عمومی

اما و اگرها درباره بیانیه داعش از کجا می‌آید؟

رسانه ها در موقعیتی نیستند که به طور مستقل مسئولیت یک عملیات تروریستی را تعیین کنند. در این مورد، ما بیشتر به آنچه توسط منابع رسمی منتشر می شود، تکیه می کنیم. با این حال، همیشه ادعاهایی وجود دارد که با کمی تحقیق به نتیجه ای در مورد حقیقت آنها خواهید رسید.

ایسناپلاس – فاطمه کریمخان: از شامگاه پنجشنبه که برای اولین بار گزارش شد که داعش – دولت اسلامی عراق و شام – مسئولیت حمله تروریستی به قبرستان شاهچراغ شیراز را بر عهده گرفته است، بسیاری مشغول رد ادعای داعش در مورد دخالت با نام های مختلف بوده اند. عمل شدند

در اولین ساعات انتشار خبر حمله به شاهچراخ توسط داعش، یکی از مهم ترین ادعاهای رد آن دلیل این بود که «داعش به هیچ جایی با سلاح حمله نمی کند»، مدعیان گفتند که در کل داعش مادر . این حمله دارای «جلیقه انتحاری» بود و حمله داعش به شاهچراخ اتفاق نیفتاد، این ادعا کذب است، نمونه‌های بسیاری از تخلفات وجود دارد که ثابت می‌کند داعش در حملات تروریستی خود از الگوی ثابتی استفاده نمی‌کند؛ حمله به مردم، حمله با چاقو و حملات مسلحانه از دیگر روش های این گروه تروریستی است، به عنوان مثال، حملات تهران در سال 1395 به مجلس و بقعه امام خمینی و همچنین حملات بسیاری در دشت برچی افغانستان که توسط امارات متحده عربی خراسان انجام شد. شاخه ای از دولت اسلامی در شرق ایران به جلیقه و سلاح انتحاری مجهز شده بود، بنابراین نمی توان این ادعا را که «داعش معمولاً این کار را نمی کند» به عنوان یک حمله برای داعش رد کرد.

اما شایعات درباره بیانیه داعش از کجا می آید؟

پس از اعلام داعش در شبکه خبری اعماق درباره این گروه، برخی افراد ابتدا ویدئویی را منتشر کردند که در آن به نظر می رسد اعلام داعش در 30 ربیع الاول بوده است و به این نکته اشاره می کنند که 29 ربیع الاول. – ایام اول در کشورهای عربی. اساس بیانیه نادرست است. این ادعا نیز درست نیست; زیرا تقویم قمری با گاهشماری قمری یکی نیست و در تعداد روزهای ماه که از تقویم استفاده می شود تفاوت وجود دارد. ضمناً بیانیه رسمی داعش با تاریخ صحیح منتشر شده است که تلگرام های قبلی در این مورد را تحت الشعاع قرار داده و نشان می دهد که این گروه آماده پذیرش مسئولیت حمله به شاهچرخ بوده است.

پس از بیان این بیانیه، بسیاری از مردم این سوال را مطرح کردند که این بیانیه کجا بوده است؟ و بارها اشاره آنها بر این فرض بود که “از آنجایی که ما نمی توانیم بیانیه را ببینیم پس تصویر منتشر شده جعلی است”! این ادعا نیز نادرست است. پایگاه خبری اعماق، سی‌ان‌ان، رویترز و شیمیشی، سایتی نیست که به راحتی در فضای مجازی پیدا شود. ارائه دهندگان خدمات پشتیبانی وب به طور مرتب آدرس گروه های مشکوک به فعالیت های تروریستی را از سرورهای خود حذف می کنند، بنابراین طبیعی است که کاربران عادی نمی توانند متن اظهارات Amaq را در وب عمیق پیدا کنند. داعش برای برقراری ارتباط از شبکه پیچیده ای از کانال ها استفاده می کند که کاربران عادی نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند. اگر وارد مکانی شده اید که فکر می کردید کانال ارتباطی داعش است یا شخصی به شما گفته که وارد چنین کانالی شده است، آگاه باشید که اشتباه کرده اید یا در تله افتاده اید.

