ورزشی

سیری بر تحول حریم خصوصی در خانه‌های معاصر ایران

به گزارش گروه استان های خبرگزاری آناتولی از بیرجند، مقاله ISI به قلم علی ذبیحی، دانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند با عنوان «توسعه حریم خصوصی در خانه های معاصر ایرانی با استفاده از نحو فضا» منتشر شد. مجله بین المللی تایید شده در سری Q1.

ذبیحی محقق دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با تشکر از ناظر به خبرنگار آنا گفت: هم سرپناه و امنیت انسانی و هم ماهیت حریم انسان را فراهم می کند.

وی مفهوم حریم خصوصی را یکی از مهمترین عوامل مورد استفاده در طراحی منازل دانست و افزود: پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که با استفاده از تکنیک مکان یابی به بررسی توسعه مفهوم حریم خصوصی در منازل معاصر کرمان می پردازد. “

ذبیحی گفت: این مطالعه بر اساس رویکرد عددی ترسیم فضا انجام شد و 15 خانه در شهر کرمان متعلق به سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی با استفاده از UCL مورد بررسی قرار گرفت. نرم افزار DepthMap “نتایج DepthMap نیز با استفاده از ANOVA یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان می دهد که با گذشت زمان و از دهه 1920، آرایش فضاها در خانه ها تغییر کرده است، به طوری که بین سه خانه تفاوت محسوسی وجود دارد. دوره هایی وجود دارد. قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی که نشانه عدم سلسله مراتب دسترسی و عدم قطعیت است در چند وقت اخیر کاهش یافته است.

یکی از محققین دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند توضیح داد: عوامل متعددی بر مفهوم عدم حریم خصوصی تأثیر می گذارد (مثلاً نحوه باز شدن، کیفیت باز بودن و دید) اما این مطالعه بر تأثیر ترکیب فضا بر حریم خصوصی متمرکز است. شایان ذکر است که طراحی خانه ها در دوران پهلوی به دلیل همزمانی با معماری مدرن و تغییرات فرهنگی با کاهش تدریجی نژادپرستی همراه است.

ذبیحی گفت: از آنجایی که حریم خصوصی یکی از مفاهیم اصلی جوامع خاورمیانه است، نتایج این مطالعه می تواند به طراحان و سایر سازمان های مرتبط کمک کند تا مفهوم حریم خصوصی را در کنار سایر عوامل راحتی در مراحل اولیه طراحی مد نظر قرار دهند.

نگاهی به افزایش خویشاوندی در خانه های معاصر ایرانی

رضا میرزایی، عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند نیز به آنا گفت: هدف ما توسعه گروه معماری دانشگاه آزاد بیرجند در سطح بین المللی است. گروه معماری است

میرزایی همچنین گفت: انتشار مقاله مشترک من با آقای ذبیحی در سطح جهانی Q1 نشان داد که توانایی دانشجویان گروه معماری بیرجند در سطح بالایی قرار دارد. اگر مقاله ای در رده Q1 مجلات ISI باشد دارای بالاترین درجه علمی بین المللی است.

انتهای پیام/4062/

دکمه بازگشت به بالا