اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

چرا یخچال سرد نمی کنه ولی فریزر سرد است

راهنمایی های اولیه برای یخچال گرم و فریزر سرد

به نقل از tecnogil.com اگر فریزر شما سرد است اما یخچال گرم است، در اینجا چند راهنمایی برای شما وجود دارد. اول از همه، کتابچه را بخوانید و یخچال را بررسی کنید. دلایل مختلفی وجود دارد که فریزر شما سرد است و یخچال گرم است. شما ممکن است نیاز به انجام برخی از عیب یابی آسان برای پیدا کردن مشکل. این نکات به شما نشان می دهد چکار باید بکنید. قطعات ممکن است نیاز به تمیز کردن و جایگزینی داشته باشند. اکثر قطعات یخچال را می توان به صورت آنلاین با قیمت مناسب خریداری کرد. با صرفه جویی در هزینه ، یخچال خود را تعمیر کنید اولین کاری که باید بکنید اینست که مطمئن شوید هیچ چیز تهویه هوا در پشت فریزر شما را مسدود نکرده است.

دلایل رایج خنک نشدن یخچال:

 عدم تنظیم درست درجه دما : یخچال گرم و فریزر سرد

 

  • یخچال را در دمای درست تنظیم نکرده اید.
  • هر یخچال در شرایط زمستانی و تابستانی نیاز دارد تا دمای متفاوتی برای آن در نظر گرفته شود.
  • معمولا در زمستان دما بر روی ۳ یا ۴ و در تابستان بر روی ۱ یا ۲ درجه باید تنظیم شود.
  • اما برخی از دوستان فارغ از این اطلاعات دمای یخچال را اصلا چک نمی کنند.
  • این موضوع باعث می شود گاها یخچال بر روی دمای ۶ یا ۷ هم تنظیم شده باشد که طبیعی است خنک کنندگی یخچال کم است.

مواد غذایی بیش از حد داخل یخچال : یخچال گرم و فریزر سرد

  •  اول اینکه میزان هوای کمتری در یخچال تولید می شود و هر بار با باز و بسته شدن یخچال این میزان هم خارج می شود.
  •  برخی از مواد غذایی ممکن است سرما ساز های یخچال را مسدود کنند.
  • بسته های بزرگ را نباید در انتهای یخچال و هوا سازهای آن قرار دهید.

وجود مانع گردش هوا : یخچال گرم و فریزر سرد

  • موتور یخچال در پشت یخچال قرار دارد و معمولا فن برای اینکه موتور را خنک کند نیاز به جریان هوای حداقلی دارد.
  • اگر یخچال را در جایی دنج و کم هوا قرار دهید و پشت یخچال را هم محکم به دیوار بچسبانید و یا بخصوص به قسمتی پارچه ای و یا پلاستیکی بچسبد میزان دریافت هوا کاهش می یابد و این موضوع باعث داغ شدن و کم شدن قدرت خنک کنندگی موتور می شود.

دلایل اصلی گرم بودن یخچال و سرد بودن فریزر

  • اواپراتور یخچال
  • فن اواپراتور
  • دمپر
  • سنسور
  • برد کنترل دما
  • قطعات دیفراست
  • برد الکترونیکی اصلی
  • گاز یخچال
  • خرابی لاستیک دور درب

مشکلات فنی سرد نشدن یخچال:

کمپرسور یخچال از مهمترین قطعات اصلی یخچال به شمار می رود. یک علت اصلی سرد نکردن یخچال، معیوب بودن کمپرسور و یا رله استارت آن است.

وجود اشکال در کمپرسور و رله کمپرسور : یخچال گرم و فریزر سرد

کمپرسور یخچال با فشرده کردن گاز مبرد و پمپاژ آنان به داخل کویل ها یا همان لوله های سیاه یخچال، از مهمترین قطعات اصلی یخچال به شمار می رود. یک علت اصلی سرد نکردن یخچال، معیوب بودن کمپرسور و یا رله استارت آن است.

در صورتی که به ایراد کمپرسور مشکوک شده اید، ابتدا رله استارت کمپرسور را تعویض کنید. زیرا تعویض این قطعه بسیار ارزانتر و آسانتر است. اگر مشکل برطرف نشد، مشکل از خود کمپرسور است. اگر فن فریزر کار می کند اما یخچال خنک نمی کند، یکی از نشانه های معیوب بودن کمپرسور است. تعویض کمپرسور بسیار تخصصی و حساس است و حتما باید توسط تکنسین انجام شود.

کاهش گاز مبرد : یخچال گرم و فریزر سرد

یکی از مهمترین دلایل سرد نکردن یخچال کمبود گاز مبرد در سیکل سرمایشی است. در صورتی که نشت گاز سبب کاهش آن در سیکل یخچال شده باشد، می تواند اثراتی همچون سرد نشدن یخچال، داغ شدن کمپرسور و غیره را مشاهده کرد. در این مواقع احتیاج به شارژ گاز یخچال توسط تکنسین متخصص است.

اشکال در لوله های کندانسور : یخچال گرم و فریزر سرد

لوله ها یا کویل های همان لوله های سیاه رنگ پشت یخچال های قدیمی اند. در مدل های جدیدتر یخچال فریزر این لوله ها آشکار نیستند. در لوله های کندانسور مبرد گازی شکلی که گرمای مواد داخل یخچال را جذب کرده با هوای محیط در تبادل بوده و با از دست دادن گرما مجددا به مایع تبدیل می شود.
در صورتی که مانعی سبب تبادل حرارتی بین گاز درون لوله و هوا شود، فرآیند خنک شدن مبرد مختل شده و می تواند سبب سرد نشدن کافی یخچال فریزر شود. نشست گرد و غبار و آلودگی بر روی لوله های کندانسور و یا گرفتگی و مسدودیت آنها از جمله موانع هستند.
مطمئن شوید که لوله های کندانسور تمیز و بدون مسدودیت هستند. همچنین از وجود فضای کافی در اطراف یخچال و لوله های کندانسور و نیز تهویه هوای مناسب در محل یخچال اطمینان حاصل کنید.

ترمیستور

ترمیستور دمای یخچال را خوانده و آن را به مدار کنترلی می‌فرستد. سپس بر‌اساس دمای خوانده‌شده، مدار کنترلی میزان انرژی ورودی فن‌های کمپرسور و تبخیرکننده را تنظیم می‌کند. اگر ترمیستور معیوب باشد، ممکن است فن کمپرسور و تبخیر کننده در زمان نیاز کار نکنند، یا بیش‌از‌حد کار نمایند. برای اینکه تشخیص دهید ترمیستور معیوب است یا نه، آن را با یک مولتی‌متر امتحان کنید. مقاومت ترمیستور باید با دمای یخچال مطابق باشد. اگر مقاومت ترمیستور تغییری نکرد، یا مدارش وصل نبود، ترمیستور را تعویض کنید.

برد کنترل دما

برد کنترل دما، ولتاژ لازم کمپرسور و موتور فن‌ها را تامین می‌کند. اگر بورد مشکلی داشته باشد، ممکن است تامین جریان ولتاژ سیستم کمپرسور یا موتور فن‌ها را متوقف نماید. تشخیص مشکل در برد کنترل سخت است، قبل از تعویض آن، نخست تمامی دیگر اجزا با احتمال خرابی را تست کنید. اگر همه دیگر اجزا عملکرد درستی داشتند، آنگاه برد کنترل دما را تعویض کنید.

برد کنترل اصلی

آخرین علت در مورد یخچال گرم و فریزر سرد اشکالات موجود در برد کنترل اصلی است. برد کنترل اصلی ممکن است معیوب باشد. با این حال، بورد کنترلی از جمله دلایل نادر ایجاد کننده مشکل هستند. قبل از تعویض برد کنترل، نخست تمامی دیگر اجزا با احتمال خرابی را تست نمایید. اگر هیچ کدام از اجزا ایرادی نداشتند، برد کنترل اصلی را تعویض نمایید.

سیستم کنترل دمپر

دلیل دیگری برای سرد‌بودن فریزر یخچال و گرم‌بودن یخچال می‌تواند ایرادی در سیستم کنترل دمپر باشد. سیستم کنترل دمپر هوا، به‌ گونه‌ای باز و بسته می‌شود تا میزان مناسبی از هوای سرد وارد فضای یخچال می شود. اگر دمپر به‌درستی باز نشود، هوای سرد را به مقدار کافی وارد فضای یخچال نخواهد کرد. سیستم دمپر را کنترل کنید تا معیوب نبوده و یا در حالت بسته گیر نکرده باشد.

فن اواپراتور

در موارد متعددی تنها فن اواپراتور ایراد دارد و تنها با تعویض فن یا موتور فن، مشکل برطرف می شود. زمانی که فن اواپراتور مشکل داشته باشد سرما وارد اواپراتور می شود ولی چون فن خراب است سرما وارد یخچال نمی شود. یا قسمت پایین یخچال خنک است و قسمت بالا سرما ندارد. برای حل مشکل باید حتما فن اواپراتور تعویض شود. البته در شرایطی و موارد خاص فن قابل تعمیر می باشد.

اواپراتور یخچال

زمانی که پره های اواپراتور یخ می زدند سرما نمی تواند وارد یخچال شود. هیتر یا المنت اواپراتور وظیفه برفک زدایی یا یخ زدایی یخچال را دارد.اگر هیتر خراب باشد بعد از چند روز پره های اواپراتور یخ می زند و سرما وارد اواپراتور و یخچال نمی شود. همین امر علت فریزر خنک و یخچال گرم می باشد. برای حل این مشکل باید هیتر یا المنت اواپراتور یخچال را تعویض نماید.

از اصلی ترین دلایل فریزر خنک و یخچال گرم این است که قطعات دیفراست دچار مشکل شده اند و باید تک تک قطعات بررسی شود قطعات دیفراست شامل، اواپراتور، سنسور، فن اواپراتور، ترموفیوز، ترمودیسک، المنت یا هیتر است.

قطعات دیفراست

از اصلی ترین دلایل فریزر خنک و یخچال گرم این است که قطعات دیفراست دچار مشکل شده اند. برای حل مشکل باید تک تک قطعات بررسی شود و قطعه معیوب تعویض گردد. قطعات دیفراست شامل، اواپراتور، سنسور، فن اواپراتور، ترموفیوز، ترمودیسک، المنت یا هیتر

خدمات یدک تعمیر برای تعمیر یخچال و فریزر

  • آمادگی فنی و تخصصی مهندسین حرفه‌ای و خبره برای تعمیر یخچال و فریزر
  • استفاده از قطعات اورجینال و فابریک برای تعمیر یخچال و فریزر
  • تسلط کامل به ظرافت ها و قطعات داخلی استفاده شده در یخچال و فریزر
  • انجام تعمیرات تخصصی
  • تعمیر یخچال و فریزر در منزل
  • ضمانت سه ماهه برای انجام کلیه تعمیرات

هزینه های تعمیر یخچال و فریزر

تمامی هزینه ها پیشنهاد شده به وسیله شرکت یدک تعمیر بر اساس تعرفه های مجاز تعمیر دستگاه های برقی و خانگی است که به صورت منصفانه به شما پیشنهاد می شود

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا