ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

قهوه برای غلظت خون خوبه

آیا قهوه اسپرسو و غلظت خون رابطه ای با هم دارند؟ سوالی که برای اکثر افرادی علاقه زیادی به نوشیدن قهوه دارند به وجود می آید. این روزها قهوه جایگاه خوبی بجای چای و دیگر نوشیدنی های کافئین دار باز کرده است و بعد از آب، محبوب ترین نوشیدنی قهوه اسپرسو می باشد که به روش های مختلف نیز تهیه می شود. بهتر است بدانید قهوه ها به دو نوع عربیکا و روبوستا تقسیم می شوند و باقی اسامی قهوه ها برگرفته و زیرمجوعه این دو نوع قهوه هستند. از آنجا که مصرف قهوه روز بروز در بین مردم و سنین مختلف افزایش پیدا می کند بهتر است از خواص و مضرات قهوه اسپرسو احتمالی آن بدانید. در این مقاله درباره قهوه و غلظت خون برای شما صحبت می کنیم، با همراه ما باشید.

قهوه اسپرسو و کم آبی بدن:

از آنجا که قهوه جزو نوشیدنی های محبوب می باشد و اکثر افراد روزانه 3 الی 5 فنجان قهوه اسپرسو مصرف می کنند، باید بگوییم علاوه بر خواصی که دارد ملین و ادرارآور نیز می باشد؛ اگر شما اهل خرید قهوه ساز‎ و خوردن قهوه باشید و همچنین آب کمی هم مصرف کنید با توجه به ادرار آور بودن قهوه دچار کم آبی بدن خواهید شد و با کم آبی بدن مواجه خواهید شد که ممکن است با غلظت خون اشتباه گرفته شود، بنابراین نوشیدن روزی 8 لیوان آب را فراموش نکنید تا دچار کم آبی بدن نشوید و از قهوه اسپرسو لذت ببرید.

در توضیح باید گفت، وقتی تعداد گلبول‌های قرمز خون به ‌نسبت حجم خون افزایش پیدا کند فرد دچار غلظت خون می شود؛ وظیفه گلبول‌های قرمز در بدن فرد رساندن اکسیژن به اندام و بافت‌های مختلف بدن می باشد، اما هنگامی که تعداد سلول‌های خونی از حد مجاز عبور کند، خون دچار غلظت شده و احتمال ایجاد لختگی در رگ های خونی بوجود می‌آید، این لخته‌ها اگر در مسیر انتقال خون به قلب یا مغز باشند متاسفانه ریسک سکته مغزی و قلبی را چند برابر می‌کنن.

این بیماری بر اثر خوردن مواد غذایی ناسالم و چرب و فست فود ها، روغن نباتی مایع و جامد، خوردن میوه ای در غیر فصل آن، استرس، شادی و ناراحتی ای که فرد را دچار شوک کند و گاهی به خاطر کم مصرف کردن خوراکی های خون ساز و مفید برای خون و در موارد خاص بر اثر سوء تغذیه فرد را مبتلا می کند. به شما پیشنهاد مطالعه مقاله در سایت پارس کافی را می دهیم. چطور بفهمیم غلظت خون داریم؟ مبتلا شدن به بیماری غلظت خون فقط با آزمایش خون معلوم می‌شود و معمولاً دو دلیل دارد:

1- دلیل اول رفتار غیر معمول سلول‌های مغز استخوان می باشد که بی دلیل اقدام به تولید بیش از اندازه سلول‌های خونی می‌کنند که به این اوضاع پلیستمی‌ گفته می‌شود.

2- دلیل دوم کمبود اکسیژن در بدن و خون است که عکس العمل طبیعی بدن در برابر کمبود اکسیژن می باشد، درصورتی که اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نرسد، هورمون اریتروپویتین ترشح می شود تا به سلول‌های مغز استخوان اعلام درخواست تولید بیشتر سلول‌های خونی کنند؛ متاسفانه افرادی که به دلایل مختلف دچار کمبود اکسیژن هستند به احتمال زیاد مبتلا به غلظت خواهند شد .

از جمله دلایل دیگری که می‌تواند باعث افزایش غلظت خون در فرد می شود می توان به استعمال دخانیات، مشکلات قلبی و عروقی ارثی یا اکتسابی، مشکلات ریوی، مسمومیت با منوکسید کربن و مشکلات خونی می باشند؛ درباره خواص و فواید قهوه اسپرسو بیشتر بدانید و در سایت کافی پارس حتما آن را مطالعه کنید. خون مایعی حیاتی در بدن انسان است و اگر دچار مشکل شود بر روی تمام اعضای بدن می تواند تأثیر بگذارد و علائمی را برای شک به مبتلا شدن به نوعی بیماری در ما ایجاد کند. از جمله علائمی که غلظت خون در بدن ما از خود نشان می دهد می توان ایجاد درد، تورم، تغییر رنگ به قرمز یا آبی و افزایش دما در دست یا پا، مشکلات تنفسی، احساس سرگیجه، درد در قفسه سینه و بازو، تعریق زیادتر از حد معمول، مشکلات بینایی و گفتاری، احساس ضعف عمومی در بدن، حالت تهوع، درد و اسپاسم در ناحیه شکم پس از غذا خوردن را نام برد.

ارتباط بین قهوه اسپرسو و غلظت خون:

تأثیر قهوه اسپرسو بر چربی خون، غلظت خون و به دنبال آن فشار خون از مهمترین مسائلی است که بدان خواهیم پرداخت. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن قهوه بر افزایش سطح کلسترول خون تأثیر دارد که البته این قضیه به میزان مصرف و نحوه درست کردن آن بستگی زیادی دارد ولی در کل خود قهوه دارای کلسترول و چربی نیست اما به ایجاد چربی در بدن کمک می کند. کلسترول یک ماده مومی شکل است که توسط کبد ایجاد می شود و بطور طبیعی در بدن انسان وجود دارد که روزانه با خوردن بعضی از مواد غذایی این ماده باز هم وارد بدن می شود، پس باید در خوردن مواد غذایی چرب و حاوی کلسترول بالا دقت لازم را داشته باشیم چون اگر سطح کلسترول از حد معینی بالاتر برود به آن کلسترول بد گفته می شود و بدن در معرض بیماری های قلبی و عروقی و غلظت خون و فشار خون می شود.

قهوه خون را غلیظ میکند یا رقیق؟

بر طبق تحقیقات بسیاری که بر روی قهوه و چربی خون صورت گرفته است همه حاکی از ارتباط بین این رو می باشد، بدین صورت که روغن های قهوه در قهوه های کافئین دار و بی کافئین پیدا می شوند و این روغن ها می توانند اسید های صفراوی و استرول های خنثی را کاهش داده و همین موضوع باعث افزایش کلسترول در خون توسط قهوه می شود. میزان روغن های قهوه وقتی که دانه های قهوه مدت زمان بیشتری در تماس با آب هستند بیشترند پس میزان روغن قهوه وابسته به نحوه آماده سازی قهوه دارد، مثلاً بعضی از قهوه های ترک دارای میزان چربی بالاتری هستند ولی این میزان در قهوه های فوری و دمی کمتر است، پس اگر سطح کلسترول بالایی دارید و به نوشیدن قهوه اسپرسو نیز علاقه دارید، در انتخاب قهوه و روش دم کردن آن دقت لازم را بفرمایید.

میزان مصرف قهوه اسپرسو و غلظت خون(تاثیر قهوه بر غلظت خون):  زیاده روی در مصرف قهوه اسپرسو باعث می شود که کافئین بیش از حد وارد بدن شود و این ماده باعث می شود غده های فوق کلیوی هم آدرنالین بیشتری ترشح کنند و در نتیجه دچار غلظت خون و در نهایت فشار خون و یا حتی سکته شوید. پس در مصرف قهوه اسپرسو اعتدال را رعایت فرمایید و روزی حداقل 3 فنجان قهوه برای افراد بیمار قلبی و حداکثر 5 فنجان برای افراد سالم به شما پیشنهاد می گردد. در صورت استفاده بیش از اندازه قهوه دچار ناراحتی هایی مثل تکرر ادرار و کم آبی بدن، استرس و نگرانی و … خواهید شد که در مقاله می توانید بصورت کامل آن را مطالعه فرمایید.

در نتیجه باید بگوییم در خوردن قهوه اسپرسو اعتدال را رعایت کنید و اگر فرد سالمی می باشید روزی 3 تا 5 فنجان بصورت روزانه و همیشگی استفاده کنید تا بدنتان نیز به آن عادت کند و اگر دچار بیماری های قلبی و عروقی هستید با رعایت تعادل و استفاده از قهوه هایی که از صافی رد شده اند و روغن آنها تا حدودی گرفته شده است روزی 2 تا 3 لیوان بصورت خالص و بدون اضافه کردن مواد چرب مثل شیر و خامه و شیرین کننده ها نوش جان بفرمایید. برای آشنایی با و به سایت کافی پارامروزه بسیاری از افراد تمایل به مصرف روزانه و مکرر قهوه دارند. این نوشیدنی کافئین دار و لذیذ، می‌تواند تاثیرات متعددی برای بدن در بر داشته باشد؛ به همین علت بسیاری از افراد در رابطه با قهوه و سلامتی سوالاتی خواهند داشت. یکی از این موارد، رابطه قهوه اسپرسو و غلظت خون است. در این مطلب ما قصد داریم به بررسی تاثیر قهوه اسپرسو بر غلظت خون بپردازیم.

آیا قهوه اسپرسو خون را رقیق می‌کند؟

بر طبق تمامی تحقیقات انجام شده در زمینه ، می‌تواند بر روی میزان چربی یا غلظت خون تاثیراتی در بر داشته باشد. علت این تاثیر هم روغن‌ها و چربی موجود در است. این روغن‌ها می‌توانند تاثیر کاهنده بسیار زیادی در اسیدهای صفراوی و استرول‌های خنثی داشته باشند. کاهش دو مورد مذکور از اصلی‌ترین دلایل افزایش غلظت خون و کاهش مقدار رقیق بودن آن است.

بررسی قهوه اسپرسو و مولفه‌های اصلی آن

قهوه اسپرسو یک نوشیدنی کافئین دار، انرژی بخش، دارای طعمی تلخ و غلظت بالا  است. این نوشیدنی بر اثر عصاره گیری پودر قهوه اسپرسو در اثر فشار آب جوش تهیه می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که چندین عامل شیمیایی در اسپرسو وجود دارد که بر طعم نوشیدنی و اثرات آن بر روی بدن تأثیر مستقیمی خواهند داشت. مولفه‌های مذکور عبارتند از:

  1. کافئین: یک ایکسنترین معروف است که در قهوه‌ها و چای‌ها یافت می‌شود. این مواد معدودی از اثرات قهوه اسپرسو را تعیین می‌کند.
  1. آنتی‌اکسیدان‌ها: قهوه اسپرسو حاوی مقادیر معتدلی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در مقابل اکسیداسیون سلولی محافظت می‌کنند.
  1. کلسترول و چربی‌ها: قهوه اسپرسو حاوی مقادیر کمتری چربی و کلسترول نسبت به بعضی دیگر انواع قهوه است.
  1. ویتامین‌ها و مواد معدنی: این نوشیدنی حاوی ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم نیز است.

خلاصه مطلب

قهوه اسپرسو یک نوشیدنی محبوب با تأثیرات متعدد بر روی سلامتی انسان است. تأثیرات آن بر غلظت خون نیز مورد مطالعه و تحقیقات بسیاری قرار گرفته است. این مطالعات نشان می‌دهد که مصرف معتدل قهوه اسپرسو ممکن است به عنوان یک بخش از رژیم غذایی سالم مطرح شود، اما نیاز به نظر دقیق‌تر برای افراد با ویژگی‌ها و وضعیت‌های مختلف دارد. برای بهره‌گیری بهتر از تأثیرات مفید قهوه اسپرسو و حفظ سلامتی خود، توصیه می‌شود با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید و تأثیرات احتمالی اسپرسو و غلظت خون خود را مورد ارزیابی قرار دهید

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا