ورزشی

تلاش ملی‌پوشان دوومیدانی برای درخشش در توکیو

به گفته شیمیشی ، بازی های المپیک هلسینکی در سال 1952 اولین باری بود که ورزشکاران دونده کشورمان پای خود را به بازی های المپیک باز کردند. در آن زمان علی باغبانباشی و نجم الدین فارابی دو نماینده ایران در المپیک بودند که نتیجه ای برای کاروان ایران نداشت. این مسئله برای ورزشکاران دوومیدانی ایران تا المپیک 2004 آتن وجود داشته است. اگرچه در مسابقات بین المللی در این رشته از جمله تیمور غیاثی شاهد درخشش ورزشکاران بوده ایم ، اما ورزشکاران دوومیدانی ایران همیشه آرزوی کسب مدال المپیک را داشته اند. زمانی که المپیک پکن در سال 2008 فرا رسید و تیم دونده ایران با 6 نماینده شرکت کرد ، سجادی مرادی در این ماده 800 متر برنده شد ، از این رو نام دونده ایرانی در 10 بازی برتر این بازی ها بود. قرار داده شود. پس از آن می توان المپیک 2012 لندن را دوران طلایی ورزش ایران در بازی های المپیک دانست ، در این دوره پس از درخشش ورزشکاران ایرانی در مسابقات مقدماتی و بازی های آسیایی ، ایران با 10 سهمیه به لندن رفت و برنده شد در بازیهای المپیک بهترین نتیجه در تاریخ این رشته است. مدال نقره المپیک توسط احسان حدادی در پرتاب دیسک

68

در سال 2016 و المپیک ریو ، دونده ایرانی با ده سهمیه دو سرعت ، پرتاب دیسک ، پرتاب چکش ، وزن پرتاب ، طول آب ، ماراتن و دویدن برای دومین بار در تاریخ این رشته در سی و یکمین المپیک شرکت کرد. حتی ستاره ای مانند حداد را نمی بیند. این نه تنها مدال نقره دوره قبل را تکرار می کند ، بلکه نمایندگان ایران در یکی از آنها در فینال بازی ها پیروز نمی شوند.

احسان حدادی: صاحب مدال نقره المپیک لندن در پرتاب دیسک ، این بار به دلیل آسیب دیدگی ، نتوانست رکورد بهتر از 60 متر و 15 سانتی متر را ثبت کند و با این پرتاب ، در عین ناباوری ، به فینال هم نرسید المپیکی و کاملا در رده. 24 قرار داده شود.

محمود صمیمی: نماینده دیگر پرتاب دیسک کشورمان با رکورد 56 متر و 94 سانتی متر در گروه خود چهاردهم بود و در مجموع مسابقات این ماده 30 بود و به فینال نرسید.

حمید زورآوند: مسابقه ایرانیان در این راهپیمایی 20 کیلومتر در 1 ساعت و 27 دقیقه و 45 ثانیه 54 بود.

محمد آزرنده: پرنده ایرانی باید با پرتاب 7 متر و 31 سانتی متر دور دوم بازی ها را صعود کند.

لیلا رجبی: تنها بانوی ورزشکار ایرانی و دارنده مدال آسیا در وزنه برداری ، وقتی نتوانست از حضور مربی خود در این مسابقات بهره مند شود ، با پرتاب 16 متر و 34 سانتی متر نتوانست به مرحله نهایی راه یابد.

حسن تفتیان: سریعترین دونده و دارنده رکورد سریع رکورد کشور ایران در ماده دوی 100 متر در دور اول با رکورد 10 ثانیه و 17 ثانیه به عنوان سومین دونده سرعت دوومیدانی ایران که به این مرحله از تاریخ رسیده است راهی نیمه نهایی شد. وی در مرحله نیمه نهایی در گروه خود هشتم شد و شانس خود را برای رسیدن به فینال از دست داد. تفتیان در المپیک 2016 در رده هفدهم قرار گرفت.

رضا قاسمی: نایب قهرمان دوم ایران در دوی 100 متر در 10 ثانیه و 47 ثانیه هفتم شد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. در لیست کلی این مقاله در رتبه 58 قرار دارد.

کاوه موسوی: دارنده رکورد پرتاب چکش ایرانی با رکورد 65 متر و 3 سانتی متر ، 29 ام بود و نتوانست به فینال راه یابد.

پژمان قلعه نویی: نماینده دوم پرتاب چکش ایران با رکورد 69 متر و 19 سانتی متر در گروه دوم نمی تواند به مرحله نهایی مسابقات راه یابد.

محمد کافر مرادی: در المپیک 2016 ریو ، مسابقه ماراتن ایران با 2 ساعت و 31 ثانیه و 58 ثانیه در رده 129 قرار گرفت.

Fasihi3

در حال حاضر توکیو از اوت امسال میزبان سی و دومین بازی های المپیک است و این ورزشکار با چهار سهمیه در المپیک توکیو شرکت می کند. البته سهمیه ای در این زمینه از طریق دانشگاه به نماینده ایران در بخش زنان اختصاص یافت. فرزان فصیحی ، اسپارتان کشورمان ، اخیراً به دنبال کمیته ملی المپیک و هیات نظارت و همکاری فدراسیون ورزش ، شروع سهمیه المپیک را به دست آورد و نماینده ایران در ماده 100 متر در المپیک توکیو شد. شایان ذکر است که سیمین صفامههر دونده 100 متر دوومیدانی تاریخ ایران در بازیهای المپیک 1964 توکیو بود و نزدیک به 57 سال بعد ، فصیحی به عنوان دومین زن ایرانی در این مسابقات شرکت کرد.

احسان حدادی دارنده مدال نقره المپیک لندن در پرتاب دیسک که برای چهارمین بار متوالی سهمیه المپیک را از آن خود کرد ، هرچند این ورزشکار المپیکی کشورمان مدتهاست که با مشکل دیسک کمر روبرو است اما با تایید از فدراسیون ، او به توکیو رفت. او می تواند نتیجه مهمترین بازیهای المپیک لندن را برای کاروان ایران در المپیک لندن در مهمترین رقابت ورزشی جهان تکرار کند.

تفتیان 9

حسن تفتیان ، رکورددار 100 متر ایران و مهدی پیرجهان ، دو سرعت 400 متر ، دیگر ورزشکاران ایرانی هستند که در بازی های توکیو شرکت می کنند. پیرجهان اولین ورزشکار ایرانی است که در ماده 400 متر با مانع به سهمیه المپیک رسیده است.

* برنامه نمایندگان نژادهای ایرانی در توکیو به شرح زیر است:

8 آگوست

مرحله اول پرتاب دیسک: احسان حدادی

مرحله اول 400 متر با مانع: مهدی پیرجهان

اولین تور 100 متر زنان: فرزانه فصیحی

9 آگوست

فینال پرتاب دیسک: احسان حدادی

دور اول 100 متر مردان: حسن تفتیان

10 مرداد

نیمه نهایی و فینال 100 متر مردان: حسن تفتیان (در حال انجام)

نیمه نهایی 400 متر با مانع مردان: مهدی پیرجهان (در صورت صعود)

دکمه بازگشت به بالا