ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

مراقبت بعد از فیشیال صورت

اهمییت مراقبت ها مراقبت های بعد از پاکسازی پوست مهم هستند چون در مراحل مختلف پاکسازی به پوست شما استرس وارد می‌کنیم. مثلاً بعد از حذف لایه‌های شاخی پوست، سلول‌های پوست شما باید لایه از بین رفته را جبران کنند. تقسیم سلولی و ایجاد لایه جدید باعث شفافیت و درخشندگی پوست می‌شود. یا مثلاً با ماساژ پوست به لایه‌های عمیق‌تر پوست استرس وارد می کنیم تا کلاژن‌سازی تحریک شود. با افزایش کلاژن سازی پوست شما سفت و خوش حالت‌شود.

نکته‌ی دیگر این است که شما دارید برای پوست خود هزینه می‌کنید. رعایت چند توصیه‌ ساده به شما کمک می‌کند که بهترین بهره را از پاکسازی پوست ببرید و ارزش هزینه‌ی صرف شده را دو چندان کنید. مطمئن باشید چند محدودیت کوچک ارزشش را دارد. آرایش کردن در جریان پاکسازی پوست لایه‌ی شاخی پوست برداشته می‌شود. این لایه سطحی‌ترین لایه پوست است و به این کار اگزفولیشن (یعنی برداشت سلول‌های مرده پوست) می‌گویند. هم تخلیه ضایعات و اگزوفولیشن می‌توانند باعث قرمزی پوست شما شده و وسوسه‌تان کنند که قوی‌ترین کانسیلر خود را برای پوشاندن قرمزی استفاده کنید. مقاومت کنید!

فیشیال پوست در کلینیک در واقع یک پاکسازی عمیق است و تا حد ممکن به پوست فشار آورده‌ایم تا خودش را ترمیم کند. بهترین کار این است که حداقل به مدت یک روز از آرایش سنگین و لوازم مراقبت پوستی قوی استفاده نکیند. به پوست خود استراحت بدهید. به علاوه به دلیل باز بودن منافذ، پوست مستعد دچار شدن به عفونت‌های باکتریایی است. پس یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از پاکسازی پوست این است که از محصولات بهداشتی و آرایشی را کنار بگذارید تا سرم‌ها، کرم‌ها، لایه بردارهای استفاده شده در جریان پاکسازی اثرات خود را بهتر و بیشتر بگذارند. البته نگران نباشید از روز دوم یا سوم می‌توانید آرایش کنید یا از سایر محصولات بهداشتی و مراقبتی استفاده کنید. البته در مورد این موضوع حتماً به توصیه پزشک یا متخصص پاکسازی گوش دهید.

استخر، سونا و جکوزی یکی از مراقبت های بعد از پاکسازی پوست این است که از قرار گرفتن در محیط‌های گرم خودداری کنید. شاید سونای خشک و بخار محل مناسبی برای گذراندن عصر بعد پاکسازی باشند ولی اینگونه نیست. سونای بخار برای پوست خوب است ولی کاری که انجام می‌دهد را ما در مراحل پاکسازی پوست انجام داده‌ایم. بخور یا رفتن به سونای بخار بعد از پاکسازی پوست می‌تواند باعث حساس شدن و آسیب به مویرگ‌های پوست شده و ایجاد کبودی کند. دوری از ماساژ البته می‌توانید بعد از پاکسازی صورت، به یکی از مراکز ماساژ مراجعه کنید ولی ما توصیه می‌کنیم حداقل برای یک یا دو روز این کار را نکنید. در جریان ماساژ، صورت شما در تماس مستقیم با تخت ماساژ قرار دارد. این اتفاق هم احتمال عفونت پوستی را بالا می‌برد و هم باعث تحریک پوست حساس شما می‌شود.

اگر نمی‌توانید جلسه ماساژ خود را لغو کنید، به ماساژور خود تاکید کنید که مراقب صورت‌تان باشد و اصلاً ماساژ صورت انجام ندهید. همچنین اگر ممکن است ماساژ را روی صندلی‌های مخصوص ماساژ نشسته دریافت کنید. در جریان پاکسازی ما ماساژ درمانی ویژه‌ای روی صورت شما انجام می‌دهیم و ماساژ صورت اضافی باعث اختلال در اثرات پاکسازی می‌شود. ورزش و فعالیت خانم‌ها و آقایان ورزشکار ممکن است وسوسه شوند که بعد از پاکسازی پوست سری به باشگاه ورزشی بزنند یا از هوای خوب بیرون استفاده کنند و دویدن سبکی در پارک داشته باشند. این کار را نکنید و حداقل یک روز ورزش را بیخیال شوید. در حین ورزش دما پوست بالا می‌رود و عرق می‌کنید. این دو می‌توانند پوست حساس بعد از پاکسازی را تحریک کنند و آزار دهند.

دوری از آفتاب تا چند روز بعد از پاکسازی پوست نباید به استخرهای روباز یا لب ساحل بروید. مگر این که تمام مدت یک کلاه حصیری بزرگ به سرتان بگذارید یک اشعه‌ی آفتاب هم به صورتتان نخورد. چون پوست شما بعد از پاکسازی لایه‌چرا صورت ما به آبرسانی، پاکسازی، ماساژ و لایه‌برداری عمقی احتیاج دارد؟ واقعیت این است که دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. از تغییرات روتین هورمونی در زنان گرفته تا استرس، محیط، مواد آرایشی و حتی برخی عادات روزمره. بنابراین هوشمندانه‌ترین تصمیمی که می‌توانید برای از بین بردن سلول‌های مرده و تنفس پوست خود بگیرید، فیشیال صورت است. اما آیا درباره مراقبت‌های بعد از فیشیال چیزی شنیده‌اید؟ خوب است بدانید همان‌قدر که پوست شما بعد از انجام این نوع درمان، صاف و نرم می‌شود،

بعد از انجام فیشیال صورت چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

بعد از انجام فیشیال صورت شما باید اقداماتی را انجام دهید و از برخی کارها بپرهیزید. چنانچه این خدمت درمانی را در یک کلینیک معتبر و توسط پزشک مرتبط دریافت کنید، تمام اقدامات لازم و نکات مهمی که باید در نظر بگیرید به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. لازم است که مراقبت‌های بعد از فیشیال را بدانید و بر اساس توصیه پزشک عمل کنید تا اثرات درمانی را به‌صورت کامل روی پوست خود حس کنید. اقداماتی که پس از این نوع درمان پوستی باید در نظر بگیرید، به دو دسته بایدها و نبایدها تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به هر دو گروه خواهیم پرداخت.

بایدها بعد از فیشیال صورت

پس از انجام فیشیال صورت لازم است که اقدامات زیر را انجام دهید: استفاده از سرم و مرطوب‌کننده ملایم بعد از دریافت این نوع خدمات درمانی، پزشک محصولاتی را به شما توصیه می‌کند تا مراقبت‌های بعد از فیشیال را به‌صورت اصولی پیگیری کنید. بر این اساس لازم است تا از سرم‌ها یا مرطوب‌کننده‌های ملایمی استفاده کنید که به شما توصیه شده است. این محصولات طوری انتخاب می‌شوند که ضمن تمیز نگه داشتن سطح پوست، لایه‌های زیرین را آبرسانی کنند. استفاده از ماسک‌ صورت و لایه‌بردار را هم کنار بگذارید. برای از سر گرفتن مراقبت‌های روتین پوستی، طبق توصیه پزشک عمل کنید.

استفاده از روبالشی و حوله تمیز و نرم روبالشی و حوله‌های آلوده به‌راحتی ناقل باکتری به منافذ باز پوست صورت شما خواهند بود. بنابراین پس از مدتی، جوش‌های زشت و آکنه‌های تیره روی پوستتان ظاهر می‌شوند. برای جلوگیری از چنین پدیده‌ای استفاده از روبالشی و حوله تمیز را در لیست مراقبت‌های بعد از فیشیال صورت قرار دهید. همچنین حوله زبر می‌تواند پوست حساس شما را به‌راحتی زخم کند و به آن آسیب برساند.

مصرف آب زیاد فیشیالیست کار خود را به‌خوبی انجام داده است، مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها هم به کمک پوست آمده‌اند تا آن را عمیقا آبرسانی کنند. اکنون نوبت شماست تا برای هیدراته کردن بدن خود اقدام کنید و مراقبت‌های بعد از فیشیال صورت را به‌درستی انجام دهید. به اندازه کافی آب بنوشید. آب، آب میوه تازه و دیگر مایعات کمک می‌کنند تا پوستی جوان، درخشان و شاداب داشته باشید. ضدعفونی وسایل پرکاربرد اگر پیرسینگ بینی دارید و یا عینک می‌زنید، لازم است مدام آن‌ها را ضدعفونی کنید تا از این طریق باکتری وارد پوست شما نشود. نبایدها بعد از فیشیال صورت بعد از انجام فیشیال صورت از اقدامات زیر جدا خودداری کنید: عدم استفاده از مواد آرایشی

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از فیشیال این است که حداقل به مدت یکی دو روز از آرایش سنگین خودداری کنید. شما هزینه کرده‌اید تا عمیق‌ترین لایه‌های پوست شما پاکسازی و آبرسانی شوند. بنابراین طبیعی است که اینک پوست شما منافذ باز بسیار زیادی داشته باشد. استفاده از مواد آرایشی باعث بسته شدن این منافذ و در نتیجه مسدود کردن راه تنفس پوست می‌شود. همچنین زمینه ورود باکتری‌ها به پوست را فراهم می‌کند. از طرفی شما پس از دریافت این نوع خدمات درمانی بسته به رنگ پوستی که دارید ممکن است تا چندین ساعت صورت قرمز و ملتهبی داشته باشید. خواهشا این شرایط را تحمل کنید و آن را به‌عنوان بخشی طبیعی از پروسه درمانی خود در نظر بگیرید. لازم نیست برای بهبود این وضعیت از کپسول یخ استفاده کنید. چند روز تحمل کنید و سپس مانند گذشته آرایش کنید.

رفتار ملایم با پوست اگرچه از ور رفتن با پوسته‌ها، جوش‌ها و زخم‌های سطح پوست  همواره باید اجتناب کنید، اما در نظر داشته باشید که بعد از فیشیال، پوست صورت شما از همیشه حساس‌تر است. بنابراین یک جوش سر سیاه یا سر سفید که در آینه به شما چشمک می‌زند ممکن است بسیار وسوسه‌انگیز باشد تا با سرانگشتانتان به سراغش بروید، اما اگر زیبایی صورتتان برای شما اهمیت دارد و یا حداقل برای هزینه‌ای که بابت فیشیال پرداخته‌اید، ارزش قائل هستید، از این کار اجتناب کنید! این اقدام به ظاهر ساده یکی از مهم‌ترین موارد مراقبت‌های بعد از فیشیال است. مطمئن باشید که تکنسین زیبایی آن جوش را روی صورت شما دیده است و اگر آن را به حال خود رها کرده، حتما علتی داشته است. در بسیاری از موارد جوش‌ها دست نخورده رها می‌شوند، زیرا هنوز زمان تخلیه آن‌ها فرا نرسیده است.

همچنین اگر جلسه ماساژ پس از فیشیال صورت دارید در نظر داشته باشید که حتی اگر ماساژور بسیار حرفه‌ای باشد، باز هم نباید صورت شما را لمس کند. زیرا پوست شما به شدت حساس است و ممکن است یک لمس محکم باعث آسیب رسیدن به بافت‌های پوستی شود. اجتناب از حمام داغ تا چندین ساعت پس از دریافت این نوع خدمات پوستی از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، اتاق گرم، سونا یا حمام داغ بپرهیزید. پوست صورت شما طی پروسه فیشیال در معرض بخار شدید قرار گرفته است و لازم است تا چندین ساعت و حداقل یک تا دو روز در معرض گرمای مجدد قرار نگیرد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا