استان ها

قیمت مسکن در ۱۴۰۳ کاهش می‌یابد؟

اقتصاد در سالی که گذشت؛

قیمت مسکن در ۱۴۰۳ کاهش می‌یابد؟

یک کارشناس مسکن با ذکر دلایل و تحلیل‌هایی از بازار مسکن تاکید کرد که می‌توان پیش بینی کرد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ کاهش خواهد یافت.  

مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص فراز و فرود‌های بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ و همچنین پیش بینی شرایط این بازار در سال ۱۴۰۳ گفت: در سال ۱۴۰۲ همانطور که پیش بینی می‌شد و طبق رویه گذشته بخش عمده‌ای از تورم از بازار مسکن به تورم عمومی تحمیل شد.  

وی ادامه داد: دلایل این اتفاق را می‌توان این گونه توضیح داد که بازار مسکن یک نیاز عمومی و ضروری  کم کشش است و همچنین حوزه مسکن از سوی متولیان امر کاملا رها شده است؛ به طریقی که دست صاحب خانه‌ها برای قیمت گذاری کاملا باز است.  

این کارشناس مسکن تاکید کرد: هر گونه دخالت و تلاش دولت برای قیمت گذاری و کنترل بازار مسکن کاملا ناکام مانده است. با توجه به جذابیت فوق العاده‌ای که بازار مسکن نسبت به دیگر بازار‌ها دارد، طبیعیست که بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور را به سوی خود جذب کند.  

وی ادامه داد: از همین رو افراد زیادی با سرمایه خود وارد این بازار می‌شوند و دارایی آنها با ارزش افزوده صفر برای کشور در این‌جا حبس می‌شود. در بخش زمین نیز شرایط به همین صورت است و بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور در این بخش رسوب می‌شود.  

گودرزی تصریح کرد: با توجه به شرایط رکود و تورم، می‌توان گفت که یکی از دلایلی که اقتصاد ما دچار کندی در ارزش زایی شده است، انتقال سرمایه‌ها به بازار‌هایی مانند مسکن است که هیچ ارزش افزایی برای صنعت و کشور ندارد.  

قوانین کارایی لازم را نداشتند

گودرزی اظهار کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی که پس از چند ده سال برای مقابله با این پدیده وضع شد و امید می‌رفت که هزینه رسوب سرمایه در مسکن را بالا ببرد و باعث پویایی بیشتر این بازار و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا شود نیز کارایی لازم را نداشت.  

وی ادامه داد: عایدی دولت از بخش مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس سر جمع به اندازه یک واحد مسکونی هم نبود و هزینه تصویب این قوانین بسیار بیشتر از عایدی آنها شد. دلیل این اتفاق نیز در ضعف شدید کارشناسی و عدم وجود ضمانت اجرایی نهفته بود.

قیمت مسکن کاهش می‌یابد

قیمت مسکن کاهش می‌یابد 

این کارشناس مسکن تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۳ با توجه به این‌که تقاضای مصرفی مسکن به سمت صفر رفته است و مصرف کنندگان توان خرید خود را به طور کامل از دست داده اند می‌توان پیش بینی کرد که رویه گذشته ادامه خواهد داشت. همچنین انگیزه سرمایه گذاری در این بخش نیز با توجه به رکود حاکم کاهش پیدا کرده است.  

وی ادامه داد: از طرف دیگر وام‌ها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای مسکن نیز کفایت لازم را ندارند و به خصوص در شهر‌های بزرگ مانند تهران که وام ساخت و خرید مسکن کفاف تامین حتی ۱۰ متر را نمی‌دهد حتی  از این طریق نیز امیدی به ایجاد گشایش در این بازار نیست. به همین جهت می‌توان گفت که در سال ۱۴۰۳ نیز اتفاق خاصی در بازار مسکن نخواهد افتاد.  

گودرزی گفت: در سال جدید ممکن است که فشار فروش مسکن بیشتر شود و کسانی که در این بخش سرمایه گذاری کرده اند تلاش کنند بخشی از هزینه نگهداری سرمایه‌ای که به آنها تحمیل می‌شود را به خریدار بعدی منتقل کنند که از البته در این بازار خریداری نیز وجود ندارد. پس از این جهت می‌توان پیش بینی کرد که قیمت مسکن در سال جدید کاهش خواهد یافت.

دکمه بازگشت به بالا