اجتماعی

غذاهای بنفش چه خاصیتی دارند؟

وجود رنگ ارغوانی در میوه ها و سبزیجات معمولاً نشانه مواد مغذی به نام “آنتوسیانین” است.

به گزارش شیمیشی، اگرچه آنتوسیانین ها مانند سایر مواد مغذی گیاهی برای عملکرد مناسب اندام های بدن ضروری نیستند، اما این ترکیبات به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب هایی که می تواند باعث بیماری شود کمک می کند.

در زیر با نقل قولی از «WebMD» در مورد برخی از این غذاها و فواید آنها صحبت خواهیم کرد.

* آلو

آلو اغلب جزو اولین غذاهای ارغوانی است که بیشتر مردم درباره آن می دانند. هر چه میوه تیره تر باشد، آنتوسیانین بیشتری در آن وجود دارد. میوه های رسیده نیز حاوی مواد مغذی مفیدتری خواهند بود. همچنین پوست میوه می تواند 20 برابر بیشتر از گوشت داخلی آن آنتی اکسیدان داشته باشد.

* ست یا توت

اگرچه آنتوسیانین ها با رنگ بنفش مرتبط هستند، رنگدانه ها می توانند از قرمز تا آبی متغیر باشند. زغال اخته، شاه توت، توت فرنگی و غیره. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی کودکان و بزرگسالانی که زغال اخته مصرف می کنند، این غذا ممکن است قدرت مغز و خلق و خوی شما را تقویت کند.

* سیب زمینیها

سیب زمینی هایی با پوست و گوشت بنفش را امتحان کنید. آنها علاوه بر آنتوسیانین ها، 2 تا 3 برابر کل آنتی اکسیدان های یک سیب زمینی سفید معمولی دارند، سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و فیبر هستند.

* گیلاس قرمز

آنتوسیانین هایی که به این میوه رنگ تیره می دهند ممکن است به کاهش فشار خون و حفظ سلامت رگ های خونی کمک کنند. به نظر می رسد این ترکیبات به مشکلات مفصلی مانند آرتروز و نقرس نیز کمک کنند. گیلاس همچنین سرشار از مواد مغذی است که با هم از سرطان، بیماری قلبی و دیابت جلوگیری می کند.

* انگور

آنتوسیانین های انگور می توانند از قرمز تا سیاه متغیر باشند. این میوه شیرین حاوی رسوراترول است که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از بیماری کمک می کند.

* گل ها

یک ژن به گل می گوید که آنتوسیانین های بیشتری را در بافت های خود جمع کند و این گیاه سفید معمولی را به بنفش تبدیل کند. بهتر است گل ها را بخارپز کنید.

* هویج بنفش

این غذا را در بازار کشاورزان محلی خود پیدا کنید. آنها را به صورت کبابی، ترشی یا کبابی امتحان کنید. با خوردن هویج بنفش، آنتوسیانین بیشتری و همچنین بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهای موجود در هویج نارنجی دریافت خواهید کرد که می تواند به توقف سرطان و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند.

* کلم قرمز

وقتی آنها را می پزید، ممکن است استفاده از آنتوسیانین برای بدن شما آسان تر باشد. هنگامی که با این ماده ترشی یا کیمچی درست می کنید، پروبیوتیک های طبیعی دریافت خواهید کرد که باکتری های روده شما را تغذیه می کند. اینها به بدن شما کمک می کنند تا با میکروب ها مبارزه کند، مواد مغذی را ذخیره کند، غذا را هضم کند و حتی اضطراب را مدیریت کند.

* رنگ داخلی

رنگ غذاهای فرآوری شده مانند کیک و آب نبات با رنگ میوه ها و سبزیجات تازه یکسان نیست. اما آنتوسیانین ها اغلب برای دادن رنگ تیره به غذاهای دیگر استفاده می شوند.

در یک رژیم غذایی سالم، افراد باید میزان کالری دریافتی از غذا را با توجه به سطح فعالیت خود مصرف کنند.

به گزارش شیمیشی، خوردن یا نوشیدن بیش از نیاز بدن می تواند منجر به افزایش وزن شود زیرا انرژی استفاده نشده به صورت چربی ذخیره می شود. از طرفی اگر کمتر بخورند یا بنوشند، وزن کم می کنند و این باعث ایجاد مشکل می شود.

برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل باید غذاهای متنوعی مصرف کرد تا بدن تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

توصیه می شود که مردان حدود 2500 کالری و زنان حدود 2000 کالری در روز مصرف کنند، با این حال، بیشتر مردم کالری بیشتری نسبت به نیاز روزانه خود مصرف می کنند.

در زیر، اقتباس شده از وب سایت اطلاعات سرویس بهداشت ملی انگلستان، هشت توصیه کلیدی و مهم برای حفظ یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت جسمی و روانی آورده شده است:

* غذاهایی بخورید که کربوهیدرات های نشاسته ای و فیبر بالایی دارند.

* میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

* بیشتر ماهی بخورید.

* مصرف چربی های اشباع و قند را کاهش دهید.

* نمک کمتر بخورید: بزرگسالان نباید بیش از شش گرم در روز نمک بخورند.

* فعالیت بدنی داشته باشید و وزن مناسبی داشته باشید.

*تشنه نباشید و در طول روز آب کافی بنوشید.

* صبحانه را حذف نکنید.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا