اقتصادی

شاوردیان: هندوانه کشت و صادر می کنیم و خوشحالیم که درآمد ارزی داریم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به لزوم استفاده از روش های نوین در حوزه کشاورزی اشاره و تاکید کرد: با تغییر سبک کشاورزی در کشاورزی و استفاده از روش های جدید، مصرف آب در این حوزه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. و گامی رو به جلو برای مقابله با بحران کم آبی.

آرا شاوردیان در گفت وگو با شیمیشی، بر لزوم مدیریت مصرف آب به ویژه در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: همه ساله در فصل تابستان پیشنهاداتی در خصوص صرفه جویی در مصرف آب و برق ارائه می شود. یکی از این نیازها تغییر روش نوشیدن است. سیاست های بسیاری برای بهبود الگوهای هزینه ها تدوین شده است، اما چند موضوع وجود دارد که نادیده گرفته می شوند. یکی بحث لوله ها و تاسیسات توزیع و توزیع آب است که به دلیل گرفتگی و گرفتگی بسیار هدر می رود. متأسفانه برای پروژه هایی که سیستم های آبرسانی را ارتقا می دهند، بودجه کافی نداریم.

وی افزود: اگر بودجه مشخصی برای نوسازی تجهیزات و امکانات چه در حوزه صنعت و چه در حوزه کشاورزی اختصاص دهیم، قطعا در حوزه صرفه جویی نقش ویژه ای خواهد داشت. امروزه در تمام دنیا از روش های جدیدی در زمینه کشاورزی استفاده می شود اما متاسفانه در این زمینه بسیار عقب هستیم. ما سبزیجاتی مانند سبزیجاتی که حدود 7 تا 10 لیتر آب می نوشند پرورش می دهیم. امروزه در کشورهای همسایه که آب نیز زیر آب است، کشت این گونه محصولات با آب کمیاب است.

برای کشت اراضی آبی باید به سمت کشاورزی خارج از مزرعه برویم

نماینده مسیحیان ارامنه در تهران و شمال ایران در این مجمع اظهار داشت: اما سبزی وارد و صادر می کنیم. ما هم خوشحالیم که درآمد خارجی داریم. اگر میزان آب و انرژی مصرفی را با توجه به این سبک کشاورزی محاسبه کنیم، می بینیم که درآمد خارجی ما بسیار کم است. مصرف آب در صنعت کشاورزی باید با تغییر سبک کشاورزی مدیریت شود. برای کشت برخی محصولات باید به کشاورزی خارج از زمین برویم. متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را جدی نگرفته است.

وی افزود: امید ما این بود که با آمدن آقای ساداتی نژاد شاهد اجرای این طرح های تحول در وزارت جهاد کشاورزی باشیم. ممکن است برنامه هایی داشته باشند اما هنوز اجرایی نشده است. تعدادی از جوانان فعال در حوزه علمی به من مراجعه کردند و طرحی را اعلام کردند که در صورت اجرا، 30 درصد از آب در کشاورزی کم می شود. اگر به این طرح‌ها که توسط شرکت‌های علمی ما ارائه می‌شود توجه کنیم و کار کارشناسی روی آن‌ها انجام شده باشد، شاهد تحول در بخش کشاورزی خواهیم بود.

استفاده از پروژه های سازمانی مبتنی بر علم تحول آفرین است

وی افزود: دانش بنیان نه تنها باید عنوان باشد، بلکه باید در عرصه تولید و صنعت نیز مورد استفاده قرار گیرد. مدیران باید از پروژه های شرکتی مبتنی بر علم استفاده کنند. به عنوان مثال در بحث انرژی های تجدیدپذیر می بینیم که از پروژه های این حوزه حمایت چندانی نمی شود. هیچ کس نمی خواهد در این زمینه سرمایه گذاری کند. این موانع باید برداشته شود. خانه ای چند طبقه است که تا قبل از اجرای این پروژه ها تغییری در آن ایجاد نکرده ایم و تنها به صرفه جویی در بخش خانه اکتفا می کنیم. امروز مشکل آب در خاورمیانه یک بحران جدی است.

وی گفت: بحران آب یکی از موضوعات اصلی است که باید برای مقابله با آن نقشه راه تهیه کنیم. امیدوارم وزارت جهاد کشاورزی هر چه زودتر طرح های تحول خود را در این زمینه اجرایی کند.

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا