معرفی انواع ساکشن روغن

برای راه اندازی مغازه آپاراتی و پنچرگیری به چه شرایطی احتیاج است؟

ساکشن وغن چیست و چه کاربردی دارد؟ با توجه به آنکه اکثر آپاراتی ها خدمات تعویض روغنی هم ارائه می دهند پس بهتر است که در ابتدای کار و انتخاب مکان به این نکته توجه کنید که برای تعویض روغنی نیاز به حداقل یک چال سرویس می باشد، هر چند که با وجود جک های بالابر دو ستون و فضای کمی که جکهای جدید اشغال می کنند می توان بدون وجود چال سرویس هم به راه اندازی آن فکر کرد.

با توجه به اینکه اکثر مشتریان در این شغل بصورت گذری هستند بهتر است که در انتخاب مکان مورد نظر دقت بیشتری داشته باشیم. خیابان های شلوغ و پررفت و آمد برای این شغل مناسب تر خواهند بود. ضمناً برای راه اندازی یک تعویض روغنی باید مجوز این کار را داشته باشید که تنها با مدرک فنی حرفه ای قادر به اخذ آن خواهید بود. اگر می توانید تمامی شرایط ذکر شده را رعایت و فراهم کنید، بهتر است با تجهیزات و ابزار تعویض روغنی نیز آشنایی کافی کسب کنید.

آشنایی با تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی تعویض روغنی

تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای اتوسرویس های آپاراتی لاستیک و پنچرگیری به دو دسته تقسیم می شوند که دسته اول تجهیزات کوچک از جمله آچار و پیچ گوشتی، لوازم آپارتی و پنچرگیری و … و دسته دوم دستگاه های مورد نیاز هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. برای شناخت هرچه دقیق تر تجهیزات تعویض روغنی با ما همراه باشید.

 لوازم و دستگاه های مورد نیاز تعویض روغنی، پنچرگیری (آپاراتی) و اتوسرویس تعویض رینگ و لاستیک کدامند؟

همانطور که به احتمال زیاد در کلاس های عملی آموزش تعویض روغنی با این دستگاه ها برخورد داشته اید، تجهیزات تعویض روغنی شامل موارد زیر هستند:

تجهیزات تعویض روغنی

    • ساکشن روغن موتور
    • ساکشن روغن گیربکس اتوماتیک
    • گریس پمپ (پمپ گریس)
    • واسکازین پمپ (پمپ واسکازین)
    • دیگر ابزارهای لازمه برای مراکز و مغازه های تعویض روغنی
  • تجهیزات مورد نیاز در آپاراتی
    • لاستیک درآر
    • دستگاه بالانس چرخ خودرو
    • کمپرسور باد یا پمپ باد
    • دستگاه باد نیتروژن یا مولد نیتروژن
    • دستگاه آپارات تیوپ
    • آپارات لاستیک و تیوپ
    • دستگاه آج زن لاستیک خودرو
    • دستگاه تنظیم باد اتوماتیک
    • جک سوسماری ،جک روغنی
    • بکس بادی
    • دیگر ابزارآلات و لوازم آپاراتی و پنچرگیری

ساکشن روغن موتور

با توجه به اینکه تخلیه روغن موتور طبق خواست مشتری از روی موتور یا از زیر پیچ کارتل صورت می گیرد ، در صورت تخلیه از روی موتور نیاز به دستگاه ساکشن روغن موتور از نوع  ساکشن روغن بادی یا ساکشن روغن  برقی می باشد. گرچه بدون وجود این دستگاه نیز می توان به تعویض روغن خودرو اقدام نمود اما برای افزایش رضایتمندی مشتریان باید آن را جزو لیست مهمترین تجهیزات تعویض روغنی برشمرد.

ساکشن روغن گیربکس اتوماتیک

جهت تعویض روغن واسکازین گیربکس اتوماتیک از این دستگاه استفاده می شود که جزو دستگاههای واجب برای اتو سرویس تعویض روغنی نمی باشد ولی با توجه به اینکه امروزه خودروهای گیربکس اتوماتیک در ایران زیاد می باشند و مشتری تمایل دارد به اتوسرویسی برود که کلیه سرویسهای خود را یکجا انجام بدهد این دستگاه کاربری و درآمد زایی زیادی برای صاحبان مراکز تعویض روغنی دارد. در ضمن امکان تخلیه وتعویض کامل روغن واسکازین گیربکس اتوماتیک بصورت دستی وجود ندارد، لذا اهمیت داشتن دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بسیار بالا است.

گریس پمپ (پمپ گریس)

جهت تزریق گریس از آن استفاده می گردد که دو نوع گیریس پمپ دستی  و گیرس پمپ بادی در بازار موجود می باشد. پمپ گریس نیز یکی دیگر از تجهیزات تعویض روغنی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

واسکازین پمپ (پمپ واسکازین)

از این تجهیزات تعویض روغنی جهت تزریق واسکازین از استفاده می گردد و جزو ابزارهای واجب برای اتوسرویس تعویض روغنی می باشد. انواع واسکازین پمپ دستی و واسکازین پمپ بادی در بازار موجود می باشد، که مشخصات و تعریف واسکازین پمپ دستی، واسکازین پمپ بشکه ای ، واسکازین پمپ بادی در سایت شرکت نیک صنعت موجود می باشد .

دیگر ابزارهای لازمه برای مراکز تعویض روغنی

ابزارهایی مانند:

  1. انواع پیمانه های اندازه گیری روغن موتور
  2. جک سوسماری
  3. بکس بادی
  4. جعبه آچار
  5. جعبه بکس
  6. تلمبه روغن کش
  7. بشکه ی روغن
  8. انواع قیف تزریق روغن
  9. درب قوطی روغن بازکن
  10. آچار فیلتر انبر کلاغی
  11. آچار فیلتر روغن زنجیری
  12. آچار فیلتر روغن بازکن تسمه ای
  13. آچار فیلتر انبر قفلی
  14. کیت آچار فیلتر روغن

و ابزارآلات مربوطه دیگر که جزو ابزار لازمه برای اتوسرویس تعویض روغنی می باشند و مجموع خرید آنها هزینه زیادی ندارد .

تجهیزات آپاراتی

لاستیک درآر

از مهمترین و اصلی ترین دستگاه ها در آپاراتی ها دستگاه لاستیک درآر است. وظیفه این دستگاه جداکننده لاستیک از رینگ می باشد که جزو دستگاه های اصلی مراکز خدمات لاستیک می باشد دستگاه های لاستیک درآر به دو گروه اصلی لاستیک درار سواری یا سبک و لاستیک درآر سنگین یا کامیونی تقسیم می شوند . این وسیله جزو تجهیزات تعویض روغنی محسوب نمی شود و تنها در پنچر گیری و آپاراتی کاربرد دارد.

اهمیت وجود لاستیک درآر در یک مغازه آپاراتی و تعویض روغنی

دستگاه لاستیک درآر یکی از دستگاه های اصلی در آپاراتی ها ، مجموعه های خدماتی ، فروشگاه های رینگ لاستیک و تعویض روغنی های خودروهای سبک و سنگین می باشد که از قدیم تا به امروز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است و یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین دستگاه های آپاراتی به حساب می آید. به طور کلی دستگاه لاستیک درآر را می توان به چند دسته تقسیم کرد: لاستیک درآر سه پدال، لاستیک درب ۴ پدال تیوبلس بادی، لاستیک درآر ۵ پدال کمرشکن که در بعضی از آنها لاستیک درآر دارای هلپر می باشد که باعث راحتی و سهولت کار در هنگام جدا کردن رینگ از لاستیک و یا جا انداختن لاستیک در رینگ می شود. دستگاههای لاستیک درآر دارای سایز بندی های مختلفی هستند.

در دستگاه های لاستیک درآر قدیمی سایز دستگاه تا رینگ ۱۶ و به تدریج ۱۸ و به تدریج به 20 رسیده و در حال حاضر اکثر دستگاه های وارداتی و تولیدی قابلیت پشتیبانی رینگ تا سایز ۲۴ ، ۲۶ و ۲۸ را دارند.

دستگاه بالانس چرخ خودرو

از دیگر دستگاه های مهم و اساسی در آپاراتی ها و اتوسرویس های تعویض و خدمات رینگ و لاستیک دستگاههای بالانس چرخ هستند. دستگاه بالانس چرخ خودرو برای از بین بردن و کاهش ارتعاشات و لرزشهای چرخ یا تایر خودرو به کمترین حد ممکن می باشد که باعث حذف مشکلاتی از قبیل فرسودگی زودهنگام تایرها، خرابی زودرس قطعات، لرزش فرمان، افزایش مصرف سوخت، شل شدن پیچ‌ها و مهره‌ها، رانندگی مشکل، فرسایش لاستیک، شتاب و ترمزگیری ضعیف و … می باشد. عمل بالانس چرخ خودرو بوسیله بکارگیری از جرم‌ها یا وزنه‌های مناسب که به وزنه‌های تعادل معروفند در موقعیت صحیح رینگ بدست می آید که عملا از ایجاد ارتعاشات جلوگیری می کند.

اهمیت وجود دستگاه بالانس در یک مغازه آپاراتی و تعویض روغنی

اهمیت بالای دستگاه بالانس چرخ خودرو به این دلیل است که لزوما  هر زمان که تایر یا رینگ خودرو تعویض یا ترمیم (از جمله پنچرگیری و آپارات لاستیک) شود نیاز به بالانس مجدد آن می باشد و مقتضی است که بالانس چرخ برای تایرهایی که تعویض هم نشده اند هر 5000 کیلومتر با توجه به نامناسب بودن سطح خیابانها و وجود چاله و دست اندازها بصورت دوره ای تکرار شوند.بالانس چرخ در آپارتی ها اصولا به دو صورت انجام می گیرد.

روش اول بالانس چرخ استاتیک است که چرخ خودرو باز شده و بر روی محور افقی دستگاه بالانس خارج از خودرو قرار می گیرد. روش دوم بالانس چرخ درجا یا بالانس روکار است که بصورت داینامیک وقتی چرخ بر روی خودرو سوار است انجام می گیرد. دراین روش چرخ با وجود اینکه روي وسیله نقلیه قراردارد توسط دستگاههای قابل حمل ونقل مناسب بالانس می گردد. این دو روش اساسا متفاوت بوده وامکانات و محدودیتهای مختلفی دارند.

کمپرسور باد یا پمپ باد

همانطور که مشخص می باشد اصلی ترین دستگاه در آپاراتی ها و تعویض روغنی اتوسرویس ها دستگاه کمپرسور باد یا پمپ باد می باشد.  دستگاه های کمپرسور هوا در دو نوع عمودی و افقی با حجم های مختلف از 250 لیتر تا 1000 لیتر می باشند که با توجه به فضای اتوسرویس و نیاز آن باید انتخاب و تهیه گردد.

دستگاه باد نیتروژن یا مولد نیتروژن

دستگاهی است که طی فرآیندی اکسیژن موجود در هوا را که از ورودی پمپ باد وارد دستگاه شده به نیتروژن خروجی با خلوص بالا برای تولید باد نیتروژن و تزریق آن داخل لاستیک می کند ، این دستگاه جزو دستگاه های اصلی مجموعه خدمات رینگ و لاستیک و تعویض روغنی نمی باشد ولی با توجه به اینکه تزریق باد نیتروژن داخل لاستیک باعث عملکرد بهتر و نرم شدن لاستیک می گردد با داشتن این دستگاه مشتریان بیشتری جذب مرکز خدمات شما می شوند، دستگاه باد نیتروژن حتما باید به کمپرسور باد وصل باشد و در مدل های ساده و اتوماتیک در بازار وجود دارد که خلوص نیتروژن در کلیه مدل های سواری و ماشین سنگین یکسان است و تفاوت در عملکرد اتوماتیک بودن و داشتن آپشن های مختلف دستگاه و قدرت خروجی می باشد

دستگاه آپارات تیوپ

از این دستگاه جهت پنچری تیوپ استفاده می گردد که قابلیت استفاده برای پنچری  تیوپ خودروهای سواری و پنچری تیوپ خودروهای سنگین و پنچری محل والف تیوپ را دارد و برای خدمات پنچری مورد نیاز می باشد که در مدل های آپارات تیوپ دستی و آپارات تیوپ بادی در بازار موجود می باشد

آپارات لاستیک و تیوپ

دستگاه آپارات لاستیک و تیوپ دستگاهی برای ترمیم و جراحت تمامی لاستیک ها از زوایای مختلف کناری ، کنج و بالا و ترمیم جراحت انواع تیوب می باشد که برای خودروهای سواری و سنگین در کلیه تعمیرگاه ها، آپاراتی ها و فروشگاه های رینگ و لاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه آپارات لاستیک دستگاهی دوکاره می باشد که نه تنها قابلیت آپارات لاستیک را دارد بلکه می تواند انواع تیوپ ها را هم آپارات و ترمیم نماید.

این دستگاه ها در دو نوع آپارات لاستیک و آپارات تیوپ در بازار عرضه می گردند. دستگاه آپارات لاستیک و تیوپ در مدلهای بادی ، فلکه ای ، دیجیتال و آنالوگ (ساده) و انواع ایستاده و رومیزی موجود می باشد. با توجه به بالا رفتن قیمت انواع لاستیک پیشنهاد ما به شما تهیه این دستگاه می باشد تا بوسیله آن بتوانید خدمات کاملتری به مشتریان خود ارائه کنید. دستگاه آپارات لاستیک ماشین سنگین قابلیت انجام ترمیم و آپارات کلیه لاستیک های سواری را هم دارد می باشد.

دستگاه آج زن لاستیک خودرو

با توجه به اینکه لاستیک ها جزء تجهیزات گران قیمت هستند، همه ی ما نیازمند راه حلی خواهیم بود که آنها را برای مدت طولانی تری استفاده کنیم. همچنین به دنبال روشی هستیم تا به افزایش ایمنی، آسایش در هنگام رانندگی و کاهش مصرف سوخت منجر شود. راه های مختلفی برای افزایش طول عمر لاستیک وجود دارد که یکی از آنها استفاده از لاستیک هایی است که قابلیت روکش کردن یا آج زدن داشته باشند. آج زدن شامل برداشتن مقداری از گوشت لاستیک موجود در زیر گل لاستیک می باشد. این کار به طور قابل ملاحظه ای قابلیت چسبندگی “ایمنی” تایر  را افزایش می دهد.

اغلب افراد به اشتباه بر این باورند که زدن آج مجدد بر روی لاستیک های استفاده شده، سبب کاهش ایمنی و افزایش خطراتی نظیر پارگی لاستیک، تصادفات و… می شود، در صورتیکه آج زدن به شرطی که با شرایط استاندارد اجرا شود هیچ گونه تاثیر منفی به گل تایر وارد نمی کند. کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، آلمان و… از این روش به صورت اصولی استفاده می کنند و موجب افزایش ایمنی لاستیک، کاهش سوخت و هزینه های خرید لاستیک، حفظ محیط زیست و مزایای دیگری نظیر این ها شده اند.

دستگاه تنظیم باد اتوماتیک

دستگاه تنظیم باد اتوماتیک که با نام های درجه باد اتوماتیک و درجه باد کامپیوتری هم شناخته می شود دستگاهی است که بصورت هوشمند و اتوماتیک تست، تزریق باد و تنظیم فشار باد تایر و لاستیک انواع خودروهای سواری و ماشین سنگین را انجام می دهد. با توجه به اینکه تنظیم باد چرخها بر کاهش مصرف سوخت خودروها تاثیر مستقیم دارد و برای طول عمر لاستیک ها نیز مفید است توصیه ما به شما برای راه اندازی یک اتو سرویس مدرن لاستیک فروشی و خدمات پنچری و حتی تعویض روغنی تهیه این دستگاه و ارائه خدماتی بهتر برای جذب مشتریان بیشتر است.

جک سوسماری ،جک روغنی

جک سوسماری یکی از کاربردی ترین و اصلی ترین تجهیزات برای تمامی مشاغل خدماتی خودرو از جمله تعمیرگاه ، مکانیکی ، جلوبندی ، آپاراتی و پنچرگیری، لاستیک فروشی ها ،  و … خودورهای سبک و سنگین به حساب می آید. جک سوسماری در تنوع بسیار زیاد موجود می باشد که می توان به برخی از آنها از جمله جک در مدل های جک سوسماری۳ تن، جک کورسی، جک روغنی، جک روغنی بادی ، جک سوسماری بادی، جک تیوپی بادی، جک تلسکوپی دو مرحله ای و …….. برای خودروهای سواری و سنگین استفاده می گرددکه در ظرفیت های مختلف مناسب با تعمیرگاه خودروهای سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

بکس بادی

دستگاهی مهم برای باز کردن پیچ چرخ خودروها می باشد که توسط نیروی باد کار می کند و با تکنولوژی گیربکسی و ضربه ای به راحتی پیچ چرخ خودروها را باز می کند که در اصطلاح به آن آچار بادی هم می گویند .

دیگر ابزارآلات و لوازم آپاراتی و پنچرگیری

ابزارهایی مانند:

  1. تاپ تیوپ
  2. سرب بالانس
  3. چکش بالانس
  4. والف تیوبلس
  5. سوهان و درفش پنچری
  6. مینی سنگ یا سنگ انگشتی بادی
  7. آچار والف باز کن
  8. نخ تیوبلس
  9. وصله پنچری
  10. چسب پنچری
  11. درجه باد روغنی
  12. درجه باد
  13. خرک یا پایه نگهدارنده خودرو
  14. آچار چرخ
  15. آچار چرخ گیربکسی
  16. سوزن پنچری
  17. آپارات قورباغه ای
  18. و سایر وسایل مورد نیاز

 

منبع : صنایع پیشرو

دکمه بازگشت به بالا