عمومی

چه چیزی عربستان را مجبور به گفتگو با ایران کرد ؟

در نگاه اول ممکن است این س theال مطرح شود که آیا با توجه به سیاستهای خصمانه ریاض در سالهای اخیر چنین چیزی امکان پذیر است ، زیرا دولت سعودی در سالهای اخیر توانسته اقدامات ضد ایرانی را در منطقه و در سطح بین المللی انجام دهد و کارشناسان این اقدامات را توجیه می کنند. اعتقاد بر این است که این رویکرد توسط روابط سعودی و ترامپ تا حدود زیادی شکل گرفته و تقویت شده است.

رقابت شدید عربستان سعودی با ایران بر سر موضوعات منطقه ای مانند تحولات یمن ، سوریه ، لبنان و به ویژه سیاست های خصمانه در بازار نفت و انرژی ، حتی افزایش تحریم ها و مهمتر از همه ارتباط آن با گروه های ضد انقلاب و بسیاری از تروریست ها عملیات تروریست ها در سال های اخیر با تمام ریاض خصمانه بوده اند.

با تغییر دولت در ایالات متحده و آمدن بایدن و رویکرد دولت جدید به واشنگتن ، به نظر می رسد عشق عربستان به واشنگتن قطع شده است و بنابراین کارشناسان محلی در حال تغییر اوضاع هستند و به دنبال آینده هر کس هستند. تغییر رویکرد سیاست خارجی عربستان سعودی.

سعودی ها می دانند که در برابر تحولات قابل توجه در خاورمیانه ، سیاست های گذشته خود ، مانند:

ادامه تجاوزات به یمن / سیاست های مخرب در سوریه و عراق / دخالت مستقیم در تغییر ساختار سیاسی لبنان / آوردن اسرائیل به منطقه و روند عادی سازی روابط با کشورهای عربی / بحران خاورمیانه ، به ویژه کشورهای وابسته به ایران / تشویق مبارزه مذهبی و فرقه ای ه / ایجاد بحران در مراسم حج و بهره برداری سیاسی از آن / مداخلات مداوم در بازار نفت با هدف کاهش قدرت اقتصادی محیط زیست / مخالفت با ایده ها و اهداف جنبش مقاومت …….. … اینها همه موضوعاتی است که موضوع سیاستگذاریها است. این سالهای گذشته ، آل سعود بود ، دیگر مانند گذشته نیست.

اما امید به تحولات آینده و تغییر اساسی در برخی موارد ، رهبران ریاض را مجبور به تغییر دیدگاه ها و اقدامات سیاسی خود کرده است ، که به نظر می رسد مهمترین موضوعاتی است که در آن نقش سیاست خارجی دولت بایدن تغییر می کند:

1. ادامه جنگ یمن در شرایط فعلی امکان پذیر نیست و دموکرات ها معتقدند که این درگیری باید پایان یابد ، اگرچه مقاومت نیروهای مردمی یمن نیز روند جنگ را به سود آنها تبدیل کرده است.

2. نزاع و اختلافات داخلی بین سلطنت سعودی و شاهزادگان که در سالهای اخیر با کودتای مسالمت آمیز محمد بن سلمان حل و فصل شد ، هنوز هم یک مسئله مهم در واشنگتن است ، حتی برخی در مورد احتمال برکناری ولیعهد نیز بحث می کنند.

3. موضوعات حقوق بشر مانند سرکوب مخالفان و اقلیت ها ، درگیری های داخلی در داخل دولت و زندانی شدن بسیاری از شاهزادگان و رقبا با شرایط نامناسب زندان و همچنین اعدام های بالا ، همگی از مشکلات هیئت حاکمه این کشور است. ساختمان افزایش یافته است. در این راستا ، پرونده خاشقچی اهمیت موضوع را افزایش داده است.

4- سیاست های متجاوز و تجاوزگرانه سعودی در تمام کشورهای عربی منطقه در شرایط فعلی مورد توجه و تأیید دولت جدید آمریکا نیست و بنابراین ، این مسئله رهبری و بازی های سیاسی عربستان را تضعیف کرده است.

5- تغییر فضای دیپلماسی بین دولت آمریکا و عربستان سعودی ، بر خلاف دوران ترامپ ، باعث شده است که سعودی ها خود را در انزوای سیاسی قرار دهند ، و بنابراین آنها در تلاشند راه حلی پیدا کنند و از این شرایط خارج شوند.

6- توانایی و ابتکار کشورهای مهم منطقه مانند ایران و ترکیه باعث افزایش نقش و نقش مثبت آنها در حل برخی بحران ها شده است و همین عامل باعث توجه برخی کشورها و تمایل آنها شده است.

7- بحران های مختلف از جمله بحران مالی و اقتصادی جهانی یا اثرات ویروس کرونا در جهان از عوامل دوم در تغییر اوضاع و نقش برخی از کشورها مانند عربستان سعودی بوده است که منجر به زوال آن شده است.

8- در دهه های اخیر ، عربستان سعودی به یک مرکز کشاورزی و گسترش اندیشه های افراطی و تروریستی تبدیل شده است ، که همچنین منبع فشار روانی علیه ریاض است ، که گاهی اوقات توسط قدرت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

9- تسریع جدی سایر قدرتهای بزرگ مانند روسیه و چین در قبال تحولات منطقه ما عامل دیگری در کاهش مانور رهبران ریاض است و بنابراین در آینده این رقابت شدیدتر خواهد شد و به ریاض کنترل می دهد. اندازه گرفتن.

10. از دیدگاه مدرن ، رژیم حاکم در عربستان سعودی همگام با تحولات جهانی نبوده و بسیار گران است. در عین حال ، وضعیت اقتصادی جهانی و ویروس کرون باعث شده است که این کشور هزینه های خود را افزایش دهد ، که منجر به به ریاض ، متوقف کردن برخی از تفکرات دقیق.

در چنین مواردی ، به نظر می رسد تشدید فشارها بر عربستان سعودی توسط قدرت های بزرگ و منطقه ای ، ماهیت سیاست های مداخله ای ، پایان بحران های خودخواسته این کشور و ده ها مسئله دیگر حاکمان سعودی را به فکر دفاع از تاج و تخت برای روزها و سالهای آینده و بنابراین مذاکرات مخفیانه با تهران نیز در این فضا معنای واقعی دارد.

دکمه بازگشت به بالا