علمی و پزشکی

رژیم غذایی پرفیبر ریسک زوال عقل را کاهش می دهد

فیبر برای سیستم گوارشی سالم بسیار مهم است و همچنین دارای فواید قلبی عروقی مانند کاهش کلسترول است. اکنون، شواهدی در حال ظهور است که فیبر برای مغز سالم نیز مفید است. در یک مطالعه جدید، محققان ژاپنی دریافتند که رژیم غذایی سرشار از فیبر با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

در یک مطالعه بزرگ، بیش از 3500 بزرگسال ژاپنی در یک مطالعه حفاظتی شرکت کردند و آن را به مدت دو دهه پیگیری کردند. نتایج نشان داد که بزرگسالانی که فیبر بیشتری، به ویژه فیبر حلال می نوشند، کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند. این مشاهدات ممکن است مربوط به تعاملات بین مغز و مغز باشد.

پروفسور کازوماسا یاماگیشی، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: زوال عقل یک بیماری ویرانگر است که اغلب نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد. برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که فیبر غذایی ممکن است نقش پیشگیرانه ای داشته باشد. ما به آن به عنوان داده‌های جمع‌آوری‌شده از هزاران بزرگسال در ژاپن برای یک مطالعه در مقیاس بزرگ که در دهه 1980 آغاز شد، نگاه کردیم.»

شرکت کنندگان نظرسنجی هایی را تکمیل کردند که حمایت آنها را بین سال های 1985 و 1999 ارزیابی کرد. آنها عموما سالم بودند و بین 40 تا 64 سال سن داشتند. سپس آنها از سال 1999 تا 2020 تحت نظر قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا زوال عقل دارند یا خیر.

محققان داده ها را بر اساس میزان فیبر موجود در رژیم غذایی خود به چهار گروه 3739 بزرگسال تقسیم کردند. آنها دریافتند گروه هایی که سطوح بالایی از فیبر مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

این تیم همچنین بررسی کردند که آیا تفاوتی بین دو نوع اصلی فیبر وجود دارد: فیبرهای محلول و غیر اشباع. فیبر محلول موجود در غذاهایی مانند غلات و میوه ها برای باکتری های مفیدی که در روده زندگی می کنند و همچنین سایر فواید سلامتی مهم است. فیبرهایی که در غلات، سبزیجات و برخی مواد غذایی دیگر حل نمی شوند، برای سلامت صورت مهم هستند. محققان دریافتند که رابطه بین بسته شدن فیبر و زوال عقل در فیبر محلول بارزتر است.

پروفسور یاماگیشی می گوید: “مکانیسم آن در حال حاضر شناخته شده نیست، اما ممکن است که آنها ارتباطاتی را که بین مغز و مغز ایجاد می شود، تشکیل دهند.” یک احتمال این است که فیبر محلول تشکیل باکتری های روده را تنظیم می کند. این عارضه ممکن است بر نوریت که در شروع زوال عقل نقش دارد تأثیر بگذارد. مکمل های غذایی همچنین ممکن است سایر عوامل خطر زوال عقل مانند وزن بدن، فشار خون، چربی ها و سطح گلوکز را کاهش دهند.

امروزه در بسیاری از کشورها، بسیاری از مردم با توجه به توصیه‌های متخصصان مواد غذایی، فیبر کمتری مصرف می‌کنند. با ترویج عادات غذایی سالم سرشار از فیبر، زوال عقل ممکن است کاهش یابد.

دکمه بازگشت به بالا