حوادث

آب شیخ صله کرمانشاه چرا آلوده بود؟

آفتاب‌‌نیوز:

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز پنجشنبه به نقل از دکتر ابراهیم شکیبا افزود: این نمونه ها یک روز قبل از طغیان و روز بعد از آب مورد استفاده در مناطق مختلف روستا جمع آوری شد و همه این آزمایشات نشان دهنده آلودگی آب ناشی از عدم وجود کلر مناسب و آلودگی آب با فاضلاب.

شکیبا گفت: “پس از بررسی اسناد و بازدیدهای میدانی ، مشخص شد که نوسانات کلر باقی مانده از سه ماه گذشته به دلیل نقص فنی در سیستم ترمیم آب ثبت و به ABFA گزارش شد. همچنین وجود منابع آلوده در اطراف منبع آبرسانی و عدم اصلاح و لایروبی مخزن جمع آوری آب چشمه و عدم رعایت حریم بهداشتی منبع تأمین آب مشهود بوده است.

چرا آب شیخ صالح کرمانشاه آلوده شد؟

وی با بیان اینکه کلرومتری روزانه در دو هفته قبل از شیوع صفر بود ، اظهار داشت: آخرین نتیجه میکروبی قبل از شیوع در تاریخ 6 سپتامبر از روستای شیخ صالح و بازارچه مرزی از نظر اشرشیاکلی و آلودگی آب و فاضلاب توسط آزمایشگاه آب و فاضلاب بود. مرکز بهداشتی تالاس باباجانی مثبت گزارش شده است.

به گفته وی ، منبع آب دارای یک شیر قابل نفوذ با احتمال نشت رواناب سطحی است و از زمان ساخت مخزن جمع آوری آب چشمه ، لایروبی نشده است.

شکیبا گفت: در صبح شیوع ، میزان کلر باقیمانده در شبکه توزیع صفر و گزارش شد و در بعد از ظهر ، با استفاده از کلر به صورت دستی و استفاده از قرص های کلر ، مقدار کلر به ppm 2 در ابتدای شبکه توزیع و 0.7 pp رسید. نخست وزیر اندکی بعد از ظهر به انتهای شبکه رسید ، زمانی که این مقدار کلر می تواند وجود مواد آلی در شبکه و آلودگی آب را نشان دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین نمونه برداری از شبکه توزیع آب در هنگام طغیان در 17 شهریور انجام شد که طبق نتایج به دست آمده در 19 شهریور ، آلودگی باکتریولوژیکی دارد و نمی توان از آن برای نوشیدن استفاده کرد.

وی اظهار داشت: طی مطالعات انجام شده در سطح روستا در چند روز گذشته ، هیچ مراسم خاصی با جمع آوری و همچنین توزیع غذا و عرضه در بین خانواده های روستایی انجام نشده است و بنابراین احتمال شیوع به دلیل مصرف مواد غذایی از بین می رود.

به گفته شکیبا ، مدرسه این روستا دارای یک مخزن آب است و با باز بودن مدرسه و استفاده دانش آموزان از آب لوله کشی ، موارد زیادی از بیماری در بین دانش آموزان مشاهده شده است که تا اطلاع ثانوی و با هماهنگی شورای شهر بسته شده است.

وی همچنین گفت که دفع فاضلاب توالت در خانوارها به صورت چاه های جذبی است و برخی از این خانوارها بالاتر از نمای چشمه آبرسانی روستا قرار دارند. بنابراین ، سیستم تأمین آب به دلیل کمبود کلر ، عدم بهبود منبع و احتمال نشت فاضلاب به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی ، با ریسک بالا ارزیابی می شود.

شکیبا گفت: با دلایل و مستندات موجود بر اساس ضوابط علمی وزارت بهداشت ، آلودگی منابع آبی قطعی است و به همین دلیل در روزهای اخیر تلاش های خوبی از سوی فرماندار و آبفا برای بهبود و بهینه سازی آب روستا انجام شده است.

وی با تشکر از مسئولان استان برای پیگیری این موضوع گفت: در پایان گفت: اعزام تیم واکنش سریع معاونت بهداشتی ، اقدامات درمانی به موقع و مناسب برای درمان بیماران بستری و سرپایی ، تهیه نقشه های اپیدمیولوژیک و گروه های سنی ، نمونه برداری باکتری از آب در مراحل مختلف ، تهیه نمونه های آلتور و ارسال به آزمایشگاه شهر ، تهیه نمونه مدفوع برای آزمایش های باکتریولوژی ، انگلی و کشت مدفوع ، تهیه و ارسال به آزمایشگاه تحقیقات گوارش و کبد تهران ، تشخیص خانه به خانه فعال ، تشدید سیستم سندرم بیماری های عفونی در منطقه وقوع شیوع و کل شهر ، معالجه کلیه بیماران سرپایی و پیگیری آنها تا نتیجه نهایی ، اعزام و استقرار اتوبوس های آمبولانس در سطح شهر و اعزام بیماران و پذیرش و معالجه بیماران در بیمارستان های مربوطه از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در این مدت بوده است.

روز دوشنبه ، 220 نفر از اهالی روستای شیخ صالح در شهرستان ثلاث باباجانی ، واقع در شمال غربی استان کرمانشاه ، با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کردند که بیشتر آنها به صورت سرپایی مداوا شدند و تعدادی نیز در بیمارستان بستری شدند.

روستای شیخ صالح با 504 خانوار 2200 نفر جمعیت دارد.

روستای شیخ صلاح در نقطه صفر مرزی با عراق واقع شده است.

دکمه بازگشت به بالا