اقتصادیترندهای کسب و کار

شرایط گرفتن وام با سند خانه روستایی

افرادی که در شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۵هزار نفر سکونت دارند و دارای سند مالکیت معتبر هستند می توانند از این وام بهره مند گردند. از مزایای وام با سند روستایی می توان به نرخ سود کمتر، مدت باز پرداخت بیشتر، آسان تر بودن شرایط اعطای آن اشاره نمود. برای فرد وام‌ گیرنده نباید چک برگشتی و اقساط عقب افتاده داشته باشد. سند مسکن باید شش دانگ به نام متقاضی وام باشد و پایان کار داشته باشد. سند آن نباید در رهن یا ضمانت بانک باشد. کسانی در اولویت دریافت وام قرار می گیرند که حساب فعال و با کارکرد بالا داشته باشند.

علاوه بر شرایط گفته شده باید در نظر داشته باشید که هر بانک و موسسه شرایط خاص خود برای تسهیلات مسکن روستایی را نیز دارد که باید با توجه به بانک یا موسسه مورد نظر جهت تکمیل پرونده و دریافت وام مسکن روستایی اقدام کنید.

برخی از این شرایط به شرح زیر می باشد:

  • داشتن سپرده در بانک و موسسه مورد نظر
  • قبل از دریافت وام متقاضی نباید هیچ گونه بدهی به بانک ها داشته باشد.
  • احراز توانایی مالی متقاضی و ضامن ها، جهت اطمینان از بازپرداخت اقساط وام الزامی است.
  • هر خانواده فقط یک بار می توانند از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کنند.

مدارک لازم جهت دریافت وام مسکن روستایی

برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی لازم است مدارک مورد نیاز را ارائه دهید، البته باید توجه داشته باشید که مدارک اعلام شده در بانک های مختلف متفاوت است و شما باید طبق بانکی که قصد دریافت وام مسکن روستایی را دارید مدارکی را ارائه دهید.

مدارک عمومی که در همه ی بانک ها مشترک است به شرح زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست وام مسکن روستایی
  • اصل سند روستایی و کپی آن
  • اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن
  • اصل کارت ملی و کپی از پشت و روی آن
  • شناسنامه و کارت ملی ضامن

چنانچه وکیل شما اقدام به دریافت وام مسکن روستایی میکند، ارائه وکالت نامه رسمی الزامی است. هم چنین وکیل شما نیز باید مدارک شناسایی خود را به بانک مربوطه ارائه دهد.

علاوه بر مدارک ذکر شده در فوق بانک های مختلف مدارک دیگری را نیز از متقاضی خواستارند که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

  • یک قطعه عکس از وام گیرنده
  • شماره حساب سپرده قرض الحسنه

تاریخ افتتاح حسابیکی از وام‌های پرطرفدار دریافت وام مسکن روستایی است. باتوجه به شرایط و همچنین قیمت خانه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای گرفتن این وام در روستای خود اقدام کنند. اما شرایط این وام چگونه است؟

شاید برای هر فردی اتفاق افتاده باشد که بخواهد کاری را انجام دهد و هزینه‌ کافی برای انجام آن کار را نداشته باشد بخصوص برای خرید و ساخت و ساز امور مربوط به مسکن، که در این صورت مجبور می‌شود یا کار مورد نظر را ناتمام بگذارد یا اینکه در صورت ادامه به کار، از طریق مجاری رسمی مانند وام، بودجه مورد نظر را تامین کند.

از جمله وام‌هایی که بیشتر مورد استفاده هستند می‌توان به وام مسکن، خودرو، ازدواج، تعویض خودرو‌های فرسوده، کشاورزی و غیره اشاره کرد که هر کدام شرایط اخذ و تسهیلات خاص خود را دارند. بنابراین گرفتن وام نیز به نوبه‌ خود دارای مراحلی نسبتا پیچیده است که لازم است شخص آشنایی کافی با این مراحل را بخصوص در زمینه‌ شناخت هر یک از بانک‌ها و تسهیلات آن‌ها و همچنین شعب مختلف آن را داشته باشد.

مثلا فردی که قصد دارد برای دریافت وام مسکن اقدام نماید، بهترین گزینه‌ مورد نظر می‌تواند بانک مسکن باشد چون سایر بانک‌ها با وجود مجوز پرداخت وام مسکن به علت نداشتن اعتبار کافی این وام را پرداخت نمی‌کنند و همچنین از طرفی در کشور ما نیز به علت قیمت بالای مسکن اکثر مردم، بخصوص زوجین جوان مجبور می‌شوند برای دریافت و گرفتن وام مسکن اقدام کنند پس باید برای انتخاب بهتر و دردسر کمتر، تلاش کنند که به خوبی با شرایط اخذ و باز پرداخت و سایر شرایط نیز در این زمینه آشنا شوند.

وام مسکن چیست

هر کشور با توجه به بودجه و امکانات تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که با کمک آن تسهیلات به هدفی که دارند رسیدگی کنند. یکی از این تسهیلات وام مسکن است. از آنجایی که خیلی از افراد نمی‌توانند به صورت یکجا مبلغ زیاد خرید خانه را متقبل شوند، وام مسکن یکی از گزینه‌های پیش‌روی این افراد است. درخواست کنندگان این نوع وام معمولا از پس بازپرداخت آن بر می‌آیند.

اما موضوع به همینجا ختم نمی‌شود. هر کشور باتوجه زیر ساخت‌های اقتصادی و فرهنگی که دارد مبلغ مشخصی را برای وام مسکن اعلام می‌نماید. هچنین سود این وام‌ها نیز در کشورهای مختلف متغیر است. از سود ۲ درصد گرفته تا ۲۰ درصد.

در ایران سال‌ها است که بانک کشاورزی و دیگر بانک‌ها تسهیلات وام کشاورزی یکم را با شرایطی مشخص و تعریف شده به درخواست‌کنندگان اعطا می‌نماید. البته گرفتن وام شرایط و مدارک خود را در ایران دارد .

به طور کلی در سال‌های اخیر وام مسکن در ایران با استقبال خوبی از مردم روبرو شده و همین امر باعث شده افراد زیادی برای درخواست خود هر ساله به بانک‌ها برای پرسیدن شرایط اینگونه وام‌ها مراجعه کنند. در این مقاله با عنوان و شرایط دریافت تسهیلات در سال 1401 سعی شده تمامی موارد به صورت موشکافانه بررسی شود.

وام مسکن روستایی چیست؟

با توجه به زیرساخت‌ها و شرایط حاکم بر جامعه دولت به بخش‌های مختلف کشور وام تخصیص داده است. این وام در زمینه و بخش‌های مختلف کارآمد است. از وام خرید خانه گرفته تا تسهیلات امور کشاورزی. هر کدام از وام‌ها با در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی به متقاضیان تخصیص می‌یابد.

در سال‌های اخیر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل بیشتر از همه به خانه‌‌های روستایی خسارت وارد کرد. مانند زلزله قطور و سیل کرمان که باعث تخریب بسیاری از خانه‌های روستایی شد. دولت برای جبران این خسارت و پیشگیری از خسارت در سال‌های بعد سقف وام ساخت مسکن روستایی را افزایش داد.

در خرداد ماه سال 1401 مبلغ وام ساخت مسکن روستایی 100 میلیون به ازاری ساخت هر واحد مسکونی است. نرخ سود وام ساخت مسکن روستایی 5 درصد محاسبه خواهد شد.مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله است.

وام مسکن روستایی 1401 چقدر است؟

همانگونه که گفته شد یکی از ، وام مسکن روستایی مبلغ 100 میلیون تومان است. با اینکه این عدد زیاد نیست اما می‌تواند کار افراد نیازمند را بر طرف کنید. نکته مهم این وام نرخ سود آن است. نرخ سود این وام ۵ درصد است و دریافت کنندگان وام باید به این موضوع آگاه باشند.

