اقتصادی

در شرایط تحریم، اف‌ای‌تی‌اف اهمیت ندارد

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: اساسی ترین مشکل کشور ما نبود روابط بانکی و مالی بین المللی، وجود محدودیت است و در این صورت خروج از توصیه شماره هفت و حتی خروج از لیست سیاه FATF مهم و موضوعیت ندارد. حتی بسیار خوشبین بودن نسبت به نتیجه توصیه شماره 7 می تواند برای ما خطرناک باشد و راه را برای تعامل با FATF به گونه ای باز کند که در غیر این صورت قادر به تعامل با آن نباشیم. یعنی رفتن به پالرمو و CFT بدون نقشه راه و برنامه مشخص.

امیر محمد نوری بیات در گفت وگو با شیمیشی اعلام کرد: اگر در نظر بگیریم که کشوری تحت هیچ نوع تحریمی نیست و در روابط تجاری و اقتصادی دنیا در وضعیت عادی قرار دارد، همکاری و همکاری با گروه ویژه مالی (FATF) ) کشور خوب است. به طور کلی در روابط بین الملل کشورها سعی می کنند به عنوان یک کشور خاص شناخته نشوند تا بتوانند روابط خود را در حوزه های مختلف عادی سازی کنند. به همین دلیل می توان گفت که همکاری با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) می تواند چنین نقشی در شرایط عدم انطباق داشته باشد.

وی همچنین گفت: درست است که FATF یک سازمان بین المللی است اما چون در قطعنامه های سازمان ملل آمده است، تایید بین المللی دارد.

ادامه مطلب

این کارشناس روابط بین الملل تاکید کرد: وقتی گروه ویژه مالی از کشوری که تحریم نیست به کشوری بگوید که به دلیل رعایت نکردن استانداردهای من، کشور شما غیر همکار اعلام می شود و در لیست خاکستری قرار می گیرد. یا در آخرین مرحله این موضوع در لیست سیاه ممکن است بر مبادلات مالی و هزینه های سیاسی و اقتصادی کشور تأثیر بگذارد. اما از نظر کشور ما اساسی ترین مشکل عدم برقراری روابط بانکی وجود تحریم است و موانع FATF برای تحریم ها ناچیز و ناچیز است.

نوری بیات توضیح داد: در شرایطی که ایران در محاصره است، اگر بانک، شرکت یا مؤسسه ای بخواهد با ایران تراکنش مالی انجام دهد، ریسک بسیار بزرگتری نسبت به ریسک همکاری با کشوری که در لیست سیاه FATF قرار دارد خواهد داشت. . . یکی از مهم ترین دلایل افزایش خطر نقض تحریم ها، تحریم های سنگین ایالات متحده آمریکا است. در سال های گذشته برخی از بانک های اروپایی به دلیل همکاری با ایران از سوی آمریکا 8 تا 9 میلیارد دلار جریمه شدند. آمریکا همچنین تهدید کرد که سیستم پرداخت دلاری را برای کشورهایی که با ایران تجارت می کنند، قطع خواهد کرد.

رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و بین‌الملل با تاکید بر ورود مجدد ایران به لیست سیاه FATF در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ گفت: گروه ویژه اقدام مالی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن همکاری‌های آتی با جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون پیش‌بینی شده است. اجرای پالرمو قراردادها و CFT البته FATF اشاره نکرده است که اگر ایران این دو مشکل را حل کند، از لیست سیاه خارج می شود، اما پس از تصویب و اجرای آن دو توافق، خروج ایران بررسی می شود و به مرحله بعد می رویم. شایان ذکر است که هیچ اشاره ای به مراحل بعدی نشده است و این موضوع نامشخص است.

وی توضیح داد: با این تفاسیر خروج ما از پیشنهاد شماره 7 گروه مالی تایبت چندان مهم نیست. ما همچنان در لیست سیاه FATF هستیم و اقدامات متقابل FATF علیه ما در حال انجام است. گروه ویژه اقدام مالی همچنان به کشورها توصیه می کند در صورت دریافت تراکنش از ایران، اقدامات متقابلی را که در توصیه شماره 19 توضیح دادم، اجرا کنند.

به گفته نوری بیات، چیزی که برای ما خطرناک است خروج از پیشنهاد هفتم و باز کردن راه برای بحث با FATF است که نباید داشته باشیم. یعنی ما بدون نقشه و برنامه مشخص به پالرمو و CFT می رویم و می خواهیم راه را برای تصویب این دو قرارداد در داخل هموار کنیم، به عنوان سازش در مقابل خروج ایران از پیشنهاد شماره 7 که ریسک های زیادی دارد. ما.. به خصوص توافقنامه پالرمو که تاثیر تحریم را در شرایط ما افزایش می دهد.

وی یادآور شد: در آنلاین ماه سال 1402 که برخی از محدودیت های مندرج در قطعنامه 2231 سازمان ملل منقضی شد، قرار شد گروه ویژه اقدام مالی ما را از 7 نفر خارج کند. اما این کار را نکرد تا اینکه آقای خاندوزی نامه ای به وزیر اقتصاد ایران نوشت و ابراز ناراحتی کرد. من معتقدم که این نشان می دهد که FATF با ما صادق نیست و نمی خواهد مشکل را حل کند و رابطه مناسبی با ایران داشته باشد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا