استان هاترندهای کسب و کارعمومی

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

دیدنی های مشهد این روزها بر سر زبان بسیاری از گردشگران است. در سال های اخیر این شهر در زمینه گردشگری رشد چشمگیری داشته است. رشد جاذبه های گردشگری و استراحتگاه ها باعث جذب گردشگران بیشتری شده است. اگر به مشهد سفر می کنید، پس از زیارت حرم امام رضا (ع) به سراغ جاذبه ها و تفریحات مشهد بروید. تا انتها با سایت گردشی تاپ همراه باشید.

یادمان های مشهد را خوب بشناسیم

همانطور که گفته شد، گردشگران دیدنی های مشهد را تنها به معابد متبرکه محدود نمی کنند. این شهر مملو از جاذبه های طبیعی و گردشگری است که سفر شما را فراموش نشدنی می کند.

اماکن مقدس در جاذبه های مشهد

مشهد یکی از شهرهایی است که به عبادتگاه هایش معروف است. بیایید با بازدید از اماکن زیارتی این شهر شگفت انگیز شروع کنیم.

حرم امام رضا (ع)، معروف ترین مکان مشهد

نقطه کانونی مشهد درگاه امام رضا است. برخی برای دیدار با امام رضا (ع) به مشهد مشرف می شوند و از معنویت این معبد لذت می برند. از طرفی حیاط و داخل معبد زیبایی های زیادی برای خود دارند.

شیشه های هنری، درهای با نقوش اسلیمی و حیاط عمیق از ویژگی های مهم داخل معبد است. علاوه بر این وجود قبور این مشاهیر در قبر امام رضا (علیه السلام) امکان زیارت آنها را پس از زیارت فراهم می کرد.

مسجد گوهرشاد یکی از مکان های دیدنی مشهد است

یکی دیگر از مکان های توریستی مشهد مسجد گوهرشاد است. مسجد گوهرشاد در فاصله کمی از حرم امام رضا قرار دارد. مسجد گوهرشاد یکی از بناهای تاریخی دوران تیموریان است.

ارتفاع مسجد گوهرشاد 41 متر و هر مناره مسجد 43 متر ارتفاع دارد. ایوان مقصوره گروهی از هنرمندان دوره تیموری است. کتیبه بایسنقر ابتدا بر ایوان مقصوره متمرکز شده است. کاشی کاری زیبای این طبقه از نکات برجسته مسجد گوهرشاد است.

گنبد سبز یکی از دیدنی های مشهد است

گنبد سبز یکی دیگر از مکان های دیدنی مشهد است. این مکان نزدیک حرم امام رضا (ع) است و با ماشین 10 دقیقه فاصله دارد. گفته می شود این گنبد آرامگاه شیخ محمد مومن عارف استرآبادی از مشاهیر عرفان است. گنبد سبز بیشتر آبی است تا سبز. چه در مشهد اقامت داشته باشید و چه در هتل، از هر نقطه مشهد می توانید از سرسبزی زیبای این شهر مسافرتی دیدن کنید.

اگر قصد اقامت دارید، اینها تعدادی از بهترین هتل های مشهد هستند:

ساختار اصلی این گنبد هشت ضلعی و دارای چهار دیوار اصلی است. تمام این دیوارها با کاشی پوشانده شده است. کاشی ها رنگ های جالب و ترکیبی از تکنیک ها دارند. قدمت این گنبد به سال 904 (هجری قمری) در زمان صفویه می رسد.

مسجد تاریخی ۷۲ تنی

در مورد این یکی از جاذبه های گردشگری مشهد، یعنی مسجد 72 تنی مشهد و قدمت آن، نظریه های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند این مسجد 72 تنی توسط خواجه نظام الملک ساخته شده و به مسجد جامع نوغان معروف است. گروهی دیگر نیز معتقدند که این مسجد مسجد اهل سنت مشهد بوده و در سال ۸۵۵ هجری قمری ساخته شده است.

برخی می گویند این مسجد آرامگاه امیر غیاث الدین شاه مالک تیمور است. با این وجود این مسجد یکی از دیدنی های مشهد است. کاشی کاری، معماری و گنبدهای زیبای این مسجد به شما آرامش می دهد.

آرامگاه پیر پالاندوز یکی از مکان های دیدنی مشهد است

از دیگر مکان های دیدنی مشهد می توان به آرامگاه پیر پالاندوز نیز اشاره کرد. این مقبره در نزدیکی حرم امام رضا (ع) قرار دارد. مقبره عارفى به نام محمد عارف عباسى است. از آنجایی که این مقبره در دوره صفویه ساخته شده است، آثار ساختمانی مربوط به این دوره در قسمت های مختلف بنا به چشم می خورد.

از زیبایی های آرامگاه پیر پالاندوز می توان گنبد نورانی آن را برشمرد. تنوع رنگ های آبی به کار رفته در ترکیب بندی گنبد، آرامشی غیرعادی را به بیننده منتقل می کند. کاشی های فیروزه ای زیبای به کار رفته بر روی دیوارهای آجری ساختمان این آرامش را تقویت می کند.

کلیسای مسروپ هولی

در سفر به مشهد حتما از جاذبه های مذهبی دیدن کنید. کلیسای مسروپ مقدس از دیگر مکان های دیدنی مشهد است. البته این کلیسا در بین مردم به کلیسای مریم مقدس معروف است. کلیسای مسروپ مقدس در خیابان جانباز واقع شده است.

این کلیسا توسط ارامنه مقیم مشهد در سال ۱۹۴۱ ساخته شده است. مساحت این مکان مقدس آنچنان بزرگ نیست و حدود 300 متر مربع است. دو گنبد مخروطی شکل با صلیب های کوچک روی آنها نمایانگر کلیسا در دوردست است. می توان اشاره کرد که مناسک مذهبی دسته جمعی در کلیسای مقدس انجام نمی شود.

خوجه ربی هود

آرامگاه خواجه ربیع یکی از مکان های دیدنی مشهد برای علاقه مندان به اماکن مذهبی و تاریخی است. این مقبره که از نظر معماری و هنر خودنمایی کرده است، در اوایل قرن یازدهم قمری به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. مقبره خواجه ربیع مشهد دارای گنبدی دو سقفی به ارتفاع 18 متر است که با کاشی های ظریف فیروزه ای مزین شده است.

فضای داخلی بقعه فضایی آرام، زیبا و معنوی با نقاشی‌های زرین، کتیبه‌های دوران صفویه و کاشی‌کاری‌های ظریف دارد که آرامش آن آرامش را به دل می‌فرستد. علیرغم گذشت امسال، مردم و مسافران زیادی از مشهد از این مقبره دیدن می کنند. جالب است بدانید باغ های اطراف بقعه که به باغ خواجه ربیع نیز معروف است، یکی از مهم ترین قبرستان های مشهد است.

دکمه بازگشت به بالا