اقتصادی

انتقاد تولیدکنندگان سموم از تعرفه‌های وارداتی/۷۰ درصد سموم مورد نیاز تولید داخل است

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: تعرفه صادرات مواد اولیه سموم و مواد فنی آنها مانند فرآورده های تمام شده است و همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان به سمت صادرات گرایش پیدا کنند.

به گزارش شیمیشی، مسعود گیل آبادی در نشست بررسی مشکلات تولید کود و سم کشاورزی، اظهار کرد: مالیات بر صادرات مواد اولیه سمی و محصولات فنی آنها مانند محصولات آماده است. گفت: در هیچ کجای دنیا و در هیچ محصولی چنین چیزی وجود ندارد، دلیل عدم حمایت از تولیدکننده داخلی این است که بسیاری از تولیدکنندگان به صادرات علاقه دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر قیمت، صادرات سم هایی که در داخل کشور تولید می شود نیز مورد انتقاد قرار می دهیم و معتقدیم باید از عبور آنها جلوگیری شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان داروهای کشاورزی گفت: شرایط برای کودها یکسان است و صادرات آن نیز ممنوع است.

وی تصریح کرد: از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم از تولید داخلی حمایت کنند. برای اینکه بتوانیم رقابت کنیم باید در ارائه اطلاعات باز باشیم. وزارت جهاد می داند که اگر سم و دارو به موقع تهیه نشود و جنگ نشود، حداقل 40 درصد محصولات کشاورزی سقوط می کند.

گیل آبادی در ادامه سخنان خود گفت: کیفیت تولیدات داخلی کاملا مشخص است و سازمان حفظ نباتات نیز بر آن نظارت دارد. در عین حال هر شرکتی آزمایشگاه مخصوص به خود را دارد و محصولات فنی وارداتی را کنترل می کند. اگر شرکت ها نتوانند با تولید خوب رضایت کشاورزان را جلب کنند در وهله اول متضرر خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه وضعیت توزیع پول عادلانه نیست، تاکید کرد: 28 هزار و 500 تومان پول برای تولید داخل پرداخت می شود و فقط برای سموم فنی و تمام آماده مصرف می شود. یعنی مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی مقدار کمی ارز دریافت می کنند و مابقی با قیمت آزاد از بازار داخلی تامین می شود در حالی که واردات عموما ارز ترجیحی دریافت می کند.

این فعال بخش خصوصی در پایان گفت: 30 درصد سموم مورد نیاز کشور از خارج و 70 درصد در داخل تولید می شود، اما با توجه به توزیع ارز، سهم صادرات افزایش می یابد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا