علمی و پزشکی

پیش‌بینی خطرات تغییرات اقلیمی برای سلامت و رفاه بشر

تغییرات اقلیمی تهدیدهای بسیاری برای سلامت و رفاه همه مردم جهان است.

به گزارش شیمیشی از آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (ایالات متحده آمریکا)، تغییرات اقلیمی بر غذاهایی که می خوریم، هوایی که تنفس می کنیم، آبی که می نوشیم و مکان هایی که به عنوان سرپناه استفاده می کنیم، تاثیر می گذارد.

تغییرات آب و هوایی همچنین می تواند با تغییر فراوانی یا شدت رویدادهای شدید آب و هوایی و شیوع برخی آفات و بیماری ها بر سلامت و رفاه انسان تأثیر بگذارد.

به گفته کارشناسان، تغییرات آب و هوایی از دو جهت بر سلامت انسان تأثیر می گذارد:

– تغییرات در شدت یا فراوانی مشکلات سلامتی که افراد در حال حاضر با آن مواجه هستند

– با ایجاد مشکلات سلامتی جدید یا پیش بینی نشده در انسان

اثرات تغییرات آب و هوایی بر سلامتی شامل بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی، بیماری‌های ناقل مانند بیماری لایم و ویروس نیل غربی، بیماری‌های مرتبط با غذا و آب و جراحات و مرگ‌ها می‌شود. تغییرات آب و هوایی همچنین با افزایش جرایم خشونت آمیز و کاهش عمومی سلامت روان مرتبط است.

افراد می توانند همزمان یا در مراحل مختلف زندگی با اثرات متعدد تغییرات آب و هوایی مواجه شوند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیراً گفت: سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می کند که رویدادهای شدید آب و هوایی از جمله امواج گرما، سیل و طوفان در ماه های آینده در سراسر جهان آغاز شود.

به گزارش اسپوتنیک، وی همچنین اظهار داشت: سوم جولای (همین ماه جاری) جهان گرم ترین روز خود را ثبت کرد. در ماه‌های آینده، ما انتظار داریم یک سری رویدادهای شدید آب و هوایی از جمله خشکسالی، سیل، طوفان و موج گرما، که همه به سلامت انسان آسیب برساند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین گفت: خشکسالی مستمر در شاخ آفریقا هم اکنون باعث گرسنگی، افزایش مهاجرت و بیماری شده و فشار زیادی را بر خدمات بهداشتی و درمانی منطقه وارد کرده است.

وی گفت: امسال حدود 60 میلیون نفر در هفت کشور آفریقایی از جمله جیبوتی، اتیوپی، کنیا، سومالی، سودان جنوبی، سودان و اوگاندا با ناامنی غذایی مواجه هستند.

بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت، امسال (2023) بیش از 10 میلیون کودک بالای پنج سال دچار سوء تغذیه شدید خواهند شد.

سازمان جهانی هواشناسی همچنین هشدار داد که شرایط پدیده جوی ال نینو برای اولین بار در 7 سال گذشته در منطقه گرمسیری اقیانوس آرام ایجاد شده است که منجر به افزایش دمای جهانی و تغییرات آب و هوایی می شود. .

میانگین دمای جهان دوشنبه گذشته 3 جولای به رکورد جدید 17 درجه رسید.

به گزارش بی بی سی، کارشناسان آمریکایی گفتند که این رکورد بالاترین رکورد از زمان شروع رکوردها در اواخر قرن نوزدهم است.

کارشناسان بر این باورند که این وضعیت نتیجه ترکیب یک رویداد طبیعی به نام ال نینو و ادامه انتشار دی اکسید کربن توسط انسان است.

همچنین تایید شد که ماه گذشته نیز گرم ترین ماه ژوئن ثبت شده بود.

کارشناسان مرکز ملی پیش بینی محیط زیست آمریکا میانگین دمای جهان در سوم جولای سال جاری را 17.01 درجه اعلام کردند و رکورد 16.93 درجه در آگوست 2016 را شکستند.

کارشناسان از ابتدای سال جاری نگران افزایش دمای زمین و دریاها هستند.

در همین حال، بر اساس گزارشی که اخیراً توسط سازمان جهانی هواشناسی و سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا منتشر شده است، اروپا باید خود را برای امواج گرمای مرگبارتر آماده کند که عمدتاً ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

بر اساس گزارش یورونیوز، در این گزارش همچنین آمده است که اروپا سریعتر از همه قاره ها در حال گرم شدن است و قاره قاره در سال گذشته حدود 2.3 درجه گرمتر از سطح پیش از صنعتی شدن بوده است.

خشکسالی گسترده، دمای بی سابقه سطح دریا و ذوب بی سابقه یخچال های طبیعی در این قاره از جمله پیامدهایی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

این قاره که از دهه 1980 دو برابر سطح جهانی گرم شده است، سال گذشته گرم ترین تابستان خود را داشت و کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و انگلیس شاهد گرم ترین سال تاریخ خود بودند.

«پتری طلاس» دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی نیز با توجه به دمای بالای سال گذشته در اروپا، آتش سوزی شدید جنگل ها را که به گفته وی باعث تشکیل دومین منطقه سوخته بزرگ در تاریخ اروپا شد، جلب کرد. و هزاران نفر بر اثر گرما جان خود را از دست دادند.

در این گزارش که با عنوان «وضعیت اقلیمی اروپا در سال 2022» منتشر شده است، همچنین گفته شده است که دمای هوا در سراسر این قاره طی 30 سال گذشته از سال 1991 تا 2021، 1.5 درجه افزایش یافته است.

آمارهای آن همچنین حاکی از آن است که گرمای شدید سال گذشته بیش از 16 هزار نفر را به کام مرگ کشاند و سیل و طوفان بیشترین خسارت دو میلیارد دلاری ناشی از آب و هوا را تشکیل می دهد.

«کارلو بوونتمپو» مدیر اقلیم برنامه کوپرنیک اتحادیه اروپا با ابراز تاسف از این اتفاقات بر مشارکت مردم و عملکرد کشورها در افزایش دمای جهانی تاکید کرد.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا