اقتصادی

قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا امضا می‌شود/خودکفایی ۹۵ درصدی صنعت کشاورزی

شیمیشی/ مرکز معاون صنعت و ماشین آلات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات ریلی به کشورهای همسایه داشته ایم، گفت: 350 میلیارد دلار ظرفیت کشورهای اوراسیا و قرارداد تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا است. اوراسیا در ژانویه امضا خواهد شد.

سید محمد موسوی دوم آذرماه در مراسم افتتاح اولین بیل مکانیکی هیدرولیک 75 تنی کشور در شرکت هپکو اراک اظهار داشت: 45 سال است که در محاصره سنگین بودیم اما جهادگران صنعتی کار باورنکردنی انجام دادند. مواردی در تاریخ انقلاب اسلامی

وی همچنین گفت: سال ها پیش که به کشورهای خاورمیانه سفر می کردم ساده ترین نبودند و در دست بیگانگان بودند. آنها از اینکه موفقیت های زیادی در کشور ما به دست آمده است شگفت زده شدند.

موسوی با اشاره به اینکه خودکفایی صنعت کشاورزی در ایران به 95 درصد رسیده است، گفت: در حوزه صنعت نفت و گاز بیشتر کالاهای فرآیندی را خودمان تولید می کنیم. بیش از 70 درصد اجناس عسلویه به ارزش حدود 120 میلیارد دلار در داخل کشور تولید می شود که حاصل تلاش کارگران و فعالان جهاد اقتصادی است.

وی همچنین بیان کرد: این اتفاق بزرگ در هپکو حاصل اشتراک کار ملی بود. همه برای پیشرفت جمهوری اسلامی این کار را کرده اند.

موسوی با بیان اینکه دولت سیزدهم توافقات بسیار خوبی در زمینه صادرات انجام داده است، گفت: مسیرهای صادراتی به کشورهای همسایه ایجاد کرده ایم. 350 میلیارد دلار ظرفیت کشورهای اوراسیا است که در ژانویه قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا را امضا می کنند.

معاون توسعه ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد اقتصادی ۷ درصدی در بهار و رشد اقتصادی پس از آن آینده خوبی را برای کشور نوید می دهد. بر اساس اعلام مرکز تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی، در مردادماه تنها در حوزه ماشین آلات 18 درصد رشد داشته ایم.

وی همچنین گفت: توسعه اقتصادی تا زمانی ادامه خواهد داشت که صادرات در اولویت قرار گیرد و هماهنگی نهادها و تقسیم کار ملی را داشته باشیم تا مراحل رشد و توسعه را طی کنیم.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا