اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

نقشه نصب یو پی اس

چرا و کجا به سیم کشی یو پی اس نیاز داریم؟

باتری ups: خرابی اضطراری و قطع برق ممکن است در هر زمان به دلایل مختلف رخ دهد. دلایلی مانند اتصال کوتاه، آسیب به خطوط انتقال برق، پست‌ها یا سایر قسمت‌های سیستم توزیع، طوفان و سایر شرایط بد جوی و … . با قطعی برق یا کاهش بار از منبع تغذیه و در دسترس نبودن نیروی ثانویه مانند ژنراتور، خورشیدی و …، مشکلاتی مانند ولتاژ پایین، کمبود انرژی ذخیره شده در باتری‌ها و … به وجود می‌آید. در چنین شرایطی

  • در برخی مکان‌های خاص، به منبع تغذیه مداوم و بی‌وقفه نیاز پیدا خواهید کرد. مانند ICU بیمارستان، سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی، مراکز اداری و …
  • و در مکان‌های عادی، در خانه یا دفتر کار خود، ممکن است به پشتیبانی برق برای وسایل برقی نیاز پیدا کنید.

در همه این موارد، باید حتما از ژنراتور و سیستم یو پی اس (منبع تغذیه بدون وقفه) با کمک باتری‌های پشتیبان استفاده کرد. به منظور بهره‌بردن از این پشتیبانی، باید نحوه سیم کشی یو پی اس و اتصال سیستم UPS / Inverter به لوازم برقی به خوبی اجرا شده باشد. در این مطلب چند روش مختلف برای سیم کشی یو پی اس به وسایل برقی در خانه و محیط اداری و نکات مهم آن را آموزش می‌دهیم.

 

 

همچنین بخوانید:

روشهای سیم کشی یو پی اس در خانه و محل کار

به نقل از mrenergyplus در ادامه نحوه سیم کشی یو پی اس برای اتصال لوازم خانگی مانند پنکه، روشنایی، کامپیوتر و … به یو پی اس را آموزش خواهیم داد. از این روش‌ها برای اتصال تجهیزات اداری مانند سرورها، رایانه‌های رومیزی و دوربین‌های نظارتی به دستگاه یو پی اس نیز می‌توان استفاده کرد. تا در صورت قطع برق از کارکردن آنها مطمئن شوید. هر نوع دستگاه بزرگ و کوچک و تجهیزات الکتریکی را می‌توان با UPS یا اینورتر روشن نگه داشت، تا زمانی که بار ترکیبی آنها در محدوده ظرفیت باشد. بنابراین اقدامات احتیاطی را انجام دهید و دستگاه‌هایی را به UPS متصل کنید که وقتی برق قطع می‌شود، به سیستم پشتیبان بیش از حد بار وارد نمی‌کنند.

نحوه قرار گرفتن ups در مدار روش شماره ۱

مطابق با شکل زیر و بدون متصل کردن ” نول خروجی ” UPS یا Inverter با لوازم خانگی، مستقیما نول مشترک از خانه یا ساختمان بگیرید.

 نقشه سیم کشی یو پی اس (۱)

اگر مدار بالا کار نکرد، با استفاده از یک تکه سیم، “نول خروجی” از اینورتر یا UPS را با سیم نول خانه به هم متصل کنید. مدار بسته می‌شود و لوازم خانگی شروع به کار می‌کنند. اما اگر این کار را انجام دادید، هرگز و هرگز، قطبیت ورودی یا خروجی را معکوس نکنید. زیرا نه تنها باعث اتصال کوتاه می‌شوید بلکه به UPS یا اینورتر نیز آسیب می‌رسانید. خیلی مراقب باشید.

 نقشه سیم کشی یو پی اس (۲)

در نحوه سیم کشی یو پی اس گاهی اوقات، باید UPS را از مدار جدا کنید. در این حالت، دوشاخه‌ها را برای سیم‌های فاز و نول برچسب‌گذاری کرده و آنها را به دقت وصل کنید. در این نوع سیم کشی، از تراز بودن ورودی و خروجی UPS اطمینان پیدا کنید. در غیر این صورت، مدار کامل نمی‌شود و UPS کار نمی‌کند. برای درک بیشتر، نقشه سیم کشی یو پی اس زیر را ببینید:

تذکر مهم: (از آنجا که روش شماره ۱ روش بسیار خطرناکی است، فقط در صورت حضور فرد متخصص پیشنهاد میگردد، در غیر اینصورت اصلا توصیه نمیشود.)

نحوه قرار گرفتن ups در مدار روش شماره ۲

مدار UPS یا Inverter، با وسایل برقی را با هر دو سیم نول و فاز که مستقیماً از خروجی یو پی اس بیرون می‌آید، ایجاد کنید.

 نقشه سیم کشی یو پی اس (۳)

این ساده‌ترین و مستقیم‌ترین روش برای اتصال وسایل برقی با اینورترها یا UPS است. این نوع سیم کشی به ویژه برای آن دسته از UPS‌هایی که نمی‌توانند فقط با سیم کشی فاز کار کنند لازم است. زیرا چنین UPS‌هایی برای قطع مدارهای مستقیم و نول ورودی داخل آنها هنگام تبدیل خروجی به پشتیبان باتری طراحی شده‌اند. اگر می‌خواهید دستگاه‌های الکترونیکی حساس مانند سرورها، رایانه‌ها، تلویزیون‌ها، سیستم‌های صوتی، پخش کننده‌های رسانه‌ای و غیره را متصل کنید، باید این نوع سیم کشی را مطابق با نقشه سیم کشی یو پی اس بالا به کار ببرید.

توجه: رنگ قرمز نشان دهنده سیم فاز است و رنگ مشکی سیم نول را نشان می‌دهد. فلش‌های قرمز نشان دهنده پایانه‌های فاز UPS و فلش‌های سیاه نشان دهنده پایانه‌های نول هستند.

نکته: نحوه سیم کشی یو پی اس شرح داده شده در اینجا فقط برای اهداف مرجع است. UPS یا Inverter خود را حتما توسط پرسنلی آموزش دیده یا نصاب حرفه‌ای سیم کشی کنید.

همچنین بخوانید: (کاربرد UPS در اداره جات و شرکت ها)

نکات مهم در نحوه سیم کشی یو پی اس

    • اگر خودتان قصد سیم کشی دارید حتما در حضور افراد با تجربه و متخصص، اقدام به سیم کشی دستگاه یو پی اس کنید.
    • عدم سیم کشی صحیح، به جز صدماتی که برای یو پی اس به وجود می‌آورد، می‌تواند باعث خطر جانی برای افراد بی‌تجربه و همچنین صدمه به تجهیزات متصل به سیستم شود.
    • برای جلوگیری از افت ولتاژ و بروز خطا در سیم کشی، باید از کابل با طول و ضخامت مناسب استفاده کنید.
    • اگر طول سیم در مسیر یو‌ پی ‌اس تا دستگاه‌های مصرف‌کننده خیلی زیاد باشد، احتمال بروز خطای سیم‌کشی بیشتر است.
    • اگر طول مسیر سیم‌کشی از کنتور برق تا دستگاه یو ‌پی ‌اس زیاد باشد، افت ولتاژ توسط دستگاه جبران خواهد شد. اما در صورت طولانی بودن مسیر سیم کشی از یو پی اس تا دستگاه‌های مصرف‌کننده، ولتاژی که به مصرف کننده‌ها خواهد رسید کمتر از ولتاژ خروجی یو‌پی‌اس خواهد بود. ( بدلیل افت ولتاژ در طول مسیر)
    • یکی از اشتباهات در نحوه سیم کشی یو پی اس که معمولا منجر به آسیب دیدن ups می‌شود، مربوط به سیم کشی خروجی دستگاه یو پی اس است (سیمی که از خروجی به مصرف‌کننده‌ها می‌رود). طبق استاندارد، خروجی دستگاه باید اصطلاحا ایزوله باشد. یعنی نباید هیچ گونه اشتراکی با برق شهری داشته باشد و مصرف‌کننده‌ ها باید فقط به ups وصل شوند. در هنگام سیم کشی دقت کنید خروجی با ورودی هیچ اشتراکی نداشته باشند – نول مشترک یا فاز مشترک نداشته باشند.
    • دلیل آن این است که، دستگاه یو‌پی‌اس یا استابلایزر، وسیله‌ای است که بطور سری بین مصرف‌کننده و بار قرار می‌گیرد. بر این اساس سیم‌کشی دستگاه‌های مصرف‌کننده باید از خطوط فاز و نول برق شهر کاملاً ایزوله باشد. در غیر اینصورت، هرگونه اختلالی که در خط نول برق شهر وجود داشته باشد، می‌تواند بطور مستقیم به دستگاه‌های مصرف‌کننده انتقال یابد.
    • همچنین مدار سیم‌کشی ورودی دستگاه نیز همواره باید از سیم‌کشی خروجی کاملاً مجزا باشد. یعنی سیم‌های فاز و نول ورودی و خروجی هیچگونه اتصال الکتریکی به هم نداشته باشند و بارهای خروجی می‌بایست فاز، نول و ارت خود را فقط و فقط از یوپی‌اس تامین کنند.

 

      • پس از سیم کشی یو پی اس و اتصال دستگاه به برق ورودی (برق شهری)، یو پی اس را ابتدا در حالت بای‌پس قرار دهید و میزان بار مصرفی را روی نمایشگر دستگاه بررسی کنید. اگر مشکلی وجود نداشت، در این مرحله یو پی اس را روشن کنید. این کار به این دلیل است که اگر مشکلی در نحوه سیم کشی یو پی اس وجود داشت، آسیبی به یو پی اس وارد نشود و یا کمترین خسارت ایجاد شود .و همچنین بار مصرفی بیشتر از حد مجاز نباشد.
      • هر گونه آسیب‌دیدگی، خسارت یا صدمات ناشی از کار با برق، به صرف انتشار و مطالعه این مطلب بر عهده نویسنده نیست. این مطب صرفا جهت آگاهی و آشنایی می‌باشد و انجام کلیه امور سیم کشی و کار با برق باید به متخصصین این حوزه سپرده شود.

سخن آخر

سیم کشی یو پی اس از جمله اصلی‌ترین خدمات سیستم برق اضطراری است. نحوه سیم کشی یو پی اس فرایند مهمی است و با توجه به شرایط می‌تواند پیچیده باشد. با توجه به ارتباط یوی پی اس با سیستم برق و وسایل حساس برقی، هر گونه اقدام در مورد آن باید توسط افراد دارای تخصص و مهارت لازم صورت گیرد. ویستا الکترونیک تاو علاوه بر تخصص در تولید یو پی اس، مجرب‌ترین متخصصان را برای ارائه خدمات به شما به خدمت گرفته است. همچنین در صورتی که قصد را دارید، یو پی اس های هوگون میتوانند انتخاب خوبی برای تامین برق اضطراری منزل و یا محل کار شما باشند

 

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا