ترندهای کسب و کارعمومی

تاثیر ui/ux بر طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت

بررسی نقش ui و ux در طراحی اپلیکیشن و سایت

امروزه همه افراد و شرکت ها به دنبال راههای مانند طراحی اپلیکیشن موبایل هستند که کسب و کار خودشون را گسترش دهند تا بتوانند با رقبای خود رقابت کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. در جامعه ما اکثر کسب و کار ها به صورت سنتی فعالیت می کنند اما در سال های اخیر این روال شروع به تغییر کرد و با وارد شدن کسب و کار های جدید و استارت آپ ها، شیوه ی سنتی کمتر شد و کسب و کار ها شروع به استفاده از تکنولوژی کردند.

قدم به قدم کسب و کار های سنتی تبدیل به کسب و کار های مدرن شدند و توجه زیادی به برندینگ و هویت سازی شرکت ها شد. اما برندینگ به تنهایی کافی نبود و جای خالی اپلیکیشن ها و سایت ها و وب اپلیکیشن ها حس می شد. زمانی که به طراحی اپلیکیشن و سایت ها بها داده شد، سیستم های کسب و کاری در ایران متحول شد و وارد فاز جدیدی شد و تعداد زیادی از شرکت ها توانستند درآمد های خود را چندین برابر کنند و مشتری های جدیدی داشته باشند و با سرعت بسیار زیاد از کسب و کار های سنتی سبقت بگیرند.

با این روندی که شکل گرفته اکثریت کسب و کار های جدید تمرکز ویژه ای روی طراحی سایت و اپلیکیشن ها دارند و هر روز نیز استارت آپ های جدیدی وارد بازار می شوند که بر این اساس طراحی و پیاده سازی شده اند. اما همه ی این کسب و کار ها موفق نمی شوند زیرا طراحی اپلیکیشن یا سایت آن ها استاندارد های رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) را نداشته یا به صورت اصولی به آن ها توجه ای نشده است.

یکی از لازمه های داشتن یک کسب و کار موفق داشتن برندینگ اصولی و رابط کاربری استاندارد و جذاب برای سایت یا اپلیکیشن هست.

آیا کلید موفقیت در طراحی رابط کاربری و تجربه ی کاربری خوب است؟

همانطور که در بالا اشاره کردم یکی از اصلی ترین بخش هایی که در طراحی اپلیکیشن و سایت باید به آن توجه کنیم رابط کاربری و تجربه ی کاربری هستش زیرا اگر ما این بخش از کار را درست و اصولی پیش نبریم ممکن است به صورت جدی شکست بخوریم و پروژه ی ما ضرر رو به رو بشود.

فرض کنید وارد یک سایت شده اید و با یک ظاهری که در ادامه برایتان توصیف میکنم رو به رو می شوید، در این سایت تصاویر به شدت تار و بی کیفیت می بینید در بالای صفحه نوارمنو قرمز تیره هست که با رنگ سبز نوشته های منو قرار دارد، با دیدن این سایت اولین کاری که میکنید چیه؟ بدون شک تا باز میشه و این صفحه رو میبینید کمتر از 5 ثانیه حتی بدون اینکه بررسی کنید، اون سایت را می بیندید. شاید اون سایت یکی از خفن ترین کار های که به ذهنتون میرسه را انجام بده اما با بخاطر رابط کاربری بد و غیر اصولی که داشته شما حتی حاضر به بررسی آن سایت نشدید و حتی محتوا و کار های آن وب سایت را بررسی ام نکردید.

شاید مثالی که برایتان زدم خیلی راحت بتونه این مفهوم که چقدر رابط کاربری و ظاهر سایت مهمه را بهتون الغا کنه، الان در نظر دارم که یک مثال ساده در مورد تجربه کاربری برایتان بزنم تا همین دیدگاه را در مورد تجربه کاربری هم پیدا کنید.

فرض کنید در گوگل یک سایت را میبینید یا یکی از دوستانتان لینک یک سایت را برایتان ارسال می کند، عنوان سایت و کار هایی که در سایت انجام می دهند از نظر شما خیلی خوب و جذاب هستش، وارد سایت میشوید اما بعد از کلیک کردن روی لینک 30 -40 ثانیه طول میکشه تا صفحه ی سایت باز بشه، روی هر بخش این سایت که کلیک کنید همین زمان طول میکشه تا صفحه ی مربوطه باز شود. بعید میدونم شما بعد از 2 الی 3 تا کلیک دیگر حاضر باشید با آن سایت کار کنید زیرا زمان زیادی از شما تلف می شود. این یک نمونه خیلی ساده بود که برای شما مثال زدم اما همین نکات ساده اگر در نظر نگرفته شده باشد، باعث میشود که هزینه های میلیونی شما برای طراحی سایت و اپلیکیشن با شکست رو به رو شود.

آیا به تنهایی طراحی رابط کاربری باعث موفقیت یک پروژه می شود؟

خیر، قطعا اینطور نیست داشتن یک رابط کاربری و ظاهر اصولی که به سادگی خدمات یا محصولات شما را به کاربر معرفی کند و او را به سمت تماس یا خرید کردن از سایت یا اپ شما سوق دهد کافی نیست اما قطعا یکی از اصلی ترین پایه های طراحی و سئو سایت و طراحی اپلیکیشن، داشتن استاندارد های رابط کاربری و بروز بودن آن است.

رابط کاربری به تنهایی معنی پیدا نمی کند و در کنار آن باید توجه ی بخصوصی روی تجربه ی کاربری داشته باشیم. با انیمیشن ها یا تغییر رنگ ها با حرکت موس روی عکس ها یا دکمه ها میتوانیم حس خوبی به کاربر بدهیم و با استفاده اصولی از اینتر اکشن ها، کاربر را به سمت هدف سایت یا اپ خودمون که تماس با شکرت یا خرید محصولاتمان هست هدایت کنیم.

در کل رابط کاربری خوب باعث میشود کابر مطلالب یا محصولات ما را ببیند اما تجربه ی کاربری خوب باعث میشود یک کاربر مجاب شود در سایت ما بماند، از سایت استفاده کند و حتی بعد از یک بار استفاده از خدمات ما یا خرید محصولاتمان برای بار دوم و سوم نیز به سایت ما باز گردد و استفاده کند یا سایت و اپ شما را به دوستان خود نیز معرفی کند.

همه ی این ها باعث می شود که شما در بین مخاطبان مطرح شوید و روز به رو تعداد ورودی سایت یا دانلود اپلیکیشن شما بیشتر شود.

درکنار داشتن رابط کاربری خوب و تجربه کاربری عالی، اجرا و برنامه نویسی پروژه نیز به شدت اهمیت دارد، و پیاده سازی سایت باید به قدری اصولی باشد که هم بتواند رابط کاربری را به خوبی پیاده سازی کند و هم تجربه ی کاربری را به کاربر شما القا کند.

همیشه داشتن تیم برنامه نویسی حرفه ای به موفق شدن پروژه شما کمک میکند. اگر شما برای یک پروژه با یک ایده ی عالی و جدید و حتی رابط کاربری مدرن و استاندارد داشته باشید اما تیم برنامه نویسی خوبی نداشته باشید، طبیعتا با مشکل رو به رو میشوید زیرا سایت یا اپ شما نمیتواند بازدهی خوبی داشته باشد.

در کنار آن تبلیغات و برنامه هایی بازریابی که دارید به شدت مهم هستند و باید در کنار پروژه با کیفیت، بتوانید خود را به کاربر معرفی کنید و با برنامه هایی که دارید برند و پروژه ی خود را جا بندازید تا کاربران به صورت دائمی از سایت یا اپ شما استفاده کنند.

آیا رابط کاربری و تجربه کاری نیازی به بروز رسانی دارند؟

بله، به بروز رسانی نیاز دارد، علم برنامه نویسی روز به روز در حال پیشرفت و توسعه هستش و به همین علت شما و پروژتان نیز باید با این روند پیش بروید زیرا، ممکن است کسی کسب و کاری شبیه به شما را با امکانات مدرن تر وارد بازار کند و شما برای کاربرانتان یکنواخت شده باشید.

استاندارد طراحی رابط کاربری حاکی ازین است که شما باید دائما در حال توسعه و بروز رسانی اپ و سایت خود باشید و بر اساس فیدبک هایی که از کاربرانتان می گیرید، رابط کاربری خود را بروز رسانی کنید تا کاربران حس بهتری داشته باشند و با افزودن امکانات جدید و تازه، کاربران خود را بیشتر کنید. معمولا هر یک سال یا 6 ماه یکبار شما می توانید برای اینکار اقدام کنید و ظاهر اپ یا سایت خود را بروز رسانی کنید و امکانات جدید به سایت و اپلیکیشن خود اضافه کنید تا حتی کاربرانی که دیگر از پروژه شما استفاده نمی کنند به واسطه امکانات جدید، دوباره از اپلیکیشن شما استفاده کنند.

باید به این نکته نیز توجه کنید که تجربه کاربری به شدت اهمیت دارد و شما باید دائما در حال توسعه این بخش از پروژه خودتان باشید، گاهی با تغییر اندازه ی یک فوتپنت یا تغییر رنگ یک دکمه میتواند تا 30% فروش یا تماس های شما را بیشتر کند. تحلیلی هایی که روی تجربه ی کاربری انجام می شود و بهبود هایی که روی پروژه ها انجام می دهید نه تنها باعث می شود کاربران راحت تر از اپ یا سایت شما استفاده کنند بلکه میزان استفاده آن ها نیز بیشتر میشوند و همین کافیست که شما در کنار جذب کابران جدید بتوانید کاربران قبلی خود را به مشتری بالقوه تبدیل کنید. روز به روز درآمد خود را بیشتر کنید و در مسیر پیشرفت قدم بگذارید.

تاثیر UI(رابط کاربری) و UX(تجربه کاربری) بر SEO را جدی بگیرید!

اگر این مقاله را می خوانید قطعا از افراد علاقه مند به حوزه فناوری اطلاعات هستید و حتما می دانید که چه جنگی بر سر صفحه اول جستجوی گوگل وجود دارد. بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو که به اختصار SEO نامیده می شود از مهمترین معیارهای موفقیت یک محصول می باشد چرا که دقیقا  جایی حضور پیدا می کنید که مشتری به دنبال شماست!

برای رسیدن به رتبه های برتر در موتورهای جستجو باید پارامترهای مختلفی را رعایت کنید که قطعا در حوصله وبسایت ما نیست اما می خواهیم در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش UX از مرجع آموزش طراحی رابط کاربری و آموزش تجربه کاربری به جنبه هایی از تاثیر UI(رابط کاربری) و UX(تجربه کاربری) بر SEO وبسایت ها بپردازیم.

1-اپلیکیشن ها و وبسایت ها را تا حد ممکن سریع و سبک طراحی کنید.

وقت آن رسیده است که کسب و کارها با برخی واقعیت ها روبرو شوند. شرکت های برتر توسعه اپلیکیشن همیشه اهمیت سرعت را به مشتریان خود یادآوری می کنند. به عبارت دیگر، یک سایت یا اپلیکیشن باید به سرعت بارگذاری شده و کاربر بتواند هنگام کار کردن با آن به سادگی بین صفحات آن پیمایش کند. اگر یک سایت یا اپلیکیشن به سرعت بارگذاری نشود، در رتبه بندی موتورهای جستجو جایگاه خوبی نخواهد داشت. در حقیقت، سایت های سنگین و با سرعت پایین ممکن است هرگز قادر به جبران این شکست نباشند.

بالا رفتن در رتبه بندی موتورهای جستجو فوق العاده چالش برانگیز است، این رتبه بندی یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی در میان تمام عوامل است در واقع میزان محبویت یک وبسایت در موتورهای جستجو مستقیما روی بسیاری از موارد از جمله فروش و… تاثیر خواهد داشت. کسانی که وقت خود را برای استخدام طراحان متخصص برای طراحی رابط کاربری(UI) و تجربه کاربری(UX) مناسب صرف می کنند، همیشه نسبت به دیگران موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد.

البته نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر بگیرید این است که یک طراحی سبک به معنای زیبا نبودن نیست یعنی نباید به بهانه افزایش سرعت محصول تمام جذابیت های بصری آن را حذف کنید! تصور کنید یک وبسایت فوق العاده سریع پیش روی شماست که به طرز عجیبی زشت طراحی شده است. چه حسی نسبت به آن دارید؟ پس سعی کنید بین زیبایی و سبک بودن محصول توازن برقرار کنید.

2-نویگیشن و پیمایش در محصول را برای کاربران آسان کنید.

از مهمترین جنبه های تاثیر UI و UX بر SEO، نویگیشن محصول است. بسیاری از سایت ها و یا وب اپ ها قبل از رشد، از بین می روند چرا که استفاده از آنها آسان نیست. مطمئن شوید که منوهای محصول شما فاقد اطلاعات اضافی هستند و گیج کننده نیستند. همچنین مطمئن شوید که تمام اطلاعات لازم برای پیمایش کاربران در محصول شما وجود دارد. کاربران کاملا باید بدانند که روی چه نقاطی کلیک کنند، در چه صفحه ای قرار دارند و چه صفحاتی را بازدید کرده اند.

وجود یک نوار جستجو نیز جزو بایدهای اجباری است. نوار جستجو باعث می شود بازدیدکنندگان بیش از حد وقت خود را هدر ندهند. تمام منو ها باید به آسانی قابل درک باشند. اگر این گونه نیست، کاربران تشویق به رفتن به وبسایت های رقبای شما خواهند شد. گوگل به سایت هایی که استفاده از آنها سخت بوده و هرگز در بالای رتبه بندی جستجو قرار نخواهند گرفت، اهمیتی نمی دهد. گیج کننده بودن یک وبسایت و سخت بودن کار با آن باعث ترک سریع آن توسط کاربر خواهد شد و این مورد، برای موتورهای جستجو و در راس آن ها گوگل، یک امتیاز منفی برای محصول شماست.

3-عناوین و هدینگ ها را جدی بگیرید.

اگر اهل نوشتن مقاله در وبسایت ها و سئو کردن آن ها باشید می دانید که تگ های هدینگ یا عنوان که به نام H1 تا H6 شناخته می شوند بسیار مهم هستند. زمانی که نوبت طراحی سایت و اپلیکیشن شود، عموما عناوین قسمت های مختلف برای طراحان به عنوان یکی از موارد اصلی و ضروری مورد توجه قرار نمی گیرند.

با این حال، این عناوین نقشه راهی هستند که کاربر می تواند روی آن حساب کند. طراحان رابط کاربری(UI) و تجربه کاربری(UX) که تمایل به صرف زمان برای در نظر گرفتن اصطلاحات و مفاهیم این فرآیند را دارند، همیشه سطح موفقیت بیشتری را تجربه خواهند کرد. سرفصل های به خوبی طراحی نشده، به طور قابل توجهی به رتبه بندی موتور جستجو لطمه خواهند زد.

در این گونه موارد خزنده های موتور جستجو به آسانی قادر به درک هدف یک سایت نیستند. عناوین مناسب می تواند به ربات های موتور جستجو در فهم بهتر مطالب وبسایت شما کمک کند. در یک سایت یا اپلیکیشن از عناوین یا برچسب های بیش از حد استفاده نکنید. چرا که شما قرار است محصول را برای کاربر تولید کنید نه موتور جستجو!

4-مدت زمان حضور کاربر در وبسایت را طولانی کنید.

جنبه مهم تاثیر UI و UX بر SEO یک وبسایت درگیر کردن کاربر با آن است. یک سایت یا اپلیکیشن که به خوبی طراحی شده همیشه بازدیدکنندگان را به خود جذب خواهد کرد، اما این افراد تا چه مدتی مایل به ماندن هستند؟ این همان سوال اصلی است که باید پاسخ داده شود. هر سایت یا اپلیکیشنی باید محتوای جذابی را ارائه دهد. پس از آن، طیف گسترده ای از عوامل دیگر در رابطه با رتبه بندی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. هر شرکتی که به دنبال ارائه محصولات و خدمات می باشد تمایل دارد مدت زمان حضور کاربر در وبسایت خود را افزایش دهد.

هرچه مشتری زمان بیشتری را در سایت یا اپلیکیشن شما صرف کند، بیشتر مایل به شنیدن پیامی است که شما ارائه می دهید. ابزارهای آنالیتیک گوگل سایت هایی که کاربران مدت زمان بیشتری را در آن سپری می کنند، را با علاقه بیشتری بررسی می کنند. اگر بخواهیم یک نمونه ساده از درگیر کردن کاربران در وبسایت ارایه دهیم، می توانید در مقالات وبسایت خود باکس هایی را قرار دهید که کاربران را ترغیب به خواندن مطالب مشابه کند.

5-تا می توانید باعث کاهش نرخ بازگشت شوید.

فرض کنید که شما برای مطلب خاصی در گوگل جستجو کرده اید، با باز شدن وبسایت مورد نظر سریعا آن را می بندید چرا که به دلایلی از جمله طراحی نامناسب یا رسپانسیو نبودن صفحه، انتظارات شما را براورده نکرده است در این لحظه شما باعث افزایش نرخ بازگشت یا Bounce Rate آن وبسایت شده اید.

وب سایت ها و اپلیکیشن به دلایل مختلفی توسط کاربران کنار گذاشته می شوند. خوشبختانه کسانی که به طراحی رابط کاربر و طراحی تجربه کاربر توجه خاصی دارند قادر خواهند بود از تمام این مشکلات معمول جلوگیری کنند.

هرچه ضریب بازگشت پایین تر باشد، بهتر است. سازمان دهی محتوا یکی از مهم ترین جنبه های این معادله است. قبلا طی همین مقاله اشاره ای کوتاه به این مساله داشتیم. طراحی صفحات فرود برای ارایه محتوا نیز ضریب بازگشت را کاهش داده و محبوبیت وبسایت شما را برای موتورهای جتسجو افزایش می دهد. رسپانسیو بودن یک سایت هم در کاهش نرخ بازگشت آن بسیار موثر است.

سعی کردیم در این مقاله از سری مقالات آموزش طراحی UI و آموزش UX نکات کلی ای را در خصوص تاثیر UI و UX بر SEOی وبسایت ها مطرح کنیم. ملاک های مطرح شده در این مقاله از جمله مهمترین نکات موثر در سئو بودند که می توانید با صرف خلاقیت در خصوص موارد مطرح شده، حین فرایند طراحی رابط و تجربه کاربری محصول، باعث بهبود SEO آن شوید.

دکمه بازگشت به بالا