علمی و پزشکی

علایم مشکلات کبدی که در پا‌ها نمایان می‌شود

آفتاب نیوز:

احتمالاً هر روز به کبد خود فکر نمی کنید، اما تصفیه خون، دفع مواد زائد و تولید صفرا کار سختی است. هنگامی که کبد شما بیمار یا زخمی می شود، می تواند سایر قسمت های بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و سلامت شما را به خطر بیندازد.

در مقاله امروز به 5 علامتی می پردازیم که نشان می دهد پاهای شما ممکن است برای شما مشکل کبدی ایجاد کند و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید. بنابراین، اگر آماده هستید، این مقاله Bittote را مرور کنید.

غیرسیگاری

سیروز کبدی یک اصطلاح پزشکی است که برای توصیف آسیب مرحله نهایی کبد استفاده می شود. این وضعیت مزمن می تواند ناشی از آسیب، بیماری، سوء مصرف الکل و داروهای تجویزی باشد. متأسفانه سیروز کبدی همیشه علائمی را نشان نمی دهد. یکی از علائم هشدار دهنده کمتر شناخته شده سیروز کبدی، تورم در پاها یا پاها است.

این به این دلیل است که افزایش فشار در ورید ژوگولار می تواند باعث تجمع مایع در پاها و شکم شود. سیاهرگ باب شریان اصلی است که خون را از روده، کبد، پانکراس و معده به کبد می‌برد.

افراد مبتلا به سیروز ممکن است دچار خستگی، بی اشتهایی، کاهش وزن، زردی، حالت تهوع و خونریزی یا کبودی شوند. برخی از علائم هشدار دهنده دیگر ممکن است شامل رگهای عنکبوتی روی پوست، پوسته قرمز، خارش پوست و غیره باشد.

به گفته متخصصان، علاوه بر سیروز کبدی، تجمع مایع در پاها می تواند نشانه یکی از بسیاری از بیماری های کبدی مانند هپاتیت B، هپاتیت C، بیماری کبد چرب یا سرطان کبد باشد.

تنش عضلانی

وقتی صحبت از علائم رایج سیروز کبدی می شود، گرفتگی عضلات معمولاً یکی از آنها نیست. با این حال، یک مطالعه در سال 2014 که در مجله آمریکایی پزشکی منتشر شد، نشان داد که 67 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به سیروز، تنش عضلانی را در سه ماه قبل از مطالعه تجربه کردند.

به گفته محققان، گرفتگی عضلات با کاهش قابل توجه کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سیروز همراه بود. هنوز مشخص نیست که چرا بیماران سیروز در این مطالعه دچار گرفتگی عضلانی شدند. محققان پیشنهاد کرده اند که عدم تعادل عصبی، عضلانی، غدد درون ریز یا الکترولیت می تواند یک علت احتمالی باشد.

درد مفاصل

درد مفاصل در پاها یا هر قسمت دیگری از بدن ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. گاهی اوقات، می تواند ناشی از هپاتیت ویروسی باشد، نوعی التهاب کبد که می تواند به عنوان یک عفونت حاد یا به عنوان یک بیماری مزمن رخ دهد.

اگر درد مفاصل شما ناشی از هپاتیت ویروسی باشد، علائم دیگری از جمله خستگی، تهوع، استفراغ، درد شکم، از دست دادن اشتها، رنگ پریدگی پوست، ادرار تیره و ضعف عمومی را تجربه خواهید کرد.

درد مفاصل می تواند ناشی از یک بیماری باشد که منجر به سیروز می شود و سیروز می تواند درد ناشی از یک بیماری موجود را بدتر کند. به عنوان مثال، اگر بیماری کبد چرب دارید و چاق هستید، ممکن است به آرتروز نیز مبتلا باشید و سیروز درد استخوان و مفاصل شما را بدتر می کند. سیروز همچنین باعث التهاب در سراسر بدن شما می شود که می تواند باعث درد عمومی شود.

لکه هایی روی پاها یا دستان شما

بر اساس گزارشی که در مجله پزشکی کلیولند کلینیک منتشر شده است، تغییرات در پوست اغلب اولین علامتی است که فرد ممکن است مشکلات کبدی داشته باشد و شناخت این علائم برای تشخیص زودهنگام بیماری کبدی مهم است.

یکی از این علائم پوستی لکه های بیر است که با لکه های سفید نامنظم یا برجسته مشخص می شود که می تواند روی پاها، بازوها یا دست ها ظاهر شود.

اکثر موارد لکه های Bier مثبت هستند و جای نگرانی نیست. با این حال، همچنان ایده خوبی است که در صورت مشاهده آنها با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر سایر علائم رایج کبدی را تجربه کردید.

تحریک یا بی قراری

افراد مبتلا به مشکلات کبدی ممکن است در پاهای خود بی حسی یا گزگز را تجربه کنند. این می تواند منجر به عفونت هپاتیت C، بیماری کبد الکلی یا دیابت شود. دیابت در افراد مبتلا به مشکلات کبدی شایع تر است، زیرا کبد سطح گلوکز را تنظیم می کند. هر یک از این شرایط می تواند باعث نوروپاتی محیطی شود که به اعصاب خارج از مغز و نخاع آسیب می رساند.

پنج نشانه که پاهای شما ممکن است نشان دهنده مشکلات کبدی باشد. اگر هر یک از این علائم پس از چند روز درمان خانگی از بین نرفت، به دنبال درمان پزشکی باشید.

برای حمایت از کبد، از غذاهای التهاب زا اجتناب کنید و غذاهای ضد التهابی را در رژیم غذایی خود جایگزین کنید.

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا