عمومی

نمایندگانی که در نطق های پیش از دستور دغدغه های ملت را مطالبه می کردند رد صلاحیت شدند!؟

چند وقت پیش مطلبی در مورد اصل 67 قانون اساسی منتشر کردم و بندهای سوگندنامه ای که نمایندگان مجلس در مراسم تحلیف می خوانند آیا نمره قبولی می گیرند؟البته پاسخ به چنین سوالی بستگی به سطح دارد. از قدرت و ظرفیت نمایندگی در ساختار جمهوری اسلامی. با پذیرش این ایده که بر اساس برخی حدود، سنجش قدرت و ظرفیت نماینده در شرایط حاکمیت ساختار سیاسی ایران را می توان دو معیار متضاد دانست، زیرا برخی رفتارهای مرجعیت ممکن است منجر به ظهور آن شود. و تجلی . . قدرت کامل نمایندگی و اجرای وظایف خود به نحو مناسب. برای درک این موضوع ساده کافی است به نتایج احراز صلاحیت آن دسته از نامزدهای انتخابات زودهنگام توجه شود که پس از بررسی اصول 84 و 86 قانون اساسی اکنون در خانه ملت به نام وکیل ملت شناخته می شوند.

از قضا آن دسته از نمایندگانی که در انجام وظایف نمایندگی خود به برخی از دغدغه های کشور از جمله تذکر و پیگیری مسائل مربوط به موضوع شرکت های خودروسازی و لزوم تصویب مجوز واردات خودرو اشاره کرده اند. از قصد. به منظور بهبود رقابت و اصلاح بازار خودروهای داخلی و یا مقابله و مبارزه با فساد و جلوگیری از رشوه و رانت خواری به موضوع خودروهای شاسی بلند مراجعه و از رئیس مجلس در این مورد توضیح بخواهید و یا از آنها انتقاد کنید. عملکرد دولت در مذاکرات قبل از دستور از سوی شورای نگهبان به عنوان صلاحیت نمایندگی ملت شناخته نمی شود.این در شرایطی است که بر اساس اصل 86 قانون اساسی، نمایندگان در اظهار نظر و اظهار نظر در انجام وظایف خود کاملاً آزادند و نمی توان آنها را به خاطر نظراتی که در مجلس بیان می کنند مورد قضاوت یا بازداشت قرار داد..

آیین نامه داخلی مجلس در توضیح این قاعده که به مصونیت نمایندگان مجلس معروف است، مصادیق پیدایش این مصونیت را چنین برشمرده است: که وظایف نمایندگان نطق قبل از دستور، داخلی است. بحث دستور، بحث جلسات کمیسیون، اظهار نظر برای اعمال ماده 84 یا انجام می شود و سایر موارد نظارتی و قانونی (تفسیر ماده 75 آیین نامه داخلی شورا) به عهده نمایندگان است. فقط به زمان نمایندگی محدود نمی شود. ولی در زمان نمایندگی و حتی پس از اتمام زمان نمایندگی، نمایندگان از نظر و عقیده مصونیت دارند.

در تکمیل چنین بحثی لازم است تصمیم شورای نگهبان با توجه به اصل عدم مسئولیت نمایندگان و قاعده عدم مصونیت از سوء استفاده تحلیل شود.

در نظام پارلمانی ایران، بر خلاف برخی از کشورها که اصل مصونیت از سوء استفاده را مانع محاکمه نمایندگان مجلس در صورت رفتار مجرمانه خارج از اختیارات مجلس می‌دانند، بر اساس بحث‌های مجلس در جریان است. آخرین بازرسی قانون اساسی، برخی از فقها، اعمال اصل مصونیت از سوء استفاده را امتیازی مفرط و خلاف شرع تفسیر کرده و با آن مخالفت کرده اند، زیرا دلیل تخلف نمایندگان فعلی شورا، امری بیرونی است. با توجه به رفتار آنها به عنوان نماینده مجلس، چنین رفتاری قابل تعقیب است و بنابراین نماینده مذکور مهارت لازم برای ادامه حضور در مجلس را ندارد، مجلس آن کشور می دانست که در صورت لزوم عزل وی ضروری است. نه به دلیل بی مسئولیتی اصولی، اقدامات پارلمانی نماینده مذکور تحت عنوان مصونیت قابل محاکمه و مصونیت نیست، عزل وی خلاف مقررات نظام پارلمانی، اصول قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس است. مجلس

وکیل _ شیراز

دکمه بازگشت به بالا