدگی دندان نیز گفته می‌شود که همان‌طور که گفتیم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف مواد غذایی شیرین و حتی عدم «صحیح مسواک زدن» باعث ایجاد این پوسیدگی‌ها می‌شود. در نهایت با آسیب مینای دندان فرصتی برای نفوذ باکتری‌ها به پالپ دندان و عفونی کردن آن فراهم شده که همین عفونت باعث از بین رفتن اعصاب دندان و درد شدید می‌شود.

گاه به دلایل خیلی ساده و یا از روی سهل‌انگاری مثلا با خوردن نوشیدنی سرد و گرم، پشت سر هم و یا گاز زدن مواد غذایی سفت دندان‌هایمان ترک برمیدارند که همین ترک باعث نفوذ باکتری‌ها به سمت پالپ دندان و عفونی شدن آن می‌شود.

دندان قروچه نیز از دیگرعلل شایع آسیب عصبی دندان است. ساییدن مداوم دندان‌ها به یکدیگر باعث آسیب مینای دندان شده و احتمال عفونی شدن پالپ دندان و آسیب عصب را شدت می‌بخشد. برای جلوگیری از دندان قروچه پیشنهاد می‌شود از گاردهای مخصوص هنگام خواب استفاده شود.

هر گونه بیماری لثه که التهاب وعفونت بافت لثه را در پی داشته باشد می‌تواند به آسیب عصب دندان منجر شود. در این حالت بافت لثه از دندان‌ها فاصله گرفته و عملا باعث می‌شود که دندان‌ها طویل‌تر به نظر برسند و در اصطلاح لثه پس‌روی کند.

التهاب وعفونت لثه گاه به‌صورت آبسه دندان نمودار می‌شود که اگر آبسه‌ و کیست‌های چرکی به موقع تخلیه و درمان نشوند ممکن است عفونت به سایر قسمت‌ها از جمله دندان‌ها، آرواره‌ها و … گسترش پیدا کند. در این حالت امکان عفونی شدن پالپ و اعصاب دندان‌ها بسیار بالاست.

نتیجه گیری

در این مطلب ، سعی کرده‌ایم تمامی علائم به عصب رسیدن دندان را برای شما شرح دهیم. چرا که گاه دیده شده بیماران با هر دردی احساس می‌کنند که دندانشان به عصب رسیده و مضطرب می‌شوند در صورتی که ممکن است پالپ دندان سالم باشد و دندانپزشک تنها به ترمیم دندان بسنده کند. همچنین با برشمردن تمامی علت‌های به عصب رسیدن دندان، شما را در پیشگیری از پوسیدگی و به عصب رسیدن دندان راهنمایی کرده‌ایم. شما می‌توانید با رعایت تمامی نکات مطرح شده احتمال به عصب رسیدن دندان‌های خود را به حداقل رسانده و بهداشت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید.

دکمه بازگشت به بالا