زمانی که برای بازپرداخت این وام فرصت دارید 20 سال است.

شرایط وام مسکن روستایی 1401

آخرین تغییرات در تسهیلات مسکن روستایی در قالب وام ساخت مسکن روستایی متعلق به سال 1401 است، که طی آن همانطور که اشاره کردیم سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی به 100 میلیون تومان افزایش یافت. متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن روستایی می‌توانند از وام جعاله مسکن تا سقف 10 میلیون تومان از بانک مسکن دریافت کنند.

طیفی از جامعه هدف که بضاعت مالی مناسبی ندارند متاسفانه قادر به استفاده از این تسهیلات نبوده به همین دلیل تفاهم نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن در هفت استان کشور منعقد شده است تا افرادی که از لحاظ مالی توانایی بازئرداخت وام را به طور کامل ندارند بتوانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

مطابق برنامه طرح جامع مسکن و ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تا افق ۱۴۰۵ در دستور کار است تا ضریب مقاوم سازی در این حوزه به ۷۰ درصد برسد.

وثیقه قابل‌قبول برای دریافت و گرفتن وام مسکن روستایی، سند مالکیت زمین در دست احداث، اموال غیر منقولی که قابلیت گرو گذاشتن داشته باشد یا سفته زنجیره‌ای سه نفره به میزان ۱۲۰ درصد مجموع اصل تسهیلات اعطایی و سود دوران مشارکت و دوران بازپرداخت سفته اخذ می‌شود. چنانچه زمین در دست احداث فاقد سند رسمی ‌باشد، پرداخت تسهیلات با وثیقه مازاد انجام می‌شود.

همچنین افراد مجردی که متقاضی دریافت تسهیلات مسکن روستایی هستند باید ۲۵ سال یا بیشتر داشته باشند یا به استناد تایید شورای محل، سرپرستی خانوار را بر عهده دارند، نیز می‌توانند از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کنند.

بازپرداخت اقساط وام مسکن روستایی چگونه است؟

زمانی که برای بازپرداخت این وام فرصت دارید 20 سال است. پس قبل از دریافت و گرفتن وام مسکن روستایی باید به این نکته توجه کنید.

وام‌مسکن روستایی بنیاد مسکن

بنیاد مسکن نهادی است که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در پی فرمان امام خمینی تاسیس شد. هدف اصلی این بنیاد تامین مسکن محرومان به ویژه روستاییان است. در همین راستا بانک مسکن با همکاری بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن روستایی را ارائه می‌دهد.

بنابراین برای دریافت و گرفتن تسهیلات وام ساخت مسکن روستایی در روستاها به مبلغ 40 میلیون تومان، متقاضی باید معرفی نامه‌ای از بنیاد مسکن به بانک مسکن ارائه دهد.

همچنین بنیاد مسکن تسهیلاتی برای تعمیرات، مرمت و نگهداری خانه‌ها به روستاییان در قالب وام قرض‌الحسنه تعمیر مسکن روستایی با همکاری بانک‌ها ارائه می‌دهد. سقف وام قرض الحسنه تعمیر مسکن روستایی بنیاد مسکن برای تعمیرات و
بازسازی خانه‌ها 5 میلیون تومان با نرخ سود 4 درصد است.

وام ساخت مسکن بنیاد شهید

طبق آخرین تغییرات در سال 98 سقف تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر به دستور دولت افزایش پیدا کرد. طبق این دستور سقف تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده شهدا و ایثارگر در شهرهایی با بیش از یک میلیون جمعیت 130 میلیون تومان خواهد بود. همچنین سقف تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر در مراکر استان‌ها 100 میلیون و در سایر شهرها 85 میلیون خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا