اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

بررسی تاثیر تبلیغات محیطی از نظر روانشناسی

تعاریف مختلف تبلیغات محیطی

به نقل ز www.alibaba.com در اصطلاح تبلیغات محیطی به هرگونه تبلیغ گفته می‌شود که خارج از نقطه نهایی خرید مشتری یعنی همان POP انجام می‌شود. در اصول بازاریابی و فروش محصولات معمولاً نقاط کوری وجود دارند که می‌توان از آنها به عنوان یک نقطه خارج از محدوده برای انجام انواع تبلیغات استفاده کرد که با توجه به مزایایی که تبلیغات محیطی دارد، معمولاً شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از این نوع تبلیغات استفاده می‌کنند.

البته بسیاری از محققان معتقدند، تبلیغات محیطی پیشینهٔ بسیار طولانی و قدیمی دارد و در واقع منشأ آن را قبل از انقلاب صنعتی و پیدا شدن مدرنیته می‌دانند.

 تأثیر تبلیغات محیطی در کسبوکار

سفارش تلویزیون شهری: تبلیغات محیطی یا همان تبلیغات شهری یکی از اثرگذارترین روش‌ها برای کسب‌وکارهای محلی به شمار می‌رود. تبلیغات محیطی شامل نصب بنر، بیلبوردهای تبلیغاتی و یا حتی تراکت‌های دیواری یا هر روش دیگری برای جلب‌توجه عابران در کوچه و خیابان است. این‌گونه تبلیغات بیشتر در مکان‌های پرتردد که افراد زیادی به‌صورت مداوم با آنها سروکار دارند دارای اثربخشی فوق‌العاده‌ای است.

تأثیر گرافیک محیطی در کسبوکار

در عصر تکنولوژی و عرضه کالا و خدمات داشتن مدیریت صحیح در امور بازاریابی و تبلیغات برای موفقیت در بین رقبای تجاری بسیار مهم است. گرافیک محیطی از جمله عوامل موفقیت یک کالا یا عرضه خدمات است که به‌واسطه تبلیغات می‌توان آنها را به همگان معرفی کرد

تبلیغات در نقاط اصلی شهر از مکان‌هایی است که روزانه میلیون‌ها چشم به‌صورت آگاهانه یا ناآگاهانه آن را دنبال می‌کنند و این ذوق یک طراح حرفه‌ای است که نگاه‌ها را با خلاقیت خود شکار می‌کند. این روش تبلیغی تا حالا بسیار کارساز بوده است، زیرا به کمک آن می‌توان راه ورود برندها و نام‌های تجاری را به مکان‌هایی که قبلاً رسانه‌های سنتی از دستیابی به آنها محروم بوده‌اند نظیر خیابان‌ها، محل کار افراد و مدارس باز کرد. هزینه تبلیغات محیطی در مواردی بسیار سنگین بوده و تجارت‌های محلی و کوچک توان انجام آن را ندارند، ولی می‌توان با استفاده از روش‌های خلاقانه ما، هزینه تبلیغات محیطی را تا حد زیادی کاهش داده و اثرگذاری آن را افزایش داد.

تبلیغات محیطی تلاشی است برای ایجاد یک ارتباط دوسویه غیرمستقیم با مخاطبان؛ به‌عبارتی‌دیگر تبلیغات به معنای رساندن پیام به دیگران از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد و تغییر نگرش و دگرگونی در رفتار و دانش مخاطبان است.

تأثیرات تبلیغات بر مخاطبان را میتوان به این شرح بیان کرد:

ایجاد آگاهی: تبلیغات می‌تواند موجب شناخت و آگاهی نسبت به محصول و خدمات شود. به‌طورکلی مردم به سروکار داشتن با مواردی که تاکنون نشنیده‌اند یا ندیده‌اند تمایلی نشان نمی‌دهند.

ایجاد نگرش مثبت: تبلیغات می‌تواند موجب ایجاد نگرش مثبت و مطلوب نسبت به کالا یا خدمتی شود.

ایجاد هویت برای نام تجاری و ایجاد یک تصویر ذهنی برای کالا و خدمات.

جایگاه سازی محصول در بازار: در جایی که بازار بخش‌بندی شده است، تبلیغات می‌تواند به جایگاه‌یابی محصول در بخش خاصی از بازار کمک کند.

حفظ روابط: تبلیغات نیرویی است که در طول زمان موجب ایجاد و تقویت رابطه بین مشتری و عرضه‌کننده محصول می‌شود.

اقناع: تبلیغات می‌تواند مشتریان را به استفاده از یک کالا یا خدمتی خاص قانع کند.

مقابله با فعالیت رقبا: یکی از ویژگی‌های عصر حاضر توسعه مفاهیم بازار و نام تجاری است و هم‌زمان با گسترش این بازار، رقابت بیشتر و بیشتر می‌شود. تبلیغات می‌تواند به حفظ جایگاه شرکت ارائه‌کننده محصول یا ارتقای آن در میان مشتریان کمک کند.

ازاین‌رو بسیاری از سازمان‌ها سعی دارند با انجام تبلیغات از طریق رسانه‌های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، تلفن همراه و… علاوه بر معرفی خدمات و محصولات خود به مشتریان به حفظ و تحکیم این جایگاه در جامعه بپردازند.

شرایط تأثیر تبلیغات

هر تبلیغی برای تأثیرگذاری بر مخاطب، شرایط ویژه و خاصی را میطلبد که عبارتاند از:

  1. اعتقاد به موضوع تبلیغ و مشخص بودن انگیزه و هدف آن: اگر شخص حقیقی یا حقوقی به موضوع تبلیغ اعتقاد نداشته باشد، در عرضه آن، ابتکار عمل ندارد و در راه آن تلاش نمی‌کند و اگر فعالیتی هم انجام دهد ازروی ترس و انجام‌وظیفه یا تکلیف و در نهایت اجبار است، درحالی‌که اگر به آن معتقد باشد، با اشتیاق و علاقه، برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کند.
  2. هماهنگی رفتار مبلغ با هدف تبلیغ: تبلیغ‌کننده برای تأثیرگذاری تبلیغات خود در بین مردم، باید خود عامل به گفته‌ها و یا آنچه معرفی می‌کند باشد. اگر قرار است مصرف کالایی خاص در داخل کشور تبلیغ شود قبلاً مبلغ و مسئول امور تبلیغی باید از همان کالا بهره جوید تا تأثیر تبلیغ بیشتر شود.
  3. فداکاری و دفاع از تبلیغ: افرادی که به رأس هر جامعه نزدیک‌تر هستند، باید فداکاری بیشتری برای اثبات حقانیت موضوع تبلیغ و باورپذیری آن در نزد مردم از خود نشان بدهند.
  4. تعیین زمان مناسب و تمدید اجرای طرح تبلیغاتی: زمان‌بندی مناسب در اجرای تبلیغات محیطی می‌تواند باعث ایجاد تفاوت بین یک نتیجه مؤثر و یک نتیجه محدود شود. تمدید مدت‌زمان اجرای یک طرح تبلیغاتی می‌تواند بر هزینه رسانه‌ها، نحوه تأثیرگذاری رسانه‌ها و الگوهای خرید مصرف‌کنندگان و در نتیجه فروش هرچه بهتر محصولات تأثیر بگذارد.

ضرورت تبلیغات

در عصر تکنولوژی و عرضه کالا و خدمات داشتن مدیریت صحیح در امور بازاریابی و تبلیغات برای موفقیت در بین رقبای تجاری بسیار مهم است. تبلیغات محیطی از جمله عوامل موفقیت یک کالا و یا عرضه خدمات است که به‌واسطه تبلیغات می‌توان آنها را به همگان معرفی کرد.

امروزه تبلیغات به یک صنعت و تکنیک تبدیل شده است و هر شرکت یا سازمانی که بتواند در آن موفق‌تر عمل کند صاحب سهم بیشتری از بازار خواهد شد. امروزه تبلیغات محیطی شکل بین‌المللی به خود گرفته است و شرکت‌ها بیش از گذشته به فکر عبور از مرز کشورهای خود و رسیدن به بازارهای جهانی هستند. شیوه‌های صحیح حمل‌ونقل، رشد شرکت‌های چندملیتی، افزایش سطح درآمد‌های شخصی و… باعث تشویق و تحرک تجارت در میان کشور‌ها شده است. ازآنجایی‌که شرکت‌ها به دنبال بازارهای جدید هستند و محصولات خود را در مناطق وسیعی از جهان به فروش می‌رسانند، لذا مجبورند کالاهای خود را در این مناطق تبلیغ کنند.

تبلیغات در روابط اجتماعی بین مردم نیز تأثیر بسزایی دارد. در واقع تبلیغ نوعی ارتباط همه‌جانبه است که حتی می‌تواند در ساختار اجتماعی مردم نیز تأثیر گذاشته و از نظر فرهنگی موجب نزدیکی یا دوری آنها از یکدیگر شود.

تبلیغات محیطی چیست و انواع روشهای آن کداماند؟

شاید بارها در طول روز در مکان‌های مختلف شهر، انواع تبلیغات محیطی را مشاهده می‌کنید که ممکن است بسیاری از آن‌ها شما را به خود جذب نماید و یا برخی دیگر ممکن است بدون خلاقیت خاصی بوده و حتی شما را مجذوب نکند که متن آن‌ها را بخوانید.

پیروز شدن در عرصه رقابت برای فروش خدمات و کالاهایی که شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهند می‌تواند باعث کسب محبوبیت بیشتر آن‌ها در بازارهای مختلف شده و در نهایت سود بیشتری را نیز به آن‌ها برساند. در این مطلب قصد داریم به نقش تبلیغات محیطی برای پیشبرد اهداف کاری شرکت مختلف در جهت کسب سود بیشتر و شناساندن محصول به مشتریان بپردازیم.

اهداف اصلی تبلیغات محیطی چیست؟

در بالا اشاره کردیم که هدف این نوع از تبلیغات مانند دیگر روش‌های بازاریابی، شناسایی این محصول به مشتریان می‌باشد.

اما استفاده از تبلیغات محیطی یک تفاوت عمده با برخی از روش‌های دیگر دارد و آن تفاوت این است که در تبلیغات محیطی، قبل از اینکه مشتری به مرکز خرید و یا بازار مراجعه نماید، نام محصول خدمات در ذهن او حک شده است.

همین موضوع می‌تواند اهمیت این نوع از تبلیغات را بسیار بالا ببرد. در واقع زمانی که یک تبلیغات محیط به نیاز مردم توجه کند و خلاقیت ویژه‌ای به همراه داشته باشد می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن ذهن مشتری را به تصرف خود در بیاورد.

یک تبلیغ محیطی مناسب، مشتری را کنجکاو می‌کند که به دنبال استفاده از آن محصول و خدمات برود و این جاست که باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده نمود تا علاوه بر به‌دست‌آوردن مشتریان، بتوان سهم مناسبی در میان بازار رقبا نیز به دست آورد.

روش‌های مختلف این نوع از تبلیغات در یک پیام ساده اما صریح و شفاف و البته پرقدرت، محصول خود را به مخاطب که در حال گذر از آن منطقه می‌باشد، معرفی می‌کنند.

ابزار مختلف برای استفاده از تبلیغات محیطی

همواره برای استفاده از هر نوع تبلیغات روش‌های مخصوص و خاصی وجود دارد که با توجه به نوع تبلیغات و همچنین مکان مورداستفاده می‌توان از هرکدام از روش‌های موجود استفاده نمود.

در نقاط مختلف جهان برای تبلیغات محیطی معمولاً از چهار روش و ابزار مختلف مانند بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل‌ونقل، سایر رسانه‌های محیطی استفاده می‌شود.

بیلبورد

شاید بهترین و مؤثرترین روش برای تبلیغات محیطی از نظر دید استفاده از بیلبورد باشد.

بیلبوردهای تبلیغاتی درصورتی‌که دارای طرح‌های خلاقانه باشند و در ایجاد آن‌ها تفکر و ایده‌های مناسبی استفاده شود می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری نسبت به روش‌های دیگر داشته باشند.

مشتریان با دیدن طرح‌های مختلف روی بیلبورد وادار به تفکر شده و در جست‌وجوی خرید محصولات و خدماتی که بر روی آن نقش بسته است می‌روند.

البته مکان استفاده از بیلبورد نیز می‌تواند نقش اساسی در روند تأثیرگذاری این روش داشته باشد. در واقع بیلبورد تبلیغاتی که در مکان مناسب احداث شده باشد و نقش‌های روی آن کاملاً خلاقانه و همراه با ایده‌های نو باشند می‌تواند به‌راحتی در سریع‌ترین زمان ممکن مشتری را وادار به خرید کند.

حروف‌نگاری روی پنجرهٔ فروشگاه‌ها، دیوارنگاری، لامپ ال‌ای‌دی، ویترین و. از دیگر روش‌های استفاده از تبلیغات محیطی هستند.

مزایا و معایب استفاده از انواع روشهای تبلیغات محیطی

استفاده از روش‌های مختلف برای تبلیغات محیطی می‌تواند مزایا و معایب مختلف نیز به همراه داشته باشد.

از مهم‌ترین مزایای این روش از تبلیغات می‌توان به معرفی کالا و خدمات و همچنین افزایش فروش اشاره نمود.

به طور طبیعی وقتی‌که شما بتوانید محصول و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتری نشان دهید و مشتری را برای خرید آن‌ها ترغیب کنید، فروش و در صد سود شما نیز بالاتر می‌رود.

از دیگر مزایای تبلیغات محیطی می‌توان به استفاده برای هدف‌گیری مشتری در مراکز تصمیم‌گیری، آگاهی‌رسانی نسبت به ورود یک محصول جدید به بازار، معرفی بهتر و بیشتر یک برند به مشتریان و … اشاره نمود. البته تمامی این مزایای تبلیغات محیطی در صورتی می‌تواند اجرایی شود که از اصول و قواعد مناسب برای یک تبلیغ محیطی پیروی شود

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا