اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

نمونه سوالات امتحان بورسیه ترکیه در افغانستان

سوالات آزمون YOS ترکیه

رشته طراحی مد و لباس ترکیه: در بیشتر موارد، آزمون YOS از ۸۰ سؤال تشکیل شده است. بیشتر، ۴۵ سؤال در امتحان سؤالات مربوط به ارزیابی ضریب هوشی (سؤالات عمومی مربوط به توانایی‌ها و مهارت‌ها و سوالات هوش) هستند. ۳۵ سوال باقی مانده از ریاضیات است. می‌توان مباحث ریاضیاتی که در امتحان YOS مورد سوال قرار می‌گیرند، را با سوالات ریاضیات پایه‌ی دهم در دبیرستان مقایسه کرد.

بیشتر بخوانید:

ثبت نام در آزمون YOS ترکیه

برای ثبت نام در آزمون YOS ترکیه مراحل زیر باید را دنبال کنید. ثبت نام آزمون YOS ترکیه شامل ۴ مرحله‌ی زیر است:

مرحله اول: رزرو پیش پرداخت

رشته طراحی لباس در ترکیه: برای ثبت نام به وب سایت‌های دانشگاه‌های مربوطه مراجعه کنید. در بسیاری از دانشگاه‌ها می‌توانید به صورت آنلاین در این آزمون ثبت نام کنید. برای ثبت نام به یک آدرس ایمیل معتبر نیاز دارید.

در مرحله‌ی پیش ثبت نام باید فرم ثبت نام را تکمیل کرده و بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته شده به صورت دقیق و صحیح، فرم را ارسال کنید. در این فرم ثبت نام، باید شهر مورد نظرتان را به عنوان مرکز برگزاری آزمون انتخاب کنید.

– باید گذرنامه‌ی خود را اسکن کرده و آن را در سیستم بارگذاری نمایید.

– پس از ارسال فرم، ایمیل تأییدیه دریافت خواهید کرد.

– پس از دریافت ایمیل تاییدیه، نام کاربری به شما داده می‌شود و حساب کاربری شما در دانشگاه باز می‌گردد.

– پس از فعال شدن حساب کاربری، باید نام کاربری و رمزعبور خود را مشخص کنید.

– پس از فعال سازی، یک ایمیل تأییدیه به شما ارسال می‌گردد و روند ثبت نام واقعی شروع می‌شود.

مرحلهی دوم: ثبت نام

– پس از انجام موفقیت آمیز روند پیش ثبت نام در آزمون YOS ترکیه، ایمیلی با مضمون مراحل ثبت نام دریافت خواهید کرد.

– شما باید در سامانه‌ی موسسه‌ی آموزشی مربوطه در “آدی سیستمی” (Aday Sistemi) ثبت نام کنید. (بیشتر پیوندها از طریق ایمیل ارسال می‌شوند).

– برای ورود به مرحله‌ی بعد لازم است که تصویر گذرنامه‌ی خود را بارگذاری کرده باشید. شهری که به عنوان محل برگزاری آزمون انتخاب می‌کنید، را نیز باید وارد کنید.

– تمام اطلاعات باید بدون فاصله پر شوند!

– سپس وارد مرحله‌ی پرداخت خواهید شد.

– پرداخت با کارت اعتباری امکان پذیر است. با این حال، شما این امکان را نیز دارید که پول را با انتقال بانکی ارسال کنید. تصویر انتقال بانکی خود را هم باید در سیستم بارگذاری کنید.

– پس از موفقیت در پرداخت، باید منتظر بمانید تا پنجره‌ی تأیید ظاهر شود. با روش انتقال بانکی، این روند کمی بیشتر از پرداخت کارت اعتباری طول می‌کشد.

– سپس یک پیام تأییدیه‌ی پرداخت دریافت خواهید کرد و تأیید می‌شود که ثبت نام شما در آزمون YOS با موفقیت انجام شده است

مرحلهی سوم: صحت موارد ثبت نام را بررسی کنید.

شما می‌توانید وضعیت ورود خود را در سیستم پیگیری کنید. برای تغییر تاریخ‌های امتحان YOS می‌توانید این مورد را در سیستم پیگیری کنید. اطلاعات بیشتر در مورد امتحان YOS  نیز در سیستم موجود است.

مرحلهی چهارم: شرکت در آزمون YOS

فرآیند ثبت نام قبلاً با اتمام مرحله‌ی سوم تکمیل شده است. بنابراین در این مرحله ایمیلی دریافت خواهید کرد که شامل کارت شرکت در آزمون شما است. اگر نامه‌ی الکترونیکی دریافت نکردید، سیستم را بررسی کنید. می‌توانید کارت خود را در سیستم مشاهده نمایید.

این کارت را چاپ کنید. با استفاده از این کارت می‌توانید در آزمون YOS شرکت کنید.

با شرکت در آزمون YOS ترکیه در کدام برنامههای تحصیلی و رشتهها میتوان مشغول به تحصیل شد؟

فهرست رشته‌هایی که می توان با قبول شدن در آزمون  YOSدر آنها تحصیل کرد، توسط خود دانشگاه‌ها منتشر می‌شود. با شرکت و قبولی در امتحان YOS می‌توانید در دو نوع دانشگاه خصوصی و دولتی ترکیه اقدام به ادامه تحصیل کنید. باید به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشید که برخی دانشگاه‌ها علاوه بر درخواست مدرک YOS در رشته‌های هنرهای تجسمی و موسیقی “تست های ویژه‌ی استعدادیابی” برگزار می‌کنند. همچنین متقاضیان ورود به آکادمی‌های ارتش و پلیس باید دارای شرایط ویژه این آکادمی‌ها را باشند. نتایج امتحانات توسط خود دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

چه تعداد دانشجو در امتحان YOS شرکت میکنند؟

براساس YÖK ( شورای آموزش عالی ترکیه)، در مجموع ۳۹،۰۳۷ متقاضی در امتحانات YÖS در سال ۲۰۱۷ شرکت کردند. در ۲ سال گذشته، تعداد دانشجویان خارجی در ترکیه به میزان ۲ برابر افزایش یافته است. بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳، اشتغال به تحصیل ۱۰۰ هزار دانش آموز و دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های ترکیه پیش‌بینی می‌شود.

محبوبترین رشتهها نزد دانشجویان خارجی دانشگاههای ترکیه

پزشکی (تحصیل به زبان ترکی)

پزشکی (تحصیل به زبان انگلیسی)

دندانپزشکی

مدیریت کسب و کار

حقوق

اقتصاد

روانشناسی

معماری

دامپزشکی

دانش آموزان بسیاری از سراسر جهان در امتحان YOS شرکت می‌کنند. بیشتر این دانشجویان از کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، ایران، ترکیه، سوریه، آلمان، بلغارستان، افغانستان، قرقیزستان، تانزانیا، کنیا، مالزی، مصر و تونس هستند.

امتحان YOS و مدرک دبیرستان

معدل دبیرستان هیچ تاثیری در نمره و امتیاز آزمون YOS ندارد. نمرات نهایی دبیرستان فاکتوری برای موفقیت در آزمون YOS ترکیه محسوب نمی‌شوند. هیچ امتیاز اضافی در نظر نگرفته شده است.

آیا امتحان YOS دشوار است؟

ابتدا باید گفت که شما به سادگی نمی‌توانید قضاوت کنید که آیا امتحان YOS دشوار است یا خیر. شرایط و میزان آمادگی هر داوطلب می‌تواند متفاوت باشد. می‌توانید نمونه سؤالات آزمون YOS را در اینترنت جستجو کرده و آنها را بررسی کنید و به این سؤال خودتان پاسخ دهید. آشنایی با نمونه سوالات و نحوه‌ی برگزاری آزمون به شما کمک می‌کند که شانس موفقیت خود را بالا ببرید.

آیا منابعی برای آزمون YOS ترکیه را می‌شناسید؟ برای شرکت در این آزمون چه پیشنهادی دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: دانشگاه طراحی مد در ترکیه

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا