عمومی

این معدنکاری را متوقف کنید؛ تخریب وسیع منابع ملی به اسم کارآفرینی

زمین لرزه های بزرگ دره نور در البرز میانی روی خطوط اصلی – مانند شکل بلده – و روی گسل دگرگونی خط مهم شمال البرز رخ داده است. هیچ زمین لرزه تاریخی قابل توجهی در منطقه لایت ولی گزارش نشده است.اما رانش زمین های بزرگ در این دره نشان می دهد که بسیاری از زمین لرزه های بزرگ در دوران ماقبل تاریخ رخ داده است.
از طرفی در شمال دشت بلده با عرض حدود 13 کیلومتر از دوآب به سمت غرب روستای رزن و به طول 3 کیلومتر (از نظر کوچ بقایای بقایای و کوهها به سمت جنوب و دشت بلده). تپه ماسه ای ابتدای این جاده و محل رانش اولیه علاوه بر آلودگی بیش از حد محیط باعث طبقه بندی و ناپایداری تپه ماسه ای شده و پیوسته است. اگرچه رئیس اداره محیط زیست آمل در مورد حادثه 1/1/1301 حفر شن – ابتدای جاده بلده اظهار نظری نکرد، اما معاون وزیر راه گفت: این گرد و غبار ناشی از ریزش یک دستگاه ریزگرد بوده است. کوه یک مین ویژه بدون تلفات.»

البته امروز اداره کل راهداری استان مازندران در این خصوص شکایت خواهد کرد، زیرا حتی اگر این معدن در جاده نباشد، در صورت انجام عملیاتی که منجر به از بین رفتن دید رانندگان در محور هراز شود. هماهنگی لازم با بزرگراه باید “این انجام شده است.” تنگه و محور هراز از هم دورند و رودخانه ای بین آنها وجود دارد. اولین رانش زمین در 13 آوریل 1401 پس از اولین بارندگی بهاری رخ داد. البته در تعطیلات نوروز به نظر می رسید که آتش معدن خاموش شده است، اما تا اواخر اسفند 1400 این عملیات برای حفر معدن ادامه یافت و منطقه را برای بازی مناسب کرد و از طرف دیگر با توجه به بارندگی های اخیر با تسکین مواجه شد. بیشتر است. ، فرسایش خاک رخ داده است.

یک بولدوزر و یک لودر در 21 خرداد 1396 در زیر کوه در حال فعالیت بودند و قبلاً پیشنهاد شده بود که به دلیل محدودیت های اعمال شده از سوی سازمان منابع بر منابع طبیعی، سنگ از بالای آن با رعایت اصول فنی و ایمنی حذف شود. مین های جاده هراز و اصرار صاحبان معادن برای ادامه برداشت، برداشتن از روی زمین و از جلوی پا.

در روز حادثه در تاریخ 16/3/1396 راننده بولدوزر جان خود را از دست داد و دو کارگر به شدت مجروح شدند. البته این نوع استخراج، مداخله و تخریب طبیعت در مناطق حفاظت شده البرز میانه است. منطقه حفاظت شده هراز در سال 1380 با وسعت 15000 هکتار به ثبت رسیده است. این بخش از 25 کیلومتری شرق شهرستان بلد شروع و در حدود 33 کیلومتری جنوب شهرستان آمل ادامه می یابد، زیرا جاده بلده به آمل از رزن، راضیه، هردورود، روستای روستای روستای بالا در شمال و شمال شرق این منطقه محافظت می شود. منطقه حفاظت شده هراز تقریباً قسمت میانی آب رودخانه هراز را در بر می گیرد.

رودخانه هراز (در حدود 71 کیلومتری جاده هراز) قسمت های شرقی و غربی منطقه را تشکیل می دهد تا اینکه به رودخانه بلده نور (نزدیک روستای هردرود) می رسد. ارتفاعات این منطقه تا اوایل دهه شصت کهن‌ترین جنگل‌های هیرکانی بود، جنگل جنوب روستای رزن و شرق لسی کوه یکی از آخرین جنگل‌های بازمانده از این جنگل‌ها است.
تداوم عملیات معدنکاری و استخراج معادن در ناپایداری خاک البرزا مرکزی علاوه بر تشویق به وقوع زمین لغزش منجر به تخریب جنگل ها و منابع آب و خاک می شود. این روند باید با مشروعیت بخشیدن به کسب و کار و البته پنهان کردن آسیب ها و تخریب منابع عظیم ملی متوقف شود.

* چاپ شده در روزنامه اعتماد / چهارشنبه 15 فروردین 1401

دکمه بازگشت به بالا