عمومی

سال به شهرت رسیدن – شیمیشی

سال 1400 را باید سال جهانی مهاجم بوشهری تیم ملی ایران دانست. مهدی طارمی امسال در بین بزرگان جهان به عنوان ستاره بین المللی معرفی شد.

به گزارش شیمیشی، ویژه نامه نوروزی این روزنامه روهیلات وی درباره دستاوردهای شگرف مهدی طارمی در سال 1400 نوشت: سال 1400 را باید یکی از بهترین سال های ورزش مهدی طارمی دانست. او امسال از مرزهای جدیدی عبور کرد و نام خود را بیش از پیش در فوتبال جهان مطرح کرد. سال 1400 را باید سال جهانی شدن این فاتح بوشهر دانست. مهدی طارمی امسال در بین بزرگان جهان به عنوان ستاره بین المللی معرفی شد.

مهدی طارمی پس از درخشش در شهر ریو آوه در تابستان 1399 به تیم پرتغالی پورتو پیوست. او به چند هفته زمان نیاز داشت تا شایستگی خود را در تیم جدیدش ثابت کند. سرمربی پورتو در هفته های ابتدایی گل چندانی برای طارمی نگرفت. این بازیکن ایرانی اما از فرصت هایی که به او داده شد نهایت استفاده را برد و خود را در ترکیب اصلی پورتو از هفته هشتم لیگ پرتغال تحمیل کرد. همه چیز برای طارمی بود. او فصل گذشته بار دیگر بهترین گلزن لیگ پرتغال بود. اما در لیگ قهرمانان شرایط مهدی متفاوت بود. سرخیو کونسیچ سرمربی پورتو در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بیش از بازیکن ایرانی تیمش استفاده نکرد. سال 1399 اما با اتفاقی عجیب برای ترمی به پایان رسید. پورتو در مرحله یک شانزدهم لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یوونتوس رفت. گل طارمی در دیدار دو تیم نام او را در فوتبال اروپا مطرح کرد. در بازی برگشت اتفاق عجیبی افتاد. دو دقیقه بعد دو کارت زرد گرفت و اخراج شد. البته پورتو در آن بازی توانست از سد یوونتوس عبور کند تا طارمی به غارت سال 1399 پایان ندهد.

شعبده بازی در اسپانیا

فروردین 1400 برای مهدی طارمی ماه فراموش نشدنی بود. همه چیز با بازی برگشت چلسی – پورتو در لیگ قهرمانان اروپا رقم خورد. پورتو پس از انتقال به یوونتوس، چلسی را جلوتر از خود دید. دیدار دو تیم با برتری دو تیم چلسی به پایان رسید. دیداری که طارمی به دلیل کم تحرکی از دست داد. در 24 آوریل، 1400 بازی برگشت بین دو تیم در سویا، اسپانیا، در زمین بی طرف برگزار شد. اژدهای پرتغالی به دلیل باخت در بازی امید چندانی به صعود نداشت. درست است که این بازی دستاورد قابل توجهی برای پورتو به همراه نداشت، اما در آخرین ثانیه های بازی یکی از ماندگارترین صحنه های ورزشی مهدی طارمی رقم خورد. مهاجم ایرانی پورتو در دقیقه 4+90 با یک ضربه ایستگاهی، یک بازگشت زیبا، یک گل به ثمر رسید. گلی که البته برای صعود پورتو کافی نبود اما برای طارمی کافی بود تا به شهرت سابق برسد. این گل زیبا جاودانه بود. بعد از قهرمانی چلسی در اروپا، این گل جالب ارزش بیشتری داشت. قیچی طارمی سرانجام بهترین گلزن فصل 2021-2020 اروپا شد و در بین سه نامزد نهایی بهترین گل سال فیفا قرار گرفت. طارمی با این گل شخصیت برجسته ای داشت. البته درخشش او با پیراهن پورتو تنها به این هدف محدود نشد. او یکی دیگر از بازیکنان مهم پورتو بود و فصل 2021-2020 را با 16 گل و 18 پاس گل به پایان رساند.

در یک نقطه، کفش

درخشش مهدی در دومین فصل حضورش در پورتو تکرار شد. او همچنین یکی از بهترین مهاجمان لیگ پرتغال در فصل 2021-2022 است و گاهی خبر انتقال او به تیمی بزرگتر به گوش می رسد. طارمی پس از گل های یوونتوس و چلسی موفق شد برای لیورپول نیز گلزنی کند تا نشان دهد گلزنی برای تیم های بزرگ اروپایی را بلد است. اکثر هواداران حرفه ای فوتبال جهان می دانند که پورتو یک مهاجم ایرانی به نام مهدی طارمی دارد. مهدی می تواند سال 1400 را با موفقیتی جاودانه به پایان برساند. گل های طارمی به چلسی به همراه گل های پاتریک شی اسکاتلند مهاجم تیم ملی چک در یورو 2020 و گل تاتنهام به آرسنال در لیگ انگلیس، سه فینالیست جایزه پوشکاش بودند. جایزه پوشکاش یکی از زیباترین گل های سال است. طارمی البته این جایزه معتبر را کسب نکرد اما حضور او در جمع سه فینالیست اعتبار زیادی برای مهاجم ایرانی پورتو به همراه داشت. گل ها و پاس گل های مهدی در لیگ پرتغال ادامه دارد. او در سال 2021 بهترین رکورد را در این زمینه در بین تمامی بازیکنان لیگ پرتغال ثبت کرد. بازیکن 29 ساله پورتو با توجه به بازی در تیم های بزرگ می تواند همین روند را دنبال کند. البته اگر او چند سال جوانتر بود، برخی از تیم های ثروتمند اروپایی قبلاً او را روی فرش قرمز شکست داده بودند. با این حال می توان به آینده شماره 9 شماره یک ایران خوش بین بود.

تاریخ در تیم ملی اتفاق می افتد

یکی دیگر از برگ های زرین مهدی طارمی در دهه 1400 عملکرد درخشان او در پیراهن تیم ملی ایران بود. تیم ملی با شرایط سختی وارد دهه 1400 شد. ایران با سرمربیگری مارک ویلموتس بلژیک مقابل عراق و بحرین شکست خورد و در آستانه صعود به جام جهانی قرار گرفت. مسابقات جام جهانی 2022 قطر پس از چند تاخیر به دلیل ویروس کرونا به بحرین رفت. به گزارش جدول، ایران میزبان بازی بحرین و عراق بود. کار سختی پیش روی تیم ملی بود اما طارمی مانند یک ستاره می درخشید. ایران در هر چهار بازی پیروز شد و با پیروزی مقابل دو رقیب قدرتمند خود بحرین و عراق به دور سوم جام جهانی آسیا راه یافت. کابوس حذف از جام جهانی تمام شد. ایران در این رقابت ها با کره جنوبی، عراق، لبنان، امارات و سوریه همگروه بود و در پایان بازی هفتم موفق شد صعود خود را جشن بگیرد. سریعترین صعود تاریخ

طارمی نیز در این صعود تاریخی و بی دردسر نقش بسزایی داشت. گل های سه امتیازی او مقابل امارات و دستیارانش باعث شد تا بسیاری از کارشناسان طارمی را مهم ترین چهره راه ایران برای رسیدن به یک دستاورد قدرتمند در جام جهانی 2022 بدانند. ترمی در روز ورود ایران به جام جهانی تنها گل ایران را برای عراق به ثمر رساند. او به اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که در دو روز پس از صعود ایران به جام جهانی، موفق به گلزنی شد. این بازیکن بوشهری در پیروزی 2 بر صفر ایران مقابل ازبکستان نیز یکی از دو گل ایران را به ثمر رساند و به جام جهانی 2018 صعود کرد. عملکرد فوق العاده مهدی طارمی در اروپا و تیم ملی نشان می دهد که بی شک سال 1400 همانند سال 1399 شایسته دریافت جایزه مرد سال فوتبال ایران است. مهدی در دهه 1400 هم موفق ترین لژیونر ایران در اروپا و هم یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در صعود تاریخی ایران به جام جهانی بود. سال 1400 نیز سال تولد مهدی ترمی بود; در این بین گل زیبای او به چلسی نقش مهمی داشت. مهاجم ایرانی را نیز باید یکی از موفق ترین چهره های ورزشی سال دانست.

و اما حاشیه ای

سال 1400 برای مهدی طارمی سال بی معرفتی نبود. مهم ترین نکته او در سال جاری اختلافش با دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است. طارمی در یکی از دو مصاحبه خود پس از اولین بازی تیم ملی در بحرین، پتانسیل اسکوچیچ را به سخره گرفت. با این حال، تفاوت اصلی در نوامبر 1400 رخ داد. دراگان اسکوچیچ در گفت و گو با یک روزنامه کرواسی از پتانسیل تاکتیکی بازیکنان ایرانی صحبت کرد. ظاهراً این صحبت ها ابتدا خوب ترجمه نشد و باعث شد طارمی موضع بگیرد. طارمی در صفحه توئیتر خود به صحبت های رئیس تیم ملی واکنش نشان داد و گفت: باید بگویم بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک شخصی، جنگندگی و… در زمینه دانش فوتبال نیز دانش بسیار بالایی دارند. و تاکتیک، اما “متاسفانه مشکلات جای دیگری است.” همچنین گفته شد طارمی به تماس های دراگان اسکوچیچ، کریم باقری و وحید هاشمیان (دستیار اسکوچیچ) پاسخ نداد و این بحث در نهایت منجر به حذف طارمی از تیم ملی شد. مهاجم ایرانی پورتو برای دو بازی مقابل لبنان و سوریه به تیم ملی دعوت نشده است. ایران در هر دو بازی غیبت یک ستاره را برد. طارمی و اسکوچیچ با کمک پدر وسطی چند بازیکن تیم ملی به سرعت اختلافات خود را کنار گذاشتند. بازگشت طارمی به تیم ملی در دو بازی مقابل عراق و امارات با دو گل پیروزی و روحیه بالا؛ بازگشتی باشکوه که به همگان ثابت کرد مهدی طارمی را باید یکی از نامدارترین ورزشکاران ایران در سال 1400 دانست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا