ترندهای کسب و کارعمومی

انواع دکل های مخابراتی

پیشتر از این در مقالات گذشته از انواع دکل های مخابراتی از قبیل ، و و دسته بندی آن ها در تیپ های متفاوت و همچنین دسته بندی بر اساس مورد استفاده مانند دکل برج نوری یا دکل دوربین ترافیکی مداربسته بارها گفته ایم این بار تنواع دکل را بر اساس کاربرد آن در شهر های ایران توضیح میدهیم . و همچنین به بررسی دکل ایرانسل و دکل همراه اول و انواع آن در شهر های ایران نیز میپردازیم . شاید شما هم کنجکاو شده باشید که دکل ایرانسل نصب شده بر پشت بام منازل و یا سطح شهر چه کاربردی دارند و آیا مضرات دکل مخابراتی بیشتر است و یا عواید آن . دکل مخابراتی اما بار دیگر بررسی انواع دکل بر اساس دسته بندی های متفاوت خالی ازلطف نخواهد بود ….

دسته بندی انواع دکل انواع مهاری :‌

  1. دکل مهاری جی ۳۵
  2. دکل مهاری جی ۴۵
  3. دکل مهاری جی ۵۵
  4. دکل مهاری جی ۶۵

دکل‌های اینترنت نه تنها امکان ارتباط بی‌سیم و انتقال داده‌ها را فراهم می‌کنند بلکه به عنوان زیرساختی حیاتی در توسعه شبکه‌های اینترنت و افزایش دسترسی به خدمات ارتباطی به جوامع مختلف کمک می‌کنند. این دکل‌ها از جنس‌ها و ارتفاعات مختلف به منظور سازگاری با محیط اطراف و نیازهای خاص منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. با افزایش نیاز به اینترنت پرسرعت و پوشش گسترده، فروش دکل اینترنت به عنوان عامل اساسی در ارتقاء ارتباطات و فراهم کردن امکانات اینترنت به تمامی نقاط جغرافیایی یک منطقه، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

البته دکل های مهاری فوق بر اساس تعداد اضلاع به دو دسته سه وجهی و چهار وجهی نیز تقسیم میشوند . به طور مثال دکل مهاری G45 سه وجهی. اما کمتر دکل ایرانسلی را میبینید که از این تیپ استفاده کند . انواع دکل منوپل :‌ البته تقسیم بندی دیگری برای هر دو نوع دکل منوپل فوق نیز قابل تعریف میباشد بر اساس نوع اتصال میباشد که دو نوع اورلب و فلنجی میباشد . شاید اکث دکل های ایرانسل که دیده اید از این نوع باشد انواع دکل خودایستا یا خرپایی :‌ در دکل های خودایستا نیز میتوان دسته بندی را بر اساس تعداد اضلاع به دو دسته دکل خودایستا سه پایه و چهار پایه تقسیم کرد . همچنین انواع دیگری از دکل های خود ایستا وجود دارند که به عنوانن های زیر شناخته میشوند :‌

توضیح تمام موارد ذکر شده و موارد استفاده آنها پیشتر در بخش مقالات سایت به طور مفصل ارائه شده است . این سبک دکل برای دکل های مخابرایت چه دکل ایرانسل چه دکل همراه اول در بخش بین شهری مورد استفاده قرار دارد . تقسیم بندی دکل از لحاظ کاربرد :‌ از لحاظ کاربردی میتوان دکل های را با توجه به صنعت و حوزه مورد استفاده مانند دکل های انتقال نیرو در صنعت برق به دسته دکل های برق تقسیم نمود و یا با عنوان کارایی برای پایه دوربین به عنوان دکل دوبین مدار بسته شناخت ، در اینجا چند مورد از استفاده های مرسوم برای انواع تیپ های دکل را یاد آور میشویم :

  • دکل دوربین مداربسته
  • دکل پرچم
  • پایه چراغ راهنمایی
  • پایه چراغ خیابانی
  • پایه تابلو تبلیغاتی ( بیلبورد )‌
  • برج روشنایی
  • پایه چراغ استادیومی
  • و …..

انواع دکل مخابراتی شهری و اما میرسیم به تقسیم بندی دکل و مورد استفاده آن در شهر های ایران

۱) دکل مخابرات قابل استفاده در داخل شهر نوع اول دکل‌ مخابراتی ، دکل‌ مخابراتی است که روی زمین و در خیابان‌ها نصب می‌شوند و به دور آن‌ها فنس کشیده شده است. بُرد این نوع از دکل مخابرات عموماً زیر ۱ کیلومتر تنظیم می شود. معمولا اپراتورها تحت عنوان دکل ایرانسل یا دکل همراه اول از این نوع استفاده میکنند و جزو دسته دکل های منوپل و خودایستا هستند عموما . فروش دکل اینترنت، به عنوان یک خدمه حیاتی در صنعت ارتباطات و اینترنت، در مبحث ارائه تجهیزات دکل رادیویی و ساختارهای لازم برای ارتباطات شهری و روستایی ایفای نقش مهمی می‌کند.

۲) دکل قابل استفاده در نقاط مسکونی و اداری نوع دوم دکل‌ ایرانسل روی پشت بام ساختمان‌ها نصب می‌شوند و اپراتور دوم تلفن همراه کشور بابت نصب این دکل‌ها به مالک ساختمان اجاره پرداخت می‌کند. برد این نوع از دکل مخابرات بستگی به سایتهای همسایه داشته معمولاً زیر ۵۰۰ متر تنظیم شده است. معروف به دکل BTS هستند و عموما جزو دسته منوپل و یا مهاری هستند .

3) دکل قابل استفاده در نقاط پرتراکم شهری و تجاری نوع سوم دکل‌ ایرانسل در حاشیه خیابانها و روی دکلهای کوتاه حدود 6 متر نصب می‌شوند و با هدف تأمین ظرفیت مورد نیاز ترافیکی این مناطق مورد استفاده قرار می گیرند. برد این نوع از دکل های مخابرات نیز بستگی به سایتهای همسایه داشته ولی معمولاً زیر 100 متر تنظیم می شود. این سایت ها در ایستگاه های مترو در زیر زمین، و در بازارهای قدیمی روی دیوار نیز نصب می شوند.

4) دکل مخابرات قابل استفاده در نقاط روستایی و جاده های خارج شهر نوع سوم دکل‌ ایرانسل در خارج از شهرها و بدور از مناطق مسکونی نصب می شود و برد آن‌ها گاهی تا ۳۵ کیلودکل خود ایستای ۳۰ متری سه‌پایه در منطقه با کاربری موبایل(BTS)  دکل‌های مخابراتی دکل‌هایی هستند که برای مقاصد از قبیل نصب (ار اف اس)یا، آنتن‌های رادیو، تقویت آنتن‌های موبایل، آنتن‌های بیسیم و… استفاده می‌شود.

واژه شناسی دکل

اصطلاحات “دکل” و “برج” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، از نظر مهندسی سازه، یک برج یک سازه خود نگهدار یا کنسول است، در حالی که یک دکل توسط افراد نگه داشته می شود. مهندسان پخش در از همین اصطلاحات استفاده می کنند. دکل یک سازه زمینی یا پشت بامی است که آنتن ها را در ارتفاعی پشتیبانی می کند که بتوانند امواج رادیویی را به طور رضایت بخشی ارسال یا دریافت کنند. دکل های معمولی از شبکه فولادی یا ساختار فولادی لوله ای ساخنه شده اند. خود دکل ها هیچ نقشی در انتقال ندارند.

دکل‌ها (برای استفاده از اصطلاحات ) معمولاً برای ساخت ارزان‌تر هستند، اما نیاز به یک منطقه گسترده در اطراف آن‌ها دارند تا سیم‌ها را در خود جای دهد. برج ها بیشتر در شهرهایی که زمین در آنها کمبود است استفاده می شود. (نکته: اصطلاحی که در ایالات متحده استفاده می شود برخلاف اروپا است – در ایالات متحده، سازه هایی که دکل نامیده می شوند معمولاً سازه های نسبتاً کوچک هستند، در حالی که سازه های بزرگتر، ضخیم یا بدون خط، برج نامیده می شوند. به عنوان مثال، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده، از “برج” برای توصیف سازه هایی مانند برج های انتقال رادیو و تلویزیون استفاده می کند.

انواع دکل‌های مخابراتی

دکل‌های خودایستا اصطلاحاْ به دکل‌هایی گفته می‌شود که دارای ۳ یا ۴ پایه بوده و پایه‌ها با اعضای خرپائی به هم متصل می‌شوند.  دکل چهارپایه خودایستا در منطقه .  این نوع دکل‌ها به صورت چهارپایه بوده که معمولاَ تمام قطعات دکل از نبشی ساخته می‌شود که به وسیلهٔ و به یکدیگر متصل می‌شوند. این دکل‌ها برای بارهای زیاد و معمولاً برای ارتفاع‌های بلندتر از ۲۴ متر استفاده می‌شود.  دکل‌های خودایستا سه‌پایه دکل‌هایی هستند که به صورت مشبک بوده و دارای سه‌پایه می‌باشد. پایه‌ها اکثراَ از لوله و اعضای داخلی به صورت از نبشی ساخته می‌شود. در ساخت پایه‌ها از نبشی، نبشی ۶۰ درجه، میل گردهای توپر، خمکاری شده و… نیز استفاده می‌شود. اعضای داخلی (بریس‌ها) از ، ، ساخته می‌شود. این نوع دکل‌ها برای نصب ، و استفاده می‌شود.

دکل‌های مهاری

دکل‌های مهاری به دکل‌هایی گفته می‌شود که به وسیلهٔ به زمین یا تکیه گاه دیگری مهار گردد.  این نوع دکل‌ها به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارد و در مکان‌هایی که فضا به قدر کافی موجود باشد استفاده می‌گردد. اغلب در شبکه ، و و شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این دکل‌ها قابلیت نصب در پشت بام منازل و ادارات را داشته علاوه بر اینکه ارتفاع ساختمان به بلندی محل نصب آنتن‌ها کمک کرده در مناطق شهری مزیت فراوانی دارد.  این نوع دکل‌ها در صورتی که روی زمین نصب گردد نیاز به فضای زیادی جهت نصب سیم مهارها دارد. به خاطر سبکی وزن، بهای این دکل‌ها کمتر از دکل‌های دیگر بوده و نصب آن‌ها ساده و کم هزینه‌است

این دکل‌ها بسته به ابعاد و نوع ساخت به جند دسته تقسیم می‌شوند از انواع آن می‌توان به دکل‌های سری G اشاره کرد که با انواع G25, G35, G۴۵ تولید می‌شوند این دکل‌ها به صورت سه ضلعی و به صورت سکشن‌های سه متری که پایه‌ها از لوله نمره ۳ بوده که به وسیله میل گردهای نمره ۸ یا ۱۰ به صورت خرپائی به هم متصل می‌شود این دکل‌ها ابتدا توسط کارخانه دکل سازی ROHN تولید می‌شده که اکنون در بعضی مواقع با نام این کارخانه شناخته می‌شوند. این نوع از دکل‌های مهاری با باربری بسیار کم بوده و تنها برای نصب بی‌سیم یا دیش‌های کوچک اینترنت استفاده می‌گردد. عدد مقابل G نشان دهنده عرض قاعده بخش‌ها به سانتیمتر می‌باشد. این دکل‌ها به دلیل سبکی بیشتر در پشت بام‌ها نصب می‌شوند و در هر ۹ متر به وسیله سیم مهار از سه جهت مهار می‌شوند.

دکل‌های تک‌پایه

دکل ۳۰ متری تک‌پایه با کاربری شهری دکل‌های تک‌پایه یا مونوپل به دکل‌هایی گفته می‌شود که یک پایه داشته باشند. این دکل‌ها با مقاطع چند وجهی ساخته می‌شود.  این نوع دکل‌ها بر روی یک پایه استوار بوده و زیادی در پای دکل وجود دارد. لرزش این دکل‌ها به تناسب بقیه دکل‌ها بیشتر می‌باشد. این نوع دکل‌ها با توجه به فضای کمی که اشغال می‌کنند مورد توجه قرار گرفته و در محیط‌های شهری که زمین از ارزش بالائی برخوردار است استفاده می‌شود. ظرفیت باربری آن‌ها محدود بوده و در اکثر مواقع تنها برای شبکه استفاده می‌شود. این دکل‌ها تنها با نصب می‌شود بنابراین در محلی باید نصب شود که امکان حرکت و نصب با جرثقیل وجود داشته باشد.

دکل‌های بازتابی

دکل‌های بازتابی یا پسیو رفلکتور دکل‌هایی هستند که به صورت آینه امواج رادیوئی را منعکس می‌کنند. در مناطقی که به دلیل موانع طبیعی مانند کوه دکل‌ها برای انتقال امواج دچار مشکل شوند، برای دور زدن کوه از این نوع دکل‌ها استفاده می‌کنند. این نوع دکل‌ها دارای بزرگی بوده که زاویه آن قابل تنظیم می‌باشد.  مبنای طراحی دکل‌ها بر اساس بار ناشی از باد خواهد بود. البته باید مقاومت و تغییرشکل آن برای بارهای ناشی از زلزله نیز کنترل گردد. در طراحی دکل‌ها از آئین‌نامه‌ها و استانداردهای متعددی به شرح ذیل استفاده می‌شود.  تا پیش از سقوطش در تاریخ ۸ اوت ۱۹۹۱ بلندترین سازه در جهان محسوب می‌شد و حالا دومین سازه جهان بعد از برج خلیفه  در زمین‌های سنگی به دلیل مشکلات حفاری فونداسیون‌ها به صورت سطحی و گسترده طرح می‌شود که به دلیل وزن بالای خود بتواند ناشی از واژگونی را تحمل کند.

سیستم روشنائی

با توجه به گسترش ارتفاع سازه‌های مسکونی و غیر مسکونی موجود در شهرها و علی‌الخصوص در اطراف فرودگاه‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری (ایکائو) مجموعه قوانینی در این خصوص وضع نموده و استفاده از چراغ‌های هشدار دهنده در این اماکن رااجباری کرده‌است[۱]. چراغ‌های دکل کار اطلاع‌رسانی به انواع هواپیما و هلی کوپتر و آگاه‌سازی خطر را در مناطق شهری و غیر شهری انجام می‌دهند. مشخصات فنی اجزاء کلی سیستم چراغ دکل: در حال حاضرروشنایی‌های نصب شده بر روی انواع دکل‌های مخابراتی و انتقال نیرو که بر حسب دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری (ایکائو) مورد استفاده قرار می‌گیرند، عموماً به دو دسته برقی یا خورشیدی تقسیم می‌گردند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا