اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

چگونه می‌توانیم از بین بردن بوی سیگار راحت‌تر باشد؟

ترک کردن سیگار و دور باقی ماندن از سیگار می تواند یک چالش باشد، اما بسیاری از سیگاری ها این کار را با موفقیت انجام داده اند. در این بخش به ارایه ی توصیه هایی برای کمک به ترک سیگار می پردازیم.

اسپری بوگیر سیگار بیز: پس از تصمیم گیری برای ترک سیگار، گام اول معمولا تعیین یک تاریخ ترک است؛ روزی که به طور کامل  مصرف سیگار قطع می شود.در حالت ایده آل، این تاریخ باید طی دو هفته آینده باشد، هرچند گزینه دیگر انتخاب یک تاریخ خاص (به عنوان مثال تاریخ تولد، سالگرد یا تعطیلات) است.

 جرم گیر شیرآلات نانوسان بیز: بسیاری از پزشکان توصیه می کنند تمام سیگار مصرفی یکجا در یک روز مشخص شده کنار گذاشته شود. گرچه برخی ترجیح می دهند تعداد مصرف سیگار را قبل از رسیدن به تاریخ ترک کم کم کاهش دهند.

  •       مشورت با یکی از افراد کادر درمان مانند پزشک درباره نحوه استفاده از روشی که برای ترک درنظرگرفته شده است. تغییر رفتار و مصرف دارو، دو روش اصلی برای ترک سیگار است. در صورت استفاده از دو روش با هم احتمال بیشتری برای موفقیت در ترک سیگار وجود دارد.
  •       ایجاد تغییر در سبک زندگی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی، از قبیل شروع یک برنامه ی ورزشی یا یادگیری تکنیک های آرام سازی. ورزش می تواند توانایی قطع سیگار کشیدن و جلوگیری از عود را افزایش دهد و همچنین به جلوگیری یا کمتر کردن میزان افزایش وزن کمک کند.
  • واکس لاستیک خودرو نانو:     یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از افزایش وزن کمک کننده خواهد بود. افزایش وزن ممکن است در اثر قطع مصرف سیگار اتفاق بیافتد زیرا مردم بعد از ترک بیشتر تمایل به غذا خوردن دارند. افراد به طور معمول در دو هفته اول حدود یک تا دو کیلوگرم افزایش وزن پیدا می کنند و پس از آن طی چهار تا پنج ماه آینده حدود دو تا سه کیلوگرم دیگر وزن افزایش می یابد. میانگین افزایش وزن حدود سه و نیم تا چهار و نیم کیلوگرم است. با اینکه این مسئله می تواند استرس زا باشد اما باید درنظر داشت که مزایای ترک سیگار بسیار بیشتر از خطر ابتلا به افزایش وزن است.
  •       صرف مدت زمان کمتر با سیگاری ها و مکان هایی که سیگار کشیدن مجاز است. کسانی که با افراد سیگاری زندگی می کنند می توانند با آنها صحبت کنند تا سیگار کشیدن را در خانه یا ماشین قطع کنند.
  •       آگاه باشید که وسوسه برای کشیدن سیگار اغلب منجر به عود و برگشت مجدد می شود. با اجتناب از موقعیت های مرتبط با سیگار کشیدن، با کاهش استرس و اجتناب از الکل، می توان از وسوسه ها به میزان قابل ملاحظه ای جلوگیری کرد. وسوسه ها کم کم کاهش می یابند.
  •       جایگزین های خوراکی (مانند آدامس بدون قند، هویج، دانه های آفتابگردان، و غیره) برای زمانی که دچار وسوسه سیگار کشیدن می شوید می تواند مفید باشد.
  •       دوری از افکاری مانند “مصرف یک سیگار ضرری نمی رساند”.
  •       تا جای ممکن می بایست در رابطه با دوران ترک و نحوه ی برخورد با آن، اطلاعات کسب نمود. این اطلاعات را می توان به راحتی با استفاده از اینترنت، از طریق تماس با مرکز مشاوره یا با صحبت با یکی از افراد کادر درمان یا مشاور، کسب کرد. گروه های پشتیبانی می توانند مفید باشند. بعضی از مراکز پزشکی دارای منابع مختص بیمار یا مراکز آموزشی ای هستند که آموزش ها را با استفاده از وسایل خودآموز برای افرادی که می خواهند سیگار را ترک کنند، فراهم می کنند.
  •       پشتیبانی می تواند در ترک سیگار و ممانعت از برگشت مجدد به سیگار بسیار مفید باشد. پشتیبانی می تواند از طرف خانواده و دوستان، یک فرد کادر درمان، یک مشاور، یک خط تلفنی (در ایران 09628)، منابع اینترنتی و گروه های پشتیبانی، فراهم شود.
  •       هیپنوتیزم و طب سوزنی از جمله روشهای محبوب ترک سیگار است. گرچه شواهد علمی درمورد اثربخشی این دو روش ضعیف است، اما برخی از افرادی که با روش های دیگر شکست خورده اند، از این درمان ها فایده برده اند.
  •       آمادگی برای رویارویی با علایم ترک نیکوتین. این علایم شامل تحریک پذیری، سرخوردگی، خشم، اضطراب، مشکل در تمرکز، بی حوصلگی، افسردگی، مشکل در به خواب رفتن یا تداوم خواب و اشتیاق به نیکوتین است.می توان از درمان های جایگزینی نیکوتین (مانند پچ نیکوتین، آدامس یا لازنج) برای کمک به مدیریت علائم احتمالی استفاده کرد. حتی فقط یک نخ سیگار را هم به دلیل داشتن یک روز سخت نباید استفاده کرد. برای تشویق به ادامه ی روند و گرفتن نکات کمک کننده برای کنار آمدن با علایم ترک، می توان با گروه های پشتیبان درارتباط بود.

علائم ترک معمولا در طی چند هفته پس از قطع سیگار به طور کامل قابل کنترل می گردند. علائم معمولا در سه روز اول افزایش پیدا می کند و در طول سه تا چهار هفته بعد کاهش می یابد. بنابراین بخاطر داشته باشید که رفته رفته کار آسان تر می شود. شدت علایم متفاوت است اما به طور کلی در کسانی که سیگار بیشتری می کشند، شدید تر هستند.

همانطور که گفته شد تغییر رفتار و مصرف دارو، دو روش اصلی برای ترک سیگار است. اگر از دو روش با هم استفاده شود احتمال بیشتری برای موفقیت در ترک آن وجود دارد. یکی از این راهکارهای درمانی، درمان جایگزینی نیکوتین می باشد.

درمان جایگزینی نیکوتین برای کاهش شدت علائم ترک نیکوتین است. گرچه این درمان ترک سیگار را راحت تر می کند، اما نمی تواند از وقوع علایم به طور کامل جلوگیری کند.

نیکوتین در چندین شکل دارویی موجود است: به صورت آدامس، پچ، قرص لازنج، اسپری بینی و یا استنشاقی. به نظر می رسد همه ی این اشکال به یک میزان موثر هستند؛ با این حال، فرد سیگاری ممکن است یک شکل دارویی بخصوص را بر دیگری ترجیح دهد. ترکیبی از این درمان ها بیشتر از استفاده از یک فرم تنها موثر می باشد. معمولا فرد سیگاری با استفاده از پچ ، یک سطح کم اما ثابت از نیکوتین در خون ایجاد می کند و سپس افزودن آدامس، قرص لازنج، اسپری بینی یا اسپری استنشاقی در مواقع وسوسه به کشیدن سیگار کمک کننده است.

چطور باید آدامس یا قرص لازنج نیکوتین را استفاده کرد؟

آدامس یا قرص لازنج نیکوتین می بایست دقیقا طبق تجویز پزشک یا طبق آنچه روی بروشور ذکر شده، استفاده شود. شروع استفاده از آدامس یا قرص لازنج نیکوتین در همان روزی انجام می شود که مصرف سیگار یا سایر فراورده های تنباکو کنار گذاشته می شود.

دوز تجویزی بستگی به تعداد سیگارهای مصرفی فرد در یک روز پیش از اقدام به ترک سیگار دارد.

آدامس نیکوتین حاوی نیکوتین است که به آرامی با جویدن آزاد می شود. آدامس در دوز های 2 و 4 میلی گرم موجود است. افرادی که 25 نخ سیگار یا کمتر در روز می کشند می توانند از آدامس های 2 میلی گرمی و افرادی که بیش از 25 سیگار در روز می کشند می توانند از آدامس های 4 میلی گرمی استفاده کنند. افراد سیگاری ممکن است تا 24 قطعه آدامس در روز استفاده کنند. آدامس از بروز علائم ترک جلوگیری نمی کند، اما می تواند شدت علائم را کاهش دهد. درصد بسیار کمی از افراد سیگاری که ترک کرده اند ممکن است به مصرف مداوم آدامس های نیکوتین روی بیاورند، اما استفاده از آدامس درطولانی مدت خطر بسیار کمتری نسبت به مصرف سیگار دارد. آدامس های نیکوتین به طرز متفاوتی نسبت به آدامس های معمولی جویده می شوند. برای موثر بودن، نیکوتین باید از طریق گونه یا لثه جذب شود. اگر آدامس خیلی سریع جویده شود، نیکوتین به جای جذب ممکن است بلعیده شود، که باعث ناراحتی معده می شود و برای درمان علایم ترک نیکوتین خیلی موثر نیست. برای آنکه به خوبی جذب شود، می بایست:

آدامس را به آرامی بجوید و زمانی که در زبان خود احساس گزگز کردید جویدن را متوقف کنید. در این زمان آدامس را بین لپ و لثه ی خود نگهدارید و بگذارید تا زمانی که احساس گزگز از بین برود، همانجا بماند. پس از آن مجددا شروع به جویدن آدامس کنید تا زمانیکه دوباره احساس گزگز برگردد و بعد دوباره آدامس را طبق آنچه گفته شد در قسمت دیگری از دهان قرار دهید.

بعد از 30 دقیقه یا هرزمان احساس کردید آدامس دیگر موجب حس گزگز نمی شود، آن را دور بیاندازید.

اگر احساس نیاز به سیگار خیلی زیاد است یا زود به زود به سراغ شما می آید، هر تکه آدامس را طی 60 دقیقه استفاده کنید.

آدامس بعدی را بلافاصله بعد از قبلی استفاده نکنید چراکه میتواند موجب تهوع، سکسکه و سوزش سردل شود.

برای کسب بهترین نتیجه، در 6 هفته ی اول روزانه حداقل 9 تکه آدامس استفاده کنید. بیش از 24 آدامس طی یک روز استفاده نکنید.

لازنج های نیکوتین به آرامی نیکوتین را به داخل بزاق در دهان آزاد می کنند. لازنج نیکوتین مشابه آدامس کار می کند، زیرا باید در دهان جذب شود و نباید بلعیده شود. از آنجا که آب نبات ها نیازی به جویدن ندارند، ممکن است برای برخی از افراد استفاده از آنها آسان تر باشد. این اشکال دارویی در دوزهای 2 و 4 میلی گرم وجود دارند. مراحل زیر برای مصرف قرص های لازنج انجام می گیرد:

لازنج را در دهان قرار دهید و اجازه دهید طی 30-20 دقیقه حل شود بدون آنکه آنرا بجوید یا ببلعید.

لازنج را مرتب از یک طرف دهان به طرف دیگر ببرید تا بطور کامل حل شود.

ممکن است متوجه احساس گرما یا گزگز در دهان شوید.

برای کسب بهترین نتیجه، در 6 هفته اول روزانه حداقل 9 لازنج استفاده کنید. بیش از 5 لازنج طی 6 ساعت استفاده نکنید. (نهایتا 20 لازنج در روز)

بعد از خارج کردن آدامس یا لازنج، آن را داخل یک کاغذ بپیچید و در محلی دور بیاندازید که برای کودکان یا حیوانات قابل دسترسی نباشد

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا