ترندهای کسب و کارعمومی

نقش تکنولوژی RAID در بک‌آپ‌گیری

تکنولوژی RAID یکی از تکنولوژی‌های بسیار محبوب در بین کاربران است که از آن برای افزایش سرعت و امنیت در ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، مدیران شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای تأمین امنیت سایت خود و افزایش کارایی آن، ملزم به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته شده‌اند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که این دسته از افراد باید به آن توجه ویژه‌ای نشان دهند؛ عملیات بک‌آپ‌گیری از اطلاعات و داده‌های سایت است. انجام این کار با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که تکنولوژی رید (RAID) یکی از مشهورترین آنها به شمار می‌آید.

کسانی که قصد بک‌آپ‌گیری از اطلاعات خود با استفاده از تکنولوژی RAID را دارند؛ بهتر است قبل از انجام هر کاری درباره این تکنولوژی اطلاعات کاملی به دست بیاورند. در ادامه این مطلب، تکنولوژی RAID را مورد بررسی قرار داده و به شما خواهیم گفت که چه نقشی در بک‌آپ‌گیری ایفا خواهد کرد.

تکنولوژی RAID چیست؟

تکنولوژی RAID مخفف عبارت Redundant Array Of Independent (Inexpensive) Disks است. در واقع رید (RAID)  به چندین دیسک سخت‌افزاری گفته می‌شود که به‌صورت مستقل و مجزا در کنار هم فعالیت کرده و کارایی یک سیستم را بالا خواهند برد. اطلاعات و داده‌ها در میان این دیسک‌ها توزیع می‌شود؛ اما در نهایت این مجموعه به‌عنوان یک هارد مستقل و واحد شناخته می‌شود. همچنین می‌توان گفت که RAID یک تکنولوژی پیشرفته است که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را بر روی چند هارد درایو مختلف فراهم می‌کند.

تکنولوژی رید بیشتر با هدف مقابله با هزینه‌های بالای دیسک اختراع شد. دانشمندان معتقد بودند که مجموعه‌ای از دیسک‌های ارزان، عملکرد بهتری در مقایسه با یک دیسک گران دارند.

انواع مختلف RAID

کسانی که قصد دارند از تکنولوژی RAID برای بک‌آپ‌گیری سایت خود استفاده کنند؛ باید بدانند که این تکنولوژی انواع مختلفی دارد و هرکدام از آنها مزیت‌های خاصی را ارائه می‌کنند. متخصصان و کارشناسان این حوزه معتقد هستند که کاربران باید به طور کامل با انواع تکنولوژی رید آشنایی داشته باشند و بهترین نوع آن را بر اساس نیاز خود انتخاب کنند. به‌طورکلی انواع RAID شامل موارد زیر است.

  • RAID 0
  • RAID 1
  • RAID 5
  • RAID 6
  • RAID 10

هرکدام از این ریدها دارای خصوصیات خاصی هستند و در یک مکان خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما باید با مزیت‌های انواع RAID آشنایی داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را برای سایت خود انتخاب کنید. معمولاً از RAID 0 به‌عنوان سریع‌ترین رید، RAID 1 قابل‌اطمینان‌ترین رید و RAID 5 به‌عنوان ترکیبی از سرعت و اطمینان یاد می‌کنند.

انواع تکنیک‌های ذخیره‌سازی RAID

تکنولوژی RAID از تکنیک‌های مختلفی برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کند. این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

  • Striping: در این روش اطلاعات به بخش‌های با اندازه مشخص تقسیم شده و سپس این اطلاعات به ترتیب در هارددیسک ذخیره می‌شود. این تکنیک فضای سیستم ذخیره‌سازی را افزایش خواهد داد.
  • Mirroring: در این روش، یک کپی از اطلاعات به‌صورت هم‌زمان روی چند هارددیسک نوشته می‌شود. با استفاده از این تکنیک، می‌توان مانع ازبین‌رفتن اطلاعات شد.
  • Parity: این تکنیک هم مانند تکنیک Striping اطلاعات را به چند بخش مساوی تقسیم می‌کند. همچنین یک کد parity، تولید و در یک یا چند هارد دیسک ذخیره می‌شود. هنگامی که اطلاعات هارد دیسک با مشکل مواجه شد؛ اطلاعات parity به سیستم RAID اجازه می‌دهد تا این اطلاعات را شناسایی و سپس بازسازی کند.

البته لازم به ذکر است که روش‌ها و تکنیک‌های ذخیره‌سازی زیاد هستند؛ اما تمامی تکنیک‌ها بر اساس این سه تکنیک یا ترکیبی از آنها عمل می‌کنند.

تکنولوژی RAID چه نقشی در بک‌آپ‌گیری دارد؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که کاربران با آن مواجه می‌شوند این است که تکنولوژی رید چه نقشی در بک‌آپ‌گیری دارد؟ همان‌طور که می‌دانید؛ بک‌آپ‌گیری یکی از مهم‌ترین مسائل و موضوعاتی است که افراد باید به آن توجه کنند. انجام این کار با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که استفاده از تکنولوژی رید (RAID) یکی از آنها است.

این تکنولوژی اطلاعات را به روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی در چندین هارددیسک ذخیره کرده تا اگر یکی از این هاردها با مشکل مواجه شد؛ دیگر هاردها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و آسیبی به اطلاعات وارد نشود. روش‌های ذخیره‌سازی Mirroring و Parity به همین خاطر ایجاد شده‌اند که از اطلاعات سایت محافظت کرده و در صورت آسیب‌دیدن، امکان شناسایی و بازسازی آنها وجود داشته باشد.

سخن نهایی

بک‌آپ‌گیری از آن دسته موضوعات بسیار مهم است که کاربران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. انجام این کار با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از آنها استفاده از تکنولوژی رید (RAID) است. در این مطلب به طور کامل تکنولوژی RAID و نقش آن در بک‌آپ‌گیری را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با آن آشنا شوید. اگر همچنان درباره رید و نقش آن در بک‌آپ‌گیری سؤال خاصی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: سایت شبکه مگ

دکمه بازگشت به بالا