ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

زگیل تناسلی از چه راهی وارد می شود؟

زگیل تناسلی زائده‌ گوشتی و نرمی است که در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. اگر دچار این بیماری شدید در انتخاب شامپوی سر نیز محتاط شوید. استفاده از شامپو کافئین و عصاره جنسینگ برای شما مناسب تر است. در واقع نوعی عفونت مقاربتی است که در اثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. گفته می‌شود که تنها ۱۰٪ از افرادی که با HPV تماس دارند، به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند و بسیاری از افراد عفونت HPV دارند اما هیچ علامتی ندارند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) تخمین می‌زند که از هر ۱۰۰ فرد بزرگسال ۱ نفر ممکن است به زگیل تناسلی و حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شود. بنابراین نمی‌توان میزان شیوع آن را نادیده گرفت! تجربه نشان داده است که بعضی از سویه‌های HPV متفاوت از سویه‌های دیگر هستند و می‌توانند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و بروز سرطان شوند. در واقع برخی از گونه‌های HPV می‌توانند فقط باعث بروز زگیل تناسلی شوند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند باعث سرطان شوند. واکسن‌ها می‌توانند به محافظت از بدن در برابر گونه‌های خاصی از HPV کمک کنند.

علت زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل تناسلی مانند سایر زگیل‌ها، توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. در مورد انواع زگیل تناسلی در زنان و مردان می‌توان گفت که بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از این ویروس وجود دارد و فقط انواع ۶ و ۱۱ باعث بروز زگیل تناسلی می‌شوند (زگیل تناسلی خفیف در زنان و مردان).

 

در پاسخ به سوال زگیل تناسلی چگونه منتقل می‌شود و راه تشخیص آن چیست؟ می‌توان گفت که زگیل تناسلی در اکثر موارد از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. اگر موهای کراتین شده دارید در حین درمان خود از شامپو سولفات فری مناسب موهای کراتینه شده استفاده کنید. یک فرد می‌تواند عفونت HPV را از طریق تماس پوست به پوست حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل کند. برخی از افراد این عفونت را دارند اما به‌عنوان ناقل هیچ علامتی ندارند و هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند. به‌همین‌دلیل، موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهند:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده با چندین شریک جنسی
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید
  • شروع فعالیت جنسی در سنین پایین
  • سیگار کشیدن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف‌شده در اثر ابتلا به HIV یا مصرف داروهای پیوند عضو یا شیمی‌درمانی

آیا امکان پیشگیری از بروز زگیل تناسلی وجود دارد؟

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسینه شدن، از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری می‌کنند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی ایده خوبی است، اما لزوما از شما در برابر زگیل تناسلی محافظت نمی‌کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را برای دختران و پسران ۱۱ و ۱۲ ساله توصیه می‌کند، اگرچه می‌توان آن را در سن ۹ سالگی نیز تزریق کرد. در واقع برای دختران و پسران ایده‌آل است که واکسن را قبل از شروع تماس جنسی دریافت کنند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از واکسن گارداسیل ۹ (Gardasil 9) را برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ ساله تأیید کرده است. اگر رنج سنی شما ۲۷ تا ۴۵ سال است، با پزشک خود صحبت کنید. اینکه آیا او توصیه می‌کند که واکسن HPV را دریافت کنید یا خیر.

عوامل موثر در انتقال زگیل تناسلی ، واژن و مقعد

برخی عوامل وجود دارند که در روند انتقال زگیل تناسلی و ابتلای به ویروس HPV تاثیر گذار هستند و شرایطی را ایجاد می کنند که شخص ممکن است بدون برقراری رابطه ی جنسی به زائده های تناسلی آلوده شود. افرادی که دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیفی هستند به طور طبیعی در برابر عوامل بیماری زا آسیب پذیر هستند، از این رو به راحتی می توانند حتی بدون برقراری رابطه ی جنسی به این بیماری مبتلا شوند. چنین افرادی فاقد قدرت دفاعی لازم در برابر چنین ویروس هایی هستند و با رعایت نکردن نکات بهداشتی در معرض چنین خطراتی قرار دارند. مبتلایان به ایدز و انواع بیماری های خود ایمنی در این دسته قرار می گیرند.

  • افرادی که از قرص های بارداری به طور مرتب استفاده می‌کنند در برابر چنین بیماری هایی آسیب پذیرترند.
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها به مدت طولانی
  • افرادی که عمل های پیوندی داشته اند و عضو جدیدی دریافت کرده اند در برابر این بیماری آسیب پذیرترند.
  • اگر موهای رنگ شده دارید از شامپو فری سولفات برای موهای رنگ شده جهت آسیب کمتر به موهایتان استفاده کنید.
  • افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.
  • کودکانی که مادر یا پدر آنها به این بیماری دچار می باشد. .
  • استفاده از لباس زیر، حوله و وسایل شخصی فرد آلوده به زائده تناسلی.
  • افرادی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار گرفته اند.
  • بیماران مبتلا به انواع بیماری های عفونی و پوستی که زخم های باز بر روی بدن خود دارند.
  • برخورد دست و دستکش آلوده به ویروس به پوست ناحیه تناسلی، مقعد، واژن و دهان

انواع روش های انتقال زائده های تناسلی

متاسفانه بیمارانی که در مرحله اول به ویروس اچ پی وی HPV مبتلا شده اند ادعا دارند که به هیچ عنوان از روش های انتقال آن به طور کامل آگاهی نداشتند در نتیجه گرفتار شدند. روش های انتقال ویروس اچ پی وی تناسلی شامل موارد زیر می شوند:

از طریق اپیلاسیون

انتقال زگیل تناسلی ، واژن و مقعد از راه اپیلاسیون

زدودن موهای زائد تاثیر زیادی در زیبایی و سلامتی افراد دارد. به همین دلیل افراد راه های زیادی را برای انجام آن به کار می برند. اپیلاسیون یکی از آسان ترین و متداول ترین روش ها برای از بین بردن موهای زائد است. که به وسیله ی موم داغ و پد موهای زائد بدن به راحتی ریشه کن می شود. از آنجایی که انجام این کار در منزل با درد سرهای زیادی همراه است افراد به خصوص خانم ها تمایل دارند که این کار را در سالن های زیبایی انجام دهند. ولی سوالی در این میان وجود دارد که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کند.

آیا از راه انجام اپیلاسیون امکان انتقال زگیل تناسلی وجود دارد؟

سالن های زیبایی و آرایشگاه ها یک مکان عمومی است که افراد زیادی در آن رفت و آمد می کنند. تمامی اشیا و ابزارهایی که در سالن های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند 1 بار مصرف نیستند و طبیعی است که ابزارهای مشترک هم وجود دارد. ولی باید بگوییم که انتقال زگیل تناسلی ، واژن و مقعد از طریق اپیلاسیون بسیار ضعیف و ناچیز است و به ندرت به چنین موردی می توان دست یافت.

در هر صورت نگرانی از بابت انجام این کار برای شما وجود ندارد ولی شرایط زیر را در نظر بگیرید: سالن زیبایی را برای انجام اپیلاسیون انتخاب کنید که تمیز و معتبر باشد. تمامی ابزار و وسایل مورد استفاده از نوع 1 بار مصرف انتخاب شده  باشد. انجام اپیلاسیون نقاط حساس بدن مانند بیکینی را خودتان در منزل انجام دهید و به دست شخص دیگری نسپارید. اگر استرسی در این رابطه دارید یا بدن شما به هر علتی دارای سیستم ایمنی ضعیفی است سعی کنید تا آنجا که می توانید خودتان در منزل اپیلاسیون را انجام دهید.

انتقال زگیل از راه دهان

دهان یکی از اعضایی است که در برابر این عفونت به عنوان یک عضو آسیب پذیر مطرح است. فردی که تجربه ی برقراری ارتباط جنسی دهانی دارد ممکن است باعث انتقال زگیل از راه دهان شود و زگیل هایی را در نواحی زیر مشاهده کند: دهان، لب ها، زبان ،گلو

شکل، اندازه و رنگ زائده های این نواحی با زائده های تناسلی ناحیه ی مقعد، واژن و اندام های تناسلی هیچ فرقی ندارد و با همان شکل و پراکندگی در ناحیه ی دهان دیده می شود. زگیل های دهان بسته به اینکه به کدام تیپ از ویروس  HPV آلوده هستند می توانند شرایط مختلفی را برای بیمار به وجود بیاورند.

به طور کلی زگیل های دهان دو حالت زیر را ایجاد می شود: برخی در حد زائده های ساده هستند و خود به خود از بین می‌روند و مشکل خاصی به دنبال ندارند. برخی از زگیل ها در اثر تیپ های پرخطر ویروس HPV به وجود آمده اند، از این رو علاوه بر ایجاد زگیل های در ناحیه ی دهان باعث به وجود آمدن سرطان هایی مانند سرطان زبان، دهان و حنجره می‌شوند.

دستگاه لیزر موهای زائد

مشخص شده است که قرار گرفتن طی مدت طولانی در معرض اشعه لیزر دستگاه موهای زائد منجربه عفونت HPV و کارسینوم سلول سنگفرشی اوروفارنکس شود. عوارض قابل توجهی با این ضایعات وجود داشته که نیاز به درمان دارند. شدیدا توصیه می شود کسانی که لیزر موهای زائد بدن انجام می دهند، حتما در یک مرکز مطمئن و کاملا بهداشتی باشد. همچنین توجه کنید که سری دستگاه لیزر حتما باید برای هر شخص به طور جداگانه مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیر HPV و زگیل تناسلی بر بدن چیست؟

HPV می تواند باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطان ها، از جمله سرطان فرج، واژن، آلت تناسلی یا مقعد شود. همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو (به نام سرطان اوروفارنکس) شود. این عارضه می تواند شامل عفونی شدن ناحیه حلق و لوزه ها باشد. سرطان اغلب سال‌ها و حتی دهه‌ها طول می‌کشد تا پس از ابتلای فرد به اچ پی وی HPV ایجاد شود.

دکمه بازگشت به بالا