اجتماعی

چگونه قلب سالم داشته باشیم؟

بیماری های قلبی اولین عامل مرگ و میر در جهان است و رژیم غذایی نقش مهمی در کاهش بروز این بیماری ها دارد.

به گزارش شیمیشی، آترواسکلروز، فشار خون بالا، بیماری ایسکمیک قلبی، بیماری عروق محیطی و نارسایی قلبی از جمله بیماری های قلبی هستند. افراد بالای دو سال برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی باید «سبک زندگی منظم» و «رژیم غذایی سالم» داشته باشند.

رژیم غذایی “مدیترانه ای” برای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود. افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات با تاکید بر سبزیجات ریشه دار و سبزی و غلات از ویژگی های این رژیم است. همچنین مصرف ماهی های چرب (غنی از امگا 3)، مصرف کمتر گوشت قرمز و تاکید بر گوشت بدون چربی، کاهش مصرف لبنیات پرچرب، مصرف آجیل و دانه ها، مصرف زیتون، کلزا، گردو و یا مخلوط مارگارین. با روغن زیتون یا روغن دانه کتان توصیه می شود. به طور کلی این نوع رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب، غلات کامل، ماهی، آجیل و بادام زمینی است و حاوی مقادیر کمی پروتئین حیوانی و قند است.

به گفته دفتر توسعه تغذیه عمومی وزارت بهداشت، کاهش مصرف پروتئین های حیوانی چرب مانند گوشت و لبنیات ضروری است. افزودن فیبر و آنتی اکسیدان ها نیز بسیار مهم است. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل منابع اصلی فیبر هستند.

کنترل استرس در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نیز موثر است. استرس باعث تولید هورمون هایی می شود که ضربان قلب، فشار خون و تحریک پذیری را افزایش می دهد.

در عین حال، دیابت در بیماری های قلبی عروقی نیز نقش دارد و یک عامل خطر مستقل برای چنین بیماری هایی محسوب می شود. دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

کنترل وزن در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نقش دارد. به عبارت دیگر چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی عروقی دارد و حتی کاهش اندک آن می تواند در کنترل این بیماری ها موثر باشد.

محدود کردن مصرف نمک و جلوگیری از کمبود ویتامین D ضروری است. برای جلوگیری از کمبود ویتامین D، مصرف 50000 واحد ویتامین D در هر ماه توصیه می شود.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا