علمی و پزشکی

خضریان: دستورالعمل تحویل آن‌لاین دارو از طریق پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی تدوین می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: با تصویب کمیسیون اصل 90 آیین نامه ارسال داروهای نسخه ای و بدون نسخه از طریق بسترهای اینترنتی و کسب و کارها به صورت آنلاین تهیه شد که این حق را می دهد. باید به طور مساوی برای همه شرکت ها و نه تنها برای یک شرکت خاص ارائه شود.

به گزارش شیمیشی، علی خدریان در جلسه کمیسیون اصل 90 با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو، معاون دولت، مجلس و استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیحاتی ارائه کرد. . معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی و مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری علم و فناوری و اقتصاد علمی ریاست‌جمهوری گفت: در این جلسه سؤال از اجرای آیین‌نامه «حمایت از تولید علمی و اشتغال زایی در حوزه سلامت و همچنین تخلف سازمان غذا و دارو در اعطای مجوز ویژه ارسال دارو در منزل به شرکت خاصی که در کمیته فنی، عمرانی و اقتصادی کمیسیون زیر نظر کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. مسئولیت حوث‌الاسلام نصرالله پژمانفر.

وی همچنین گفت: وزیر بهداشت در ابتدا به آیین نامه هیات وزیران و آخرین اقدامات این وزارتخانه در خصوص اجرای قانون و حمایت شرکت های علمی اشاره کرد. مقرر شد با تمرکز بر تمرکز شرکت های علمی در کف اپراتور و جلوگیری از ایجاد انحصار برای برخی گروه ها، اشتباهات پیش نویس آیین نامه ماده 8 هیات وزیران اصلاح شود و ظرف یک ماه آینده انجام شود. توسط کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسید. کمیسیون اصل 90 نیز بر موفقیت این کار نظارت خواهد داشت.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 شورا به لزوم نظام‌مندسازی توزیع دارو از طریق بسترهای آنلاین برای نظارت بر چرخه عرضه، تملک و عرضه دارو اشاره کرد و گفت: در این جلسه پارامترهای بهداشتی بررسی شد. ارزیابی شد. و مقررات فروش دارو از داروخانه های دارای مجوز از طریق بسترهای آنلاین مورد تاکید قرار گرفت. سامانه ردیابی و شناسایی دارو (TTAC) ظرف مدت یک ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمع آوری و پس از برنامه ریزی در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال اعلام و نظرات اعضا را دریافت خواهد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در این مجمع گفت: در راستای رفع انحصار و بهبود فضای رقابتی در حوزه خدمات دارویی، مجوز ویژه تحویل دارو درب منزل به آنها اعطا شد. شرکت مشترک بیماه دی از نظر عدم ثبت مجوز در پرتال ملی پروانه بحث برانگیز است.تبصره 2 ماده 1 قانون تسهیل در صدور پروانه کسب مصوب 1400 و از نظر امتناع از اعطای مجوز به سایر مشاغل برای یک مورد. خدمات و همچنین در اصل 2 ماده 7 اصلاحی 1399 قانون اجرای سیاست های عمومی اصل 44 قانون اساسی به رسمیت شناخته شد. لذا مقرر شد پروانه اعطایی یا امکان ارائه خدمت طبق تبصره 2 ماده 8 آیین نامه هیات وزیران به کلیه کارآفرینان متقاضی که دارای شرایط تحویل هستند به همین ترتیب و بدون انحصار معلوم دارو به اعضای جامعه

خزریان ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات مهم این بود که دستورالعمل دسترسی آنلاین داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه از طریق بسترها و کسب‌وکارهای آنلاین ایجاد شد و این حق به طور یکسان به همه شرکت‌ها داده شد و صرفاً به یک شرکت خاص تعلق نمی‌گیرد. همچنین تاکید شد فهرست داروهای ممنوعه و لوازم بهداشتی به پلتفرم ها و چارچوب ارتباط آنها با سامانه تی تک ارائه شود تا وضعیت داروهای داروخانه ها برای ارتقای کیفیت خدمات بررسی شود.

عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در پایان گفت: کار 20 ساله در خصوص مواد 60 و 79 قانون تجارت الکترونیک از نظر نحوه ذخیره و ثبت اطلاعات سلامت مردم در کنار آن است. وزارت سلامت و سازمان برنامه در این جلسه شکل مدیریتی به خود گرفت و مقرر شد ظرف دو ماه این تکلیف به نتیجه برسد و ابلاغ شود.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا