اقتصادی

نگرانی‌هایی برای سفرهای نوروزی – شیمیشی

مرکز گردشگری پس از بررسی برخی از مشکلات مسافران نوروزی در مناطق آزاد در زمینه تامین سوخت، نان، آرد، اسکان و ایاب و ذهاب بر رفع آنها تاکید کرد.

به گزارش شیمیشی، پنجاه و نهمین نشست مرکز هماهنگی خدمات گردشگری با مدیران و نمایندگان مناطق آزاد و برخی دستگاه‌های دخیل در این سفر، دوشنبه 2 بهمن 1402 در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد. در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد. مسافران نوروزی..

علی اصغر شالبافیان – معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی. وی بر اهمیت و ضرورت ارتباط و همکاری با سازمان های مناطق آزاد برای رفع نیاز گردشگران در ایام نوروز تاکید کرد و اعلام کرد: در صورت نبود این ارتباط مردم ضرر خواهند کرد. به منظور تامین سوخت، غذا، افزایش ظرفیت خدمات اقامتی و ناوگان حمل و نقل، تسهیل در سفرهای دریایی به کیش و قشم و افزایش ظرفیت ساکنان غیررسمی و اورژانسی، هماهنگی با نهادهای مربوطه برای رفع نیاز گردشگران ضروری است.

شلفافیان به ضرورت احقاق حقوق گردشگران اشاره کرد و گفت: شکایات ثبت شده در سامانه 09629 به مناطق آزاد منتقل و به شکایات به صورت جدی رسیدگی می شود. همچنین اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارتخانه در اسرع وقت پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

در این جلسه معاون گردشگری رئیس جمهور از مدیران کل استان ها که در فضای مجازی حضور داشتند خواست تا به عنوان یکی از اعضای اصلی مرکز گردشگری با مناطق آزاد برای تورهای نوروزی هماهنگی کنند.

پیش بینی رونق جنوب در نوروز

مصطفی فاطمی – دبیر ستاد هماهنگی خدمات گردشگری وی یادآور شد: با تصویب هیات وزیران، مرکز مرکزی هماهنگی خدمات گردشگری زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با مشارکت 27 دستگاه مجری ساماندهی گردشگری تشکیل شده است. . پیام رسان ها و در دولت سیزدهم برای ساماندهی سفر در طول سال. همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران کلیه وظایف اجرایی به سرپرستان مناطق آزاد محول شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش زیادی از سفرها به ویژه در ایام نوروز به جنوب کشور و به ویژه مناطق آزاد انجام می شود، با هدف هماهنگی دوجانبه، همکاری خوبی بین سازمان مناطق آزاد به دست آمده است. و معاونت گردشگری و جلسات زیادی برگزار شده است.

فاطمی گفت: سال گذشته با اسکان 2 میلیون نفری قشم، این منطقه مانند 10 استان فقط پذیرای گردشگران بود.

دبیر کل سازمان هماهنگی خدمات گردشگری گفت: با توجه به اولین سال ثبت جهانی افطار، برنامه های ویژه ای منعقد و مصوبه شورای فرهنگی کل سال گذشته برای سرویس دهی با توجه به پارامترهای ماه رمضان برای گردشگران در نظر گرفته می شود.

بیشترین شکایات مسافران از خراسان، رضوی و تهران است

یحیی نگهی زاده محکوب – مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وی همچنین به برخی از اقدامات انجام شده برای نظارت بر کمی و کیفی خدمات گردشگری در ایام نوروز و درخواست های ثبت شده در سامانه 09629 پرداخت و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 223 هزار تماس و درخواست در سال جاری دریافت شده است. این سیستم ضبط است که کمتر از آنها است. و چهار درصد مربوط به گزارش تخلفات و شکایات است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: بیشترین شکایات مربوط به خراسان رضوی و تهران است. همچنین در کیش آزاد 51، قشم 32، چابهار 2، ارس 1، انزلی 3 و ماکو 1 پرونده تشکیل شده است، درخواستی صورت نگرفته است. از آنجایی که رسیدگی به شکایات به مردم احساس امنیت می دهد، برای رسیدگی به شکایات خود به مناطق آزاد می رویم.

غلامرضا خلیلی نیا – معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان مناطق آزاد کشور. وی از اینکه مناطق آزاد خود را متفاوت از ساختار مرکز هماهنگی خدمات سفر نمی بینند، خبر داد و گفت: سیستم مشکلات را تحلیل کرده ایم و در تلاش هستیم تا مشکلات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در ایام نوروز در برخی مناطق وجود داشت خواستار رصد مشکل حمل و نقل در ایام نوروز به ویژه در کیش برای رفع مشکل سوخت چابهار و اسکان مسافران در مناطق آزاد شد. او نیاز به تامین نان، آرد، آب و سایر زیرساخت ها داشت

آیا مشکل سوخت مسافران سیستان و بلوچستان، قشم و کیش حل می شود؟

علی اکبر عرب امیری – مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی وی همچنین با بیان اینکه پروتکلی برای تامین سوخت به دستور مرکز قاچاق تهیه و در مرحله اجرا متوقف شد، اظهار داشت: برای اجرای این پروتکل جلسه ای تشکیل می شود.

او توضیح داد که از 57000 پمپ بنزین، 1500 جایگاه غیرفعال است.، افزود: قبل از تعطیلات نوروز دو بار بازدید میدانی برای نظارت بر کمیت و کیفیت انجام می شود. در نوروز در صورت لزوم ایستگاه های سیار در نظر گرفته می شود. همچنین در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، قشم و منطقه آزاد کیش نیز تمهیدات لازم برای افزایش و تامین سوخت و استفاده از کارت آزاد در حال انجام است تا مسافران برای سوخت مشکلی نداشته باشند.

نصیر قاسمیا – مسئول توسعه گردشگری و مدیریت میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش وی بیان کرد: با توجه به شرایط خاص منطقه آزاد کیش، یکی از مهمترین مسائل مدیریت حمل و نقل گردشگران است. تامین راه های هوایی لازم و فراهم کردن بستر لازم برای ورود مسافران با خودرو از طریق دریا بخشی از رویکرد مورد نظر است.

وی همچنین تامین سوخت کشتی ها، ذخیره سازی سوخت، آرد و غلات را که سال گذشته دشوار بود، برای مدیریت اعزام در نوروز 1403 ارزیابی کرد.

قشم چندین پرواز دارد

ابراهیم رستم گورانی – مدیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی منطقه آزاد قشم وی همچنین با اشاره به کمبود سفر هوایی در این مسیر و اجرای 18 پرواز ترانزیتی در این جزیره، مشکلات تامین سوخت مسافران قشم را نیز برشمرد و گفت: کارت رایگان برای مردم محلی کافی نیست، اگر مسافری بیاید با مشکل مواجه می شویم.

وی اهمیت تامین سوخت مورد نیاز در ایام نوروز، پمپ بنزین های سیار و پمپ بنزین ها برای استفاده از لندیگراف را برای ساماندهی ورود گردشگران و برخی تلاش ها برای توزیع سفرهای گردشگری در سراسر منطقه آزاد قشم و برخی تلاش ها برای توزیع سفرهای گردشگری را ضروری دانست. وی کل منطقه آزاد قشم را مهم دانست. در نوروز سال 1403، پارک های کمپینگ به عنوان یکی از راهکارهای مدیریتی برای گردشگران ساخته شد.

یادداشتی از حرکت عراقی ها و راهیان نور در اروند

امیرهوشنگ بابامرادی – معاون گردشگری منطقه آزاد اروند – وی به تردد روزانه 10 هزار شهروند عراقی از مرز شلمچه اشاره کرد و درخواست کرد به دلیل نبود خدمات رسانی در این منطقه، نیاز به ساماندهی این ترددها در تعطیلات نوروزی وجود دارد.

ساماندهی ترافیک خردوس، مدیریت 110 اثر تاریخی که اموال آنها در اختیار سازمان های غیر وابسته است، حذف آثار تاریخی در آبادان و خورماتو و لزوم افزایش تعداد قطارها در نوروز از دیگر نکاتی بود که مطرح شد. توسط معاون رئیس اقلیم کردستان گردشگری منطقه آزاد اروند. وی همچنین به سفر روزانه حدود 10 هزار نفر از کاروان های راهیان نور به این منطقه اشاره کرد و گفت: این کاروان ها تمام نیازهای خود را حمل می کنند و چیزی برای آوردن به این منطقه ندارند.

جاده های مرزی را پیدا کنید

محسن محمدزاده – معاون فکری، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس در ادامه ساماندهی وضعیت راه های مرزی از جمله جاده خداآفرین و جلفا، انجام اقدامات برای کاهش تصادفات، ارائه خدمات بهداشتی و اورژانسی، رفع مشکلات موبایلی، تاکید شد که این منطقه یکی از مقاصد اصلی تور نوروزی بوده است. وی آنتن دهی تلفن و تامین سوخت را ضروری دانست و گفت: کیفیت خدمات پایانه رفت و برگشت به ارمنستان با مشکلات زیادی مواجه است.

مشکلاتی که مسافران در انزلی دارند

علی مطهری – معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی وی همچنین به حجم زیاد مسافران در این منطقه که بیشتر از تهران است اشاره کرد. وی از مراجعه 11 میلیون نفر در 10 ماهه امسال به منطقه آزاد انزلی به منظور سفر و تجارت به منطقه آزاد انزلی خبر داد و تامین آرد، نان، سوخت، اقلام بهداشتی، درمانی و امنیتی را بسیار ضروری و ضروری دانست. . مهم و گفت: بیشتر سفرها در این منطقه با خودروهای شخصی انجام می شود و به دلیل مشکل سوخت نیازمند جایگاه های سیار هستیم.

معایبی که چابهار دارد

سعید ریگی – معاون فکری، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار وی همچنین به چالش های فراوانی که این منطقه در زمینه تامین سوخت مسافران دارد توجه کرد و تاکید کرد: هرگونه کمبود در ارائه خدمات به مسافران به ویژه در زمینه تامین سوخت، مدیریت ارشد گردشگری را تحت تاثیر قرار می دهد.

او همچنین گفت: در این منطقه محل سکونت و تقاطع وجود ندارد، جاده های آن امن نیست و زیرساخت های آن مناسب نیست. تردد کامیون های حامل سوخت در این جاده ها مشکل ساز شده است. از سوی دیگر گردشگری دریایی هنوز شروع نشده و کشتی ها در تامین سوخت مشکل دارند و تصمیم دولت در این زمینه اجرایی نشده است. علاوه بر این، سفرهای هوایی به چابهار نیز کاهش یافته است و آماده کمک برای رفع این مشکل هستیم.

وعده سفر ابوموسی

محمد محسنی – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان. وی همچنین با اشاره به اینکه این استان در ایام نوروز دارای گردشگران زیادی است، تلاش می شود از بهمن ماه سال جاری سفر به جزیره ابوموسی ساماندهی شود.

ندایی نماینده راه آهن وی همچنین درباره مشکلات ظرفیت ناوگان ریلی گفت: ما با گازوئیل و لوکوموتیو مشکل داریم که نمی توانیم قطارهای بیشتری را در مسیر اضافه کنیماما قطارهای محلی فعال هستند.

در ادامه نمایندگان سازمان ها و موسسات هوانوردی، بندری و دریایی و اورژانس کشور به برخی از کاستی های هواپیماها، تعداد آمبولانس ها و ایمنی کشتی ها پرداختند. معاون فرهنگی اجتماعی و ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی آمار تصادفات و فوتی موتورهای برق در کیش رو به افزایش است وی همچنین عنوان کرد که نماینده دولت است احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما در تعطیلات نوروز وجود دارد و لزوم رسیدگی به گزارش سوء استفاده را مطرح کرد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا