ترندهای کسب و کارعمومی

انواع روش های کاشت گل نرگس

گل‌ها همواره نمادی از شگفتی، شادی و بازگویی احساسات بوده‌اند به نمونه‌ای از قدرت بی‌همتای خداوند در خلق زیبایی‌ها. در متون باستانی از گل نرگس که از جمله گل‌های زیبا می‌باشد، با نام نارسیس (نارسیوس) یاد شده و در یکی از سروده‌های باستانی هومر از آن سخن به میان آمده است؛ این گل در کشور ایران نیز دارای جایگاه معنوی ارزشمندی است و در اشعار شاعران شیرین سخن پارسی، بارها نام نرگس ذکر شده است.

در مناطق مختلف ایران، بهره‌برداران، به کاشت و پرورش گل‌های زینتی مشغول‌اند به طوری که بالغ بر 8795 نفر در قالب 23 شرکت تعاونی گل و گیاه، سطح 3119 هکتار را به کشت گل و گیاهان زینتی از جمله نرگس و سایر گل‌های شاخه بریده از قبیل رز، گلایول، میخک، داوودی و … اختصاص داده‌اند.

متوسط میانگین برداشت گل نرگس در هر هکتار معادل 150000 شاخه است که در کنار سایر گل‌های شاخه بریده، سهم کوچکی (حدود 0/5 درصد) از نیاز بازارهای خارجی را به خود اختصاص داده است.

با توجه به وجود نرگس‌زارها در استان لرستان و شرایط مساعد آب و هوایی جهت پرورش گل نرگس و نظر به این که نرگس‌ها، آسان‌ترین و مطمئن‌ترین روش پرورش را در میان تمام گل‌ها دارند و برای افراد مبتدی در مباحث باغبانی، کشت آن توصیه می‌شود، بنابراین در این مطلب سعی شده است تا ضمن معرفی این گل زینتی، مواردی از جمله مدیریت زراعی، روش‌های تکثیر و عوامل خسارت‌زای این محصول و نیز روش پرورش خانگی آن برای آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان ذکر گردد.

معرفی گیاه

پراکنش

پراکنش در دنیا

مبدأ پیدایش این گیاه، اسپانیا و پرتقال ولی پراکنش آن از اروپا تا شرق آسیا است و در مناطق مدیترانه‌ای به خوبی رشد می‌کند؛ این گل در کشور ولز، گل ملی شناخته شده است. به طور کلی، در ایتالیا، فلسطین، اردن، افغانستان، آلبانی، مراکش، الجزایر، چین، ژاپن و ایران رویش دارد.

پراکنش در ایران

زادگاه طبیعی نرگس در ایران، دشت‌ها و کوهپایه‌های زاگرس در استان‌های لرستان، کردستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس است ولی به دلایل مختلفی از جمله چرای بی‌رویه دام، ریشه‌کنی و جابجایی، در حال حاضر فقط به صورت پراکنده و لکه‌ای در این مناطق رویش دارد.

در برخی نواحی ایران، گیاه نرگس به صورت خودرو وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مناطقی همچون کازرون در استان فارس، منطقه گله‌دار در استان بوشهر، دره‌شهر در استان ایلام، خوسف در استان خراسان جنوبی و پلدختر در استان لرستان اشاره نمود.

در حالی که رویشگاه اصلی گل نرگس در ایران، شهرستان بهبهان در استان خوزستان است ولی در حال حاضر، استان فارس با سطح زیر کشت حدود 308 هکتار گل نرگس، یکی از تولیدکنندگان عمده این گیاه زینتی و دارویی در سطح کشور است؛ در بخش جنوبی استان لرستان به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و داشتن زمستان‌های ملایم و نیز درآمدزایی نسبتاً خوب، کشت و توسعه گل نرگس در مناطقی از شهرستان پلدختر از جمله کرکی، کول چپ و شاهزاده محمد مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است به طوری که این شهرستان با دارا بودن 20 هکتار سطح زیرکشت این گل، مقام اول تولید گل نرگس را در استان دارد.

روش‌های تکثیر گل نرگس

گیاه نرگس را به دو روش زیر تکثیر می‌کنند:

جنسی

روش تکثیر جنسی که توسط دانه انجام می‌شود، منجر به تولید گل‌های متفاوت از نظر رنگ و شکل ظاهری می‌گردد زیرا نرگس دگر گرده‌افشان است. در این روش تکثیر، گل‌دهی معمولاً 3 تا 4 سال طول می‌کشد.

غیر جنسی

روش تکثیر غیر جنسی که با استفاده از تقسیم پیاز سنبل انجام می‌شود، منجر به تولید گلی کاملاً مشابه گل پیاز اصلی می‌شود. در این روش تکثیر، پیازها در اواخر تابستان یا در فصل پاییز پیش از شروع رشد برگ‌ها، از خاک خارج شده و پیازچه‌ها از پیاز اصلی جدا شده و در زمان مناسب، در محل جدید که خاک دارای بافت سبک است، با فاصله 15 تا 20 سانتی‌متر از هم و در عمق حدود 10 سانتی‌متر به طوری که سر پیاز بیرون از خاک باشد، کاشته می‌شوند.

شرایط اقلیمی

نرگس نیز همچون سایر گیاهان، جهت رشد بهینه، نیازمند فراهم شدن شرایط مناسب پرورش است که از آن جمله می‌توان به خاک، دما، رطوبت و نور اشاره نمود.

دما: نرگس به سرما مقاوم ولی دمای مناسب جهت رشد بهینه و گلدهی آن، بین 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد است.

خاک: خاک مناسب جهت کاشت و پرورش این گیاه می‌بایست دارای بافت سبک، قلیایی با پ-هاش 8-7 و مرطوب باشد؛ در صورتی که خاک رطوبت بیش از حد داشته باشد، گیاه به سمت تولید برگ رفته و معمولاً گل تولید نمی‌کند. لازم به توضیح است اگر خاک دارای بافت سنگین و رطوبت بالا باشد، می‌توان با افزودن مقداری شن و کود حیوانی کاملاً پوسیده به آن، خاک را از نظر بافت و زهکش تا حدودی اصلاح نمود.

نور: این گیاه آفتاب دوست است و باید در مناطق آفتاب‌گیر کشت شود.

زمان کاشت

به طور کلی از مرداد ماه تا مهر ماه، زمان کاشت نرگس است ولی بهتر است پیازها در فاصله مرداد ماه تا شهریور ماه کاشته شوند زیرا ریشه‌ها قبل از شروع زمستان، قابلیت رشد را پیدا می‌کنند.

پرورش نرگس در گلدان، مزایای مختلفی از جمله عمر طولانی‌تر، جذابیت بیشتر و امکان کاشت مجدد دارد؛ برای این کار، پیازها به روش توضیح داده شده در قسمت‌های قبل، با فاصله و عمق مناسب در گلدان کاشته شده و برای ریشه‌دهی، چند روز در محل تاریک یا دارای سایه سنگین نگهداری می‌شوند.

تهیه پیاز

تهیه پیازهای مناسب و عاری از هرگونه آسیب و خسارت ناشی از حمله عوامل خسارت‌زا یکی از عوامل مهم در کاشت می‌باشد.

نکته: پیازها حتما باید با سم معرفی شده توسط کارشناسان گیاهپزشکی ضدعفونی شوند.

بستر کاشت

الف) کوددهی قبل از کاشت: بسته به نوع و بافت خاک و میزان مواد آلی موجود در آن، مقدار 20 تا 25 تن کود حیوانی در هکتار با خاک مخلوط می‌شود و همچنین در هر هکتار، 100 کیلوگرم کود پتاس نیز می‌بایست به عنوان کود پایه، مورد استفاده قرار گیرد. پس از پخش کود دامی و شیمیایی، با استفاده از دیسک، کود با خاک مخلوط می‌شود تا بستر لازم برای خروج گل‌ها و برگ‌ها و همچنین تولید پیاز جدید مهیا گردد.

ب) فواصل کاشت: پیازها در فواصل 15 سانتی‌متر از یکدیگر روی ردیف‌ها و در ردیف‌هایی با فاصله 50 تا 70 سانتی‌متر کشت شوند؛ عمق کاشت نیز حدود 10 الی 15 سانتی‌متر است. عمق کاشت باید به گونه‌ای باشد تا پیازها تحت تأثیر سرمای زمستان و گرمای تابستان قرار نگیرند.

نکته

  • برای ایجاد ردیف‌های کاشت در مزارع با وسعت زیاد، از گاوآهن شش‌خیش و در سطوح کوچک‌تر می‌توان از بیل استفاده نمود.
  • در زمان کاشت باید دقت نمود پیازها به صورت سربالا کشت شوند تا خروج گل‌ها و برگ‌ها به راحتی صورت گیرد؛ در غیر اینصورت، خروج از اندام‌های رویشی و زایشی با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است پیاز از بین برود.

توجه: در کشت دیم، با شروع بارندگی و نرم شدن خاک، چاله‌هایی به عمق 10 تا 15 سانتی‌متر و با فاصله 20 سانتی‌متر حفر و دو تا سه عدد پیاز داخل هر چاله قرار می‌گیرد؛ در این روش کاشت، بهره‌گیری از نزولات جوی، برای آبیاری محصول در طول فصل رشد کفایت می‌کند.

داشت

مرحله داشت شامل آبیاری، تغذیه و مدیریت عوامل خسارت‌زا از جمله آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز است که در ادامه، جهت آشنایی هر چه بیشتر بهره‌برداران، به شرح هر یک از این اقدامات پرداخته می‌شود:

آبیاری

نرگس برای رشد، به میزان آب کافی و زمان مناسب نیاز دارد؛ به همین منظور، باید آبیاری به طور منظم در فصول بهار و پاییز انجام شود و اگر در فصل زمستان، بارش برف و باران وجود نداشته باشد، بایست آبیاری در این وقت سال نیز توسط بهره‌بردار صورت گیرد. لازم به توضیح است در فصل تابستان، این گیاه به خواب می‌رود و در این هنگام، معمولاً خاک نسبتاً خشک را ترجیح می‌دهد. بهره‌برداران و پرورش دهندگان گل نرگس می‌بایست آبیاری را 3 تا 4 هفته پس از از بین رفتن گل‌ها متوقف کنند.

توصیه: در صورت امکان، از روش‌های نوین آبیاری در نرگس‌زارها استفاده شود تا علاوه بر کاهش هدر رفت آب و ارتقاء بهره‌وری آن، سایر مزایای این روش‌های آبیاری از جمله کاهش زمینه فعالیت عوامل بیماری‌زای گیاهی و عمق مناسب خیس‌خوردگی خاک و پیرامون ریشه نیز حاصل شوند.

کوددهی بعد از کاشت

این گیاه بسیار خودکفا است و نیاز غذایی بالایی ندارد و برخلاف بسیاری از گیاهان زراعی، نیازمند گروه وسیعی از کودها نیست. جهت تغذیه مناسب و اصولی نرگس بایست در فصل پاییز نسبت به کوددهی مزرعه اقدام نمود؛ نکته قابل توجه در تغذیه نرگس، میزان کم کود اوره مصرفی است زیرا مقادیر بالای این عنصر باعث رشد بیش از حد شاخ و برگ و کاهش گل‌دهی می‌شود.

بنابراین در تغذیه این گیاه، می‌بایست از کود اوره به مقدار کمتر استفاده شود و مقادیر بالاتر کودهای فسفر و پتاسیم استفاده نمود زیرا این کار باعث رشد و توسعه بیشتر ریشه‌های نرگس می‌شود. در صورت لزوم و جهت تکمیل تغذیه، می‌توان در فصل بهار از کودهای ریزمغذی استفاده نمود.

مدیریت عوامل خسارت‌زای گیاهی

از جمله اقدامات بسیار مهم در مرحله داشت گل نرگس، مدیریت عوامل خسارت‌زا از جمله آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز به روش صحیح و در زمان مناسب است زیرا در غیر این صورت، علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به بهره‌بردار به واسطه افزایش جمعیت عوامل خسارت‌زا و ایجاد خسارت و نیز افت عملکرد و کاهش میزان بازارپسندی محصول، عوارضی از جمله ورود باقیمانده سموم شیمیایی کشاورزی به طبیعت و به خطر افتادن سلامت بهره‌بردار و آلودگی محیط زیست را نیز به دنبال خواهد داشت.

در ادامه، به معرفی مهمترین عوامل خسارت‌زای گل نرگس و روش‌های مدیریت هر یک از آن‌ها پرداخته می‌شود.

آفات :

الف) مگس گل نرگس

علائم

فعالیت و تغذیه لاروهای این مگس روی برگ‌های نرگس باعث ایجاد دالان‌های نامنظم می‌شود و گاهی روی پیازهای گیاه نیز ایجاد خسارت می‌کند. شفیره این مگس در پای گیاه تشکیل می‌شود.

کنترل و مبارزه

  1. جمعیت حشرات کامل را پیش از تخم‌ریزی، با کاربرد روش‌های غیر شیمیایی از جمله تله‌های فعال (جلب کننده) می‌توان کاهش داد.
  2. برای مهار لاروهای آفت نیز می‌توان از سموم شیمیایی با خاصیت نفوذی، مطابق نظر کارشناس گیاهپزشکی مراکز جهاد کشاورزی استفاده نمود.
  3. کنترل مرحله زمستان گذاران آفت با استفاده از روش‌های زراعی نیز در کاهش جمعیت آفت در سال بعد مؤثر خواهد بود.

ب) مگس پیاز نرگس

علائم

یکی از مهمترین آفات نرگس است. لاروهای این آفت پس از خروج از تخم، با تغذیه از پیازهای نرگس باعث ایجاد خسارت می‌شوند. در جمعیت‌های بالا، چندین لارو در داخل یک پیاز نیز مشاهده می‌شود و سبب ایجاد خسارت سنگین می‌گردد.

نسل اول آفت خسارت بیشتری ایجاد می‌کند. پس از سپری شدن مرحله لاروی، شفیره داخل خاک تشکیل می‌شود.

کنترل و مبارزه

  1. جمعیت حشرات کامل را پیش از تخم‌ریزی، با کاربرد روش‌های غیر شیمیایی از جمله تله‌های فعال (جلب کننده) کاهش داد.
  2. استفاده از پیازهای سالم و عاری از آلودگی و ضدعفونی آن‌ها پیش از کاشت
  3. استفاده از سموم شیمیایی، تحت نظارت کارشناس گیاهپزشکی مراکز جهاد کشاورزی

پ) سایر آفات

علاوه بر آفات ذکر شده، برخی دیگر از حشرات مانند شته‌ها و گونه‌هایی از کنه نیز ممکن است به روی نرگس ایجاد خسارت نمایند ولی به دلیل قابل توجه نبودن خسارت آن‌ها، معمولاً مبارزه شیمیایی توصیه نمی‌گردد زیرا با تغییر شرایط آب و هوایی، فعالیت این قبیل از آفات کاهش یافته و جمعیت آن‌ها به زیر آستانه زیان اقتصادی تقلیل خواهد یافت.

بیماری‌ها

الف) نماتد ساقه و پیاز

علائم

تغذیه و خسارت آن باعث کوتاه و بدشکل شدن برگ‌های نرگس و معمولاً ضخیم شدن ساقه در قسمت پایه می‌شود همچنین روی برگ‌ها لکه‌های زرد تا قهوه‌ای رنگ ایجاد می‌کند. در جمعیت‌های بالا و خسارت سنگین، پیازها کاملاً دچار پوسیدگی شده و از بین می‌روند.

نکته: این نماتد بیشتر در مناطق معتدل ایجاد خسارت می‌کند.

کنترل و مبارزه

  1. تناوب طولانی مدت (حداقل 2 سال) با گیاهان مقاوم و غیر میزبان مانند اسفناج، چغندر قند و غلات
  2. استفاده از پیازهای سالم نرگس جهت کاشت
  3. ضدعفونی پیازهای نرگس پیش از کاشت با استفاده از آب داغ
  4. ضدعفونی خاک (در صورت امکان)
  5. ضدعفونی لوازم و ماشین آلات کشاورزی پیش از ورود به نرگس‌زار
  6. استفاده از سموم شیمیایی تحت‌نظارت کارشناس گیاهپزشک مراکز جهاد کشاورزی

ب) بیماری‌های زنده (فعال)

گروهی از عوامل بیماری‌زای گیاهی روی نرگس ایجاد علائم بیماری می‌کنند که در صورت عدم کنترل به موقع و اصولی، باعث کاهش عملکرد و بازارپسندی محصول و تحمیل هزینه به بهره‌برداران خواهند شد که از آن جمله می‌توان به انواع پوسیدگی‌ها، کپک‌ها و بیماری‌های ویروسی خصوصاً ویروس موزائیک اشاره نمود.

علائم

این عوامل بیماری‌زا با مهیا شدن شرایط خصوصاً دما و رطوبت، فعالیت نموده و ضمن توسعه، باعث ایجاد علائمی روی محصول می‌شوند؛ از مهمترین علائم این بیماری‌ها روی نرگس می‌توان ایجاد لکه‌های نکروزه و تغییر رنگ یافته، تغییر شکل اندام‌ها، تشکیل توده‌های قهوه‌ای رنگ، پژمردگی، ایجاد لکه‌های نرم و فرو رفته، کوتاهی قامت گیاه، کاهش رشد و نهایتاً مرگ گیاه (در آلودگی‌های وسیع) را نام برد.

کنترل و مبارزه

  1. خودداری از مصرف بی‌رویه کودها خصوصاً کود اوره
  2. کنترل آبیاری و میزان آب ورودی به نرگس‌زارها، زیرا برخی از عوامل بیماری‌زای گیاهی خصوصاً قارچ‌ها در شرایط رطوبت بالا، قابلیت توسعه و ایجاد بیماری دارند.
  3. مدیریت ناقلین ویروسی (مانند برخی گونه‌های شته) به روش‌های مختلف از جمله مبارزه شیمیایی در زمان مناسب با استفاده از سموم اختصاصی

نکته

  • حتماً نسبت به معدوم نمودن اندام یا گیاه آلوده به ویروس با روش صحیح و اصولی اقدام گردد.
  • جهت تشخیص نوع بیماری و عامل بیماری‌زا، بهره‌برداران از اکتفا به تجارب شخصی خود پرهیز نموده و حتماً به کارشناسان گیاهپزشکی مراکز جهاد کشاورزی مراجعه نمایند.

پ) بیماری‌های غیر زنده (فیزیولوژیکی)

بیماری‌های فیزیولوژیک، بیماری‌هایی هستند که توسط عوامل بیماری‌زای زنده ایجاد نشده و توان سرایت ندارند و عمدتاً به واسطه عوامل محیطی از قبیل دما، نور و رطوبت ایجاد می‌شوند.

گیاه نرگس با تغییر ناگهانی و شدید عوامل محیطی، دچار بیماری‌های فیزیولوژیکی می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم گلدهی و باز نشدن جوانه‌های گل یا پژمردگی و خشکیدگی جوانه اشاره نمود که علت این پدیده‌ها ممکن است ناشی از نداشتن عمق مناسب کاشت، انبارداری نامناسب پیازها قبل از کاشت، استفاده از پیازهای ضعیف و نامرغوب، سرمای دیررس و گرمای زودرس پس از کاشت باشد.

علف‌های هرز

روش‌های مختلفی برای مدیریت علف‌های هرز در نرگس‌زارها وجود دارد که متداول‌ترین آن‌ها شامل روش مکانیکی، روش وجین دستی می‌باشد که عمدتاً در فصل پاییز و پیش از رویش برگ‌های نرگس انجام می‌شود.

نکته: با توجه به خواب تابستانی نرگس، می‌توان در این فصل، از سموم علف‌کش مناسب نیز تحت نظارت کارشناسان گیاهپزشکی مراکز جهاد کشاورزی استفاده نمود.

برداشت

محصول نرگس، هنگام باز شدن گل‌ها شکل می‌گیرد اما برداشت گل در مراحل پیش از آن خصوصاً در زمان کج شدن گردن آن (مرحله گردن غازی) از طریق کشیدن، شکستن یا بریدن انجام می‌شود.

نکته: بهترین زمان برای برداشت گل‌ها، ساعات خنک صبحگاهی است.

کاربردهای گل نرگس

زیبایی منظر شهری

امروزه به دلیل رشد شهرسازی و جایگزین شدن رنگ خاکستری بتن، سیمان و آهن به جای سرسبزی گیاهان، فضای سبز، تأثیر مستقیم و بسیار زیادی در ایجاد طراوت و شادابی روحیه شهروندان دارد و کاشت گل‌های نرگس به دلیل زیبایی فوق‌العاده، در کنار سایر گل‌ها و گیاهان زینتی، سهم بسزایی جهت ارتقاء سلامت روانی، جسمانی و اجتماعی شهروندان خواهد داشت.

توسعه اکوتوریسم و آگروتوریسم

گل نرگس علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، در بحث اکوتوریسم (طبیعت‌گردی یا بوم‌گردی) و اگروتوریسم (گردشگری کشاورزی) نیز می‌تواند به عنوان یکی از پتانسیل‌های مهم مورد توجه قرار گیرد و در کنار برگزاری جشنواره‌های محلی، باعث جذب گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی شود که این امر باعث ایجاد اشتغال، درآمدزایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

گل نرگس و طب سنتی

رویکرد گسترده جهانیان به استفاده از طب سنتی و درمان بیماری‌ها توسط گیاهان، با تاریخ زندگی بشر همراه بوده است و موجب ایجاد تحولی شگرف در سطح جهان نسبت به شناسایی و تهیه گیاهان دارویی شده است.

گل نرگس نیز در روزمره گیاهان دارویی قرار داشته و در طب سنتی جهت مسکن دردهای مفاصل، سردرد، تسکین دهنده دردهای عصبی مزمن، کاهش دهنده اسپاسم و گرفتگی عضلات، رفع کننده مشکلات مثانه، درمان کننده عفونت زخم‌های عمیق، بهبود دهنده دُمل، تقویت کننده رشد مو، پیشگیریزمان مطالعه: 16 دقیقه

معرفی گل نرگس

نرگس دسته ای از 50 گیاه مختلف پیاز دار، که از اروپا تا آفریقای شمالی می روید را شامل می‎‌شود. تاریخچه گل نرگس نشان می دهد که از دیرباز در بین مردم سراسر جهان محبوب و شناخته شده بوده است. بسته به نوع گونه آن، گلهایش می تواند به صورت تنها و یا دسته ای بر روی یک ساقه باشد. انواع گل نرگس امروزه در سراسر دنیا کشت می شود. پرورش گل نرگس در مناطق مختلف جهان انجام می‌شود.

به طور کلی، گلهای آن شبیه به یک ساز ترومپت و یا یک فنجان است که با 6 گلبرگ در اطراف خود، تزیین شده است. نرگس رنگ‌های مختلفی دارد؛ مثل سفید، زرد، نارنجی، صورتی و این روزها هم رنگ‌های جدیدتر که با اصلاح نژاد صورت گرفته است. اکثر گلهای نرگس عطر زیادی دارند اما گاهی اوقات برخی گونه ها بوی کمی هم دارند. گل‌های او در اواخر زمستان شکوفه می‌دهند. برگ‌های سبز رنگ او، مانند یک بند نازک و ظریف دور گلبرگ‌ها را احاطه کرده و شکل و شمایل مرتب‌تری به آن‌ها داده است.
جهت و مشاهده قیمت‌ها می‌توانید به گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان مراجعه کنید تا کمتر از 4 ساعت این گل های زیبا در خانه شما باشد.

نام رایج : نرگس
نوع : پیاز دار
قد گل : 30 تا 60 سانتی متر
محوطه مورد نیاز برای کاشت گل نرگس : 15 تا 30 سانتی متر
زمان گلدهی : از اوایل آذر تا اواسط اردیبهشت
رنگ شکوفه : زرد
میزان نور مورد نیاز : نور کامل آفتاب تا کمی سایه
میزان آب مورد نیاز : متوسط
دشواری نگهداری : کم
نوع گل : برجسته و جلوه دار

بخوانید: flower onion

تاریخچه گل نرگس

افسانه‌های یونانی

همانطور که گفتیم، نارسیسس جوانی رعنا، زیبا و خودشیفته بود. وقتی انعکاس تصویر خودش را در آب استخر دید، خم شد تا بتواند واضح‌تر چهره خود را ببیند و بیشتر لذت ببرد! اما غافل از اینکه همه اینها توطئه بود تا به داخل آب بیفتد و انتقام اکو از او گرفته شود. وقتی به داخل آب افتاد و غرق شد، نمسیس (الهه انتقام)، او را به یک گل نرگس تبدیل کرد.

موقعیت نرگس در اروپا

تاریخچه گل نرگس نشان می دهد که انواع مختلفی از این گل در اروپا و آفریقای شمالی کشف شده است. از اطراف دریا تا علفزار و کوهپایه‌ها، از جنگل‌ها تا صخره‌ها و صحراها! در همه جا نرگس زیبا قابل رشد و زندگی کردن است. بیشترین تنوع نرگس، در اسپانیا مشاهده شده است. اما سایر کشورها هم مثل مراکش، پرتغال، فرانسه و ایتالیا هم انواع زیادی از نرگس را در طبیعت خود دارند. برای نخستین بار، نرگس در حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح به باغچه‌ها آورده شد. گیاه شناس و فیلسوف یونانی ثئوفراستوس، انواع مختلفی از نخستین نرگس‌ها را در کتاب 9 جلدی خود به نام ” اطلاعاتی در مورد گیاهان” به چاپ رسانده است. نرگس توسط رومی‌ها به انگلیس آورده شد. انگلیسی‌ها در آغاز تصور می‌کردند که شیپور گل آن شفا بخش است، اما بعدها مشخص شد که نه تنها شفا بخش نیست، بلکه باعث ایجاد التهابات پوستی می‎شود.

طبقه بندی و کاشت نرگس در قرن نوزدهم

تا قرن نوزدهم، اطلاعاتی در مورد طبقه بندی انواع مختلف گل نرگس به طور جدی در دسترس نبود. اگرچه امروزه انواع مختلف این گل شناسایی شده اند و نام مخصوص به خود را دارند، اما در بین مردم انواع مختلف هم به همان نام نرگس شناخته می‌شوند. نرگسی که بیشتر در دسترس است، شیپوری زرد رنگ همراه با گلبرگ‌های متراکم دارد.
به دلیل محبوبیت این گل، انواع مختلفی از آن کاشته شده و با کمک پیشرفت علم گیاهان، با دستکاری‌های کوچکی رنگ‌ها و شکل‌های جدیدی برای او خلق شده است. گلبرگ نرگس‌های کلاسیک و اصیل زرد رنگ هستند، اما این روزها می‌توانیم گلبرگ نارنجی، سبز، قرمز و یا مخلوطی از این رنگ‌ها را هم پیدا کنیم. شیپور این گل هم در رنگ‌های مختلفی مثل زرد، سفید، صورتی، نارنجی، قرمز و یا سبز هم کاشته شده است.

کاشت نرگس در خانه

برخلاف لاله، پس از کاشت گل نرگس هر سال به گل دادن خود ادامه می‌دهد و محدود به همان سال کاشته شدنش نیست. بهترین مکان برای آن‌ها باغچه، حاشیه دیوار، باغچه‌هایی با گیاهان وحشی، و در جنگل‌ها در کنار درختچه‌ها یا درخت‌های انبوه و حجیم است. کاشتن تعداد زیادی از آن‌ها در کنار هم نه تنها مشکلی برای رشد ایجاد نمی‌کند بلکه باعث بهبود فرایند رشد آن‌ها می‌شود. پس بهتر است حداقل 6 پیاز نرگس در یک محوطه بکارید. پیاز نرگس به خوبی با سایر گل‌های بهاری همراه و آمیخته می‌شود.

گل‌ زرد و طلایی نرگس، نماد فوق العاده ای برای آمدن فصل بهار است. اما آیا می‌دانید که چگونه و در چه زمانی باید آن‌ها را بکارید؟ اگر دوست دارید تا در مورد روش کاشت گل نرگس ، نگهداری و مراقبت‌های بعد از گلدهی نرگس بیشتر بدانید، ادامه مطلب را از دست ندهید.
نرگس یک گل چندساله مقاوم است که در اکثر مناطق آب و هوایی – به جز مناطق بسیار گرم و مرطوب- به خوبی رشد می‌کند. او کاشت پاییز است؛ پس نرگس زیبا را در فصل پاییز بکارید و در اواخر زمستان تا اوایل بهار منتظر گل‌های خوش رنگ او باشید.

نرگس‌های اصلی و قدیمی، زرد و سفید هستند، با شش گلبرگ که دور یک شیپور ترومپتی شکل را احاطه کرده اند. اما این روزها به لطف پیشرفت علم کشاورزی و کاشت گل‌ها، شاهد رنگ‌های متفاوتی از نرگس هستیم. روی یک ساقه نرگس، ممکن است 1 تا 20 گل رشد کند. هر چه تعداد گل‌ها بیشتر باشد، وزن ساقه بیشتر شده و ممکن است به سمت پایین خم شود. نرگس برای کاشته شدن بین درختچه‌ها و یا باغچه‌های باریک عالی است. همچنین یک باغ پر از گیاه و یا یک بیشه بزرگ هم می‌تواند به خانه ای برای این گل‌های بی نظیر تبدیل شود. خیلی از باغبان‌ها پایزهای نرگس را در تعداد بالا در باغ خود می‌کارند، به نظر شما چند نرگس در کنار هم؟ 100؟! خیر. بلکه کاشت هزاران نرگس در کنار هم برای آن‌ها خوش‌آیندتر است!

زمان مناسب کاشت

بهترین زمان کاشت گل نرگس در پاییز، و حدود 4-2 هفته قبل از سرد شدن زمین است.

انتخاب مکان مناسب کاشت

  • برای تکثیر گل نرگس جایی را انتخاب کنید که نور کامل یا حداقل جزیی خورشید را دریافت کند. بهترین شرایط برای رشد نرگس، زمانی است که او از نور کامل و کافی خورشید در آغاز بهار بهره ببرد.
  • اکثر نرگس‌ها می‌توانند در هر خاکی رشد کنند. اما بهترین خاک برای آن‌ها، خاک حاصل خیز همراه با زه کشی مناسب است. در فصول رشد، خاک را مرطوب نگه دارید. خیس بودن بیش از حد خاک بلافاصله باعث از بین رفتن ریشه نرگس می‌شود، پس از مناسب بودن زه کشی و کافی بودن میزان آب اطمینان حاصل کنید.
  • بسیاری از گونه‌های رایج نرگس، خاک خنثی را به خاک اسیدی ترجیح می‌دهند. اما بعضی هم هستند که در خاک بازی بهتر رشد می‌کنند. برای اینکه بدانید چه درجه ای از اسیدی بودن خاک برای نرگس شما مطلوب است، قبل از کاشت گل نرکس باید گونه نرگس خود را بشناسید و سپس برای انتخاب کود مناسب تصمیم بگیرید.

جمع بندی (کاشت زبان ساده)

این گل به راحتی در خاکی با رطوبت متعادل و با زه کشی مناسب، و در نور زیاد و یا کم خورشید رشد می‌کند. بهترین خاک برای نرگس، خاک‌های مخصوص گلدان است.
در فصول رشد، باید خاک را مرطوب نگه دارید. زمان کاشت پیاز نرگس پیاز مهم است. این گل را باید تقریبا در اوایل (نهایتا تا اواسط) پاییز بکارید.

برای کاشت گل نرگس عمق خاک و گلدان، به اندازه پیاز گل بستگی دارد. به هر پیاز باید حداکثر در عمقی سه برابر بزرگ‌تر از اندازه خودش کاشته شود و روی آن هم حداقل به همین مقدار خاک ریخته شود. اگر می‌خواهید چند پیاز را در کنار هم بکارید، بسته به اندازه هر کدام، حدودا به اندازه 4 تا 10 پیاز بین آن‌ها فاصله بگذارید؛
به این ترتیب باید پیازهای درشت‌تر را دورتر از پیازهای کوچک بکارید تا فضای کافی برای رشد همه آن‌ها وجود داشته باشد.

اگرچه در ابتدا این فضای خالی بین پیازها خیلی جلب توجه خواهد کرد، اما به مرور زمان این فضای خالی توسط گلها پر خواهد شد.
شاید نیاز باشد اینجا یک فرمول کلی ارائه کنیم تا بهتر این اندازه‌ها را درک کنید : “برای کاشت گل نرگس هر پیاز را در عمقی مساوی با 6-3 برابر اندازه خود، و در فاصله ی 4-8 برابر اندازه خود با سایر پیازها بکارید.”

تکثیر انواع گل نرگس

  • برای تکثیر گل نرگس یک پیاز مناسب انتخاب کنید. پیاز خوب، نباید خشک شده باشد. و در ضمن، هر چه بزرگ‌تر بهتر!
  • پیاز را در عمق یک و نیم تا 5 برابری قد خودش بکارید. در فصل زمستان هم چک کنید تا حداقل 90 سانتی متر خاک روی پیاز گل نرگس را پوشانده باشد.
  • نرگس شلوغی باغچه را تحمل می‌کند. اما برای جلوگیری از وقوع چنین وضعیتی، بهتر است آن‌ها را در فاصله 10 سانتی متری از هم بکارید.
  • می‌توانید کمی کود مناسب برای پیاز گل‌ها، در حفره ای که برای کاشت پیاز گل نرگس حفر کرده اید بریزید.
  • در برابر وسوسه باز کردن و یا کندن غنچه‌های نرگس و لاله در اوایل پاییز مقاومت کنید! ممکن است شما با کندن برگی که غنچه را احاطه کرده است کمی زودتر شاهد گل‌ها باشید، اما به گیاه آسیب زده اید. آن برگ‌ها مانند پوششی هستند که از گلبرگ‌ها در برابر باد و سرمای باقی مانده از هوای زمستان مراقبت می‌کنند.
  • نرگس حاوی ماده ای به نام اگزالیک اسید است. این ماده برای اکثر حیوانات خانگی جونده بدطعم و آزار دهنده است. به همین دلیل بهتر است دور مکان کاشت گل نرگس را با صدف‌های محکم و بزرگ، و یا بازدارنده‌های مخصوص حیوانات خانگی بپوشانید.

پس از شکوفه دادن

بعد از این که گل‌ها در بهار شکوفه دادند، ممکن است بخش بالایی بعضی از ساقه‌ها از بین برود. در حقیقت، این برای جلوگیری از تغییر و نابودی دانه‌های گیاه صورت می‌گیرد. اگر برگ‌های این ساقه زرد شد، حتما آن‌ها را جدا کنید. این گل‌ها معمولا به سمت نور خورشید رشد می‌کنند و خودشان آفتاب را شناسایی و جذب می‌کنند، پس باید از آن‌ها انتظار رشد در هر نقطه از باغچه را داشت. این گل‌ می‌تواند تا سال‌ها با قدرت و زیبایی همیشگی خود رشد کند و باغچه شما را زیباتر کند. ولی اگر با گذشت زمان، تعداد و یا کیفیت آن‌ها کاهش پیدا کرد، می‌توانید یک برگ مرده از گیاه را جدا کنید و مجددا در خاک بکارید.

مطلب پیشنهادی :

چگونه از نرگس کاشته شده در خاک یا گلدان نگهداری کنیم؟

کاشت گل نرگس در گلدان نیز امکان پذیر است. برای نگهداری و پرورش گل نرگس در باغچه و گلدان موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر پیاز گل رشد خوبی نداشت، به آن یک کود مناسب با نیتروژن کم و پتاسیم بالا اضافه کنید.
  • زمان آبیاری گل نرگس بهار است. به آن‌ها در هوای خشک بهار آب کافی بدهید. کم آبی باعث از بین رفتن جوانه و غنچه گیاه می‌شود.
  • برای مرتب کردن باغچه، گل‌های پژمرده را جدا کنید. ولی اجازه بدهید ساقه برای حداقل 6 هفته باقی بماند. ممکن است نرگس تازه ای رشد کند.
  • حواستان به گل‌ها باشد، اگر بیش از حد متراکم شدند و یا ساقه در حال خم شدن بود، با دست آن‌ها را مرتب کنید و دقت کنید که مانع رشد هم نشوند.
  • بعد از تمام گلدهی در فصل بهار، اجازه بدهید آنقدر رشد کنند تا خودشان بمیرند. آن‌ها را زودتر نبرید و جدا نکنید. گیاه نیاز دارد تا با رشد بیشتر، انرژی را برای سال بعد در پیاز خود ذخیره کند و بعد از بین برود.
  • برای از بین بردن گیاهان مرده، آن‌ها را از پایین ترین بخش ببرید و یا به آرامی با چرخاندن از خاک بیرون بکشید.
  • وقتی که رشد تمام شد و گیاهان هم به خواب زمستانی رفتند، برای تقویت خاک به آن کود استخوانی اضافه کنید.

آفات و بیماری

آفت و یا بیماری خاصی نرگس را تهدید نمی‌کند. اگر خاک و شرایط مناسب را برای او فراهم کنید، تقریبا هیچ دردسری از لحاظ بیماری و حشرات موذی برای شما نخواهد داشت. اگر خاک او به خوبی زه کشی نشده باشد، ریشه نرگس فاسد شده و از بین خواهد رفت. در شرایط خاص و در صورت عدم فراهم بودن ایده آل‌های گیاه، ممکن است آفاتی مثل پروانه، کرم، تخم عنکبوت و حلزون ظهور پیدا کند. ممکن است پوسیدگی، کپک و ویروس هم به ریشه این گل حمله کند. گاهی هم ممکن است که برگ‌های گیاه زرد شود. البته همانطور که گفتیم این مشکلات بسیار نادر است و اگر شرایط را برای او فراهم کردید، نیازی نیست نگران حضور افات باشید.

سمی بودن

  • به طور کلی نرگس برای حیوانات و حشرات جونده خوش طعم و مطبوع نیست. پس از این نظر خطر خاصی او را تهدید نمی‌کند.
  • نرگس برای حیوانات خانگی سمی است. پس مطمئن شوید که حیوان خانگی شما خیلی اطراف نرگس نچرخد!

باکس دلبند

462,000 تومان

دسته گل یاقوت

692,000 تومان

باکس گل رز قرمز فلزی 10 شاخه

761,000 تومان

کاپ گل رز قرمز هلندی 20 شاخه

1,104,000 تومان

انواع گل نرگس

اگر شما میخواستید یک گل جدید خلق کنید، به سراغ چه ویژگی‌هایی می‌رفتید؟ قطعا با یک لیست طولانی از ویژگی‌های یک گل ایده‌آل روبرو می‌شدید. آن گل باید در عین زیبا و مقاوم بودن، نگهداری ساده ای داشته باشد. احتمالا تلاش می‌کردید تا عمر سالیانه او را افزایش دهید و مقاومت او را در هر شرایطی بالا ببرید. اگر او را نسبت به حشرات و بیماری‌ها و آفات هم مقاوم می‌کردید که عالی می‌شد! خبر خوب این است که این گل وجود دارد. این گل رویایی گلی نیست جز، انواع گل نرگس !

انواع گونه ها

امروزنه انواع گل نرگس را در سراسر دنیا می توان یافت اما حدودا 10 دسته اصلی برای گل نرگس وجود دارد. یکی از جالب‌ترین آن دسته‌ها، به نرگس “آلفرد پادشاه” معروف است. این نوع نرگس، از یک شیپور ترومپتی شکل تشکیل شده است؛ قد این شیپور مرکزی می‌تواند برابر یا بلندتر از گلبرگ‌های گیاه باشد. در این نوع، روی هر ساقه فقط یک نرگس رشد می‌کند.
این نرگس زیبای پادشاهی، در فصل بهار می‌تواند از 4 تا حدود 6 متر رشد کند! هر گل از این نوع نرگس، کاملا قائم و عمودی، با گلبرگ‌های زردی است که کمی پیچ و تاب خورده اند و در کنار هم، یک ترومپت زرد رنگ ساخته اند. این گل در اواخر زمستان شکوفه می‌دهد.

تاریخ نرگس با آلفرد پادشاه

او برای نخستین بار، در اواخر قرن نوزدهم در انگلستان توسط مردی به نام “جان کندال” کاشته شد. سپس در سال 1899 به جهان معرفی شد و خیلی زود با همان رنگ کلاسیک و رایج زرد در بین مردم محبوب شد. او سال‌ها به همان شکل ماند و تغییری نداشت. تا این که در دهه 1950، نرگس‌های زرد رنگ جدیدی به بازار آمدند که هم گل‌های بزرگ‌تری داشتند و هم دوام و مقاومت بیشتری. ولی از همان سال‌ها (1950) تا کنون، کاشتن پیاز گل خاص و بزرگ “نرگس آلفرد پادشاه” کاهش یافت.
به طوری که این روزها این گل اصلا در دسترس نیست، به جز تعداد بسیار محدودی از گل‌فروشان حرفه ای که برای جلوگیری از نابودی پیاز این گل تلاش می‌کنند. اما به افتخار پادشاه آلفرد، این نام هنوز زنده است و استفاده می‌شود.

بسیاری از نرگس‌هایی که امروزه به نام نرگس پادشاه آلفرد فروخته می‌شوند، در اصل یک پادشاه آلفرد واقعی نیستند. اما به دلیل گل بزرگ‌تر و زردتر خود و طبق یک قرار نانوشته، آن‌ها را هم به همان نام ارائه می‌کنند. البته بهتر است آن‌ها را نوع خاص و یا پیشرفت کرده نرگس آلفرد پادشاه بنامیم.

10 گونه معروف گل نرگس

این نوع نرگس، یکی از کلاسیک‌ترین گل‌هاست. نرگس ترومپتی، بهترین نوع نرگس برای سنگفرش کردن باغچه است. هر شاخه‌ی آن، شامل یک گل بزرگ و جذاب زردرنگ است. معمولا برگ آن‌ها سبز-خاکستری است و حدودا 3-2 سانتی متر است. اگر شیپور گل نرگسی بلندتر از گلبرگ‌های آن بود، در این دسته قرار می‌گیرد.

این نوع نرگس، مقاوم‌ترین نرگس موجود است و تقریبا برای هر منظوری مناسب است. مثل سنگفرش کردن باغچه، چیدن، دسته گل، تزیین ماشین عروس و … . او تنوع رنگی بالایی هم دارد : سفید، تمام درجات رنگ زرد، نارنجی، قرمز و صورتی. هر شاخه آن یک گل نرگس دارد.

به جای یک شیپور، مرکز این نرگس از گلبرگ‌های خودش تشکیل شده است و به همین دلیل کمی شبیه به گل رز است. هر ساقه از این گل، می‌تواند حدود 20 نرگس روی خود داشته باشد. به همین دلیل برای سنگفرش کردن باغچه و یا چیدن بسیار مناسب است.

این نوع نرگس، عاشق آفتاب سوزان تابستان است. به همین دلیل برای شهرهای گرم کشورمان بسیار مناسب است. پیاز این گل به خوبی با محیط تطابق پیدا می‌کند و نرگس‌های خوش رنگ و متفاوتی را به وجود می‌آورد. روی هر ساقه‌ی ظریف سبزرنگ او، چندین نرگس خوش بوی کوچک رشد می‌کند.

این گل، ترکیبی از انواع مختلف نرگس‌های کوچک است که با هم تا حدود 15 سانتی متر رشد می‌کنند. او برای باغچه‌های سنگی، فاصله بین ریشه درختان و تحریک رشد گیاهان باغچه مناسب است. اگر بالکنی با نورگیر خوب دارید، می‌توانید این نوع نرگس را در یک گلدان مناسب بکارید، البته باید در زمستان او را از یخ زدن محافظت کنید. پیازهای متفاوتی برای این گل وجود دارد، که هر کدام بیش از دو ساقه نرگس ایجاد می‌کند.

این گل‌های درخشان، گلبرگ‌های سفید دارند و یک نوار باریک قرمز، نوک شیپور میانی آن‌ها را تزیین کرده است. کمی بوی تندی دارند و یکی از مقاوم‌ترین انواع نرگس‌ها هستند. برای مناطق سردتر مناسب اند و به خوبی در باغچه رشد می‌کنند. آن‌ها برای دسته گل فوق العاده هستند.

رنگ زیبای این نرگس، او را به یک گل متفاوت و خاص تبدیل کرده است. عمر طولانی دارد و می‌تواند سال‌ها به گل دادن خود ادامه بدهد. آن‌ها برای تزیین باغچه بسیار مناسب اند و ترکیب رنگ زیبایی را با سایر گل‌های بهاری ایجاد می‌کنند. همچنین می‌توانید آن‌ها را به صورت شاخه ای و در گلدان و دسته گل خود داشته باشید. هر ساقه از این نرگس، یک گل را پرورش می‌دهد. قد شیپور آن از قد سایر گلبرگ‌ها کوتاه‌تر است.

این نرگس، ظاهری عجیب دارد و به سایر انواع نرگس‌ها شبیه نیست. شیپور میانی تا وسط دارای شکافتگی است و برخلاف سایر نرگس‌ها که شیپوری بسته دارند، این شیپور ظاهری باز و آزاد دارد. به همین دلیل اکثر آن‌ها بیشتر اینکه شبیه نرگس‌ها باشند، به گل ختمی شبیه اند. این گل بسیار خیره کننده است و با رنگ‌های زیبای خود، می‌تواند ظاهر متفاوتی به باغچه شما بدهد.

نرگس تازتا در هر ساقه خود، تعداد زیادی گل کوچک دارد. عطر این نرگس شیرین و دلنشین است. آن‌ها می‌توانند چندین سال بدون کاهش تعداد و کیفیت نرگس های زیبا به شما هدیه دهند. مثل تمام انواع نرگس برای تزیین باغچه مناسب اند و حتی می‌توانید آن‌ها را به صورت شاخه ای خریداری کنید.

هر ساقه از این نرگس، حداقل دو گل زیبا دارد که به زیبایی به هم گره خورده اند و کمی شبیه گل فوشیا ( گوشواره ای) هستند. گلبرگ‌های بیرونی به سمت پایین تا شده اند و ظاهر زیبایی به آن داده اند. نرگس سه گانه بویی خوش و میوه مانند دارد. او برای باغچه، بریدن، دسته گل و سنگفرش کردن بسیار مناسب است.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد آموزش کاشت گل نرگس، روش تکثیر و نگهداری همراه با معرفی گونه‌ها لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، چطور در خانه پرورش دهیم؟

گل نرگس از دسته گیاهان پیازی و جزو زیباترین و خوشبوترین گلهای موجود در طبیعت است که بویش از فاصله ها، انسان را سرمست می کند. این گل زیبا با عطر و بوی فریبنده گل خاطره ها و یادهاست. گلهای نرگس در انواع و رنگهای مختلفی وجود دارند که معمولا سفید و زرد و یا دو رنگ هستند.

این گل جایگاه ویژه ای در ادبیات، افسانه ها و قصه های ایران زمین دارد و در بسیاری از مناطق ایران مانند شهر بهبهان در استان خوزستان شهر کازرون در استان فارس و حاشیه های دریاچه پریشان، پراکنده شده است.

گل نرگس ا ز آسان ترین گیاهانی است که می توان آن را به شکوفه واداشت هرچند نگهداری و کاشت آن نیاز به حوصله و مهارت دارد. مطالعه این بخش از به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با روش کاشت گل نرگس آشنا شوید و رایحه دلپذیر گل نرگس را در خانه استشمام کنید.

کاشت گل نرگس چگونه است؟

راهنمای نگهداری و پرورش گل نرگس

گیاه شناسی گل نرگس

نرگس نباتی است دائمی با پیازهای کشیده شکل که پیازها دارای ورقه های فلسی و مطبق هستندو دارای مواد سمی از نوع آلکالوئیدها می باشند . عطر نرگس شاداب کننده است و برای مخاط و سینوس ها مفید است و از جلو گیری می کند.

این عطر می تواند همراه خون وارد سلول های مغزی شود و روی کارکرد مغز اثر مثبت بگذارد. گل نرگس در کشورهای غرب اروپا، از شرق اسپانیا و پرتغال گرفته تا به آلمان و انگلستان به صورت خودرو می روید. در کشور ولز این گل به عنوان گل ملی شناخته شده است.

گل نرگس چه فوایدی دارد؟

انواع گل نرگس

در کشور ما انواع مختلفی از گل نرگس میروید و امکان کاشت و پرورش آن وجود دارد، که از آن جمله نرگس شهلا، نرگس شیراز، نرگس مسکین، نرگس پرپر، هزار پر یا شست پر و نرگس نروک یا پنجه گربهای را میتوان نام برد.

دو نوع عمده گل نرگس در ایران نرگس شیراز و نرگس شهلا هستند و بقیه گل های نرگس در رنگ های سفید تا نارنجی دیده می شوند . شیپور وسط گل نرگس از گلبرگ های آن پر رنگ تر است وقسمتی از پرچم تغییرشکل داده آن می باشد.

نرگس بسته به نوع آن در زمان های مختلفی گل می دهد مثلا نرگس شیراز که دارای عطر و بوی منحصر به فردی است در اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می دهد ،نرگس شهلا که گلبرگ های زردی دارد و دارای شیپور بزرگی دروسط گلبرگ هاست در اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می دهد . نرگس حتی نسبت به هم به سرما مقاوم تر است.

چند نوع گل نرگس وجود دارد؟

گل نرگس در یونان باستان

در اساطیر یونان، نارسیس که همان نرگس است، نام پسری خودشیفته بود که از عشق چیزی نمی فهمید که خدایان برای تنبیه او چاره اندیشیدند که او خود را در آب چشمه ای ببیند وعاشق تصویر خود شود و به این علت که در این عشق وصال امکان پذیر نبود او روز به روز ضعیف تر و نحیف تر شد تا سرانجام از دنیا رفت . می گویند اولین گل های نرگس در حوالی همان چشمه روییدند.

مناسب ترین خاک برای گل نرگس

نرگس از گل های پیازی محسوب می شود و مانند همه گل های پیازی خاک سبک را دوست دارد و خاک های سنگین و رسی را نمی پسندد. اگر خاک باغچه یا گلدان تان رسی است، برای بهتر شدن زهکشی آن کمی شن را با آن مخلوط کنید. برای باغچه گل نرگس استفاده از کودهای حیوانی مناسب است و برای گلدان های نرگس داخل آپارتمان ورمی کمپوست ، کود مناسبی است.

خاک مناسب برای کاشت گل نرگس

آبیاری گل نرگس

نرگس، گیاهی است که آبیاری زیاد را دوست ندارد و در صورت افراط در آبیاری ، برگ هایش بیش از حد بزرگ شده و گل نمی دهد زیرا این گیاه برای گل دادن باید کمی خشکی ببیند. ماندگاری گل نرگس در هوای سرد بیشتر است ودر دمای بالاتر گل ها زودتر پژمرده می شوند. نرگس در بعضی از ساعات روز برای گلدهی به نیاز دارد.

انتخاب گل نرگس

اگر مهارت زیادی در کاشت گیاهان پیازی ندارید، بهترین گزینه برای شروع گل نرگس است زیرا کاشتن پیاز آن تا زمان گل دادنش آسان است و اگر در انتخاب پیاز توجه کنید ، بسیار باصرفه است.

پیاز نرگس رادر فصل پاییز بخرید و در نظر داشته باشید پیازی را انتخاب کنید که هیچ گونه بریدگی، خراش یا دندانه نداشته باشد همچنین چنانچه در این بخش از نمناک گفته شده است باید بدانید پیاز بزرگ تر گل بزرگ تر به شما می دهد. شما می توانید خرید پیاز نرگس را از سایت ما خریداری کنید

پیازهای نرگس دو مدل هستند نوع اول آنها فقط یک نوک (دماغه ) دارد و مدل دیگر دو دماغه دارد که گل های درشت تری هم می دهد. هر دماغه، یک ساقه و گل می دهد.

پیازنرگس باید دارای ریشه باشد و نباید از بالای آن ساقه ای سبز شده باشد. اگر نمی خواهید سریع گل نرگس را بکارید ، پیاز آن را در یخچال نگهداری کنید ، باید در نظر داشته باشید که محل نگهداری پیازها عاری از گاز اتیلن باشد زیرا این گاز پیاز نرگس بی بار کرده و سبب گل ندادن آن می شود پس پیاز نرگس را در یخچالی که در آن دارید قرار ندهید.

نکاتی که باید در انتخاب پیاز گل نرگس رعایت کنید

چطور گل نرگس پرورش دهیم؟

  1. یک گلدان سنگی یا سفالی برای کاشتن پیاز نرگس انتخاب کنید زیرا استفاده از گلدان سبک به علت اینکه ممکن است نرگس ها در مرحله گردن غازی، یک طرفه شوند و گل ها به یک سمت باز شوند درست نیست و سبب واژگون شدن گلدان می شود.
  2. گلدانی با عمق 18 سانتی متر انتخاب کنید زیرا عرض گلدان باید به گونه ای باشد که هنگام کاشت ، پیازها از هر طرف پنج سانتی متری از دیواره گلدان فاصله داشته باشند.
  3. برای عبور آب اضافی و زهکشی مناسب کف گلدان را سوراخ کنید .
  4. قبل از کاشت پیازها را دوساعت در قرار دهید . البته باید فقط انتهای پیاز در آب باشد و نباید به علت پوسیده شدن پیاز کل پیازرا در آب قرار دهید.
  5. گلدان را تا نیمه از خاک پر کنید به صورتی که دوسوم پیاز زیر خاک باشد و خاک دور پیازها را بگیرد.
  6. گلدان را آبیاری کنید و در جایی گرم در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  7. دو تا سه هفته طول می کشد تا پیاز شروع به رشد کند پس تا زمانی که ساقه ها از خاک سر نزده اند دیگر به آن آب ندهید.
  8. پس از شروع رشد ساقه گلدان هرگز نباید کاملا خشک بماند.
  9. هر دو هفته یک بار تا باز شدن گل ها به گلدان کود تقویتی همراه آب بدهید.
  10. برای جلوگیری از رشد کج ساقه ها از یک قیم استفاده کنید.
  11. هنگام گل دادن گیاه ، گلدان را از زیر آفتاب مستقیم بردارید.

گلدان سنگی یا سفالی برای کاشت گل نرگس

علت گل ندادن گیاه نرگس

پیاز ها برای گل دادن به عوامل ایجاد انگیزش زمستانه احتیاج دارند .از هر پیاز پایه ای به طول 30-40 سانتیمتری تولید شده که گل ها در بخش انتهایی و برگ ها به شکل نواری هستند.

هنگام رشد پیازها در منزل گل ها تنها یکبار تشکیل می شوند .برای بهاره سازی باید پیاز ها در پاییز کشت شده و در دمای 6-8 درجه سانتیگراد به مدت 8-10 هفته در شرایط تاریکی نگهداری شوند و تحت شرایط نور و یا تاریکی متناوب قرار گیرند.

در نظر داشته باشید که محل نگهداری پیازها عاری از گاز اتیلن باشد زیرا این گاز پیاز نرگس بی بار کرده و سبب گل ندادن آن می شود پس پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب دارید قرار ندهید.

محل نگهداری گل نرگس

آیا گل نرگس سمی است؟

پیاز و برگ ها ی نرگس حاوی آلکالوئید های سمی هستند که خورده شود، سبب مسمومیت در فرد می گردد از عوارض خوردن این پیازها تهوع، دل پیچه و می باشد. مواد ترشح شده از ساقه های نرگس برای دیگر گل های شاخه بریده هم مانند رزها، میخک، فریزیا و لاله مضر است.

تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

کننده از ابتدا به آلزایمر و زکام کاربرد دارد.

منبع: اصول کاشت و پرورش گل نرگس و آشنایی با خواص دارویی آن، مرجان عاشوری، علی ولی‌پور، رضا نامداری، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی، 1397

دکمه بازگشت به بالا