استان ها

بابت تمام سختی‌هایی که مردم کشیدند عذرخواهی می‌کنم/در تکمیل پروژه آبرسانی همدان کم‌کاری نشد

شیمیشی/ همدان فرماندار همدان پس از اتمام مرحله اول عملیات انتقال آب به حمدان از سد تلور و انتقال 400 لیتر آب در ثانیه گفت: بابت تمام مشکلاتی که مردم متحمل شده اند عذرخواهی می کنم. همه کسانی که با عملکرد خود باعث این مشکل شده اند باید بیایند و عذرخواهی کنند.

به گزارش شیمیشی و به نقل از سخنگوی اداره کل روابط عمومی استانداری حمدان، الیرضا قاسمی فرزاد در جلسه ای که با موضوع بحران آب در شورای حمدان برگزار شد، اعلام کرد: انتقال آب از سد تلور انجام شده و هم اکنون انجام شده است. 400 لیتر در ثانیه حمل و نقل به همدان. سهمیه همدان در فاز اول این طرح 600 لیتر در ثانیه، فاز دوم 1200 لیتر بر ثانیه و فاز سوم 1800 لیتر بر ثانیه خواهد بود.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: در فاز اول امکان انتقال 600 لیتر در ثانیه وجود دارد اما با توجه به محدودیت تصفیه آب اکنون 400 لیتر در ثانیه انجام می شود.

وی با بیان اینکه امروز در صحبتی که با وزیر نیرو داشتم، درخواست کردم که تصفیه خانه هر چه سریعتر تکمیل شود، گفت: ظرفیت آن کارخانه 3 هزار لیتر در ثانیه است. مصرف ما در همدان معمولا بین 1500 تا 1600 لیتر در ثانیه و در تابستان حدود 2000 لیتر در ثانیه است.

استاندار همدان تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات اساسی در این بحران اخذ مجوز برای 30 حلقه چاه بود. این امر به این دلیل است که صدور پروانه چاه بیش از شش ماه زمان می برد که از این تعداد حدود 15 حلقه چاه حفر شده و برخی دیگر به سرعت در حال پیگیری است. این چاه ها علاوه بر چاه های متروکه ای که تخلیه خواهند شد، به عنوان چاه های حفاظتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: طرح اساسی برای تامین آب مستمر در شهر حمدان انجام شده و پیگیر آن هستیم و با کمک نمایندگان مردم در شورای اسلامی به اذن خداوند به این مهم دست خواهیم یافت. تامین مداوم آب

وی یادآور شد: اول آبان ماه در اولین روز کاری که در اداره بودم، تصمیم شورای تامین روی میز من بود که از امروز آب قطع می شود به این صورت که بخشی از شهر… عرضه شود. صبح و غروب قسمت دیگر بریده می شد. ششم مهرماه مردم دو ماه است که با مشکل کم آبی مواجه هستند. آیا باید با اجرای آن تصمیم یک سال این بلا را تحمل می کردیم؟ این کاملا غیرقابل قبول بود و مجوز لازم برای این نوع کار وجود نداشت.

فرماندار حمدان موضوع تامین مالی پروژه ها را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: با تمام مشکلات و بدهی های باقی مانده از دولت قبل چندین ماه طول کشید تا مدیران مربوطه قانع شوند که منبع ذخیره آب نداریم. در اولین جلسه ای که بعد از این موضوع با وزیر نیرو داشتیم، از دکتر پرسیدم. پس از آن به مجمع نمایندگان رئیس جمهور رسیدیم و نامه ای با امضای نمایندگان به ایشان تقدیم کردیم. در کنار جلسات هیات عالی اجرایی، موضوع آب را نیز از رئیس جمهور پرسیدم و دستورات اکیدی در این زمینه دادم.

قاسمی فرزاد در ادامه سخنان خود گفت: 2000 میلیارد تومان به وزارت نیرو و آقای محرابیان 1000 میلیارد تومان به همدان اختصاص یافت.

وی همچنین گفت: پروژه انتقال آب از سد تلور قرار بود تا سال 1398 به اتمام برسد اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد. مسئولیت در این زمینه به عهده من نیست و دستگاه های ذی صلاح باید پیگیر ماجرا باشند، اما چیزی که به دست آوردیم این بود که حدود 2000 میلیارد تومان و دو سال زمان برای تکمیل این پروژه پیش بینی شده بود. آب را به حمدان منتقل می کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه قبل از سفر رئیس جمهور به همدان تلاش های زیادی برای اتمام این پروژه انجام شد، اما به هزار دلیل این اتفاق نیفتاد و گفت: یکی از مسائل پروژه همین است. لغو پروژه قراردادی که 10 سال پیش امضا شد تایید شد. با تعرفه های قبلی امکان اجرای پروژه برای هیچکس وجود نداشت. نظارت بر اجرای 1000 میلیارد و تمدید قرارداد اجرا تا پایان اردیبهشت ماه به طول انجامید و پروژه عملاً از خرداد آغاز شد و در این مدت پروژه ای که قرار بود در مدت دو سال به اتمام برسد به پایان رسید. در پنج ماه

قاسمی فرزاد ادامه داد: از دیگر مسائل این پروژه کم کاری پیمانکار قبلی و تکمیل نشدن الزامات لازم در خط 120 کیلومتری بود که مجدداً ریل گذاری شد و کل خط تکمیل شد. از ادارات مربوطه .

وی با اشاره به اینکه در جمع اهالی علم و دین و تقوا شهادت می دهم که در تکمیل این پروژه کم کاری و کم فروشی نبوده است، گفت: اعتبار و سرعت اجرای این پروژه بوده است. کم و مثال زدنی 10 کیلومتر اول خط انتقال صخره ای و بسیار صعب العبور بود که حفاری آن یک ماه به طول انجامید. برای این پروژه نیاز به انتقال 70 کیلومتر خطوط برق داشتیم که علیرغم همه مشکلات از جمله معارضات زمینی و معضلات اجتماعی تکمیل شد و این پرونده با نرخ 18 دکل در روز جاگذاری و تکمیل شد.

استاندار همدان در ادامه سخنان خود گفت: به دلیل مسدود بودن امکان صادرات الکتروپمپ ها و موتورهای این طرح وجود نداشت و در داخل کشور تولید شد. در این مدت ساخت ایستگاه های پمپاژ نیز یک فعالیت جهادی توسط قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) بود. اتصال و اتصال کانتون ها یکی از اقدامات مهمی بود که در این مدت انجام دادیم. اعلام شده بود که تکمیل این خط 17 کیلومتری 3 ماه و آزمایش آن یک ماه زمان می برد، اما با وجود همه سختی ها و مشکلات در یک ماه شروع کردیم.

قاسمی فرزاد گفت: بر خود لازم می دانم از صبر و شکیبایی مردم گرانقدرمان در استان تشکر کنم. تمام تلاش من این بود که از این سختی ها و مشکلات دوری کنم و از همه سختی هایی که برای مردم پیش آمده عذرخواهی می کنم. همه کسانی که با عملکرد خود باعث این مشکل شده اند باید بیایند و عذرخواهی کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا