اجتماعی

مرکز ملی مدیریت و رصد حوادث کشور ساخته شود

رئیس سابق سازمان مدیریت بحران پیشنهاد کرد مرکز ملی مدیریت و رصد بلایای طبیعی در شهرستان شهرآفتاب راه اندازی شود.

به گزارش شیمیشی، اواخر سال 1392 بود که خبر وقف 20 هزار متر زمین در شهر آفتاب برای ساخت مرکز فرماندهی مدیریت بحران این کشور منتشر شد. مرکزی که تاسیس شد به مرکز رصد و مدیریت بلایای طبیعی کشور تبدیل شد و امکان رصد و پایش وضعیت بلایای طبیعی در کشور به صورت لحظه ای فراهم شد. مدتی بعد خبر شروع کار ساختمانی و ساخت این مرکز منتشر شد اما با گذشت نزدیک به ده سال هنوز چنین مرکزی در کشور ساخته نشده است.

اسماعیل نجار، رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور وی با بیان اینکه اقدامات مربوط به ساخت این مرکز در زمان مدیریت وی بر سازمان مدیریت بحران منعقد شده است، به اجرای این طرح اشاره کرد و در عین حال به دولت پیشنهاد کرد بر ساخت و ساز چنین مرکزی نظارت داشته باشد.

نکار در گفت وگو با شیمیشی، در خصوص ساخت مرکز مدیریت و کنترل بحران در کشور، اظهار کرد: حقیقت این است که ساخت این مرکز برای مجموعه مدیریت بحران این کشور و در آن زمان ضروری است. توانستیم مصوبه شورای عالی اداری قیران و موافقت وزیر را بگیریم و کشور وقت و معاون اول رئیس جمهور وقت را به ساخت این مجموعه رساندیم. سپس زمین را آماده کردیم و کار ساخت و ساز را شروع کردیم. کار هفت تا هشت درصد پیشرفت کرده بود که کارشناس تنظیم برنامه و بودجه مشکلاتی را در مسیر ایجاد کرد و امکان توزیع وام از بین رفت و در نهایت این مرکز ساخته نشد.

وی با بیان اینکه این مرکز می تواند برای تهران و مدیریت بحران در کل کشور موثر باشد، گفت: مکان آن در شهر آفتاب نیز در نظر گرفته شد که زیرساخت های بسیار خوبی دارد و خارج از شهر نیز بود. این منطقه به فرودگاه، بزرگراه و خطوط مترو نزدیک بود. همچنین حدود 5000 سرویس بهداشتی و پارکینگ در اطراف بقعه امام خمینی (ره) توانست ظرفیت خوبی برای تبدیل سریع به بیمارستان های صحرایی و مناطق مسکونی اورژانسی باشد که متاسفانه این طرح در دولت قبل اجرا نشد.

نکار با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات اینجانب 7 تا 8 درصد پروژه مذکور ساخته و سپس متروکه شده است، گفت: لذا پیشنهاد می کنم دولت محترم پیگیر احداث این مرکز باشد. مراکز مشابهی در بسیاری از کشورها، به ویژه روسیه، آذربایجان و غیره وجود دارد.

رئیس اسبق سازمان مدیریت بحران درباره کار این مرکز در شرایط بحرانی و غیربحرانی گفت: بر اساس قانون مدیریت بحران کشور هر یک از دستگاه ها باید به وظایف خود عمل کنند. ضمن اینکه نمایندگان این نهادها نیز باید در سازمان مدیریت بحران حضور داشته باشند. این مرکز می تواند پذیرای این نمایندگان برای کنترل و پایش مستمر بلایای طبیعی در کشور باشد. به عنوان مثال در صورت وقوع سیل در نقطه ای از کشور بلافاصله موضوع در این منطقه رصد می شود و با حضور نمایندگان همه دستگاه های امدادی، تمامی تصمیمات در مدت زمان کوتاهی اتخاذ و اجرا می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی کرده بودیم چندین خانه سازمانی برای نمایندگان اهالی این مرکز ساخته شود تا مشکل ایاب و ذهاب پیش نیاید. متأسفانه این پروژه در دولت قبل اعتباری نداشت، اما امیدوارم در دولت فعلی این مرکز با نام مرکز سکونت و رصد حوادث اجرایی شود.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا