عمومی

ما خاکشش نداریم! – شیمیشی

پای عوامل مجهول دخیل است اما پای مراجع ناشناس چرا! ما می دانیم مشکل چیست و از کجا می آید، اما نمی دانیم دقیقاً چه دستگاهی مسئول حل مشکل فوق العاده آلودگی هوا است!

به گزارش شیمیشی، در یادداشتی روزنامه مربیان گفته می شود: روز گذشته میزان آلودگی هوای تهران به 164 رسید و به این ترتیب شهروندان آلوده ترین روز هفته های گذشته را در پایتخت مشاهده کردند. پیش از این در سلسله گزارش های «فرهی کتگان» که از این بحران می گوید، درباره حادثه آلودگی هوا نوشته ایم؛ وضعیت واقعی این کلان معضل را زمانی باید دید که از دل سیاستمداران و رسانه ها بیرون می آید و شهرهای بزرگ کشور یکی پس از دیگری غبار سیاه خود را شکار می کنند. برای حل این معضل که سال به سال بحرانی تر می شود، همانطور که آمارها نشان می دهد، ابتدا باید آلودگی را شناخت و عوامل اصلی آن را شناسایی کرد، سپس دستگاه های مسئول را موظف به کنترل این عوامل و رفع آن کرد. و مسئول راه حل باشند. مدیریت بحران.

تعریف جهانی آلودگی هوا این است: “وضعیت محیط داخلی یا خارجی به وسیله وسایل شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی که خصوصیات طبیعی جو را تغییر می دهد.” وسایل گرمایشی و سوزاندن خانگی، وسایل نقلیه موتوری، تاسیسات صنعتی و آتش سوزی در جنگل ها منابع رایج آلودگی هوا هستند.

عوامل آلودگی هوا در کشور ما را می توان به وضوح همان عوامل در سایر نقاط جهان مشاهده کرد. اینطور نیست که عوامل ناشناخته دخیل باشند و مثلاً آلودگی فعلی شهرهای بزرگ پکن، کلکته، کراچی و مکزیکوسیتی با آلودگی فعلی تهران متفاوت است. به همین دلیل است که پای عوامل مجهول را شامل می شود اما پای مسئولان ناشناس چرا! ما می دانیم مشکل چیست و از کجا می آید، اما واقعاً نمی دانیم که کدام دستگاه مسئول حل مشکل فوق العاده آلودگی هوا است. البته اینطور نیست که هیچ سند عالی و قانونی در مورد سیاست های کلان در کشور وجود نداشته باشد. همچنین قانون هوای پاک که در سال 1395 با هدف مقابله با آلودگی هوا به تصویب رسید در 34 ماده به تصویب رسید و این وظیفه به سازمان حفاظت محیط زیست محول شد که باید با همکاری سایر نهادها، سازمان ها و نهادهای مرتبط انجام شود. و نهادها در دوره اجراي قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، حدود قانون اساسي انتشار آلاينده‌ها بايد به سطح جهاني فعلي ارتقا يابد، اما در حال حاضر در پایان این مدت شاهد افزایش غلظت آلاینده ها هستیم.

سوال اینجاست که چه شخص یا نهادی باید پاسخگوی قصور ۲۸ دستگاه مسئول اجرای قانون هوای پاک و وضعیت موجود باشد؟ عوامل مشخص و راه حل ها مشخص است، هیچ عامل ناشناخته ای در کنترل این بحران وجود ندارد. هر چیزی که وجود دارد در زمین است و عزم مدیران و تصمیم گیران را می طلبد».

زمین نداریم!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا