عمومی

شأن «حق‌طلبی» در سیره فاطمی

اوضاع در سنت فاطمیون

همانطور که حضرت علی (ع) الگویی برای بشریت است ، حضرت فاطمه زهرا (س) نیز الگویی برای بشریت است؛ همانطور که امام حسین (ع) وجود دارد ، حضرت زینب (س) نیز وجود دارد؛ بنابراین ما باید جنسیت را از بین ببریم تا عمق شخصیت آنها را درک کنیم. زیرا در ارزشها و کمالات ، هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. درس های زندگی (سلام و درود) فاطمه زهرا برای جامعه امروز ما کافی است.

به گزارش شیمیشی ، سید محمد علی ایازی ، قرآن پژوه و مدرس دانشگاه در روزنامه ایران نوشته شده: 1- حضرت فاطمه زهرا (سلام) از شخصیتی بسیار متنوع برخوردار است؛ از نظر مشکلات شخصی ، خانوادگی و اجتماعی ، کمال ایمان ، اخلاق خداپسندانه ، هوش ، درک و دانش بالایی در موقعیت خود دارند. از ویژگیهای بارز حضرت فاطمه زهرا (س) شخصیت “حق طلب” وی است که در قرآن و روایات بر آن تأکید شده است. همه ما ، به جز احزاب مذهبی ، همیشه باید مدافع حقوق بشر باشیم. اما باید توجه داشته باشیم که وکالت هزینه ها و پیامدهایی دارد. در آیات و روایات ما ، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و راهی داده شده است: کسانی که می گویند: “خدای ما ، انتقام آنها را می گیرد ، تا از آنها نترسند و سرشان را تکان ندهند”. “کسانی که گفتند: خالق ما خداست ، و کسانی که در این کلمه پایدار بمانند ، هیچ ترس ، اندوه ، غم و اندوهی برای آنها وجود نخواهد داشت”؛ یعنی کسانی که به راه حق و خدا روی می آورند و دچار مشکل می شوند؛ اما آنها می ایستند و از حقوق خود دفاع می کنند ، نگران نباشند و نترسند. این مقاومت ها در نهایت منجر به علاقه و موفقیت آنها می شود.
2- اما عنصر دیگر شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) پس از درگذشت هرتز. در حالی که مدینه در شرایط بحرانی قرار داشت و مقدماتی انجام شد ، حضرت فاطمه زهرا (س) که توسط پیامبر اکرم و خانواده اش در بیت وحی تربیت شده بود ، از قرآن کریم و خشم مولوی ، علی (ع) برخوردار شد. خدا از اوضاع سیاسی آگاه و آگاه بود و آنها افراد اجتماعی زمان خود بودند ، زیرا معتقد بودند که باید به مردم آگاهی داده شود ، آنها به خانه اصحاب رفتند و شرایط و موقعیت مقام علی (ع) را برای آنها توضیح دادند.
این رفتار اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س) فقط جستجوی عدالت نیست؛ بلکه نشانه ای از هویت اجتماعی فعال و تأثیرگذار آنها ، صرف نظر از جنسیت است. این عمل حضرت فاطمه زهرا (س) نوعی “محافظت” است که هیچ جنبه شخصی و عاطفی برای آن ندارد. در حقیقت ، حضرت فاطمه زهرا (س) به سختی از حقیقت دفاع کرد تا اینکه بیمار شد و بیماری باعث مرگ وی شد.
3- الگوبرداری از سنت فاطمی و زمینه استقرار حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بسیار گسترده است؛ از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی آنها گرفته تا شیوه زندگی آنها. اما یکی از نکاتی که در مورد زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وجود دارد یکی از آن “ظرفیت های زندگی اجتماعی” ، حضور وی در جامعه ، فن ارتباط با مردم و توانایی تکلم است. در خطبه معروف حضرت فاطمه زهرا (س) ، ویژگی های علمی و اشراف آن با سنت پیامبر (ص) و تعلیم قرآن بسیار روشن است ، بنابراین می توان آن را “احیای سنت نبوی” نامید. اگر به نحوه خطبه وی توجه کنیم ، خواهیم دید که در این خطبه ، از بسیاری از منطق و عقاید استفاده شده و نحوه ورود و خروج وی به بحث بسیار حکیمانه است ، ما دریاهای گفتاری زیادی نداریم. در واقع ، اگر دانش خود را در گفتار افزایش دهیم ، بهتر می توانیم از حقوق خود و دیگران محافظت و تأثیر بگذاریم. صحبت با “چگونه صحبت کنیم” و “چه زمانی صحبت کنیم” و “چه لحنی صحبت کنیم” متفاوت است. رو ، این مهارت را “مهارت کلامی” می نامند زیرا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از این ویژگی کامل به عنوان حضرت زینب (سلام الله علیها) برخوردار بود. همه این م componentsلفه ها همان چیزی است که ما برای تجدید و استفاده از شخصیت بزرگ خود در جامعه امروز و نسل جدید نیاز داریم.
4- اگر فقط به حجاب ، اخلاق و سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) توجه داشته باشیم و اخلاق و کرامت انسانی این بانوی بزرگوار را گوش ندهیم ، در واقع شخصیت والای او را گنگ می کنند و به جنبه های مهم شخصیتی او گوش نمی دهند. زن بودن جنسیت این زن گرانقدر به این معنا نیست که آنها تنها الگوی زنان در جامعه هستند. همانطور که حضرت علی (ع) الگویی برای بشریت است ، حضرت فاطمه زهرا (س) نیز الگویی برای بشریت است؛ همانطور که امام حسین (ع) وجود دارد ، حضرت زینب (س) نیز وجود دارد؛ بنابراین ما باید جنسیت را از بین ببریم تا عمق شخصیت آنها را درک کنیم. زیرا در ارزشها و کمالات ، هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. آموزه های فاطمه زهرا (سلام) برای جامعه امروز ما کافی است؛ دفاع از حقیقت ، مظاهر اقلیت ها ، معیارهای اعتقادی ، وظیفه شرعی ، جنبش اجتماعی و ویژگی اخلاقی از جمله نقاط عطف سنت فاطمیون است که زمینه استقرار آن را برای نسل امروز گسترش می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا