ترندهای کسب و کارعمومی

بهترین نگهدارنده مواد غذایی

در حال حاضر استفاده از مواد نگهدارنده در صنایع غذایی موضوع مهمی برای تولیدکنندگان مواد غذایی است. نگهدارنده ها از اکسید شدن سریع و فساد مواد غذایی جلوگیری می کنند و ماندگاری غذا را افزایش می دهند. افزودن این مواد نگهدارنده به تولیدکنندگان در صنایع غذایی اجازه می دهد تا محصولات غذایی را در سراسر کشور و جهان بدون به خطر انداختن ایمنی یا کیفیت مواد غذایی توزیع کنند. اگر می خواهید در مورد مواد نگهدارنده بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با پیشگامان شیمی همراه باشید.

5 بهترین نگهدارنده در صنایع غذایی

پروپیونات کلسیم

کلسیم پروپیونات یا مایکوبان با فرمول شیمیایی C6H10CaO به عنوان بهترین نگهدارنده در صنایع غذایی در سراسر جهان شناخته شده است. از این ترکیب در پخت نان و سایر محصولات پخته شده استفاده می شود و از رشد باکتری ها و کپک ها جلوگیری می کند. این ماده نگهدارنده به صورت پودر کریستالی سفید در بازار موجود است و رنگ و بوی کم رنگی دارد. پروپیونات کلسیم در دمای اتاق پایدار است و رطوبت را جذب می کند و با عوامل اکسید کننده قوی ناسازگار است.

مهمترین کاربرد این ماده در نان، کیک و لبنیات مانند کره، شیرخشک و پنیر است. پروپیونات کلسیم موجود در خوراک دام از رشد کپک و میکروارگانیسم ها جلوگیری می کند. این ترکیب علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی، به عنوان منبع تغذیه نیز مفید است و به بدن در تامین کلسیم دندان، ماهیچه ها، اعصاب و سلول ها کمک می کند و به طور طبیعی استخوان ها را تقویت و حفظ می کند. گیاهخواران نیز می توانند از این ماده معدنی استفاده کنند و تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن بی خطر است.

سایر بهترین نگهدارنده های جهان شامل موارد زیر است:

I-سوربات پتاسیم

سوربات پتاسیم از یک ترکیب شیمیایی با هیدروکسید پتاسیم و اسید سوربیک تشکیل شده است. این ماده خاصیت ضد کپک زدگی دارد و کاربردهای زیادی در مواد غذایی، نوشیدنی ها و محصولات آرایشی و بهداشتی دارد. سوربات پتاسیم در بسیاری از غذاهای شناخته شده استفاده می شود. این نگهدارنده بی بو و بی مزه است و به صورت گرانول یا پودر سفید به فروش می رسد. سوربات پتاسیم ویژگی های یک ماده غذایی مانند طعم، بو یا ظاهر آن را تغییر نمی دهد و نکته قابل توجه آن این است که در دمای اتاق از بین نمی رود و فعالیت آن ادامه می یابد. این ماده در غذاهای مختلفی مانند کمپوت، پنیر، ماست، گوشت، بستنی، نوشیدنی ها و میوه های خشک استفاده می شود.

نیترات ea سدیم

نیتریت سدیم یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی NaNO2 به عنوان پودر سفید مایل به زرد است که در صنایع غذایی استفاده می شود. نیتریت سدیم یک نمک غذایی است که برای نگهداری محصولات گوشتی مانند سوسیس، گوشت خوک و سوسیس استفاده می شود. همچنین رنگ گوشت قرمز و تازه است. این دارو همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان مهم در غذا محسوب می شود و از اکسیداسیون لیپیدها که باعث خشک شدن غذا می شود، جلوگیری می کند.

ناتامایسین

ناتامایسین یک ترکیب شیمیایی است که در پلی ین ماکرولیدها یافت می شود و دارای خواص ضد قارچی است. این ماده به ویژه ضد قارچ و مقاوم در برابر کپک محسوب می شود و در غذاهای مختلفی مانند سوسیس، آب میوه، ماست و … یافت می شود. Natamycin  در انواع مواد نگهدارنده 
یک نگهدارنده بی خطر در انسان است.

نیسین

نایسین به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی در نظر گرفته می شود زیرا توسط سویه کوچکی از لاکتوکوکوس لاکتیس تولید می شود. این ماده کاربرد ضد میکروبی بسیار قوی و موثری در صنایع غذایی در برابر انواع باکتری های خونگرم دارد. این گیاه به طور گسترده در پنیر، فرآورده های شیر پاستوریزه و سبزیجات کنسرو شده استفاده می شود. اخیراً از نایسین در محصولات پخته شده مانند تخم مرغ پاستوریزه و تولید پنیر طبیعی استفاده می شود.

دکمه بازگشت به بالا