اما شایعات درباره بیانیه داعش از کجا می آید؟

پس چگونه می توان با اطمینان گفت که بیانیه ای که در وب قابل مشاهده نیست توسط داعش منتشر شده است؟ داعش از روابط با افراد مناسب در مکان مناسب برای برقراری ارتباط استفاده می کند. علاوه بر این، سایت های معتبری وجود دارند که مطالب شبکه خبری اعماق را به صورت غیر مستقیم منتشر می کنند. اگر مقاله ای توسط افرادی منتشر شود که به وضوح دسترسی واقعی دارند و همچنین سایت های آینه ای، می توان با اطمینان گفت که مقاله واقعاً عمیق است.

ادعای دیگری که مطرح شده در مورد زبان بیانیه داعش است. در عنوان بیانیه اعماق از عبارت «دولت اسلامی» استفاده شده است و همین موضوع باعث شده تا برخی مشکوک شوند که در این بیانیه آمده است «حمله به شاهچراخ توسط خود ایران انجام شده است»! این ترجمه نادرست است. داعش برای توصیف خود از اصطلاح “دولت اسلامی” استفاده می کند. عنوان بیانیه داعش به این معنی است که «بهکم لعل دولت اسلامی» به معنای «حمله برای/ توسط دولت اسلامی» است.

ادعای دیگری که در مورد متن بیانیه مطرح شده تکرار اظهارات مقامات امنیتی ایران است که در نورنیوز اعلام کردند این حمله توسط داعش انجام شده است. این ادعا نیز نادرست است. در متن این بیانیه، «منابع قلات امنیت محلی اعماق» به زبان فارسی نوشته شده است که به معنای «گزارش منابع امنیتی به آژانس اعماق» است. کلمه در متن “تکذیب” یا “ناشناخته” است و اگر اشاره به خبر نورنیوز و ادعای مقامات ایرانی درباره توصیف این حمله به داعش بود، باید به این شکل نوشته می شد. «قلات المشرع المیرانیه آمنیّین محله اعماق» و به جای «نکره» از کلمه «علم» استفاده شود، ممکن است این نیز به کار نرفته باشد. همچنین اگر این بیانیه منتشر شده در اعماق بیانیه فلان یا جای دیگری بود، عنوان آن به صورت بیانیه نوشته می شد، اما عنوان این مطلب نیز به عنوان خبر نوشته می شد.

در ساعات گذشته می گویند: «همان طور که سعید امامی گفت عملیات تروریستی سال 73 بر قبر امام رضا. (س) کار وزارت اطلاعات بود، پس عملیات شاهچراخ هم کار وزارت اطلاعات بود». جمهوری اسلامی است. آنچه در بررسی های سید امامی درباره عملیات بمب گذاری قبر آمده صحت ندارد و قابل اثبات نیست. اسناد بسیار بیشتری وجود دارد که ثابت می کند بمب گذاری در قبرستان رضوی توسط القاعده انجام شده است.

در انفجار دیگری در شیراز در سال 1386، مقامات رسمی ساعت ها و روزها تمام اتفاقات حسینیه شهدای شیراز را تکذیب کردند. تقریباً تا زمانی که جمشید شرمهد، رئیس گروه مناقصه که ساعاتی پس از انفجار در حسین شهادت، مسئولیت این عملیات را پذیرفته بود، دستگیر نشد، هیچکس از تروریستی بودن آنچه در شیراز در سال 1386 رخ داد، صحبت نکرد. عملیات انتشار ضد جاسوسی رسمی از طریق منابع رسمی درباره یک حادثه تروریستی، عملیات «پرچم دروغین» نامیده می شود. در مورد حادثه اخیر شیراز، عده ای گفتند از کجا معلوم که ادعای دست داشتن داعش در این حمله، عملیات پرچم دروغ دیگری نیست؟ این قابل قبول نیست. اگرچه سابقه طولانی در انتشار ضد جاسوسی در مورد حملات تروریستی وجود دارد، عملیات پرچم دروغین به هماهنگی بسیار بیشتری نیاز دارد و در محیط تحت سلطه رسانه های اجتماعی، بعید است که به روشی که در سال 1987 ممکن بود اجرا شود.

اما از کجا می دانید که داعش برای افزایش قدرت خود بلوف نخواند و حمله ای که مستقیماً به آن مرتبط است انجام نداده است؟ کسانی که این ادعا را مطرح می کنند حداقل اعتراف می کنند که آنچه داعش می گوید درست است، اما در عین حال می گویند دلیلی برای پایان دادن به عملیاتی که واقعاً هیچ ربطی به نام آنها نداشت داعش وجود ندارد. البته این را نمی توان انکار کرد اما این سوال هم وجود دارد که اگر داعش به چنین چیزی علاقه دارد چرا حملات دیگری را به نام خود انجام نداده و فقط در این باره اظهار نظر کرده است؟

گروهی دیگر می گویند آیا عملیات شیراز توسط «جیش العدل» برای انتقام از حادثه زاهدان تلقی نمی شود؟ ما در مقام تایید یا رد این گزاره نیستیم، اما می دانیم که سابقه جیش العدل نشان می دهد که مسئولیت اعمال خود را می پذیرد. در این شرایط بیش از بیست و چهار ساعت از حمله می گذرد، تا این لحظه جیش العدل بیانیه ای صادر نکرده است که نشان می دهد نمی توان مسئولیت این حمله را بر دوش آنها انداخت.

تا زمانی که دلیلی برای رد مسئولیت داعش در این عملیات وجود نداشته باشد، این اظهارات را می توان سندی برای پیوند این عملیات با داعش دانست. اما این گفته به این معنا نیست که شخصی فرد دیگری را در اتاق فرماندهی قرار داده و به او دستور داده در شاهچراخ مردم را تیراندازی کند. سناریوی احتمالی دیگر این است که یک گرگ تنها تصمیم گرفت عملیات خود را به داعش اختصاص دهد. در این مورد مقامات امنیتی مسئول گمانه زنی و تحقیق هستند.

اما شایعات درباره بیانیه داعش از کجا می آید؟

در میان کسانی که معرفی عملیات شاهچراخ برای داعش را زیر سوال می برند، برخی به توزیع پوستر تسلیت ساعتی قبل از شروع عملیات تروریستی شاهچراخ اشاره می کنند. عده ای می گویند اگر رسانه های جمهوری اسلامی دروغ نمی گویند چرا اول گفتند مهاجمان سه نفر بوده اند، بعد می گویند دو نفر بوده اند و در نهایت می گویند فقط یک نفر در حمله بوده است. این ادعا که پوستر قبل از شروع عملیات منتشر شده صحت ندارد، زیرا تصاویر منتشر شده در زمان انتشار پوستر به راحتی قابل جعل یا دستکاری هستند. به همین ترتیب، تفاوت تعداد مهاجمان در گزارش های اولیه با گزارش نهایی را نیز می توان با اشتباهات فراوان در اخبار مملو از افراد غیرحرفه ای و بی تجربه مشخص کرد. اشتباه در گزارش های خبری چیز جدیدی و تعجب آور نیست و سابقه ای به اندازه استفاده از نیروهای غیر متخصص در مواقع بحران دارد. بر اساس این ادعاها، توصیف حمله شیراز به داعش قابل تردید نیست.

می توانی دست هایت را روی گوش ها و چشم هایت بگذاری و بگویی تصمیم گرفته ام گوش ندهم، نبینم و بپذیرم. اما اگر قرار باشد بر اساس شواهد قضاوت کنیم، دلیلی برای رد اظهارات داعش که مسئولیت حمله به شاهچراخ را بر عهده گرفته است وجود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا