علمی و پزشکی

قاتل زیبایی چهره را بشناسید

آفتاب نیوز:

اما داستان ما متفاوت است. صبح که از خواب بیدار می شویم، نگران این هستیم: دیر نکردن به مدرسه بچه ها، گیر نکردن در ترافیک، سر وقت رسیدن به محل کار، تحویل به موقع تکالیف، اجاره بها چقدر است، پرداخت ماشین می شود، مهدکودک بچه ها چقدر است، می آید، شام کی درست می کنیم، مریض نمی شویم، بچه ها مریض نمی شوند و هزار و یک دغدغه دیگر.

در قدیم ممکن بود زمانی برای بهبودی از استرس وجود داشته باشد. شاید این فرصتی بود برای بهبود سریع وضعیت روحی، اما ریتم زندگی امروز آنقدر تند است که قبل از نفس کشیدن موج بعدی می آید. همه ما می دانیم که استرس با سلامتی ما چه می کند، اما بسیاری از ما نمی دانیم که استرس با پوست، مو و زیبایی ما چه می کند. شاید اگر قدیم ها وقتی روی زمین کار می کردند، زنبورهای عسل داشتند و از پوستشان مراقبت می کردند، از آفتاب استفاده می کردند، وقتی در سنین پیری به ما رسیدند، پوست تازه ای داشتند.

درست حدس زدید یکی از عوامل ضد پیری پوست آرامش و راحتی است. اگر می خواهید بدانید اضطراب چه ربطی به زیبایی دارد و چگونه می توانیم زیبایی خود را حفظ کنیم، این دو صفحه برای شماست.

این پوست نیازی به آبرسانی ندارد!

آیا اخیراً متوجه شده اید که چند نفر در اطراف شما پوست خشک دارند؟ این مشکل ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد اما یکی از دلایل اصلی خشکی پوست استرس است! افرادی که استرس مزمن را تجربه می کنند، ترشح هورمون کورتیزول را افزایش می دهند. جالب است بدانید وقتی کورتیزول به مقدار زیاد در بدن تولید می شود، سلول های شما توانایی نگهداری رطوبت را از دست می دهند و شروع به خشک شدن می کنند! در نهایت، خشکی پوست باعث می شود که پوست شما شفافیت و درخشندگی خود را از دست بدهد. دقیقا دو موضوعی که روی زیبایی تاثیر مستقیم دارد!

صورتم خط کشیده است!

از این کورتیزول در امان باشید! زمانی که تحت استرس هستید و ترشح این هورمون افزایش می یابد، قند خون شما نیز افزایش می یابد. در نتیجه، فرآیندی که پزشکان به آن «گلیکاسیون» می‌گویند اتفاق می‌افتد. گلیکاسیون باعث از بین رفتن کلاژن و الاستین می شود، دو فیبر پروتئینی که پوست را انعطاف پذیر و بدون چین و چروک نگه می دارند. کلاژن و الاستین خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و به جوان ماندن آن کمک می کند. حالا تصور کنید استرس کم کم این ظرفیت ها را کم می کند! علاوه بر اثرات منفی ترشح کورتیزول، زمانی که مدام در استرس هستید، ناخودآگاه عضلات صورت خود را منقبض کرده و خطوط ریز روی سطح پوست ایجاد می کنید.

چگونه مراقب باشیم؟

استفاده از کرم های حاوی رتینول و آنتی اکسیدان باعث افزایش تولید کلاژن پوست می شود. همزمان با استفاده از کرم های ضروری، سراغ غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بروید، مثلا نوشیدن چای سبز تمام خواص آنتی اکسیدانی آن را وارد بدن شما می کند و به کلاژن سازی پوست کمک می کند. برای جلوگیری از خطوط ریز ناشی از انقباض عضلانی می توانید هر از گاهی برای بوتاکس اقدام کنید.

چرا دروغ گفتم؟

وقتی مدام نگران هستید و به آینه می روید، می بینید که صورتتان سرخ و پر از زیبایی است! دلیل این امر افزایش فشار خون و جریان خون به سلول ها است. از آنجایی که استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، زمان زیادی طول می کشد تا رنگ پوست به حالت عادی برگردد.

چگونه مراقب باشیم؟

در انتخاب کرم صورت به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید و کرم های حاوی مواد ضد احتقان تهیه کنید. وجود آلانتوئین و ریشه شیرین بیان در ترکیب کرم شما می تواند در بهبود وضعیت قرمزی پوست موثر باشد. اگر همه چیز از کنترل خارج شد، می توانید درمان RX را در نظر بگیرید. RX با لیزر و نور می تواند رگ های خونی را مسدود کرده و به تدریج قرمزی پوست را برطرف کند. برای انتخاب آخرین روش حتما با متخصص پوست مشورت کنید.

هی من دیوانه ام

همه ما در مورد جوش های دوران بلوغ می دانیم و بسیاری از ما امیدواریم که پس از پایان بلوغ از شر جوش ها خلاص شویم. ندانیم که بعد از بلوغ، استرس یکی دیگر از دلایل آکنه در بزرگسالان ما خواهد بود. افزایش متابولیسم بدن به دلیل استرس باعث آسیب پوست و آکنه می شود.

چگونه مراقب باشیم؟

از کرم ها یا لوسیون های ضد آکنه حاوی اسید سالیسیلیک برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید. اگر این روش ها بعد از چند هفته جواب نداد، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

سرفه های تحریک کننده

شایان ذکر است که دانشمندان پوست یک گروه 27 نفره را در شرایط استرس زا امتحانات و شرایط استرس زا کمتر در تعطیلات مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند افرادی که در طول امتحان مانده بودند مشکلات پوستی بیشتری داشتند.

پوست ما از لایه‌هایی از سلول‌ها تشکیل شده است که به طور محکم در کنار هم قرار گرفته‌اند و از نفوذ باکتری‌ها و سایر عوامل خارجی جلوگیری می‌کنند. وقتی تحت استرس هستید، مقاومت این لایه ها کاهش می یابد و حتی روغن های بینابینی نشت می کنند! بنابراین در ابتدا ظاهر پوست شما آسیب می بیند، اما مرحله بعدی خطرناک تر است! استرس سیستم ایمنی پوست را ضعیف می کند و می تواند باعث خارش شدید و حتی پسوریازیس، اگزما و سایر بیماری های پوستی مزمن شود.

چگونه مراقب باشیم؟

دستور العمل های سنتی را کاوش کنید و هرازگاهی وقتی استرس دارید یک دمنوش آرام بخش درست کنید و بنوشید. اگر احساس بهتری ندارید و پوست شما خارش شدیدی دارد که می دانید ناشی از اعصاب است، قبل از بدتر شدن وضعیت باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

استرس سرطان زا است

رابطه علت و معلولی بین سرطان پوست و استرس ثابت نشده است، اما طبق مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ییل، مشخص شد که افراد مبتلا به ملانوم، خطرناک ترین نوع سرطان پوست، در گذشته استرس مزمن را تجربه کرده اند. . . اولین علائم بیماری آنها تشخیص داده شد. مطالعه دیگری که در دانشگاه جان هاپکینز روی موش ها انجام شد نیز تأثیر منفی استرس بر شدت علائم سرطان پوست را تأیید کرد.

چگونه مراقب باشیم؟

این طبیعی است که گاهی اوقات مضطرب شوید، اما اگر متوجه شدید که نگرانی‌هایتان از بین نمی‌رود و احساس بهتری ندارید، شک کنید که ممکن است به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا شده باشید. در چنین شرایطی در اولین فرصت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و مشکل خود را توضیح دهید.

چند راهکار برای مقابله با استرس

بسیاری از ما ممکن است مشاغلی داشته باشیم که ما را خوشحال نمی کند، موقعیت های خانوادگی دشوار یا سر و کار داشتن با چیزهایی که در زندگی خود نمی خواستیم، اما اینطور هستند. اول از همه به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و همه در زندگی خود مشکلاتی دارند که به همان اندازه جدی هستند. در چنین شرایطی دو راه داری: اول بگذار غم تمام وجودت را بگیرد و بعد زیبایی ات را بگیرد و راه دوم این است که برای خودت بجنگی.

برای انجام کاری که دوست دارید، وقت بگذارید، مهم نیست دیگران چه می گویند، مهم این است که همین چیزهای کوچک احساس خوبی به شما بدهد. دوستان صمیمی پیدا کنید و درد دل خود را با آنها در میان بگذارید. به سراغ آنها بروید و با هم برنامه های سرگرم کننده بسازید. کمی از روز خود را به پیاده روی و پیاده روی اختصاص دهید. پیاده روی ذهن شما را باز می کند و استرس شما را کاهش می دهد. برنامه های تلویزیونی خنده دار را تماشا کنید، مطالب خنده دار بخوانید و بخندید. گاهی مدیتیشن کنید و از تکنیک های تنفسی ضد استرس استفاده کنید. در نهایت، اگر هیچ یک از این موارد به شما کمک نکرد، به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و از او بخواهید که به شما کمک کند.

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا