استان ها

کمبود نمایشنامه باکیفیت گلایه‌ی فعالان تئاتر/تئاتر کودک به عنوان یک ابزار آموزشی عمل می‌کند

شیمیشی/یزد «داود کیانیان» پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان دو کارگاه نمایشنامه‌نویسی ویژه نوجوان و آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی را در شهر اردکان آغاز کرد.

این مدرس هنرهای نمایشی در جریان برگزاری جشنواره بیست و هشتم و درباره کارگاه نمایشنامه‌نویسی ویژه نوجوان، گفت: کارشناسان و فعالان حوزه تئاتر همیشه از کمبود نمایشنامه با کیفیت گله‌مند هستند. به عقیده من یکی از راهکارهای صحیح و کوتاه مدت در حوزه تئاتر کودک و نوجوان این است که این وظیفه را به خود آنها واگذار کنیم؛ چون آنها از سرچشمه زلال کودکی و نوجوانی سیراب می‌شوند، در حالی که ما نویسندگان وقتی می‌خواهیم برای آن مقطع بنویسیم نخست باید آنها را بشناسیم، روانشناسی آنها را بدانیم، اکنون و حال‌شان را بررسی کنیم که اینها کار ساده‌ای نیست و به بیان بهتر زمانبر است.

وی با اشاره به این که در این دوره اصول اولیه نمایشنامه‌نویسی به نوجوانان آموزش داده می‌شود، تصریح کرد: این که نمایشنامه از چه عناصری تشکیل شده است، چه کاربردهایی دارد، چه تفاوتی با قصه، قصه نمایش، رمان و سایر انواع ادبی دارد از جمله مباحثی است که در این دوره آموزش داده خواهد شد.

این مدرس، نویسنده و پژوهشگر تئاتر کودک با اشاره به اینکه در این جشنواره برای اولین بار بخش نمایشنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: آثار ارسالی، از یک‌طرف نشان داد که کودکان و نوجوانان با آن که آموزش لازم برای نگارش اثر حرفه‌ای ندارند، چقدر خوب می‌نویسند و از طرف دیگر دنیای متفاوت آنها را مشخص کرد؛ دنیایی که ما از آن اطلاع کافی نداریم.

وی اضافه کرد: نوجوانان نشان دادند که علاقه‌مند به نوشتن هستند و ما در این کارگاه به آنها نمایشنامه‌نویسی را یاد می‌دهیم تا تجربه کنند و امیدواریم که آثار بعدیشان را بدون نقص‌تر ارائه کنند.

کیانیان ادامه یافتن این دوره را برای رشد کیفی بچه‌ها، به صورت حضوری و مجازی بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: وقتی بچه‌های دوره ندیده، کارهای خوبی را به جشنواره می‌فرستند این به معنای آن است که با آموزش درست می‌توان کمک کرد تا آنها به صورت فنیتر کار کنند.

این مدرس کارگاه «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی»، گفت: در این کارگاه نیز در تلاش هستیم به مخاطب عام بیاموزیم که تئاتر چرا و چگونه در زندگی تاثیر می‌گذارد.

کیانیان افزود: واقعیت این است که  خداوند انسان را آفرید. انسان هنر را آفرید و هنرمند تئاتر را خلق کرد. مسیر این آفرینش برای انسان بسیار ضروری است چون در طول تاریخ بشریت برای او کاربرد داشته است. اگر تئاتر کاربردی نداشت مطمئنا تاکنون از بین رفته بود.

وی افزود: تئاتر از آن دست هنرهایی است به واسطه ارتباط تنگاتنگ با مخاطب، می‌تواند تاثیر فراوانی در جامعه داشته باشد و به عبارتی بهتر یک هنر اجتماعی است.

این نویسنده و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در کارگاه آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی، می‌خواهیم مخاطبان را با کاربردهای تئاتر برای مردم در جامعه آشنا کنیم، تصریح کرد: مخاطب این کارگاه عموم مردم هستند و از کودک و نوجوان تا بزرگسالان می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی اضافه کرد: ما در این کارگاه در تلاش هستیم مردم را با این موضوع آشنا کنیم که تئاتر چرا و چگونه در زندگی تاثیر می‌گذارد مطمئنا اهالی نمایش با این موضوع آشنایی کامل دارند اما کسانی‌که دستی بر آتش ندارند در این کارگاه به این مهم می‌رسند که تئاتر چه معجزه‌ای است.

کیانیان با تاکید بر اینکه تئاتر کودک به عنوان یک ابزار آموزشی عمل می‌کند؛ تصریح کرد: در تئاتر مخاطب در کنار سرگرم شدن می‌تواند از کاربردهای پرورشی و حتی درمانی آن نیز بهره ببرد و مشکلات خود را حل کند. این تئاتر حتی می‌تواند فرد را از فردیت خارج کرده و اجتماعی کند.

به گزارش شیمیشی و به نقل از روابط عمومی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، کارگاه‌های آموزشی داود کیانیان آشنایی طی سه جلسه در این جشنواره برگزار می‌شود.

جشنواره بیست و هشتم با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس تا ۶ اسفندماه سال در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا